ПОСТАНОВА
Іменем України
29 серпня 2019 року
м. Київ
справа № 815/7070/15
адміністративне провадження № К/9901/13563/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача Саприкіної І. В.,
суддів Єзерова А. А., Желєзного І. В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства Житлово-комунальний сервіс "Черьомушки" на постанову Одеського окружного адміністративного суду (у складі головуючого судді Бутенко А. В.) від 23 березня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду (колегія у складі головуючого судді Градовського Ю. М., суддів Кравченка К. В., Лук`янчук О. В.) від 01 червня 2016 року у справі за позовом Головного управління Державної служби України з питань праці в Одеській області до Комунального підприємства Житлово-комунальний сервіс "Черьомушки" про застосування заходів реагування в сфері державного нагляду,
УСТАНОВИВ:
У грудні 2015 року Головне управління Державної служби України з питань праці в Одеській області (далі - ГУ Держпраці в Одеській області) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального підприємства Житлово-комунальний сервіс "Черьомушки" (далі - КП ЖКС "Черьомушки"), у якому просило застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання КП ЖКС "Черьомушки", у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей повністю зупинити виконання робіт по експлуатації ліфтів: № 4573, № 4589, № 4590, які розташовані в м. Одесі на вул. Варненській, 12-А та 12-Б; № 4350, № 4351, № 4352, які розташовані в. м. Одесі на вул. Гайдара, 30; № 4467, № 4466, які розташовані в м. Одесі на вул. Варненській, 14/3.
Одеський окружний адміністративний суд постановою від 23 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2016 року, позов задовольнив. Застосував заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання КП ЖКС "Черьомушки" повністю зупинити виконання робіт по експлуатації ліфтів: № 4573, № 4589, № 4590, які розташовані за адресою м. Одеса, вул. Варненська, буд. 12-А та м. Одеса, вул. Варненська, буд. 12-Б; № 4350, 4351, 4352, які розташовані за адресою м . Одеса, вул. Гайдара, буд. 30; № 4467, 4466, які розташовані за адресою м. Одеса, вул. Варненська, буд. 14/3, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
При ухваленні таких рішень суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання КП "ЖКС "Черьомушки" повністю зупинити виконання робіт по експлуатації ліфтів є обґрунтованим, оскільки відповідач грубо порушує норми чинного законодавства з безпечної експлуатації ліфтів, які викладені в Актах перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 03 грудня 2015 року № 15/16.1/06-07, від 04 грудня 2015 року № 15/16.1/06-08, від 11 грудня 2015 року № 15/16.1/06-09 та підписані директором КП "ЖКС "Черьомушки" без зауважень. За позицією судів КП "ЖКС "Черьомушки" грубо порушує норми чинного законодавства з безпечної експлуатації ліфтів, що несе за собою пряму загрозу життю та здоров`ю людей, адже ним не надано належних доказів фактичного проведення експертного обстеження ліфтів.
Не погодившись із вказаними вище судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, у червні 2016 року КП ЖКС "Черьомушки" подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просило скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 23 березня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2016 року і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
На обґрунтування касаційної скарги КП ЖКС "Черьомушки зазначило, що відповідач вчинив усі можливі дії щодо усунення виявлених ГУ Держпраці в Одеській області порушень норм чинного законодавства з безпечної експлуатації ліфтів. За позицією скаржника, суди попередніх інстанцій помилково не дослідили, що в лютому 2016 року КП ЖКС "Черьомушки" уклали договори з Філєю "Одесаліфт" Приватного акціонерного товариства "Виробниче об`єднання "Стальканат"-Сілур", предметом яких є надання послуг з організації експлуатації ліфтів, що знаходяться на балансі відповідача в будинках за адресами: м. Одеса, вул. Варненська, 12-А, 12-Б та 14/3.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 19 липня 2016 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.
15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VIII), яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
Відповідно до підп. 4 п. 1 розд."Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27 серпня 2019 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду.
Відповідно до ч. 1 ст. 341 КАС України (у редакції Закону № 2147-VIII) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.
Одеська міська рада рішенням від 05 квітня 2007 року № 1165-V реорганізувала Комунальне підприємство (далі - КП) "Дирекція єдиного замовника "Черьомушки" за адресою: м. Одеса, вул. Гайдара, 38-А, шляхом злиття з КП "Дирекція єдиного замовника "Малиновське" за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Філатова, 66 та з КП "Дирекція єдиного замовника "Південно-Західне" за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 126-А, присвоївши реорганізованим підприємствам назву КП "ЖКС "Черьомушки", яке стало правонаступником реорганізованих підприємств.
З матеріалів справи вбачається, що КП ЖКС "Черьомушки" є балансоутримувачем, зокрема, житлових будинків за адресами: вул. Варненська, 12-А, 12-Б та 14/3 ; вул. Гайдара, 30 у м. Одесі .
Відповідно до п. 2.2.1 статуту КП "ЖКС "Черьомушки", який є додатком до рішення Одеської міської ради від 05 квітня 2007 року № 1165-V, предметом діяльності підприємства є організаційне забезпечення поточного утримання, ремонту та благоустрою житлового фонду, нежитлових споруд, їх інженерного обладнання та прилеглих територій, організація надання різного виду послуг, пов`язаних з експлуатацією, утриманням та ремонтом житлового та нежитлового фонду і одержання прибутку в інтересах Одеської міської ради.
Відповідно до Наказу ГУ Держпраці в Одеській області від 18 листопада 2015 року № 268 у період з 01 по 11 грудня 2015 позивач провів планову перевірку виробничих об`єктів КП ЖКС "Черьомушки", а саме ліфтів у житлових будинках за адресами: вул. Варненська, 12-А, 12-Б та 14 /3 ; вул. Гайдара, 30 у м. Одесі на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки та на підставі направлень на перевірку.
За результатами проведеної перевірки ГУ Держпраці в Одеській області склало акти перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 03 грудня 2015 року № 15/16.1/06-07, від 04 грудня 2015 року № 15/16.1/06-08 та від 11 грудня 2015 року № 15/16.1/06-09, якими встановлено двадцять чотири порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, шість з яких створюють загрозу життю та здоров`ю людей, серед яких: не забезпечено навчання та перевірку знань з "Правил побудови і безпечної експлуатації ліфтів" у осіб, відповідальних за організацію безпечної експлуатації ліфтів"; закінчився термін служби пасажирських ліфтів № 4573, № 4589, № 4590; не отримано дозвіл територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці на експлуатацію ліфтів; не виконано періодичні технічні огляди ліфтів № 4350, № 4351, № 4352; закінчився термін служби пасажирських ліфтів № 4467, № 4466; не виконано періодичні технічні огляди ліфтів № 4466, № 4467.
Вважаючи необхідним застосування до КП ЖКС "Черьомушки" заходів реагування у сфері державного нагляду у зв`язку з виявленням порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, ГУ Держпраці в Одеській області звернулося до суду з цим позовом.
Судові рішення, ухвалені за результатом розгляду цього позову, є предметом касаційного перегляду в даній справі.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи і заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов таких висновків.
Перевіряючи правомірність та підстави для застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт по експлуатації ліфтів, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідно до ст. 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 877-V).
За приписами ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (далі - Положення № 96), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.