1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



05 вересня 2019 року

Київ

справа №9901/486/19

адміністративне провадження №П/9901/486/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Жука А.В.,

суддів - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

за участю:

секретаря судового засідання - Грінкевич А.І.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представників відповідача - Краснощока А.І.,

третьої особи - ОСОБА_2,

представника третьої особи ОСОБА_6 - ОСОБА_17



розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 9901/486/19

за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "СЛУГА НАРОДУ" ОСОБА_4

до Центральної виборчої комісії,

третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_2,

третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

І. Зміст позовних вимог та предмет спору

03 вересня 2019 року о 22:47 год до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду як суду першої інстанції звернулася кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунута Політичною партією "СЛУГА НАРОДУ" ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4, позивач) з позовом до Центральної виборчої комісії (надалі - ЦВК) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо невстановлення результатів позачергових виборів народних депутатів 21.07.2019 в межах одномандатного виборчого округу №198;

- визнати недійсними позачергові вибори народних депутатів 21.07.2019 в межах одномандатного виборчого округу №198;

- зобов`язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення про проведення повторних виборів з позачергових виборів народних депутатів 21.07.2019 в межах одномандатного виборчого округу №198 в строки визначені ч. 3 ст. 104 Закону України "Про вибори народних депутатів України", обчислюючи їх з дня набрання рішенням у цій справі законної сили.

ІІ. Стислий виклад позицій позивача, відповідача І третІХ осіб

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оцінюючи порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" в їх сукупності, позивач прийшов до висновку про наявність підстав для визнання виборів в межах одномандатного виборчого округу №198 (далі - ОВО №198) недійсними та як наслідок призначення повторних виборів в межах цього округу. Крім того, станом на 03.09.2019 ЦВК не здійснено жодних дій, як для встановлення результатів виборів в межах ОВО №198, так і на виконання рішень судів у справах №№580/2437/19, 580/2433/19, 9901/441/19, 9901/467/19, а тому позивач вважає, що належним способом захисту порушеного права в даному контексті є визнання протиправною бездіяльності ЦВК щодо невстановлення результатів виборів в межах ОВО №198 та невиконання відповідних судових рішень. Зокрема позивач зазначає, що Центральною виборчою комісією не виконано рішення судів у справах №№580/2437/19, 580/2433/19, 9901/441/19, 9901/467/19, 9901/468/19.

До того ж, станом на 17.08.2019 - день прийняття постанови Великої Палати Верховного суду у справі №9901/441/19, якою залишено без змін рішення Касаційного адміністративного суду від 12.08.2019 в частині скасування протоколу ЦВК від 05.08.2019 "Про встановлення результатів голосування в ОВО № 198", повноваження окружної виборчої комісії №198 (далі - ОВК №198) не припинились, що свідчить про реальну можливість виконати наведене судове рішення.

Одночасно, Центральною виборчою комісією замість вчинення реальних дій на виконання судових рішень вчинено лише одну дію - прийнято постанову №1888 від 21.08.2019 та на її підставі складено протокол від 21.08.2019 "Про встановлення результатів голосування в межах одномандатного виборчого округу №198".

Як постанова №1888, так і протокол від 21.08.2019 скасовані судовими рішеннями у справах №9901/467/19, 9901/468/19, та №855/379/19. Судами констатовано, що ЦВК ухилилась від виконання судових рішень.

Разом з тим, після набрання законної сили судовими рішеннями у справах №9901/467/19 та №855/379/19 відсутня реальна можливість усунути системні порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України", оскільки цим Законом не передбачено правових норм, які дають можливість реально поновити права позивачки після припинення повноважень та ліквідації ОВК ОВО №198 як юридичної особи та припинення повноважень дільничних виборчих комісій.

На думку позивача, наведені обставини вказують на систематичні порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" з боку ЦВК та дають підстави стверджувати про наявність в її діях ознак протиправної бездіяльності, оскільки за об`єктивного підходу у здійсненні своїх повноважень результати виборів могли бути встановлені належним чином.

Враховуючи наведене позивач вважає, що станом на день звернення з позовом до суду у ЦВК відсутня можливість взяти на себе повноваження ОВК ОВО № 198 через їх припинення у встановленому законом порядку. Разом з тим, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду у справах №580/2433/19 та №580/2437/19 можуть бути виконані виключно шляхом реалізації повноважень ОВК №198 чи самою комісією чи ЦВК, що на даний час є неможливим. Крім того, 10.08.2019 Шостим апеляційним адміністративним судом прийнято постанову у справі №580/2437/19, якою визнано протиправними дії ОВК №198 від 29.07.2019 щодо складання протоколу про підсумки голосування на ДВК №№710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262 та визнано протиправним протокол про підсумки голосування в ОВО №198 від 29.07.2019 на ДВК №№710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

Позивач вказує, що результати виборів народних депутатів оприлюднено ЦВК 07.08.2019, тобто повноваження дільничних виборчих комісій ОВО №198 припинились 12.08.2019. Таким чином, виконати вимоги постанов суду у справах №580/2437/19, 580/2433/19 фактично неможливо, оскільки повноваження дільничних виборчих комісій припинились.

Одночасно, позивач вказує, що у відповідності до акту приймання передачі виборчої документації ОВК ОВО №198 від 12.08.2019 в архівну установу вбачається, що така передача відбулась 12.08.2019. Також, згідно з листом ОВК ОВО №198 за №611 від 13.08.2019 станом на вказану дату документи в архів не передані, а такі документи передано в архів лише 21.08.2019. Крім того, Смілянським відділом ГУ НП в Черкаській області розслідується кримінальне провадження за фактом проникнення до архіву Смілянської міської ради членів ОВК ОВО №198 перед та після припинення повноважень ОВК.

Відтак, у позивача наявні обґрунтовані сумніви щодо змісту та цілісності пакетів з виборчою документацією ДВК, що унеможливлює їх використання при повторному підрахунку голосів виборців.

У письмовому відзиві на позов зазначено, що ЦВК вживає заходи для виконання судових рішень та встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому округу №198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року. ЦВК у відзиві наголошує, що оскільки "розуміння рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24.08.2019 у справі №9901/467/19 у них викликає труднощі", ЦВК 04 вересня 2019 року відповідно до статті 254 КАС України звернулась до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з заявою про роз`яснення цього судового рішення.

Представник третьої особи ОСОБА_6 подав письмові пояснення, в яких просить відмовити у задоволенні позовної заяви кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №198 на позачергових виборах народних депутатів України ОСОБА_4 від 03.09.2019 року в повному обсязі.

В судовому засіданні представник позивача вимоги позовної заяви підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі.

Третя особа ОСОБА_2 в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, викладені в позові ОСОБА_4, вказав, що ЦВК повинна була реагувати на порушення виборчого законодавства з боку ОВК №198 ще на стадії приймання протоколу ОВК №198 про підсумки голосування від 29.07.2019, а в подальшому належним чином виконувати судові рішення Шостого апеляційного адміністративного суду, Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, Великої Палати Верховного Суду у справах №№580/2437/19, 580/2433/19, 9901/441/19, 9901/467/19, проте ЦВК ухилилась від виконання судових рішень, що свідчить про протиправну діяльність ЦВК. Просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, додатково пояснив, що 04.09.2019 ЦВК прийняла постанову №1901 "Про окремі питання забезпечення виконання судових рішень", долучивши до матеріалів справи копію вказаної постанови, що також свідчить про вчинення відповідачем дій спрямованих на встановлення результатів виборів по ОВО №198, просив відмовити у задоволенні позову.

В судовому засіданні представник третьої особи ОСОБА_6 проти задоволення позовних вимог заперечив, вказав, що, на його думку, ЦВК вживає всіх необхідних заходів щодо встановлення результатів виборів на ОВО №198, про що свідчить звернення до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з заявою про роз`яснення судового рішення від 24.08.2019 у справі №9901/467/19 та прийняття відповідачем постанови "Про окремі питання забезпечення виконання судових рішень" №1901 від 04.09.2019, просив відмовити в задоволенні позову, підтримавши позицію ЦВК.

IV. Клопотання учасників справи та процесуальні дії у справі

Ухвалою Верховного Суду від 23.08.2019 відкрито провадження у справі, залучено до участі у розгляді даної справи як третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору кандидата в народні депутати України в одномандатному окрузі № 198 ОСОБА_2 та кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 ОСОБА_6 .

Справу призначено до розгляду на 05.09.2019 на 11 год 00 хв.

