1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



03 вересня 2019 року

м. Київ



справа № 910/11153/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Булгакової І.В., Колос І.Б.,



розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Одеської митниці ДФС (далі - скаржник)

на рішення господарського суду міста Києва від 14.11.2018 (головуючий - суддя Літвінова М.Є.) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 27.03.2019 (головуючий - суддя Калатай Н.Ф., судді Зубець Л.П., Мартюк А.І.)



у справі № 910/11153/17

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ФТП" (далі - ТОВ "ФТП", позивач)

до:

відповідача 1 - Одеської митниці ДФС,

відповідача 2 - Державної казначейської служби України,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:

1) товариство з обмеженою відповідальністю "Пері Україна" (ладі - ТОВ "Пері Україна");

2) фізична особа - підприємець Мележникова Валерія Анатоліївна (далі - ФОП Мележникова В.А. )

про стягнення 523 298,15 грн.

1. Історія справи



1.1. ТОВ "ФТП" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Одеської митниці ДФС, Державної казначейської служби України про стягнення з Державного бюджету України 523 298,15 грн. збитків, понесених Позивачем внаслідок здійснення Відповідачем 1 неправомірної затримки в митному оформленні, прийняття неправомірного рішення про коригування митної вартості, а також складання неправомірного протоколу про порушення митних правил.



1.1.1. Позовні вимоги мотивовано тим, що внаслідок здійснення Відповідачем 1 неправомірної затримки в митному оформленні, прийняття неправомірного рішення про коригування митної вартості, а також складання неправомірного протоколу про порушення митних правил, Позивачем були понесені збитки, а саме: вартість послуг зі стоянки ТЗ на території ВМК, вантажно - розвантажувальні роботи, а також послуг з оформлення електронної версії акту на розміщення товарів на складі становить 181 399,19 грн, вартість послуг вантажного митного комплексу з використання оглядової рампи, вантажно - розвантажувальні роботи, стоянка ТЗ, а також послуг зі зберігання вантажу становить 142 615,20 грн, штрафні санкції за понаднормативне використання (простій) ТЗ, згідно з протоколом штрафних санкцій № ОУ-0001363 від 20.11.2015 у розмірі 114 819,12 грн, штрафні санкції за простій контейнерного обладнання (демередж) у розмірі 84 564,64 грн згідно з актом наданих послуг № 3367 від 23.11.2015.



2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



2.1. Справа розглядалася судами неодноразово.



2.2. Рішенням господарського суду міста Києва від 14.11.2018, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 27.03.2019, позовні вимоги ТОВ "ФТП" задоволено частково. Стягнуто з рахунків Державного бюджету України на користь ТОВ "ФТП" матеріальну шкоду в сумі 287 821, 52 грн та 4 317 грн витрат по сплаті судового збору.



2.3. Рішення та постанова судів попередніх інстанцій мотивовані обґрунтованістю позовних вимог.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги



3.1. У касаційній скарзі Одеська митниця ДФС, посилаючись на незаконність та необґрунтованість оскаржуваних судових рішень, просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 14.11.2018 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 27.03.2019 в частині стягнення матеріальної шкоди в сумі 287 821,52 грн та 4 317 грн витрат по сплаті судового збору, та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



4.1. Місцевий та апеляційний господарські суди:



4.1.1. не врахували, що Позивач не є ані власником товару, ані декларантом, ані уповноваженою особою декларанта, тоді як положення частини другої статті 325 та частини п`ятої статті 338 Митного кодексу України стосуються тільки власників товарів та уповноважених осіб декларанта;



4.1.2. не надали правової оцінки тому, що митний огляд проводився не на підставі частини п`ятої статті 338 Митного кодексу України (за наявності достатніх підстав вважати, що переміщення цих товарів, транспортних засобів через митний кордон України здійснюється поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, у тому числі в разі отримання відповідної офіційної інформації від правоохоронних органів), а на підставі частини другої статті 338 Митного кодексу України, яка не передбачає відшкодування витрат, пов`язаних із здійсненням огляду за рахунок органу, з ініціативи або на підставі інформації якого прийнято рішення про його проведення;



