1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 вересня 2019 року

Київ

справа №824/387/18-а

адміністративне провадження №К/9901/14761/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів Жука А.В., Мартинюк Н.М.,



розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області, Кіцманської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення



за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019 (колегія суддів у складі: Граб Л.С., Гонтарука В.М., Білої Л.М.)



ВСТАНОВИВ:



Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування



У квітні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області (далі - відповідач-1, Лашківська сільська рада), в якому, з урахуванням змінених позовних вимог, просив:



- визнати протиправним та скасувати рішення Лашківської сільської ради від 23.03.2018 № 124-23/18 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення";



- визнати протиправним та скасувати рішення Лашківської сільської ради від 28.03.2018 № 136-24/18 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об`єднаної територіальної громади".



В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що проведення сесії Лашківської сільської ради 23.03.2018, прийняття рішення Лашківською сільською радою від 23.03.2018 № 124-23/18 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення", а також рішення від 28 .03.2018 № 136-24/18 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об`єднаної територіальної громади" без повідомлення його та інших депутатів Лашківської сільської ради про дату та час проведення сесії грубо порушує його права та інтереси, як депутата Лашківської сільської ради, а також порушує права та законні інтереси його виборців, громадян села. Вказані рішення прийнятті без належного обговорення в територіальній громаді з порушенням законів.



Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.10.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кіцманську міську раду.



Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 28.12.2018 адміністративний позов задовольнив повністю.



Судове рішення першої інстанції мотивовано тим, що посадовими особами Лашківської сільської ради рішення від 23.03.2018 № 124-23/18 позачергової XXIII позачергової сесії VII скликання Лашківської сільської ради "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення" та рішення від 28.03.2018 № 136-24/18 позачергової XXIV сесії VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об`єднаної територіальної громади" прийняті з порушенням статей 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 14, 15, 16, 21, 55, 68, 89 Регламенту Лашківської сільської ради, затвердженого рішенням Лашківської сільської ради від 27.06.2017 "Про затвердження Регламенту Лашківської сільської ради", яким визначено порядок діяльності ради, її органів та посадових осіб відповідно до Конституції України, Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про запобігання корупції", "Статутом територіальної громади", цим "Регламентом" та "Положенням про постійні комісії" та іншими законодавчими актами, якими передбачено порядок підготовки матеріалів, їх опрацювання, перевірка та порядок розгляду матеріалів на сесії підготовка, організація роботи, підстави, порядок скликання та проведення сесії, підготовка проектів Рішень, а також прийняття відповідного рішення.



Також суд встановив, що відповідачем не дотримано вимоги статей 2, 3, 4, 8, 13, 25, 26, 46, 47, 49, 50, 59, 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема: без урахування основних принципів місцевого самоврядування в Україні, таких, як народовладдя, законності, гласності; без проведення загальних зборів громадян сіл Лашківка та Витилівка Лашківецької сільської ради; без організації та проведення громадських слухань з порушеного питання, а також без врахування порядку організації роботи сесії сільської ради, постійних комісій, підготовки матеріалів, їх опрацювання, підготовка проектів рішень їх перевірка та порядок розгляду матеріалів на сесії, а також прийняття відповідного рішення.



У ході судового розгляду справи судом першої інстанції було встановлено, що Лашківська сільська рада, 10 депутатів Лашківської сільської ради, зокрема, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, Кіцманська міська рада, а також Кіцманська районна рада їх посадові особи не надали суду за весь період розгляду справи належних доказів про те, що Розпорядження Лашківського сільського голови від 22.03.2018 № 10 "Про відміну скликання XXIII позачергової сесії VІІ скликання у зв`язку з недотриманням Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" скасовано, а також доказів про те, що вказане розпорядження в судовому порядку визнано незаконними та не відповідає Конституції та законам України.



Крім того, суд зазначає, що Кіцманська міська рада не надала суду доказів, що Лашківській сільській раді були надані необхідні матеріали рішення "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення", які стали підставою прийняття рішення від 23.03.2018 № 124-23/18. Проте, 10 депутатів Лашківської сільської ради всупереч вимогам Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", регламенту 23.03.2018 скликали та провели засідання XXIII сесії VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області.



Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що XXIII сесія VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області скликана та проведена з порушенням вимог статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", на якій прийнято протиправне рішення від 23.03.2018 № 124-23/18.



Також, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення від 28.03.2018 № 136-24/18 прийнято без проведення громадського слухання, обговорення, без проведення зборів громадян, інших форм та консультацій з громадськістю - жителями сіл Витилівка, Лашківка територіальної громади Лашківської сільської ради, які за своєю чисельністю складають біля 2500 громадян. Крім цього, суд першої інстанції дійшов висновку, що Лашківською сільською радою було порушено вимоги законодавства щодо обов`язку оприлюднення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування та їх проектів, та доведення їх змісту та питань, що вони вирішують депутатам та громадянам.


