1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 вересня 2019 року

Київ

справа №СН/808/67/15 (808/9132/13-а)

адміністративне провадження №К/9901/26447/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2015 року (суддя Лазаренко М.С.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2016 року (колегія у складі суддів: Панченко О.М., Чередниченко В.Є., Коршуна А.О.) у справі № 808/9132/13-а за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький абразивний комбінат" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС за участю третьої особи Головного управління Держземагенства у Запорізькій області та Запорізької міської ради про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -



ВСТАНОВИВ:



Публічне акціонерне товариство "Запорізький абразивний комбінат" (надалі позивач, Товариство) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління ДФС (надалі відповідач, податковий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, яким збільшено суму грошового зобовʼязання з орендної плати з юридичних осіб.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що хоча зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його сторонами, у той же час не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати, а відтак і відповідного донарахування суми податкового зобовʼязання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій.

Розгляд справи здійснювався судами різних інстанцій неодноразово, судові рішення, які є предметом цього касаційного перегляду прийняті в порядку нового розгляду на виконання ухвали Вищого адміністративного суду України від 28 жовтня 2015 року.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2016 року, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення № 0000672500 від 4 жовтня 2013 року, винесене Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м. Запоріжжя Міжрегіонального управління Міндоходів.

Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що податковим органом під час прийняття податкового повідомлення-рішення, що оскаржується, не враховано, зокрема, що за 2009 рік відсутній обовʼязок орендаря без внесення змін до договору оренди донараховувати орендну плату за землю на підставі Закону України "Про плату за землю"; не враховано подання позивачем уточнюючої декларації № 9000735120 від 24 лютого 2011 року; не враховані кошти, сплачені за рішенням Вищого господарського суду України від 25 квітня 2013 року; не враховані податкові повідомлення-рішення № 000022500 від 21 лютого 2013 року та № 0000482500 від 21 лютого 2013 року та наслідки їх оскарження.

Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

У запереченні на касаційну скаргу Товариство зазначає, що вважає касаційну скаргу необґрунтованою, наводить доводи, аналогічні викладеним в судових рішеннях, просить залишити касаційну скаргу без задоволення.

Переглянувши судові рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що з 6 вересня 2013 року по 16 вересня 2013 року на підставі підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78, статті 79 Податкового кодексу України, податковим органом проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Товариства з питань повноти нарахування та своєчасності сплати грошового зобовʼязання з орендної плати за землю за період з 1 серпня 2010 року по 31 липня 2013 року За результатами перевірки податковим органом складено акт від 16 вересня 2013 року № 126/25-00/00222226.

Висновками акта перевірки встановлено порушення вимог частини першої статті 7 Закону України "Про плату за землю", статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271, пункту 274.1 статті 274, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження суми орендної плати у розмірі 1 969 199,75 грн.

На підставі висновків акта перевірки податковим органом 4 жовтня 2013 року винесено податкове повідомлення-рішення № 0000672500, яким збільшено суму грошового зобовʼязання по орендній платі з юридичних осіб на загальну суму 2 673 265,59 грн, у тому числі за основним платежем 1 969 199,72 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями 704 065,87 грн.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що у користуванні позивача знаходяться три земельні ділянки на підставі договорів, укладених із Запорізькою міською радою, а саме:

- від 29 травня 2003 року, за яким позивачем отримане у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 9.9337 га., яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дмитрова, 44, кадастровий номер 2310100000:07:036:0025, для розташування проммайданчика по виробництву шліфувальної шкурки з енергозабезпеченням. Строк дії договору оренди земельної ділянки 10 років. Згідно з пунктами 3.1 та 3.3 вказаного Договору оренди, плата встановлена за один календарний рік у розмірі 91 154,85 грн, умови договору про розмір орендної плати можуть переглядатися за угодою сторін;

- від 4 травня 2005 року, за яким позивач отримав у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 2,4284 га., яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дмитрова/Виробнича, 42/1-В, кадастровий номер 2310100000:07:036:0014, для розташування будинку культури з парком. Строк дії договору оренди земельної ділянки 10 років;

- від 10 лютого 2006 року, за яким позивачем отримано у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 2,8511 га., яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дмитрова, 44-А, кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, для розташування фільтрово-очищувальних споруд. Строк дії договору оренди земельної ділянки 10 років.

Договорами оренди передбачена зміна розміру орендної плати за угодою сторін та індексація орендної плати відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством. Відповідно до умов трьох вищезазначених договорів оренди земельних ділянок орендна плата встановлена у розмірі 1% від суми нормативної грошової оцінки.

Рішенням Запорізької міської ради від 3 березня 2008 року №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18 грн, із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 1 січня 2008 року, нові коефіцієнти місця розташування та коефіцієнти впливу локальних факторів. Згідно з пунктом 8 рішення Запорізької міської ради від 15 червня 2001 року № 17 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової грошової оцінки.

Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що саме з часу набрання чинності Податковим кодексом України позивач мав самостійно обчислювати суму податку у відповідності до пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України з урахуванням підпункту 271.1.1. пункту 271.1. статті 271, пункту 286.4. статті 286 Податкового кодексу України, тобто, виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої рішенням Запорізької міської ради від 3 березня 2008 року № 79 та з урахуванням норми про те, що орендна плата не може бути меншою ніж 3% нормативної грошової оцінки землі.


................
Перейти до повного тексту