V. Встановлені у справі обставини та зміст спірних правовідносин

Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

Постановою ЦВК від 25 червня 2019 року № 1288 ОСОБА_4 зареєстрована кандидатом в народні депутати України, висунутим Політичною партією "Слуга народу", в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

21 липня 2019 року відбулися позачергові вибори народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198.

29 липня 2019 року ОВК № 198 склала протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 та здійснила транспортування виборчої документації до ЦВК.

Цієї ж дати Шостий апеляційний адміністративний суд прийняв постанову у справі №580/2351/19, якою:

- визнав протиправною бездіяльність ОВК № 198 щодо неприйняття рішень у відповідності з положеннями статті 94 Закону № 4061-VІ та пунктів 4.4, 4.5 Порядку використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи "Вибори народних депутатів України" Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори", затвердженого постановою ЦВК від 06 червня 2019 року № 954, при прийнятті протоколів дільничних виборчих комісій № 710239, 710243, 710249, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916;

- визнав протиправними дії ОВК № 198 у частині прийняття виборчої документації та протоколів дільничних виборчих комісій № 710239, 710243, 710249, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916 про підрахунок голосів виборців;

- зобов`язав ОВК № 198 прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях № 710239, 710243, 710249, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916.

30 липня 2019 року ЦВК направила до ОВК №198 рішення про зобов`язання ОВК №198 скласти протокол з поміткою "Уточнений" і транспортувати його до ЦВК до 16 год 00 хв 01 серпня 2019 року.

У цьому листі, зокрема в переліку помилок та неточностей, виявлених ЦВК під час опрацювання протоколу ОВК № 198, зазначено такі неточності:

1) у протоколах дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України виборчих дільниць № 710520, 710730, 710737, 710934 кількість виборців, внесених до витягу зі списків виборців (пункт 3), щодо голосування у загальнодержавному та одномандатному округах є різною;

2) у протоколі дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 710523 кількість виборців, внесених до витягу зі списку виборців (пункт 4), щодо голосування у загальнодержавному та одномандатному округах є різною;

3) під час завіряння відомостей, внесених до протоколів дільничних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі виявлено такі розбіжності на дільничній виборчій комісії № 710530 щодо пунктів 14, 16 протоколу у рядках ОСОБА_13 та ОСОБА_14 розбіжність становить 6 і 6 у 14 та 16 пунктах відповідно.

У період з 30 липня до 02 серпня 2019 року ОВК № 198 здійснювала повторний підрахунок голосів згідно з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року у справі № 580/2351/19 на дільничних виборчих комісіях № 710239, 710243, 710249, 710511, 710520, 710523, 710529, 710532, 710534, 710537, 710539, 710737, 710902, 710915, 710916 та згідно з постановою ОВК № 198 від 29 липня 2019 року № 41 - на дільничній виборчій комісії № 710261, а також виправляла неточності на виконання згаданого вище листа ЦВК.

02 серпня 2019 року ОВК № 198 на підставі протоколів дільничних виборчих комісій, складених відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 94 Закону № 4061-VІ, в тому числі з поміткою "Уточнений", та протоколів ОВК № 198 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у одномандатному виборчому окрузі № 198, складених на виконання судового рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року у справі № 580/2351/19 та згаданого вище рішення ЦВК від 30 липня 2019 року, склала протокол ОВК № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений".

02 серпня 2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 подала до суду позов про визнання протиправною бездіяльності ОВК № 198 щодо нерозгляду заяв про порушення виборчого законодавства від 27 липня 2019 року № 501-510, 513, 515, 517-525, 527-531, 533-543, та зобов`язання ОВК № 198 розглянути ці заяви. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року (справа № 580/2433/19) в задоволенні позову відмовлено.

02 серпня 2019 року кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 ОСОБА_2 оскаржив до суду дії ОВК № 198, вчинені 29 липня 2019 року, щодо складення протоколу про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі № 198. У позові також просив суд визнати протокол про підсумки голосування на одномандатному виборчому окрузі № 198 від 29 липня 2019 року протиправними та провести повторний повний перерахунок голосів на цьому одномандатному виборчому окрузі. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2019 року (справа № 580/2437/19) в задоволенні позову відмовлено.

Рішенням ЦВК від 03 серпня 2019 року було прийнято і враховано відомості протоколу ОВК № 198 від 02 серпня 2019 року з поміткою "Уточнений" про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198.

Протоколом ЦВК про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 05 серпня 2019 року відповідно до статті 99 Закону № 4061-VI на підставі протоколу ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 02 серпня 2019 року ЦВК визнано обраним народним депутатом України ОСОБА_6

07 серпня 2019 року у офіційному виданні "Голос України" опубліковано інформацію щодо обрання народним депутатом на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 ОСОБА_6

06 серпня 2019 року Шостим апеляційним адміністративним судом у справі № 580/2433/19 відкрито апеляційне провадження з перегляду рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року, яке станом на 05 серпня 2019 року не набрало законної сили, а постановою від 07 серпня 2019 року зазначене рішення скасовано та ухвалено нове, яким визнано протиправною бездіяльність ОВК № 198 щодо нездійснення розгляду заяв від 27 липня 2019 року № 501-510, 513, 515, 517-525, 527-531, 533-543 про порушення виборчого законодавства, поданих ОСОБА_16 як довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_4, та зобов`язано ОВК № 198 розглянути ці заяви.

06 серпня 2019 року Шостим апеляційним адміністративним судом у справі № 580/2437/19 відкрито апеляційне провадження з перегляду рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року, а 10 серпня 2019 року прийнято постанову про його скасування та ухвалення нового, яким:

- визнано протиправними дії ОВК № 198 від 29 липня 2019 року щодо складання протоколу про підсумки голосування на дільничних виборчих комісіях № 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262;

- визнано протиправним протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 29 липня 2019 року на дільничних виборчих комісіях № 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням від 12 серпня 2019 року у справі № 9901/441/19 позов кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 до ЦВК задовольнив частково:

- визнав протиправним і скасував протокол ЦВК про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 05 серпня 2019 року;

- визнав протиправними дії ЦВК щодо встановлення 05 серпня 2019 року результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198;

- зобов`язав ЦВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року у справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року у справі № 580/2437/19.

У задоволенні решти позовних вимог кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 суд відмовив.

Приймаючи рішення про задоволення позову у вказаній частині, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду виходив з того, що судовими рішеннями встановлені порушення, допущені ОВК № 198 під час підрахунку голосів в одномандатному виборчому окрузі № 198, які мали бути, але не були враховані ЦВК під час встановлення результатів виборів народних депутатів України в цьому виборчому окрузі, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про необґрунтованість оспорюваного рішення ЦВК як такого, що прийняте без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Цього ж дня, 12 серпня 2019 року, ЦВК прийняла постанову № 1863 "Про реєстрацію народних депутатів України, обраних на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатних виборчих округах" та згідно з додатком 15 до цієї постанови зареєструвала ОСОБА_6 народним депутатом, обраним на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198.

Велика Палата Верховного Суду постановою від 17 серпня 2019 року рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 серпня 2019 року у справі № 9901/441/19 в частині визнання протиправними дій ЦВК щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 від 05 серпня 2019 року скасувала з ухваленням нового рішення, яким у задоволенні цієї позовної вимоги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 відмовила. В іншій частині рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 серпня 2019 року Велика Палата Верховного Суду залишила без змін.

На виконання рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 серпня 2019 року у справі № 9901/441/19 у частині, залишеній без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 17 серпня 2019 року, ЦВК прийняла постанову від 21 серпня 2019 року № 1888 "Про виконання судових рішень", відповідно до якої, продовжуючи дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 з урахуванням постанов Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року в справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року в справі № 580/2437/19, вважала за необхідне встановити результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 на підставі протоколу ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 02 серпня 2019 року, про що вирішила скласти відповідний протокол.

За змістом цієї постанови, досліджуючи можливість впливу викладених у постановах Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року у справі № 580/2433/19 та від 10 серпня 2019 року у справі № 580/2437/19 висновків на результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198, ЦВК зазначила, що вчинення дій на виконання вказаних судових рішень не вплине на результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 198.

Позаяк, на момент подання довіреною особою позивача - ОСОБА_16 заяв установлений законом час для розгляду ОВК № 198 на підставі цих заяв питання щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 198 минув, а відповідно до змісту судових рішень предметом дослідження у справі № 580/2437/19 був протокол ОВК № 198 від 29 липня 2019 року, натомість єдиною правовою підставою для встановлення ЦВК результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198 був протокол ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 02 серпня 2019 року, складений за наслідками повторного підрахунку голосів на окремих дільницях на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року в справі № 580/2351/19 та постанови ОВК № 198 від 29 липня 2019 року № 41, який судами не визнавався протиправним.

