1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



29 серпня 2019 року

м. Київ

справа № 825/816/16

адміністративне провадження № К/9901/10781/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача Саприкіної І. В.,

суддів Єзерова А. А., Желєзного І. В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Корюківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області на постанови Чернігівського окружного адміністративного суду (у складі головуючого судді Клопота С. Л.) від 11 травня 2016 року та Київського апеляційного адміністративного суду (колегія у складі головуючого судді Межевича М. В., суддів Земляної Г. В., Сорочка Є. О.) від 29 червня 2016 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Корюківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

У квітні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Корюківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (далі - Корюківська ОДПІ, Інспекція), у якому просила визнати протиправними дії та зобов`язати відповідача видати їй довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, форма якої затверджена Постановою Правління Пенсійного фонду України від 04 вересня 2013 року № 15-1 (далі - Постанова ПФУ № 15-1), зі всіма складовими заробітної плати, зокрема премією, на які нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 01 грудня 2015 року.

Чернігівський окружний адміністративний суд постановою від 11 травня 2016 року позов задовольнив. Визнав протиправними дії Корюківської ОДПІ щодо ненадання ОСОБА_1 довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям зі всіма складовими заробітної плати, з якої призначено пенсію, для її перерахунку з 01 грудня 2015 року. Зобов`язав Корюківську ОДПІ видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, форма якої затверджена Постановою ПФУ № 15-1, зі всіма складовими заробітної плати, зокрема премією, на які нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 01 грудня 2015 року.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 29 червня 2016 року скасував постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 11 травня 2016 року та ухвалив нову, якою позов задовольнив. Визнав протиправними дії Корюківської ОДПІ щодо ненадання ОСОБА_1 довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, зі всіма складовими заробітної плати, з якої призначено пенсію, для її перерахунку з 01 грудня 2015 року. Зобов`язав Корюківську ОДПІ видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, форма якої затверджена Постановою ПФУ № 15-1 зі всіма складовими заробітної плати, у тому числі премії, на які нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 01 грудня 2015 року.

Ухвалюючи таке судове рішення, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції порушив правила предметної підсудності адміністративних справ, визначені ст. 18 КАС України (у редакції, чинній на момент ухвалення постанови), а тому ця справа була розглянута неповажним судом, що є підставою для скасування постанови Чернігівського окружного адміністративного суду від 11 травня 2016 року. Разом з цим, Київський апеляційний адміністративний суд зазначив, що бездіяльність держави щодо прийняття нормативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах, тримання громадян у невизначеності є невиправданим втручанням у права, передбачені ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а тому відсутність встановленого Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ) механізму обчислення розміру пенсії, у тому числі і механізму визначення розміру заробітної плати для перерахунку пенсії, не може бути підставою для відмови у видачі спірної довідки.

Не погодившись із зазначеними судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, у липні 2016 року Корюківська ОДПІ подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просила скасувати постанови Чернігівського окружного адміністративного суду від 11 травня 2016 року та Київського апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2016 року і ухвалити нову постанову про відмову в задоволенні позову.

На обґрунтування своєї касаційної скарги відповідач зазначив, що після внесення постановою КМУ "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" від 09 грудня 2015 року № 1013 (далі - Постанова КМУ № 1013) змін до постанови КМУ від 31 травня 2000 року № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії" (далі - Постанова КМУ № 865), які застосовуються з 01 грудня 2015 року, a саме виключення п. 4, яким передбачався механізм формування та порядок видач довідки про складові заробітної плати, Корюківська ОДПІ не в змозі видати необхідну довідку, оскільки відсутня відповідна процедура.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 05 вересня 2016 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VII), яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Відповідно до підп. 4 п. 1 розд."Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27 серпня 2019 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду.

Відповідно до ч. 1 ст. 341 КАС України (у редакції Закону № 2147-VIII) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.

Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.

У 2003 році ОСОБА_1 звільнилася з роботи в Корюківській ОДПІ у зв`язку з виходом на пенсію. Пенсія була призначена позивачу як державному службовцю.

31 березня 2016 року позивачка звернулася до Корюківської ОДПІ із заявою про видачу довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку непрацюючим державним службовцям, за грудень 2015 року.

05 квітня 2015 року Корюківська ОДПІ повідомила позивачку, що в Інспекції відсутні правові підстави для видачі довідок для перерахунку пенсії, затвердженої Постановою ПФУ № 15-1.

У цей же день Корюківська ОДПІ видала ОСОБА_1 довідку про заробітну плату від 05 квітня 2016 року № 19 довільної форми.

08 квітня 2016 року позивачка звернулася Інспекції із запитом, у якому просила повідомити яким законом чи іншим нормативно-правовим документом визначено, що видані довідки про заробітну плату державним службовцям можуть видаватися довільної форми.

13 квітня 2016 року у відповідь на вказаний вище запит відповідач повідомив ОСОБА_1, що 13 квітня 2016 року їй було видано довідку, затверджену Постановою ПФУ № 15-1. До цієї відповіді відповідач додав довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям за формою, передбаченою постановою правління Пенсійного фонду України від 13 квітня 2016 року № 32, у якій зазначено: посадовий оклад, надбавку за ранг, надбавку за вислугу років, і не вказано інші складові заробітної плати, на які нараховані страхові та сплачені внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

У подальшому Корюківська ОДПІ листом від 05 травня 2016 року № 649 відкликала довідку від 13 квітня 2016 року № 32 про заробітну плату.

Вважаючи протиправними дії Корюківської ОДПІ щодо ненадання спірної довідки, позивачка звернулася до суду з цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.


................
Перейти до повного тексту