ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2019 року
м. Київ
Справа № 905/1885/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Огородніка К. М. (головуючого), Жукова С.В., Пєскова В.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.05.2019
та рішення Господарського суду Донецької області від 13.02.2019 (в частині відмови у стягненні пені та в частині надання розстрочки виконання рішення)
у справі № 905/1885/18
за позовом Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
до відповідача Комунального виробничого підприємства "Краматорська тепломережа" Краматорської міської ради,
про стягнення заборгованості, -
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст вимог
У жовтні 2018 року Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - ПАТ "НАК "Нафтогаз України", позивач) звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом до Комунального виробничого підприємства "Краматорська тепломережа" Краматорської міської ради (далі - КВП "Краматорська тепломережа", відповідач) про стягнення пені, інфляційних втрат та трьох відсотків річних за неналежне виконання грошового зобов`язання у загальному розмірі 558356,64грн.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем умов договору №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016 купівлі-продажу природного газу в частині проведення своєчасної оплати товару, що стало підставою для нарахування пені, 3% річних та інфляційних втрат.
2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Господарського суду Донецької області від 13.02.2019 у справі №905/1885/18 позов задоволено частково.
Стягнуто з Комунального виробничого підприємства "Краматорська тепломережа" Краматорської міської ради на користь Публічного акціонерного товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" заборгованість у розмірі 295640,55 грн., з яких: 3% річних у розмірі 62172,37 грн., інфляційні втрати у розмірі 233468,18 грн. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 4434,63 грн.
Розстрочено виконання рішення суду від 13.02.2019 року у справі №905/1885/18 на 12 місяців за наступним графіком: до 13.03.2019 - 24636,74 грн., до 13.04.2019 - 24636,71 грн., до 13.05.2019 - 24636,71 грн., до 13.06.2019 - 24636,71 грн., до 13.07.2019 - 24636,71 грн., до 13.08.2019 - 24636,71 грн., до 13.09.2019 - 24636,71 грн., до 13.10.2019 - 24636,71 грн., до 13.11.2019 - 24636,71 грн., до 13.12.2019 - 24636,71 грн., до 13.01.2020 - 24636,71 грн., до 13.02.2020 - 24636,71 грн. У решті позовних вимог відмовлено.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.05.2019 рішення Господарського суду Донецької області від 13.02.2019 залишено без змін.
У частині задоволення позову судові рішення мотивовані доведеністю та обґрунтованістю вимог, а в частині відмови у позовних вимогах - неправомірністю нарахування пені у період дії мораторію на нарахування та стягнення пені, інших штрафних санкцій, встановленого приписами ч.2 ст.2 Закону України "Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств-виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси" (далі - Закон).
Судами зазначено, що природний газ, як матеріальний об`єкт, різновид палива, в якому зосереджена енергія, придатна для практичного використання, є одним з окремих видів енергетичних ресурсів або інших ресурсів за приписами ст. 714 ЦК України.
Врахувавши приписи чинного законодавства, суди дійшов висновку, що ПАТ "НАК "Нафтогаз України" є енергопостачальною компанією у розумінні статті 2 Закону.
При цьому судами врахована позиція Верховного Суду, відображена у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.01.2019 у справі №913/66/18, в якій досліджувалося питання чи є ПАТ "НАК "Нафтогаз України" енергопостачальною компанією, а природний газ одним із видів енергетичних ресурсів в контексті застосування зазначеного мораторію на нарахування пені у тотожних правовідносинах.
Встановивши, що позивач є енергопостачальною організацією, а відповідач є виконавцем/виробником житлово-комунальних послуг на території, де проводилася в спірний період часу антитерористична операція, суди дійшли висновку щодо поширення на спірні правовідносини, пов`язані із стягненням пені, мораторію, встановленого частиною другою статті 2 Закону.
При прийнятті рішення про розстрочення виконання рішення, судами були прийняті до уваги обставини, які ускладнюють одночасне виконання судового рішення - загроза банкрутства одного з базових підприємств з централізованого теплопостачання і можливі, у зв`язку з цим, негативні наслідки для споживачів житлово-комунальних послуг.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу
В касаційній скарзі АТ "НАК "Нафтогаз України" просить рішення Господарського суду Донецької області від 13.02.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.05.2019 в частині відмови у стягненні пені в сумі 261 316,06 грн., а також в частині надання відповідачу розстрочки виконання рішення від 13.02.2019 у справі № 905/1885/18 на 12 місяців - скасувати.
Прийняти в цій частині нове рішення, яким стягнути з відповідача на користь АТ "НАК "Нафтогаз України" 261 316,06 грн. пені, а у наданні відповідачу розстрочки виконання рішення від 13.02.2019 - відмовити.
В обґрунтування посилається на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, на неповне з`ясування обставин справи та невідповідності висновків обставинам справи.
Вважає, що оскаржувані судові рішення стосовно відмови у стягненні пені прийняті з неправильним застосовуванням норм статті 2 Закону України "Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств - виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси", п. 27 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", ст. 1 Закону України "Про електроенергетику".
Позивач стверджує, що він є суб`єктом господарювання, що на підставі ліцензії здійснює постачання природного газу безпосередньо споживачам згідно з укладеними договорами і дія Закону України "Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств - виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси" на нього не поширюється. При цьому скаржник стверджує, що аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 16.0.2018 у справі №913/65/18.
Судові рішення в частині розстрочки виконання рішення не відповідають вимогам ст.331 ГПК України, оскільки обставини, на які посилається відповідач, не є тими виключними обставинами для надання розстрочки виконання рішення суду у даній справі.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду від 24.06.2019 для розгляду справи № 905/1885/18 за касаційною скаргою АТ "НАК "Нафтогаз України" визначено колегію суддів у складі: Огороднік К.М- головуючого (доповідача), Банасько О.О., Білоус В.В.
У зв`язку з відпусткою судді Білоуса В.В. протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду від 03.07.2019 для розгляду справи № 905/1885/18 за касаційною скаргою АТ "НАК "Нафтогаз України" визначено колегію суддів у складі: Огороднік К.М- головуючого (доповідача), Ткаченко Н.Г., Банасько О.О.
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 05.07.2019 у справі № 905/1885/18 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою АТ "НАК "Нафтогаз України" в частині позовних вимог про стягнення 261 316,06 грн. пені та в частині надання відповідачу розстрочки виконання рішення суду) у справі №905/1885/18 та призначено розгляд справи в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
У зв`язку з відпусткою суддів Банаська О.О. та Ткаченко Н.Г. протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду від 03.09.2019 для розгляду справи № 905/1885/18 за касаційною скаргою АТ "НАК "Нафтогаз України" визначено колегію суддів у складі: Огороднік К.М- головуючого (доповідача), Жуков С.В., Пєсков В.Г.
4. Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі
У відзиві на касаційну скаргу КВП "Краматорська тепломережа" просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення попередніх інстанцій - без змін, наголошуючи на їх законності і обґрунтованості.
5. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій
09.11.2016 між Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (продавець) та Комунальним виробничим підприємством "Краматорська тепломережа" Краматорської міської ради (покупець) було підписано договір купівлі-продажу природного газу №4905/1617-БО-6.
За приписами п.п.1.1 - 1.3 вказаного договору продавець зобов`язується передати у власність покупцю у 2016-2017 року природний газ, ввезений на митну територію України ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2711210000, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити цей природний газ на умовах цього договору. Газ, що продається за цим договором, використовується покупцем виключно для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами та організаціями.
За правилами п.2.1 договору №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016 продавець передає покупцеві з 01.11.2016 по 31.03.2017 газ обсягом до 1128 тис. куб. м.
За змістом п.5.2 укладеного сторонами правочину до сплати за 1000 куб. м газу належить 8182,80 грн. з ПДВ.
Сторонам додатковими угодами №1 від 22.11.2016, №2 від 30.12.2016, №3 від 23.01.2017, №4 від 31.03.2017 вносились зміни до вказаного пункту договору №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016, внаслідок чого ціна газу підвищувалась.
Відповідно до п.12.1 цей Договір набуває чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін, і діє в частині реалізації газу з 01.11.2016 до 31.03.2017, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення.