4.1.3. неправильно застосували норми матеріального права, які підлягали застосуванню, а саме пункт 63 частини першої статті 4, частини сьома-дев`ята статті 55, частини першу, другу, восьму статті 257, пункт 1 частини першої статті 265, частину першу статті 266, частину першу статті 293, частину першу статті 297, частини першу та другу статті 325, частини другу та п`яту стаття 338, частину першу статті 416, частину першу статті 438 Митного кодексу України, частину другу статті 22, частину першу статті 929, 1166, 1173 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), частину першу статті 225, частину першу статті 316 Господарського кодексу України (далі - ГК України), пункт 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, частину шосту статті 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), частину другу статті 12 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність", Положення про митні правила, Типову інструкцію з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади (яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин);



4.1.4. належним чином не дослідили ту обставину, що вилучення товару Відповідачем-1 здійснено не було, а прийняття ним рішень про коригування митної вартості товарів та складання протоколу про порушення митних правил не позбавляло декларанта або його уповноважену особу на випуск товарів у вільний обіг за умови надання відповідних гарантій, однак декларантом та його уповноваженою особою митна декларація була подана лише 04.01.2016, у зв`язку з чим тривалий час перебування товарів під митним контролем обумовлений невиконанням декларантом та його уповноваженою особою вимог законодавства щодо зазначення точних відомостей стосовно товарів, подання необхідних для здійснення митних процедур документів, не сплатою митних платежів;



4.1.5. не звернули уваги, що Позивачем не надано належних та допустимих доказів (тобто первинних, зведених облікових документів, регістрів бухгалтерського обліку), які підтверджують дійсну оплату зазначених у позові витрат;



4.1.6. не прийняли до уваги, що відповідно до норм частини другої статті 12 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" ТОВ "Пері Україна", а не Державний бюджет України, зобов`язане відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта у цілях виконання договору транспортного експедирування;



4.1.7. не врахували, що неправомірність дій Відповідача-1 не була підтверджена відповідним рішенням суду, а посилання Позивача на постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 11.08.2016 у справі № 2-а/761/265/2016, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.10.2016, є безпідставними, оскільки у даних судових рішеннях не була надана правова оцінка діям Відповідача-1 під час митного оформлення вантажу, не скасовувались картки відмови митниці, не визнавались протиправними дії або бездіяльність Відповідача-1 під час митного оформлення вантажу, експедирування якого здійснював позивач. Картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів були видані Відповідачем-1 внаслідок порушення декларантом та його уповноваженою особою процедури декларування товарів, передбаченої статтею 257 Митного кодексу України, тобто внаслідок незаявлення точних відомостей про товари, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

4.1.8. неправомірно прийняли до уваги обставини, встановлені судовими рішеннями за результатами розгляду матеріалів про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, які не мають приюдиційного значення для розгляду справи про стягнення збитків;



4.1.9. неправомірно стягнули з Відповідача-1 судовий збір.



5. Позиція інших учасників справи



5.1. Відзиви не надходили.



6. РОЗГЛЯД СПРАВИ ВЕРХОВНИМ СУДОМ



Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 910/11153/17 було визначено колегію суддів у складі: головуючий - суддя Малашенкова Т.М., судді: Бенедисюк І.М., Колос І.Б., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.06.2019.



Ухвалою Верховного Суду від 05.07.2019 відкрито касаційне провадження у даній справі у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.



Розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 02.09.2019 № 29.3-02/2256 у зв`язку з перебуванням судді Бенедисюка І.М. у відпустці призначено повторний автоматичний розподіл судової справи № 910/11153/17, відповідно до якого визначено склад колегії суддів: Малашенкова Т.М. (головуючий), Булгакова І.В., Колос І.Б.



7. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7.1. 02.09.2013 між ТОВ "ФТП" (експедитор) та ТОВ "Пері Україна" (клієнт) укладено Договір транспортного експедирування № ФТП 02/19/13М, за умовами якого клієнт доручає, а експедитор бере на себе зобов`язання за плату і за рахунок клієнта, надати останньому транспортно-експедиційні послуги, пов`язані з організацією перевезень вантажів клієнта морським та автомобільним транспортом в міжміському та міжнародному сполученні, відповідно до узгоджених сторонами заявок.



7.2. Пунктом 2.1.1. Договору передбачено, що для виконання своїх зобов`язань за Договором експедитор має право залучати третіх осіб, зокрема, перевізників, порти, склади, судоходні компанії/їх агентів, експедиційні та інші організації, які є резидентами або нерезидентами України. Укладати договори та угоди з такими третіми особами від свого імені та за рахунок клієнта.



7.3. На виконання пункту 2.11. вказаного договору позивачем було залучено компанію - перевізника ТОВ "Джі Ел Ес Транспорт" по Договору на організацію перевезень автомобільним транспортом від 09.02.2015 № 08-02/2015.