Суд не прийняв до уваги посилання Кіцманської міської ради на відсутність порушення інтересів позивача оскаржуваним рішенням, оскільки, оскаржуване рішення прийнято з численними порушенням законодавства, без врахування думки громади, без належного повідомлення громади про розгляд та прийняття вищевказаних рішень, без надання згоди громади та без їх обговорення, що свідчить про порушення прав та інтересів позивача.



Зважаючи на визнання позову відповідачем, що підтверджено матеріалами справи та враховуючи норми чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що заявлені позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.



Посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кіцманська міська рада Кіцманського району Чернівецької області звернулась до Сьомого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій просила рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2019 Кіцманську міську раду залучено до участі у справі в якості другого відповідача, оскільки на час розгляду справи повноваження Лашківської сільської ради припинено, а правонаступником останньої є Кіцманська міська рада.

Сьомий апеляційній адміністративний суд постановою від 09.04.2019 скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове, яким відмовив в задоволенні позову.



Судове рішення апеляційної інстанції мотивовано тим, що чинне законодавство не надає права сільському голові скасовувати раніше видане ним розпорядження, а тому, видаючи розпорядження від 22.03.2018 № 10, голова Лашківської сільської ради вийшов за межі повноважень наданих йому законом як посадовій особі органу місцевого самоврядування.


Суд дійшов висновку, що ХХІІІ позачергова сесія Лашківської сільської ради VII скликання відбулась за ініціативою депутатів, що не суперечить нормам чинного законодавства.



Також суд апеляційної інстанції встановив, що ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад Лашківської сільської ради та Кіцманської міської ради стали 10 депутатів Лашківської сільської ради із загальної кількості 14, що є не менше третини депутатів від її загального складу, що відповідає частині другій статті 8-1, пункту 2 частини першої статті 5 Закону № 157-VIII та частині сьомій статті 46 Закону № 280/97-ВР.



Стосовно зазначення в протоколі лише 76 жителів сіл Витилівка та Лашківка із 154 присутніх та сумнівів суду першої інстанції щодо належного повідомлення мешканців сіл про громадські обговорення, суд звернув увагу на те, що жодним із громадян, що проживали станом на 25.03.2018 на території Лашківської сільської ради, процедура проведення громадських обговорень не оскаржувалась.



Також суд звернув увагу на те, що згідно протоколу від 28.03.2018 сесія відбулась під головуванням Лашківського сільського голови ОСОБА_12 . До того ж, 03.04.2018 ОСОБА_12 направлено міському голові Кіцманської міської ради пропозицію щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка до Кіцманської міської ради. 01.06.2018 на ІХ сесії Кіцманської міської ради VІІ скликання прийнято рішення, яким, зокрема, надано згоду на добровільне приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка до Кіцманської міської ради.



Також, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необґрунтованість позиції суду першої інстанції про те, що проведення сесій проводилось без дотримання вимог законодавства, оскільки всупереч статтям 4, 5, 6, 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", проект рішення ради не готувався профільними комісіями, не надавався на погодження та не погоджувався (не візувався) головою профільної комісії ради, оскільки, як встановлено під час апеляційного розгляду справи, в Лашківській сільській раді не створені спеціальні комісії, до повноважень яких входить вирішення вказаних питань. Натомість, пропозиції щодо добровільного об`єднання винесено на громадські обговорення жителів територіальної громади.



Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги



У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.


Вважає, що суд апеляційної інстанцій неправильно розтлумачив положення чинного законодавства України, вимоги Регламенту Лашківської сільської ради, не надав правову оцінку більшості доказів по справі, дійшов висновків, які не відповідають обставинам справи.



Крім того, вважає помилковим та таким, що суперечить Конституції України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" висновок суду апеляційної інстанції про те, що чинним законодавством не наділено голів сільських рад компетенцією скасовувати власні розпорядження. Посилається на рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009, у пункті 4 якого зазначено про те, що за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень.


Також зазначає про помилковість застосування судом апеляційної інстанції до спірних правовідносин частин сьомої та десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки дані норми стосуються рішення виконавчого комітету, а не розпорядження самого голови, та скасування рішень органів місцевого самоврядування виключно з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України.



Наголошує на тому, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги відеофіксацію сесії Лашківської сільської ради від 23.03.2018 та не зазначили причини її не прийняття.



