1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 вересня 2019 року

Київ

справа №809/1064/18

адміністративне провадження №К/9901/14734/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні в касаційному порядку адміністративну справу № 809/1064/18

за позовом Приватної фірми "Богдан і К"

до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель провідного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Рибака Богдана Тарасовича,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України

про визнання протиправним та скасування припису від 04.06.2018

за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2018 року (головуючий суддя Шумей М.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Довгополова О.М., суддів: Гудима Л.Я., Святецького В.В.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. В червні 2018 року Приватна фірма "Богдан і К" звернулася до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель провідного спеціаліста відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Рибака Богдана Тарасовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України, в якому просила визнати протиправним та скасувати припис від 04.06.2018 № 372/0/92-18-ДК/0094Пр/03/01/-18.

2. В обґрунтування своїх вимог Приватна фірма "Богдан і К" зазначає, що відповідачем було проведено обстеження та перевірку земельних ділянок, які розташовані на території села Велика Камʼянка Пʼядицької сільської ради обʼєднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, за результатами якої складено акт, де зроблено висновок про самовільне зайняття позивачем земельних ділянок шляхом товарного сільськогосподарського обробітку. Зазначає, що відповідачем не враховано обставину, що Приватна фірма "Богдан і К" проводило роботи на вказаних земельних ділянках на підставі договору підряду № 19/16/2 від 19.12.2016, укладеного між позивачем та Прикарпатською державною сільськогосподарською дослідною станцією Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України - фактичним землекористувачем зазначених земельних ділянок. Вважає, що контролюючий орган дійшов помилкових висновків та безпідставно виніс припис про усунення порушень вимог земельного законодавства № 372/0/92-18-ДК/0094Пр/03/01/-18. від 04.06.2018, у звʼязку з чим, даний припис є протиправним та таким, що підлягає до скасуванню.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Івано-Франківський окружний адміністративний суд рішенням від 21 вересня 2018 року позов задовольнив. Визнав протиправним та скасував припис Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області № 372/0/92-18-ДК/0094Пр/03/01/-18 від 04.06.2018.

4. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 09 квітня 2019 року залишив без змін рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2018 року.

5. Суди виходили з того, що всі роботи, які здійснювались Приватною фірмою "Богдан і К" на вищевказаній земельній ділянці площею 3,0646 га (кадастровий номер 2623280200:02:005:2008) проводились на підставі Договору підряду № 19/16/2 від 19.12.2016 та додаткових угод до договору, за яким позивач (Підрядник) зобовʼязується надати Прикарпатській державній сільськогосподарській дослідній станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України (Замовник) комплексу послуг та робіт в процесі виробництва сільськогосподарської продукції Замовником на сільгоспугіддях Замовника, а Замовник зобовʼязується прийняти виконані роботи і оплатити вартість послуг Підрядника. На момент укладення договору підряду з Приватною фірмою "Богдан і К", Прикарпатська державна сільськогосподарська дослідна станція Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України мала право користування на законних підставах та фактично користувалась земельною ділянкою площею 3,0646 га (кадастровий номер 2623280200:02:005:2008), яка розташована на території села Велика Камʼянка Пʼядицької сільської ради обʼєднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 20 травня 2019 року Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області звернулося до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року, в якій просить скасувати вказані рішення судів попередніх інстанцій та постановити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

7. В обґрунтування своїх вимог зазначає, що довідка форми № 6-зем не містить інформації щодо точного розташування земельних ділянок, тому в даному випадку скаржник вважає неможливим визначити чи земельна ділянка (кадастровий номер 2623280200:02:005:2010) дійсно обліковується за ДП ДГ "Пʼядицьке". Вказує, що довідка форми №6-зем не є правоустановчим документом. Скаржник вважає, що Прикарпатська ДСДС не є належним користувачем земельної ділянки, яка є предметом оскаржуваного припису, оскільки право користування у встановленому законом порядку не зареєстроване. Також скаржник вказує, що у Прикарпатської ДСДС право постійного користування вказаною земельною ділянкою не виникло, оскільки ні за нею, ні за іншими установами, правонаступником якої вона є, право користування у визначеному законом порядку не зареєстровано, а також немає будь-яких інших визначених законодавством, яке діяло за весь період існування Прикарпатської ДСДС, правоустановчих документів, які б свідчили про протилежне.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. 22.05.2019 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С.Г., суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 30.05.2019 касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області залишено без руху, у звʼязку з її невідповідністю вимогам ст. 330 КАС України, а саме: до касаційної скарги не додано документ про сплату судового збору, з установленням скаржнику строку для усунення її недоліків - 10 днів з моменту вручення даної ухвали.

11. Скаржником вимоги ухвали суду про залишення касаційної скарги без руху виконано та усунуто зазначені в ній недоліки.

12. Ухвалою Верховного Суду від 08.07.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

13. Ухвалою Верховного Суду від 03.09.2019 закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і ухвалено провести попередній розгляд справи з 04.09.2019.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. 18.04.2018 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням земель та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідним спеціалістом відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Рибаком Богданом Тарасовичем, проведено обстеження земельної ділянки та перевірку дотримання вимог земельного законодавства за обʼєктом - земельних ділянок, що знаходяться на території села Велика Камʼянка Пʼядицької сільської ради обʼєднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, про що складено Акт обстеження земельної ділянки за № 372/0/92-18ДК/151/АО/10/01/-18 від 18.04.2018 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обʼєктом - земельної ділянки за № 372/0/92-18-ДК/374/АП/09/01/-18 від 18.04.2018.

15. В ході проведення перевірки відповідачем встановлено, що земельна ділянка площею 3,0646 га (кадастровий номер 2623280200:02:005:2008), яка розташована на території села Велика Камʼянка Пʼядицької сільської ради обʼєднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, на момент проведення обстеження самовільно зайнята шляхом товарного сільськогосподарського обробітку ПФ "Богдан і К".

16. Враховуючи виявлене порушення, беручи до уваги акт обстеження земельної ділянки за № 372/0/92-18ДК/151/АО/10/01/-18 від 18.04.2018 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обʼєктом - земельної ділянки за №372/0/92-18-ДК/374/АП/09/01/-18 від 18.04.2018, а також ознайомившись з умовами договору підряду за № 19/16/2 від 19.12.2016 та додатковою угодою від 22.12.2017, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, провідним спеціалістом відділу організації, планування та аналізу інспекторської діяльності Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Рибаком Б.Т. складено протокол про адміністративне правопорушення від 04.05.2018 за № 372/0/92-18-ДК/0057П/07/01-18.

17. Також 04.06.2018 інспектором винесено припис за № 372/0/92-18-ДК/0094Пр/03/01/-18, яким зобовʼязано посадову особу позивача в 30-денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства згідно чинного законодавства.

18. Позивач, не погоджуючись з прийнятим відповідачем приписом, вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

20. Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

21. В силу положень ст. 188 Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

22. Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" 19 червня 2003 року № 963-IV.

23. Відповідно до ст. 2 вказаного Закону, основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

24. Як передбачено ст. 4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

25. Згідно з ст. 5 вказаного Закону, органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

26. Разом з тим, п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

27. Системний аналіз вказаних положень земельного законодавства дає підстави дійти висновку про те, що ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.


................
Перейти до повного тексту