7.4. 22.10.2015 в зону митного контролю МП "Одеса-порт" Одеської митниці ДФС заїхали вантажні автомобілі (чотири тягачі з напівпричепами) з д.н.з НОМЕР_1, НОМЕР_3, НОМЕР_2, НОМЕР_4, на які були завантажені контейнери, складені міжнародні транспортні накладні (СМR) №№ 0007623, 0007624, 0007625, 0007626.



7.5. Відповідно до товаросупровідних документів відправником даного товару був Jiangsu High Hope Arser C. Ltd, Китай, отримувачем -ТОВ "Пері Україна".



7.6. Судами встановлено, що 18.09.2012 між позивачем (замовник) та ФОП Мележниковою В.А. (виконавець) укладено Договір доручення № 18-09/2 на здійснення декларування, за умовами якого виконавець зобов`язувалась надавати консультаційні послуги з питань зовнішньоекономічної діяльності та здійснювати декларування товару, який належить замовнику, у митних органах на території України.



7.7. 23.10.2015 ФОП Мележниковою В.А., як агентом з митного оформлення, була подана електронна митна декларація (далі - ЕДМ) до м/п "Одеса - порт" для здійснення митного оформлення товару № 1 "Фанера ламінована плівкою чорного кольору з обох боків, яка складається зі слоїв деревини тополі, товщина одного шару не більше 6 мм, клеєна клеєм WВР, края опечатано зі всіх боків, у листах розміром: 21*1250*2500 мм - 96,75м3/9675м2/3096 листів/72 пачки. Виробник - "Jiangsu High Hope Arser C. Ltd ". Країна виробництва СN (Китай). Код товару - 44123210".



7.8. Товар ввезено на митну територію України за контрактом, укладеним між ТОВ "Пері Україна" (покупець) та "РЕRІ GmbH", Німеччина (продавець).



7.9. ЕМД 23/10/2015 від 23.10.2015 прийнята до митного оформлення, їй присвоєний номер 500060001/2015/019371.



7.10. Цього ж дня, 23.10.2015, посадовими особами Одеської митниці ДФС був ініційований та проведений митний огляд товару щодо встановлення його кількісних та якісних характеристик товару, за результатами якого складено акт від 23.10.2015 № 500060001/2015/019371, згідно з яким "при візуальному обстеженні кожного місця пакування" встановлено, що кількість вантажних місць та м2 відповідають заявленим, а при заявленні м3 агент з митного оформлення допустив арифметичну помилку, яка не вплинула на розрахунок митних платежів. Огляд проводився з 19 год. до 20 год.".



7.11. 28.10.2015 відповідно до пунктів 33, 34 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 № 450, агентом з митного оформлення була направлена заява на відкликання поданої декларації та отримання картки відмови в митному оформленні для виправлення помилки та здійснення митного оформлення товару, яка посадовими особами Одеської митниці ДФС була проігнорована на порушення частин першої та десятої статті 269 МК України.



7.12. 13.11.2015 відносно агента з митного оформлення складено протокол про порушення митних правил № 1059/50000/15 за статтею 485 Митного кодексу України.



7.13. 16.11.2015 Відповідачем-1 видана Картка відмови на подану декларацію № 500060001/2015/00396.



7.14. 16.11.2015 подана нова ЕМД, яка прийнята та зареєстрована посадовими особами Одеської митниці за № 500060001/2015/020757.



7.15. 17.11.2015 Одеською митницею видана нова картка відмови у митному оформленні № 500060001/2015/00397.



7.16. 18.11.2015 подана нова ЕМД, яка прийнята та зареєстрована посадовими особами Одеської митниці за № 500060001/2015/020847.



7.17. 18.11.2015 Одеською митницею видана нова картка відмови у митному оформленні за № 500060001/2015/00400 через наявність складеного протоколу про порушення митних правил.



7.18. 23.11.2015 подана нова ЕМД, яка прийнята та зареєстрована посадовими особами Одеської митниці за № 500060001/2015/021061.



7.19. 25.11.2015 Одеською митницею прийнято рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2015/610212/2 та цього ж дня на цій підставі видана картка відмови у митному оформленні № 500060001/2015/00412.



7.20. 03.12.2015 подана нова ЕМД № 500060001/2015/021589 з урахуванням прийнятого рішення про коригування митної вартості товару зазначеного вище.



7.21. 04.12.2015 видана Картка відмови на подану декларацію № 500060001/2015/00420 з посиланням на відсутність у необхідному обсязі коштів.



