ПОСТАНОВА
Іменем України
29 серпня 2019 року
Київ
справа №697/12/17
адміністративне провадження №К/9901/32557/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2017 року (судді: Кузьмишина О.М. (головуючий), Глущенко Я.Б., Костюк Л.О.)
у справі № 697/12/17
за позовом ОСОБА_1
до виконуючого обов`язки начальника Черкаської митниці ДФС Сергієнка Миколи Миколайовича
про визнання незаконною та скасування постанови у справі про порушення митних правил,
В С Т А Н О В И В:
У січні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до виконуючого обов`язки начальника Черкаської митниці ДФС Сергієнка Миколи Миколайовича про визнання протиправною та скасування постанови від 22 грудня 2016 року у справі про порушення митних правил № 106/90200/16.
Канівський міськрайонний суд Черкаської області постановою від 11 квітня 2017 року адміністративний позов задовольнив: скасував постанову від 22 грудня 2016 року у справі про порушення митних правил № 106/90200/16, яка була ухвалена виконуючим обов`язки начальника Черкаської митниці ДФС Сергієнком М.М., про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 485 Митного кодексу України, та закрив провадження у справі про порушення митних правил у зв`язку з відсутністю в діях особи ознак порушення митних правил.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що оскільки позивач не є декларантом відповідного транспортного засобу та особою, відповідальною за дотримання режиму тимчасового ввезення, а також не є платником митних платежів при його ввезенні на територію України на вказаних умовах, то в діях позивача не може бути мети ухилення від сплати митних платежів та складу порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України.
Натомість Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 24 травня 2017 року постанову Канівського міськрайонного суду Черкаської області скасував, у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовив у зв`язку з наявністю в діях позивача складу порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, що свідчить про правомірність прийняття спірної постанови. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивач у порушення вимог статей 103, 284, 325, 380 Митного кодексу України, пункту 206.7 статті 206, підпункту 213.3.3 пункту 213.3 статті 213 Податкового кодексу України здійснив неправомірне використання на митній території України транспортного засобу д/н НОМЕР_1, стосовно якого надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, внаслідок чого ухилився від сплати до державного бюджету України митних платежів на суму 560 615,55 грн.
Не погодившись із постановою суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції. При цьому в обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 зазначив, що не є декларантом та не є особою, відповідальною за дотримання митного режиму тимчасового ввезення, тому не являється суб`єктом порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 12 червня 2017 року відкрив касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 .
У своїх запереченнях на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін. Відповідач вважає доводи касаційної скарги безпідставними, такими, що ґрунтуються на неправильному тлумаченні норм законодавства.
02 березня 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.
Згідно з частиною першою статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій на підставі матеріалів справи про порушення митних правил встановили, що 04 червня 2016 року через пункт пропуску "Россошани - Брічень" митного поста "Кельменці" Чернівецької митниці ДФС громадянином-нерезидентом Viscu Valentin (Молдова) на митну територію України смугою руху "зелений коридор" в режимі тимчасового ввезення строком до 1 року ввезено транспортний засіб "MERSEDES-BENZ Е320" (кузов № НОМЕР_2 ), що зареєстрований у державних органах Литовської Республіки за номером НОМЕР_1.
21 вересня 2016 року вказаний транспортний засіб зупинили працівники Національної поліції України у м. Черкаси під керуванням громадянина - резидента України ОСОБА_1
Відповідно до пояснень позивача він придбав автомобіль "MERSEDES-BENZ Е320" у червні 2016 року та з того часу використовує його в особистих цілях на підставі свідоцтва про державну реєстрацію НОМЕР_3 , виданого державними органами Литовської Республіки, номерних знаків НОМЕР_1 Литовської Республіки та довіреності від 14 квітня 2016 року № 248, виданої власником автомобіля ОСОБА_2 .
30 листопада 2016 року за фактом неправомірного використання вказаного транспортного засобу уповноважена посадова особа Черкаської митниці ДФС відносно позивача склала протокол №106/90200/16 про порушення митних правил.
22 грудня 2016 року на підставі протоколу виконуючий обов`язки начальника Черкаської митниці ДФС прийняв постанову у справі про порушення митних правил № 106/90200/16, відповідно до якої ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, та накладено на нього штраф у розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів на суму 1 681 846,65 грн.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 458 Митного кодексу України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно зі статтею 485 Митного кодексу України заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів.