1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 вересня 2019 року

Київ

справа №0870/2706/12

адміністративне провадження №К/9901/2483/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Пасічник С.С.,

суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,



розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Запорізької митниці ДФС на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 10 лютого 2014 року (суддя Сіпака А.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2015 року (головуючий суддя Проценко О.А., судді: Дурасова Ю.В., Туркіна Л.П.) у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" до Запорізької митниці ДФС про визнання протиправним та скасування рішення,



В С Т А Н О В И В:



В березні 2012 року Відкрите акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" (якого ухвалою Верховного Суду від 19 серпня 2019 року замінено на Публічне акціонерне товариство "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь"; далі - Товариство, позивач) звернулось до адміністративного суду з позовом (з врахуванням уточнень) до Запорізької митниці Міндоходів (яку ухвалою Верховного Суду від 19 серпня 2019 року замінено на Запорізьку митницю ДФС; далі - Митниця, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення №11200000/2011/001385/1 від 22 вересня 2011 року про визначення митної вартості товару.



Обґрунтовуючи позовну заяву, вказувало, що визначення митним органом митної вартості імпортованого ним товару по третьому (за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів), а не по першому (за ціною договору щодо товарів, які імпортуються (вартість операції)), як було здійснено позивачем, методу суперечить вимогам Митного кодексу України від 11 липня 2002 року №92-IV (далі - МК України), оскільки Товариством було надано всі необхідні документи для ідентифікації товару, що ввозився, та підтвердження заявленої ним митної вартості останнього.



Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 10 лютого 2014 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2015 року, позов задоволено: cкасовано рішення Запорізької митниці Міндоходів про визначення митної вартості товару №112000006/2011/001385/1 від 22 вересня 2011 року.



Приймаючи такі рішення, суди, дослідивши обставини справи, прийшли до висновку, що позивачем подано всі належні та допустимі докази в підтвердження правильності обраного методу визначення митної вартості товару та числових значень останньої, а отже, як наслідок, відсутність у відповідача підстав для визначення митної вартості імпортованого позивачем товару за іншим (третім) методом та недоведеність ним неможливості застосування попереднього методу визначення митної вартості товару, тобто додержання принципу послідовності у їх застосуванні.



Не погоджуючись з рішеннями судів, Митниця звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просила їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, а також зазначала про законність прийнятого нею рішення про коригування митної вартості товару, що імпортувався позивачем, за третім методом, оскільки останнім на вимогу митного органу не було подано доказів на підтвердження числових значень заявленої за основним методом митної вартості.



Позивач в запереченнях (відзиві) на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів попередніх інстанцій, які він просив залишити без змін, - обґрунтованими та законними.



В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).



Враховуючи, що характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не є складними, беручи до уваги наведене в частині 6 статті 12 КАС України визначення справ незначної складності, а також закріплене в частині 6 статті 262 КАС України право суду відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з її повідомленням в разі, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи, касаційний розгляд справи призначено в порядку письмового провадження, незважаючи на заявлене відповідачем клопотання про проведення судового засідання з його участю.



Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд приходить до наступного висновку.



Судами встановлено, що 01 січня 2011 року Товариством укладено з Компанією "Veraco Intertrading Ltd." (Великобританія) як постачальником контракт №ВП.1323.37515.11.06И на купівлю коксу кам`яновугільного доменного на умовах DAF (кордон Польщі/України прикордонні станції Ізов/Хрубешов), кількість, скорочений технічний опис та позначення якого перелічені в специфікаціях до контракту.



На виконання умов Контракту у липні 2011 року Компанія "Veraco Intertrading Ltd." поставила кокс грубий кам`яновугільний доменний кількістю 371,556 тонн у сухій вазі за ціною 370 доларів США за тонну.



Для проведення митного оформлення поставленого за вищевказаним контрактом товару Товариством до Запорізької митниці 15 серпня 2011 року подано вантажну митну декларацію №112030000/2011/024736 (форма МД-2), яку прийнято до митного оформлення, про що свідчить проставлений на ній штамп "Під митним контролем".



Товар у ВМД №112030000/2011/024736 від 15 серпня 2011 року визначений декларантом як "Кокс грубий доменний кам`яновугільний фракція +40мм, кількість 371,556 тонн у сухій вазі; вміст загальної вологи W% - 1.3; зольність А% -11.2; вміст сірки S% - 0.68; вихід летючих речовин V% -0.6; калорійність Q кДж/кг - 27577, 27101; походженням із кам`яного вугілля згідно стандарту Польщі PN-86 С-2050/06; призначення: для доменного виробництва. Виробник "Zaklady Koksownicze "Zdzieszowice Sp.zо.о.", Країна виробництва PL.".



В графі 43 вказаної ВМД позивачем зазначено метод визначення митної вартості за ціною угоди (перший метод), передбачений статтею 267 МК України.



Також до ВМД позивачем додані наступні документи: контракт №ВП.1323.37515.11.06И від 01 січня 2011 року, рахунки-фактури, висновки по контролю якості, сертифікати походження, комерційний акт, лист технічного відділу ВАТ "Запоріжсталь" №9-41/1094950 від 15 жовтня 2010 року, копії вантажних митних декларацій країни-відправлення №MRN 11PL303030E0010678 від 03 липня 2011 року, №MRN 11PL303030E0010651 від 02 липня 2011 року, технічна специфікація виробника №95/199 від 21 вересня 2010 року, лист фірми "Veraco Intertrading Ltd." №V від 08 липня 2011 року, довідку СДПІ м.Запоріжжя №8/08-01 від 18 липня 2011 року, контракт третьої особи №POLBIL/VERІTG/2011 від 01 січня 2011 року та додаток №5 до контракту від 20 травня 2011 року, звернення ВАТ "Запоріжсталь" №95/1372 від 07 липня 2011 року, висновок Держзовнішінформ №7/408-1 від 04 липня 2011 року, довідку про вартість від 08 серпня 2011 року, меморіальний валютний ордер №575.5.1003 від 29 червня 2011 року.



Під час здійснення митного контролю Митницею від декларанта додатково витребувано: за наявності договір між виробником та третіми особами, що пов`язаний з договором (контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; угоду між "Zaklady Koksownicze "Zdzieszowice Sp.zо.о." (Польща, виробник) та "Polbilding Sp.zo.o" (Польща, експортер) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; відповідну бухгалтерську документацію: рахунок виробника товару щодо продажу заявленої до митного оформлення партії товару, первинні бухгалтерські документи, згідно яких товар знято з обліку (балансу) підприємства-виробника/експортера товару, первинні бухгалтерські документи, згідно яких товар знято зі складу підприємства-виробника/експортера товару; висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, що мають відповідні повноваження згідно із законодавством; інформацію зовнішньоторговельних організацій про вартість товару та/або сировини; інші документи для підтвердження митної вартості за власним бажанням декларанта; банківські платіжні документи (платіжні доручення та меморіальні ордери) про оплату товару (відповідно до пункту 4 контракту від 01 січня 2011 року); пакувальні листи.



На вимогу митного органу у відповідності до пункту 11 Порядку декларування митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, та подання відомостей для її підтвердження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2006 року №1766 (далі - Порядок №1766), 22 вересня 2011 року декларантом зроблено запис: "Додатково надано: Меморіальні валютні ордери від 08 серпня 2011 року №721.5.1003, від 10 серпня 2011 року №743.5.1003, від 17 серпня 2011 року №759.5.1003; лист відділу маркетингу від 26 серпня 2011 року №108/1103735; e-mail "Металл Кур`єр" від 26 серпня 2011 року. На цей час іншого надати неможливо".



22 вересня 2011 року митним органом прийнято рішення про визначення митної вартості товару №112000006/2011/001385/1 за третім методом (за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів).



При цьому в графі 33 рішення зазначено про наявність розбіжностей у поданих документах для підтвердження заявленої митної вартості та ненадання декларантом відповідних додаткових документів, необхідних для підтвердження митної вартості товару згідно з пунктами 11, 14 Порядку №1766. Метод №1 неможливо застосувати в зв`язку із відмовою декларанта надати відповідні додаткові документи, необхідні для підтвердження заявленої митної вартості товару. Метод №2 не застосований в зв`язку із невідповідністю (відмінністю) певних фізичних характеристик (стаття 268 МК України). З декларантом проведено консультацію, за результатами якої прийнято рішення щодо коригування митної вартості за методом №3 згідно статті 269 МК України. При визначенні митної вартості застосована наявна у митного органу інформація про вартість операції з подібними (аналогічними) товарами за ВМД від 30 вересня 2010 року №113030000/2010/017753, від 30 вересня 2010 року №113030000/2010/017769, від 19 вересня 2011 року №112030000/2011/028644, від 19 вересня 2011 року №112030000/2011/028650".



В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Згідно з частинами 1 та 2 статті 266 МК України визначення митної вартості товарів, які імпортуються в Україну, здійснюється за такими методами: 1) за ціною договору щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) за ціною договору щодо ідентичних товарів; 3) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; 4) на основі віднімання вартості; 5) на основі додавання вартості (обчислена вартість); 6) резервного.



Основним є метод визначення митної вартості товарів за ціною договору щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).



Відповідно до статті 267 МК України метод визначення митної вартості за ціною договору щодо товарів, які імпортуються (вартості операції), використовується в разі, якщо: 1) немає жодних обмежень щодо прав покупця (імпортера) на використання оцінюваних товарів, за винятком тих, що: а) встановлюються законом чи запроваджуються органами державної влади в Україні; б) обмежують географічний регіон, у якому товари можуть бути перепродані (відчужені повторно); в) не впливають значною мірою на вартість товару; 2) стосовно продажу оцінюваних товарів або їх ціни відсутні будь-які умови або застереження, що унеможливлюють визначення вартості цих товарів; 3) жодна частина виручки від будь-якого подальшого перепродажу, розпорядження або використання товарів покупцем не надійде прямо чи опосередковано продавцеві, якщо тільки не може бути зроблено відповідне коригування відповідно до положень частини другої цієї статті; 4) покупець і продавець не є пов`язаними між собою особами або хоч і є пов`язаними між собою особами, але ці відносини не вплинули на ціну товарів.



Як передбачено частинами 1 - 4 статті 269 МК України у разі якщо митна вартість імпортованих товарів не може бути визначена згідно з положеннями статей 267 та 268 цього Кодексу, за митну вартість береться вартість операції з подібними (аналогічними) товарами, які продаються на експорт в Україну і час експорту яких збігається з часом експорту оцінюваних товарів або є максимально наближеним до нього.



Під подібними (аналогічними) розуміються товари, які хоч і не є однаковими за всіма ознаками, але мають схожі характеристики і складаються із схожих компонентів, завдяки чому виконують однакові функції порівняно з товарами, що оцінюються, та вважаються комерційно взаємозамінними.


................
Перейти до повного тексту