1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 вересня 2019 року


Київ

справа №463/925/17

адміністративне провадження №К/9901/21579/18

К/9901/21577/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Саприкіної І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного Фонду України у Львівській області про визнання дій протиправними, за касаційними скаргами ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Старунського Д.М., Багрія В.М., Рибачука А.І. від 9 листопада 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання дій протиправними, в якому просив:

- визнати протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років на виконання Рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року у справі № 7-рп/2016 без обмеження граничного розміру пенсії;

- та зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років без обмеження граничного розміру пенсії за минулий час - з 11 січня 2016 року, з подальшою виплатою її у розмірі, встановленому після перерахунку, та здійснення такого перерахунку пенсії та її виплати у подальшому у випадках і в порядку, визначеному законодавством про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб без обмеження граничного розміру



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Личаківського районного суду м. Львова від 20 липня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років на виконання рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року у справі № 7-рп/2016 без обмеження граничного розміру пенсії.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії за вислугу років без обмеження граничного розміру пенсії за минулий час - з 20 грудня 2016 року, з подальшою виплатою її у розмірі, встановленому після перерахунку, та здійснення такого перерахунку пенсії та її виплати у подальшому у випадках і в порядку, визначеному законодавством про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб без обмеження граничного розміру.

у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



3. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 визнано таким, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" зі змінами, а саме: частини 7 статті 43, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.



4. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2017 року апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області було задоволено частково.

Постанову Личаківського районного суду м. Львова від 20 липня 2017 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі повідомлень Львівського обласного військового комісаріату від 23 червня 2016 року та від 2 листопада 2016 з урахуванням 70 процентів відповідної суми грошового забезпечення.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі повідомлень Львівського обласного військового комісаріату від 23 червня 2016 року та від 2 листопада 2016 з урахуванням 77 процентів відповідної суми грошового забезпечення.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії за вислугу років без обмеження граничного розміру пенсії за минулий час - з 20 грудня 2016 року по 31 грудня 2016 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



5. Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що відсотковий розмір заробітної плати, з якої призначається пенсія, визначається з урахуванням стажу служби, при цьому застосуванню підлягає відсоток розміру заробітної плати на час призначення пенсії, тоді як внесені зміни щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом та механізмом їх проведення.

Оскільки рішення Конституційного Суду України набирає чинності в момент проголошення і визнає відповідні норми законодавства неконституційними саме з часу прийняття, а відтак позовні вимоги про визнання неправомірними дій та зобов`язання зняти обмеження максимального розміру пенсії за вислугу років та виплачувати пенсію за вислугу років без обмеження її максимального розміру підлягають задоволенню за період з 20 грудня 2016 року по 31 грудня 2016 року.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 6 грудня 2016 року № 1774-VIII, який набрав чинності з 1 січня 2017 року внесено зміни у частину 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", згідно яких у період з 1 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року максимальний розмір пенсій (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", не може перевищувати 10740,00 грн.

Оскільки зміни у статтю 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" набрали чинності з 1 січня 2017 року, а також у зв`язку з тим, що предмет внесення змін до Закону (період обмеження) не був предметом розгляду Конституційним Судом України, то норма статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в редакції від 6 грудня 2016 року підлягає до застосування.

Норма статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", яка діє з 1 січня 2017 року не визнана неконституційною, а тому підстав для визнання неправомірним обмеження розміру пенсії з 1 січня 2017 року немає.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2017 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.



7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2017 року в частині, що стосується зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії за вислугу років без обмеження граничного розміру пенсії з 20 грудня 2016 року по 31 грудня 2016 року та ухвалити нове рішення, яким зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити ОСОБА_1 виплату пенсії без обмеження її граничного розміру з 20 грудня 2016 року. В іншій частині постанову апеляційного адміністративного суду залишити без змін



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з вересня 2012 рок перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Відповідно до положень цього закону, розмір його пенсії обмежено сумою десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність, тобто сумою виплат, яка складає 10740,00 грн. 11 січня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про здійснення перерахунку розміру пенсії відповідно до рішення Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016.

Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області листом від 25 січня 2017 року повідомило позивача про відмову у проведенні такого перерахунку з посиланням на вимоги Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", яким також обмежено максимальний розмір пенсії до суми 10740,00 грн і який не визнавався неконституційним.



9. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



10. Касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області обґрунтована тим, що відповідно до статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 8 липня 2011 року № 3668-VI (зі змінами, внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року № 911-VIII) максимальний розмір пенсії з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року не може перевищувати 10740,00 грн.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" (зі змінами, внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 6 грудня 2016 року № 1774-VIII, який набрав чинності 1 січня 2017 року) тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не може перевищувати 10740,00 грн.

Аналогічна норма міститься і в статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", внесена Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року № 911-VIII та Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 6 грудня 2016 року № 1774-VIII.

Положення статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 8 липня 2011 року № 3668-VI не визнавались Конституційним Судом України неконституційними.

Відповідно до частини 2 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (в редакції, чинній на момент проведення перерахунків) максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕ і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1, - 100 процентів, до категорії 2, - 95 процентів.



11. Касаційна скарга ОСОБА_1 обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції у прийнятому рішенні наведено фактичні обставини визнання Конституційним Судом неконституційними норм щодо обмеження граничного розміру пенсії особам, звільненим з військової служби, але вказано, що Закон № 1774-VIII від 6 грудня 2016 року, яким знову обмежено граничний розмір пенсії військовослужбовцям, не визнано неконституційним.

За таких обставин за смислом рішення суду апеляційної інстанції суду необхідно було діяти відповідно до частини 5 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції чинній до 15 грудня 2017 року) і звернутися до Верховного Суду України для вирішення питання стосовно внесення до Конституційного Суду України подання щодо конституційності вказаного закону. Однак суд апеляційної інстанції не вчинив таких дій і не міг вчинити, оскільки спірне питання щодо конституційності норм про обмеження граничного розміру пенсії особам, звільненим з військової служби, вирішені Конституційним судом у рішенні від 20 грудня 2016 року у справі № 7-рп/2016, а тому не потребує прийняття додаткових рішень, а дії органів влади, усіх посадових осіб щодо виконання цього рішення полягають виключно у безумовному додержанні положень норм-принципів статей 8,19 Конституції України, на чому справедливо зосередив увагу суд першої інстанції, надаючи правову оцінку доводам відповідача у цій частині.


................
Перейти до повного тексту