21 серпня 2019 року ЦВК склала протокол про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 198 відповідно до статті 99 Закону № 4061-VІ на підставі протоколу ОВК № 198 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198 з поміткою "Уточнений" від 02 серпня 2019 року, яким визнала обраним народним депутатом України ОСОБА_6

23 серпня 2019 ЦВК внесено зміни до постанови ЦВК від 12 серпня 2019 року № 1863 "Про реєстрацію народних депутатів України, обраних на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатних виборчих округах", виключивши з додатка 15 до неї позицію стосовно зареєстрованого народного депутата України, обраного на позачергових виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі ОСОБА_6 . Водночас, на підставі поданих ОСОБА_6 7 серпня 2019 року документів для реєстрації його народним депутатом України і протоколу ЦВК про результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в ОВО № 198, складеного 21 серпня 2019 року, ЦВК зареєструвала зазначеного народного депутата України, обраного на позачергових виборах народних депутатів України в ОВО № 198.

24 серпня 2019 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду прийняв рішення у справі №9901/467/19, яким позовні вимоги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого Політичною партією "Слуга народу", ОСОБА_4 задоволено частково, а саме:

- визнано протиправним та скасовано протокол ЦВК про результати виборів народних депутатів України в ОВО №198 від 21.08.2019;

- зобов`язано ЦВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в ОВО №198, за наслідками виконання постав Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.08.2019 у справі №580/2433/19, від 10.08.2019 у справі №580/2437/19 та рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 12.08.2019 у справі №9901/441/19.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 28.08.2019 у справі №9901/467/19 рішення КАС у складі ВС від 24.08.2019 у справі №9901/467/19 залишено без змін.

24 серпня 2019 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду прийняв рішення у справі №9901/468/19, яким позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено повністю, а саме:

- визнано протиправним та скасовано протокол ЦВК "Про результати виборів народних депутатів України в ОВО №198 від 21.08.2019".

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 28.08.2019 у справі №9901/468/19 рішення КАС у складі ВС від 24.08.2019 у справі №9901/468/19 залишено без змін.

24 серпня 2019 Шостим апеляційним адміністративним судом прийнято рішення у справі № 855/375/19, яким:

- визнано протиправною та скасовано постанову ЦВК №1888 від 21.08.2019 "Про виконання судових рішень" в частині врахування постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.08.2019 у справі №580/2433/19 під час продовження дій щодо встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в ОВО №198.

Постановою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 28.08.2019 у справі №855/375/19 рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.08.2019 у справі № 855/375/19 в частині відмови в задоволенні позовних вимог скасовано, та прийнято в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги задоволено повністю, а саме: "визнано протиправною та скасовано постанову ЦВК №1888 від 21.08.2019 "Про виконання судових рішень" в частині врахування постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.08.2019 у справі №580/2437/19 під час продовження дій щодо встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі №198. В іншій частині рішення ШААС від 24.08.2019 у справі № 855/375/19 залишено без змін.

28 серпня 2019 Шостий апеляційний адміністративний суд у справі №855/379/19 прийняв рішення, яким позовні вимоги задоволено частково, а саме:

- визнано протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо реєстрації ОСОБА_6 народним депутатом, обраним на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 в одномандатному виборчому окрузі №198;

- визнано протиправною та скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 23.08.2019 № 1894 "Про питання реєстрації народного депутата України ОСОБА_6, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198" в частині п.2 резолютивної частини, а саме: "Зареєструвати народного депутата України, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198: ОСОБА_6, 1970 року народження, проживає в місті Корсунь-Шевченківський Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, безпартійний, самовисуванець";

- зобов`язано Центральну виборчу комісію опублікувати у офіційних друкованих виданнях "Голос України" та "Урядовий кур`єр" спростування інформації щодо обрання народним депутатом на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 в одномандатному виборчому окрузі №198 ОСОБА_6 ;

- зупинено дію постанови ЦВК від 23.08.2019 №1894 "Про питання реєстрації народного депутата України ОСОБА_6, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198" в частині п.2 резолютивної частини, а саме в частині реєстрації народного депутата України, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198: ОСОБА_6, 1970 року народження, проживає в місті Корсунь-Шевченківський Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, безпартійний, самовисуванець.

