1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 вересня 2019 року


Київ

справа № 200/11191/18-а

провадження № К/9901/13615/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Саприкіної І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду у складі судді Загацької Т.В. від 15 січня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шишова О.О., Гаврищук Т.Г., Сіваченка І.В. від 16 квітня 2019 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити певні дії, в якому просила:

- зобов`язання Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації надати їй довідку-розрахунок з розрахунковою сумою для викупу автомобіля марки ЗАЗ 110377-40, ідентифікаційний номер кузова (VIN) НОМЕР_1, державний номерний знак НОМЕР_2 та дозвіл на перереєстрацію з покійного чоловіка - ОСОБА_2 зі сплатою його залишкової вартості.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15 січня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.



3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивачка протягом шести місяців з дня смерті інваліда не сплатила до Державного бюджету вартість автомобіля з урахуванням розрахункової суми для викупу автомобіля, отже відповідачем при винесені рішення про відмову у переоформлені вказаного автомобіля не було вчинено протиправних дій.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 січня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 29 липня 1972 року перебувала у зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_2, який мав статус ветерана війни, інвалідом І групи та мав право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни та інвалідів війни.

У 2007 році чоловік позивачки отримав автомобіль марки ЗАЗ модель 110377-40, номер кузова НОМЕР_1, 2007 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2, за правовим статусом якого було заборонено відчуження або передача автомобіля стороннім особам.

ІНФОРМАЦІЯ_1 чоловік позивачки помер.

У матеріалах справи містяться заяви ОСОБА_1 від 18 листопада 2014 року до управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської ради про надання дозволу на викуп автомобіля марки ЗАЗ 110377-40, 2007 року випуску, отриманого її чоловіком та переоформлення зазначеного автомобіля Директора департаменту.

Також в матеріалах справи наявний супровідний лист управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської ради від 18 листопада 2014 року № 01-04/5291, яким надіслано пакет документів для переоформлення автомобіля ЗАЗ 113077-40 2007 року випуску після смерті інваліда війни ОСОБА_2 директору Департаменту.

Позивачка стверджує, що відповіді щодо розгляду її заяв від 18 жовтня 2014 року надано не було.

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 21 листопада 2017 року № Д-0852-50/14-1.1 надана відповідь на заяву позивачки щодо переоформлення автомобіля померлого чоловіка позивача та повідомлено, що строк для викупу вищезазначеного автомобіля скінчився, тому підстав для його викупу немає.

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 31 січня 2018 року № Д-0040-50/14-1.1 ОСОБА_1 повідомлено про те, що строк для викупу вищезазначеного автомобіля скінчився, тому підстав для його викупу немає. Також зазначено, що для надання дозволу на переоформлення автомобіля, отриманого за державні кошти ОСОБА_2 безоплатно необхідно надати Департаменту довідку із розрахунком середньомісячного сукупного доходу сім`ї за шість місяців, що передують дню смерті ОСОБА_2 та повідомлено, що у разі отримання довідки, документи щодо переоформлення автомобілю будуть розглянуті повторно.

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 2 квітня 2018 року № Д-0129-50/02-1.1 встановлений термін до 30 квітня 2018 року для надання до Департаменту довідки із розрахунком середньомісячного сукупного доходу сім`ї за шість місяців, що передують дню смерті ОСОБА_2 або повернути автомобіль до органів соціального захисту населення у повному комплекті.

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 8 травня 2018 року № Д-0220-50/14-1.1 повідомив позивачку про те, що у зв`язку з проведенням на території області антитерористичної операції, особові справи осіб з інвалідністю, які перебувають на обліку для забезпечення автомобілями залишаються в м. Донецьку та вважаються втраченими.

Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 12 червня 2018 року № Д-0291-50/14-1.1 повідомив ОСОБА_1 про те, що законних підстав для викупу автомобіля її покійного чоловіка не має. Аналогічні роз`яснення містить лист Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 17 серпня 2018 року № Д-0783-50-1.1-182.



6. Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що факт звернення 18 листопада 2014 року ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської ради є належним підтвердженням своєчасного звернення для переоформлення автомобіля.

Під час реалізації, у встановлений чинним законодавством строк та спосіб, виникли обставини непереборної сили для позивача. Ситуація на Сході України, об`єктивно перешкоджала позивачці звернутися до відповідача повторно у строк, визначений Порядком забезпечення інвалідів автомобілями.

Відповідач, який виконує державні функції в соціальній сфері, на якого покладено обов`язок повідомити, запропонувати, проінформувати про можливість скористатись правом, яке виникло в неї після смерті чоловіка, не повідомив про право переоформити автомобіль на неї.



8. Департаментом соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації подано відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 15 січня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



9. Відповідно до статті 38 закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, у тому числі визнаний гуманітарною допомогою, за бажанням членів його сім`ї може бути переданий у їх власність безоплатно у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Технічні та інші засоби реабілітації можуть бути залишені у власності членів сім`ї померлого інваліда, дитини-інваліда в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту