1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 вересня 2019 року

Київ

справа №2140/1749/18

адміністративне провадження №К/9901/16713/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Стеценка С. Г.,

суддів Рибачука А. І., Тацій Л. В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення грошового забезпечення, касаційне провадження в якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15.01.2019 (головуючий суддя Кисильова О. Й.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019 (головуючий суддя Бітова А. І., судді: Лук`янчук О. В., Ступакова І. Г.),



В С Т А Н О В И В:



І. Короткий зміст позовних вимог



1. У серпні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовом до Головного управління Національної поліції України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області (далі - ГУ НП України, ГУ ПФ України, УМВС України відповідно, відповідачі), в якому просив: зобов`язати ГУ НП України провести перерахунок вислуги років ОСОБА_1 відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей" та пунктів 1.1, 1.2 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 12.03.2004 №265 "Про затвердження переліку посад начальницького складу, які несуть службу в спеціальних установах" (далі - постанова КМУ №393, наказ МВС №265 відповідно); зарахувати час служби позивача на посаді помічника начальника відділу - оперативного чергового чергової частини Іванівського районного відділу при виконанні обов`язків чергового ізолятора тимчасового тримання за суміщення посад до вислуги років для визначення пенсії з розрахунку один місяць за сорок днів; стягнути на користь позивача грошове забезпечення за виконання обов`язків за суміщення посади чергового ізолятора тимчасового тримання, виконання роботи у вечірні години та вихідну допомогу; зобов`язати ГУ ПФ України перерахувати та виплатити позивачу заборгованість, що виникне за результатами перерахунку.



2. Обґрунтовуючи вимоги позовної заяви, ОСОБА_1 зазначав, що з 25.08.1999 проходив службу в органах внутрішніх справ (далі - ОВС) на посаді помічника начальника відділу - оперативного чергового чергової частини Іванівського РВ УМВС України у Херсонській області. Наказом УМВС України у Херсонській області від 09.09.2009 №513 о/с його звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України на підставі підпункту "а" пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ (за віком). Позивач вказував й на те, що, перебуваючи на посаді помічника начальника відділу - оперативного чергового чергової частини з 25.08.1999 по день звільнення - 09.09.2009 він виконував обов`язки чергового ізолятора тимчасового тримання (чергового ІТТ). Втім, у порушення пункту 3 постанови КМУ №393 та пунктів 1.1, 1.2 наказу МВС №265, при обчисленні вислуги років для призначення пенсії УМВС України в Херсонській області не врахував виконання обов`язків чергового ІТТ, що давало позивачу право на розрахунок вислуги років один місяць за сорок днів.



3. Крім того, позивач зазначав, що в період проходження служби в ОВС, в порушення норм Генеральної Угоди, укладеної між Кабінетом Міністрів України, всеукраїнським об`єднанням організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб`єднаннями на 2004-2005 роки позивачу не нараховувалась доплата у розмірі 20% від посадового окладу за кожну годину за роботу в вечірні години з 18.00 до 22.00 годин та за роботу за суміщення посад. Вважає відмову відповідача у перерахунку стажу та виплати за виконання роботи за суміщенням протиправною, при цьому зауважив, що матеріали особової справи не можуть містити наказів про покладення на нього обов`язків чергового ІТТ чи інших доказів виконання ОСОБА_1 обов`язків чергового ІТТ, оскільки такі обов`язки були покладені на оперативного чергового окремим наказом МВС України від 30.01.2005 №60-ДСК, як додаткові обов`язки і виконувались паралельно з основними обов`язками.



4. Також, позивач зазначив, що ГУПФ України в Херсонській області, відмовляючи ОСОБА_1 у перерахунку пенсії безпідставно посилається на Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402 (далі - Порядок №3-1), оскільки зазначений нормативний акт регулює відносини по перерахунку вже призначеної пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення, а в даному випадку треба перерахувати пенсійне забезпечення у зв`язку із його невірним нарахуванням.



ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



5. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 15.01.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019, відмовлено у задоволенні позову.



6. Ухвалюючи такі рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходили з того, що позивачем на надано суду належних, допустимих та достатніх доказів виконання ним обов`язків чергового ІТТ у період з 25.08.1999 по 09.09.2009. За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність законних підстав для обчислення вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах один місяць за сорок днів за виконання ОСОБА_1 обов`язків чергового ІТТ, відтак відмовив позивачу в задоволенні позову в цій частині. Суди також зазначили, що оскільки вимога про перерахунок пенсії позивача є похідною від вимоги про перерахунок вислуги років у пільговому обчисленні, то й підстави для перерахунку пенсії ОСОБА_1, у даному випадку, відсутні.



ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги, узагальнені доводи особи, яка її подала, а також узагальнений виклад позиції інших учасників справи



7. Не погоджуючись із наведеними вище судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та задовольнити позов.



8. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, позивач, повторюючи аргументи, викладені у позовній заяві, зазначає, що висновки судів попередніх інстанцій не ґрунтуються на повному і всебічному з`ясуванні обставин справи, а під час її розгляду не були досліджені усі докази, які, на думку скаржника, були належними і достовірними, підтверджували викладені у позовній заяві факти, однак були відхилені судом безпідставно.



9. У відзиві на касаційну скаргу ГУ ПФ України заперечує проти викладених у ній доводів та вимог, оскільки вважає, що рішення судів попередніх інстанцій відповідають критеріям законності та обґрунтованості, ухвалені з урахуванням усіх фактичних обставин справи, а їх висновки узгоджуються з приписами законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, положеннями процесуального закону.



IV. Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи



10. У червні 2019 року до Верховного Суду надійшла зазначена касаційна скарга для розгляду якої, згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, визначено колегію суддів у складі головуючого судді (судді-доповідача) Стеценка С. Г., суддів: Рибачука А. І., Тацій Л. В.



11. Ухвалою Верховного Суду від 27.08.2019 закінчено підготовку справи до касаційного розгляду й постановлено здійснити такий в порядку письмового провадження з 28.08.2019.



V. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій



12. Як встановлено судами попередніх інстанцій, Наказом начальника УМВС України в Херсонській області від 25.08.1999 №114 о/с ОСОБА_1 призначено на посаду помічника начальника відділу - оперативного чергового чергової частини Іванівського РВ УМВС України в Херсонській області.



13. Наказом начальника УМВС України в Херсонській області від 09.09.2009 №513 о/с, майора міліції ОСОБА_1 звільнено з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України (за віком) згідно підпункту "а" пункту 64 Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом внутрішніх справ.



14. Загальний трудовий стаж ОСОБА_1 на день звільнення складав 27 років 10 місяців 20 днів, з яких: 11 років 2 місяці 2 дні - трудовий стаж; 16 років 08 місяців 18 днів - служба в ОВС у календарному обчисленні, що підтверджується долученим до матеріалів справи копією розрахунку вислуги років від 14.09.2009.



15. Із матеріалів справи встановлено, що починаючи з 09.09.2009 ОСОБА_1 призначена пенсія за вислугою років відповідно до пункту "б" статті 12, пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а саме досягнення 45-річного віку та наявності страхового стажу більше 25 років, з яких служба в ОВС склала більше ніж 12 календарних років і 6 місяців.

16. 29.05.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою до ГУ ПФ України, в якій просив перерахувати раніше визначену вислугу років з врахуванням підпункту "г" пункту 3 постанови КМУ №393 та пунктів 1.1, 1.2 наказу МВС №265, а саме: обчислити вислугу років із розрахунку один місяць служби за сорок днів.



17. УМВС України в Херсонській області листом від 27.06.2018 за №2/ш-113 відмовило позивачу в проведенні перерахунку вислуги років.



VI. Позиція Верховного Суду



18. Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



19. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебувають на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій поліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію, визначені положеннями Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII).



20. За змістом пункту "а" частини першої статті 12 Закону №2262-XII пенсія за вислугу років призначається, зокрема, особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби, серед іншого, по 30.09.2011 і на день звільнення мають вислугу 20 календарних роки і більше.