7.22. 07.12.2015 Одеською митницею скасовано рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2015/610212/2.



7.23. 24.12.2015 подано нову ЕМД, яка прийнята та зареєстрована посадовими особами Одеської митниці за № 500060001/2015/022516.



7.24. 25.12.2015 Одеською митницею прийнято нове рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2015/610222/2.



7.25. 26.12.2015 Одеською митницею видана картка відмови у митному оформленні № 500060001/2015/00438.



7.26. 04.01.2016 товар був випущений у вільний обіг за ЕМД "ІМ 40 ДЕ" №500060001/ 2016 /000008 за визначеною митним органом митною вартістю товару на підставі рішення про коригування митної вартості товарів від 25.12.2015 № 500060001/2015/610222/2.



7.27. 19.04.2016 Одеською митницею ДФС винесена постанова за протоколом про порушення митних правил № 1059/50000/15, згідно з якою агента з митного оформлення притягнуто до адміністративної відповідальності.



7.28. 27.04.2016 рішенням ДФС України № 4459/м/99-99-19-01-01-14 за результатом розгляду скарги № 26/3 від 15.03.2016 скасовано рішення про коригування митної вартості товарів від 25.12.2015 №500060001/2015/610222/2.



7.29. Рішенням Шевченківського районного суду міста Києва, залишеним без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.10.2016, у справі № 761/16741/16-а визнано неправомірною та скасовано постанову Одеської митниці ДФС про порушення митних правил № 1059/50000/15 від 19.04.2016.



7.30. У період з 22.10.2015 по 20.11.2015 вантажні автомобілі з д.н.з НОМЕР_1, НОМЕР_3, НОМЕР_2, НОМЕР_4 з контейнерами перебували на стоянці на території вантажно-митного комплексу ТОВ "Євротерминал".



7.31. 20.11.2015 зазначені транспортні засоби були розвантажені, а контейнери з товаром розміщені на склад тимчасового зберігання під митним контролем на території ТОВ "Євротерминал" на підставі єдиних уніфікованих документів № 15-70- 61 01/340, № 15-70-61_01/341, № 15-70-61_01/342, № 15-70-61_01/343 від 20.11.2015, а також Актів прийому вантажів на зберігання між ТОВ "ФТП" та ТОВ "Євротерминал" № АС-0000032, № АС-0000033, № АС-0000034 та № АС-0000035 від 20.11.2015.



7.32. 14.01.2016 товар було видано ТОВ "ФТП" для здійснення його подальшого експедирування згідно з актами видачі вантажу зі зберігання № СА-0000001, № СА-0000002 , № СА -0000003, № СА -0000004, № СА -0000005, № СА-0000006 .



7.33. Позивач зазначив, що внаслідок протиправних дій посадових осіб Одеської митниці ДФС він поніс витрати на вимушене зберігання товару та простій транспортних засобів на загальну суму 523 298,15 грн.



7.34. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що сплачені Позивачем кошти є його збитками, оскільки вони сплачені саме у зв`язку із неправомірною відмовою митного органу в митному оформленні товару, що і спричинило несвоєчасність закінчення митних процедур з оформлення вантажу та необхідність передання його під відповідне зберігання.



7.35. Разом з тим, перевіривши розрахунок заявленої до стягнення суми та періоду, за який проводилися нарахування, які лягли в основу позовних вимог у даній справі, суди дійшли висновку про часткове задоволення позовних вимог та стягнення матеріальної шкоди у сумі 287 821,52 грн, оскільки в іншій частині розмір збитків не був доведений Позивачем належними та допустимими доказами.



8. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

8.1. Конституція України:

частина друга статті 19:

- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;



8.2. ЦК України:



частини перша-третя статті 22:

- особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі;



частина перша статті 1166:

- майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала;



стаття 1173:

- шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів;



8.3. Митний кодекс України:



частина перша статті 4:

митне оформлення - це виконання митних формальностей (МФ), необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку; МФ - сукупність дій, що підлягають виконанню відповідними особами і органами доходів і зборів з метою дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи;



частини перша - четверта статті 318:

- митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які перемішуються через митний кордон України;



- митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму МФ, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи;



- митний контроль товарів, транспортних засобів у пунктах пропуску через державний кордон України здійснюється відповідно до типових технологічних схем митного контролю, що затверджуються Кабінетом Міністрів України;



- митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи;



частини друга та п`ята статті 338:


................
Перейти до повного тексту