ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/14170/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Огородніка К. М. (головуючого), Жукова С.В., Пєскова В.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.05.2019
та рішення Господарського суду м. Києва від 22.01.2019 (в частині відмови у зменшенні суми штрафу на 185 694,79 грн.)
у справі №910/14170/18
за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про стягнення 867 435,79 грн., -
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст вимог
Акціонерне товариство "ДТЕК Західенерго" (далі - АТ "ДТЕК Західенерго", позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", яке змінило свою організаційну правову форму на Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця, відповідач) про стягнення 867 435,79 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань зі своєчасної доставки вантажу (вугільну продукцію) до пункту призначення, внаслідок чого нараховано 867 435,79 грн. штрафу.
2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Господарського суду міста Києва від 22.01.2019 у справі №910/14170/18 позов задоволено частково. Стягнуто з Акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" грошові кошти в розмірі 849 592, 12 грн. та судовий збір у розмірі 12 743, 88 грн. В іншій частині позову відмовлено.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.05.2019 рішення Господарського суду міста Києва від 22.01.2019 у справі №910/14170/18 залишено без змін.
Судами встановлено, що вантаж за наявними у матеріалах справи залізничними накладними було доставлено позивачу з порушенням термінів, визначених Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажів, тому здійснивши перерахунок наданого позивачем розрахунку штрафу за прострочення доставки вантажу, з урахуванням встановлених судом періодів прострочення через простій вагонів на коліях станції в очікування звільнення вантажного фронту (з вини позивача), суди дійшли висновку про обґрунтованість вимог позивача про стягнення з відповідача штрафу в розмірі 849 592,12 грн.
У частині відмови у задоволенні клопотання відповідача про зменшення розміру штрафних санкцій судові рішення мотивовані недоведеністю відповідачем скрутного майнового становища, поважності причин неналежного виконання зобов`язань та причинних наслідків, винятковості даного випадку, що з врахуванням розміру несвоєчасного виконання своїх зобов`язань та розміру штрафу свідчить про відсутність підстав для зменшення розміру штрафу.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу
В касаційній скарзі АТ "Українська залізниця" просить змінити рішення Господарського суду м. Києва від 22.01.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.05.2019 у справі № 910/17170/18, ухвалити нове рішення в частині зменшення суми штрафу на 185694,79 грн.
Вважає, що судами під час розгляду даної справи та ухваленні оскаржуваних судових рішень, всупереч ст.ст. 86, 236, 238 ГПК України, не з`ясовано обставини справи, у зв`язку з чим такі рішення прийняті з порушенням ч. 2 ст. 908 ЦК України, ч.ч. 1, 5 , ч.3 ст. 313 ГК України, ч. 1 ст. 23 Закону України "Про залізничний транспорт", ст.ст. 6, 22, 116 Статуту залізниць України, п. 1.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, додатку 3 Правил. Вказане призвело також до порушення визначеного законодавством порядку і підстав застосування господарсько-правової відповідальності у спірних правовідносинах.
4. Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі
У відзиві на касаційну скаргу АТ "ДТЕК Західенерго" просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення попередніх інстанцій - без змін, наголошуючи на їх законності і обґрунтованості.
Наголошує, що правомірність нарахування штрафу на загальну суму плати за перевезення підтверджується постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.02.2019 у справі № 910/9765/18 за цим самим договором №00077/ЦТЛ-2018 від 16.02.2018.
5. Процедура касаційного провадження
Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №910/14170/18 визначено колегію суддів Верховного Суду у складі: Огороднік К.М. - головуючий, Банасько О.О., Ткаченко Н.Г., що підтверджується витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.07.2019.
Ухвалою Верховного Суду від 05.07.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою АТ "Українська залізниця" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.05.2019 та рішення Господарського суду м. Києва від 22.01.2019 (в частині зменшення суми штрафу на 185 694,79 грн.) у справі №910/14170/18 із здійсненням перегляду в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
У зв`язку з відпусткою суддів Банаська О.О. та Ткаченко Н.Г. зазначену касаційну скаргу передано колегії суддів Верховного Суду у складі: головуючого судді Огородніка К.М., суддів: Жукова С.В., Пєскова В.Г., що підтверджується витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 03.09.2019.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
6. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
За договором перевезення перевізник зобов`язаний доставити довірений йому відправником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язаний сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (ч. ч. 1, 3 ст. 909 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 313 ГК України перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі.
Згідно з ч. 5 ст. 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюється транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Аналогічна норма міститься і у ст. 909 ЦК України.
Статтею 41 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, встановлено, що залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.
Відповідно до пп. 1.1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (із змінами та доповненнями) у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.
Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на ____число _____місяць" (п. 2.1 вказаних Правил).
Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (п. 2.9 Правил).
Відповідно до ст. 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.
Судами встановлено, що 16.02.2018 між позивачем та відповідачем дійсно укладено Договір про надання послуг №00077/ЦТЛ-2018, предметом якого є перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.