01 вересня 2019 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду постановою у справі №855/379/19 рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2019 у справі №855/379/19 в частині зупинення дії постанови ЦВК від 23.08.2019 №1894 "Про питання реєстрації народного депутата України ОСОБА_6, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198" в частині п.2 резолютивної частини, а саме в частині реєстрації народного депутата України, обраного на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 198: ОСОБА_6, 1970 року народження, проживає в місті Корсунь-Шевченківський Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, безпартійний, самовисуванець - скасовано, у решті рішення від 28.08.2019 у справі №855/379/19 - залишено без змін.

04 вересня 2019 року відповідно до статті 254 КАС України ЦВК звернулась до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду із заявою про роз`яснення судового рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 24.08.2019 у справі №9901/467/19.

04 вересня 2019 року постановою ЦВК "Про окремі питання забезпечення виконання судових рішень" №1901 з метою забезпечення виконання судових рішень визначено за необхідне отримати від Архівного відділу виконкому Смілянської міської ради Черкаської області:

- заяви ОСОБА_16, довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 198 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, висунутого політичною партією "СЛУГА НАРОДУ", ОСОБА_4, від 27 липня 2019 року № 501 - 510, 513, 515, 517 - 525, 527 - 531, 533 - 543 про порушення виборчого законодавства та інші документи окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 198, що стосуються розгляду вказаних заяв;

- пакети з виборчими документами дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України виборчих дільниць № 710238, 710240, 710242, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710250, 710251, 710252, 710253, 710254, 710255, 710256, 710257, 710258, 710259, 710260, 710261, 710262 одномандатного виборчого округу № 198, зокрема з виборчими бюлетенями з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 198, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також за наявності окремими думками членів дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць, викладеними в письмовій формі, та іншу необхідну документацію.

VI. Релевантні джерела права й акти їх застосування

Відповідно до статті 77 Конституції України позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України. Порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Згідно зі статтею 3 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.

Відповідно до статті 1 Закону України від 30 червня 2004 року № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

ЦВК очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. ЦВК здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

Частиною третьою статті 77, пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України передбачено, що організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначаються виключно законами України.

Організація та порядок проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року визначається Законом України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року № 4061-VІ (далі Закон - № 4061-VІ).

Вибори депутатів є прямими. Громадяни України обирають депутатів безпосередньо шляхом голосування за кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії, та за кандидатів у депутати в одномандатних округах (стаття 4 Закону № 4061-VI).

Відповідно до статті 62 Закону № 4061-VI у разі коли в одномандатному окрузі після закінчення строку реєстрації кандидатів не зареєстровано жодного кандидата у депутати, або якщо у виборах брав участь один кандидат і за нього віддали голоси менше половини виборців, що взяли участь у голосуванні, вибори у цьому окрузі вважаються такими, що не відбулися.

Згідно частини першої статті 92 Закону № 4061-VI визнання дільничною виборчою комісією голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) виявлення фактів незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частиною дев`ятою статті 85 цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцями, яким на підставі частини третьої статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців" тимчасово змінено місце голосування (без зміни виборчої адреси) на іншу виборчу дільницю поза межами одномандатного округу, до якого вони відносяться на підставі відомостей Державного реєстру виборців про їх виборчу адресу, що внесені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці та безпідставно отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі; голосування виборцем більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п`ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує двадцять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному або одномандатному окрузі у кількості, що перевищує більш як на п`ять відсотків кількість виборців, які отримали відповідні виборчі бюлетені на виборчій дільниці.

За частиною першою статті 96 Закону № 4061-VI окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений", на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, <…>, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі встановлює підсумки голосування в одномандатному окрузі.

За змістом частини першої статті 97 цього Закону № 4061-VI ЦВК на своєму засіданні розглядає та приймає окремо протоколи окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протоколи окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі. Відомості зазначених протоколів на засіданні ЦВК оголошуються головою чи заступником голови відповідної окружної виборчої комісії. Час прийняття ЦВК протоколу окружної виборчої комісії і занесені до протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання ЦВК.

За частиною другою статті 97 Закону № 4061-VI у разі виявлення у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування <…> в одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей ЦВК своїм рішенням може зобов`язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу в порядку, встановленому частиною сьомою статті 94 цього Закону, про що зазначається у протоколі засідання ЦВК <…>.


................
Перейти до повного тексту