На думку скаржника, не існувало правової підстави для проведення сесії Лашківської сільської ради 23.03.2018. Вважає, що ХХІІІ сесія VІ скликання Лашківської сільської ради була скликана з порушенням вимог статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", не уповноваженим суб`єктом та з порушенням процедури.


Крім того, зазначає, що в порушення вимог частини шістнадцятої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" протокол Лашківської сільської ради та рішення № 124-23/18 від 23.03.2018 підписали депутати Лашківської сільської ради, а додаток до даного рішення секретар засідання.



Позиція інших учасників справи



Відповідач у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що процедура добровільного об`єднання територіальних громад відбувалась з дотриманням законодавства, врахуванням думки громадян сіл Лашківка та Витилівка Кіцманського району Чернівецької області, без порушення їх права та інтересів, а тому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.



Рух касаційної скарги



Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 11.06.2018 відкрив касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2019.



Ухвалою від 07.08.2019 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду призначив зазначену справу до розгляду у попередньому судовому засіданні.



Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 13.08.2019 справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні о 10 год 30 хв 03.09.2019.



03.09.2019 учасники справи у судове засідання не прибули, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.


З урахуванням неприбуття у судове засідання жодного з учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце його проведення, касаційний суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження у відповідності до пункту 2 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи



19.03.2018 на адресу сільського голови Лашківської сільської ради Нечая Б . В. надійшло звернення 10 депутатів сільської ради з проханням розглянути питання про приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади, в найкоротші терміни скликати позачергову сесію Лашківської сільської ради для розгляду даної пропозиції та затвердження порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного об`єднання та приєднання територіальних громад.



20.03.2018 Лашківським сільським головою на підставі звернення депутатів від 19.03.2018 прийнято розпорядження № 08 про скликання ХХІІІ позачергової сесії Лашківської сільської ради VII скликання на 23.03.2018 о 16:00 год. Зобов`язано діловода сільської ради оприлюднити дане розпорядження на дошках оголошень в приміщеннях Лашківської сільської ради.



22.03.2018 Лашківським сільським головою ОСОБА_12 прийнято розпорядження № 10 про відміну XXIII позачергової сесії у зв`язку з недотриманням Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Доручено діловоду сільської ради оприлюднити дане розпорядження на дошках оголошень в приміщеннях Лашківської сільської ради.



В письмових поясненнях діловода Лашківської сільської ради ОСОБА_15, що містяться в матеріалах справи, остання зазначила, що за усною вказівкою сільського голови ОСОБА_12 в телефонному режимі повідомила 14 депутатів сільської ради, що сесії Лашківської сільської ради 23.03.2018 не відбудеться, оскільки розпорядження № 8 від 20.03.2018 скасоване, а сесію перенесено.



Разом з тим, XXIII позачергова сесія VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області 23.03.2018 відбулася.



Із протоколу засідання сесії Лашківської сільської ради від 23.03.2018 встановлено, що на сесії із загальної кількості 14 депутатів були присутні 10, а саме: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 , ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, у зв`язку з відсутністю сільського голови ОСОБА_12 . шляхом голосування обрано головуючого сесії - ОСОБА_16



Також на сесії прийнято рішення № 124-23/18 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади та її громадського обговорення" та затверджено Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання територіальних громад.



25.03.2018 проведено громадські обговорення питання добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади.



26.03.2018 на адресу сільського голови Лашківської сільської ради ОСОБА_12 надійшло звернення 10 депутатів сільської ради, зокрема: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_9, ОСОБА_10 , ОСОБА_7, ОСОБА_8 про необхідність в найкоротші терміни скликати позачергову сесію Лашківської сільської ради для затвердження протоколу громадського обговорення з питань добровільного приєднання сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об`єднаної територіальної громади від 25.03.2018.



26.03.2018 розпорядженням Лашківського сільського голови № 11, на підставі звернення депутатів від 26.03.2018, скликано XXIV позачергову сесію Лашківської сільської ради VII скликання на 28.03.2018 о 16:00 год. в приміщенні Лашківської сільської ради. Пунктом 1 зазначеного розпорядження зазначено провести сесію без участі сільського голови.



28.03.2018 на XXIV позачерговій сесії VII скликання Лашківської сільської прийнято рішення від 28.03.2018 № 136-24-18 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об`єднаної територіальної громади".



Вважаючи рішення Лашківської сільської ради від 23.03.2018 № 124-23/18 та від 28.03.2018 № 136-24/18 протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.


ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



Релевантні джерела права й акти їх застосування


Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої Законом від 17.07.1997 № 475/97-ВР (далі - Конвенція) передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.



Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.


Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.



За змістом частини третьої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.



Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.




................
Перейти до повного тексту