21. Підставою для звернення до суду з цим позовом слугувало те, що обчислення ОСОБА_1 вислуги років проведено, на його думку, з порушенням вимог пункту 3 постанови №393, оскільки до вислуги років у пільговому обчисленні (один місяць служби за сорок днів) не зараховано період, коли він перебував на посаді помічника начальника відділу - оперативного чергового частини Іванівського РВ УМВС та одночасно, у зв`язку із відсутністю у штаті посади чергового ІТТ, виконував обов`язки чергового ІТТ за період з 25.08.1999 по 09.09.2009.

22. В свою чергу, у відповідності з положеннями статті 17-1 Закону №2262-XII, порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.



23. На виконання вказаної норми закону Урядом України прийнята постанова №393, згідно з абзацом другим підпункту "г" пункту 3 якої (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2000 №299, із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 №1803) до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за сорок днів: особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ та кримінально-виконавчої системи, які проходять службу у виправно-трудових установах, слідчих ізоляторах, лікувально-трудових профілакторіях, ізоляторах тимчасового тримання, приймальниках-розподільниках для осіб, затриманих за бродяжництво, спеціальних приймальниках для осіб, підданих адміністративному арешту, підрозділах конвойної служби міліції, та військовослужбовцям постійного складу, які проходять службу у дисциплінарних частинах, за переліками посад і на умовах, затверджуваних відповідно Міністерством внутрішніх справ, Державним департаментом з питань виконання покарань, Центральним управлінням Служби безпеки, Міністерством оборони.



24. З метою належної компенсації трудових, психологічних та інших навантажень працівників, задіяних до роботи в спеціальних установах, відповідно до внесених змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393, наказом МВС №265 затверджено перелік посад начальницького складу, які несуть службу в спеціальних установах.



25. Пунктом 1.1 наказу МВС №265 встановлено перелік посад начальницького складу, які проходять службу в ізоляторах тимчасового тримання, приймальниках-розподільниках для осіб, затриманих за бродяжництво, спеціальних приймальниках для утримання осіб, підданих адміністративному арешту, та конвойних підрозділах міліції органів внутрішніх справ, час служби в яких зараховується до вислуги років для призначення пенсії один місяць за сорок днів.



26. Перелік посад начальницького складу з підбирання та транспортування трупів у морг, час проходження служби в яких зараховується до вислуги років для призначення пенсії з розрахунку один місяць за півтора місяця (пункт 1.2 наказу МВС №265).



27. Установлено, що на пільгових умовах вислуга років обчислюється від дня призначення працівника на вказані в пунктах 1.1 та 1.2 посади (пункт 2 наказу МВС №265).



28. Провівши аналіз наведених вище положень постанови КМУ №393 та наказу МВС №265, суди дійшли висновку, що право на пільгове обчислення пенсії - один місяць за сорок днів, мають особи, які безпосередньо несуть службу в спеціальних установах, в тому числі в ізоляторах тимчасового тримання. Перелік посад ізоляторів тимчасового тримання затриманих та взятих під варту осіб, наведено у додатку до наказу МВС №265, серед яких значиться посада інспектор-черговий.



29. Разом з тим, як встановили суди, у період з 25.08.1999 по 09.09.2009 ОСОБА_1 проходив службу в ОВС на посаді - помічник начальника відділу - оперативний черговий частини Іванівського РВ УМВС.



30. Згідно довідки УМВС України в Херсонській області від 14.12.2018 штатним розписом Іванівського районного відділу УМВС України в Херсонський області у період з 01.01.1999 по 01.01.2009 рік посада інспектора-чергового ІТТ затриманих і взятих під варту осіб не передбачалась.



31. Дана обставина не заперечувалась й представником відповідачів у судовому засіданні.



32. З огляду на викладене суди наголосили на тому, що, оскільки зазначеним наказом затверджені переліки посад, які були або мали бути передбачені в штаті спеціальних установ, то посилання позивача на порушення вимог пунктів 1.1 та 1.2 наказу №265 при обчисленні вислуги років для призначення пенсії є безпідставним.


................
Перейти до повного тексту