На підставі договору №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016 позивачем та відповідачем було підписано, зокрема, наступні акти приймання-передачі природного газу (з урахуванням послуги на транспортування): від 31.01.2017 у січні 2017 року на суму 1 732 744,27 грн.; від 28.02.2017 у лютому 2017 року на суму 1 627 254,31 грн.; 31.03.2017 у березні 2017 року на суму 866 615,28 грн.
За змістом п.6.1 договору №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016 остаточний розрахунок за фактично переданий газ здійснюється до 25-го числа (включно) місяця, наступного за місяцем поставки газу.
Як вказує позивач з посиланням на відомості, які містяться у довідці "Операції з 01.10.2016 по 31.05.2018" ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", та проти чого відповідач в порядку норм ст.ст.13, 74 ГПК України не заперечує, розрахунок за вказаними поставками природного газу було здійснено відповідачем з порушенням строків, встановлених розділом 6 "Порядок та умови проведення розрахунків" договору №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016.
За таких обставин, при прийнятті цього рішення суди виходили з того, що фактичне перерахування вартості природного газу на суму 4 226 613,86 грн. було здійснено відповідачем з порушенням строків, які встановлені договором №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016.
У зв`язку з простроченням відповідачем зобов`язання щодо оплати отриманого від позивача природного газу позивач нарахував та заявив до стягнення 3% річних в розмірі 62172,37 грн., інфляційні втрати в розмірі 234 868,21 грн., та пеню в розмірі 261316,06 грн. за загальний період з 17.02.2015 по 25.12.2017 за несвоєчасне виконання зобов`язань з оплати природного газу, спожитого у січні - березні 2017 року.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
6. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
6.1. Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції
Відповідно до частини 1 ст. 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч.2 ст.300 ГПК України).
6.2. Щодо суті касаційної скарги
Предметом касаційного перегляду у цій справі є рішення та постанова судів попередніх інстанцій в частині відмови ПАТ "НАК "Нафтогаз України" у стягненні з КВП "Краматорська тепломережа" пені в сумі 261 316,06 грн. за неналежне виконання умов договору купівлі-продажу природного газу №4905/1617-БО-6 від 09.11.2016, а також в частині надання відповідачу розстрочки виконання рішення від 13.02.2019 у справі № 905/1885/18.
Статтею 1 Закону визначено, що метою цього Закону є встановлення додаткових гарантій щодо захисту житлових та майнових прав громадян, які проживають на територіях, де проводиться антитерористична операція, та громадян, які тимчасово переселені в інші населені пункти України з територій, на яких проводиться антитерористична операція. До 31 грудня 2015 року цим громадянам має бути погашена заборгованість із виплат заробітної плати, стипендій, пенсій, що утворилася внаслідок проведення антитерористичної операції, а також встановлено додаткові гарантії захисту житлових та майнових прав громадян, звільнених на підставі зазначених обставин, до моменту їх працевлаштування, за умови отримання ними статусу зареєстрованого безробітного.
Згідно зі статтею 2 Закону встановлено мораторій на час, визначений у статті 1 цього Закону, на нарахування та стягнення пені та інших штрафних санкцій енергопостачальними компаніями у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси підприємствами - виконавцями/виробниками житлово-комунальних послуг, що надають такі послуги у районі проведення антитерористичної операції.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.1998 №747 "Про визначення гарантованих постачальників природного газу" встановлено, що гарантованим постачальником природного газу для промислових споживачів, річний обсяг споживання природного газу яких перевищує 3 млн. куб. метрів, та підприємств, що здійснюють виробництво теплової енергії, є Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", що в установленому порядку отримала ліцензію на постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом.
У пункті 5 статуту ПАТ "НАК "Нафтогаз України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.1998 №747 (у редакції, яка діяла на момент прийняття Закону), встановлено, що метою діяльності Компанії є сприяння структурній перебудові нафтової, газової та нафтопереробної галузей, підвищення рівня енергетичної безпеки держави, забезпечення ефективного функціонування та розвитку нафтового комплексу, більш повного задоволення потреб промислових і побутових споживачів у сировині та паливно-енергетичних ресурсах і отримання прибутку.