1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 серпня 2019 року

Київ

справа №805/848/16-а

адміністративне провадження №К/9901/6718/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Пасічник С.С.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Волноваської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року (суддя Шувалова Т.О.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2016 року (судді: Казначеєв Е.Г., Васильєва І.А., Ханова Р.Ф.) у справі 805/848/16-а за позовом Докучаєвського міського центру зайнятості до Волноваської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про скасування рішення,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. Докучаєвський міський центр зайнятості (далі - позивач у справі, центр зайнятості) звернувся до суду з адміністративним позовом до Волноваської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - податковий орган, відповідач у справі, скаржник у справі), в якому просив скасувати рішення податкового органу №0006211702/635 від 20 листопада 2015 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в загальній сумі 6318,71 гривень.



2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу Донецького обласного центру зайнятості від 20 листопада 2014 року № 348 "Про переміщення Докучаєвського міського центру зайнятості" на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595 "Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей", Докучаєвський міський центр зайнятості змінив своє місцезнаходження та з 23 листопада 2014 року виконує покладені на нього функції за адресою: м. Волноваха, вул. Обручева, 17. З листопада 2014 року Докучаєвський міський центр зайнятості перебуває на обліку у Волноваській об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області.



Позивач зазначає, що заборгованість центру зайнятості зі сплати єдиного внеску за період з 21 жовтня 2014 року по 15 грудня 2014 року зумовлено непереборними обставинами у зв`язку з проведенням антитерористичної операції у тому числі і у м. Докучаєвськ, посилаючись на висновок Донецької торгово-промислової палати від 24 липня 2014 року № 2131/12.12-03; а також з відсутністю фінансування Докучаєвського міського центру зайнятості на виконання Постанови КМУ від 07.11.2014 № 595 "Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей".



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



3. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2016 року задоволено адміністративний позов. Визнано протиправним та скасовано рішення Волноваської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області від 20 листопада 2015 року № 0006211702/635 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) єдиного внеску на суму 6318,71 гривень.



4. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що позивач є платником єдиного внеску, який визначений статтею 4 Закону № 2464-VI, та який перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України від 2 вересня 2014 року № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, яка на даний час триває, а отже до позивача не застосовуються штрафні санкції у вигляді штрафу та пені, передбачені Законом № 2464-VI за невиконання обов`язків платника єдиного внеску у спірний період.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2016 року, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.



6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7. Докучаєвський міський центр зайнятості зареєстрований, як юридична особа за адресою: 85700, Донецька область, Волноваський район, місто Волноваха, вулиця Обручева, будинок 17.



Відповідно до наказу Донецького обласного центру зайнятості від 20 листопада 2014 року № 348, Докучаєвський міський центр зайнятості переміщений з м. Докучаєвська до м. Волноваха Донецької області за адресою: вул. Обручева, б. 17 м. Волноваха Донецька область.



Станом на 01 грудня 2014 року за Докучаєвським міським центром зайнятості обліковувався борг (недоїмка) зі сплати єдиного внеску в сумі 45572,55 гривень, у тому числі за вересень 2014 року в сумі 20069,23 гривень терміном сплати 20 жовтня 2014 року, за жовтень 2014 року в сумі 25503,32 гривень терміном сплати 20 листопада 2014 року. Сума боргу зі сплати єдиного внеску погашена позивачем 15 грудня 2014 року.



20 листопада 2015 року податковим органом прийнято рішення № 00062112702/635 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким на підставі частини 10 та пункту 2 статті 25 Закону № 2464-VI, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування застосовано до Докучаєвського міського центру зайнятості штраф у розмірі 4557,25 гривень за період з 21 жовтня 2014 року до 15 грудня 2014 року та нарахована пеня в розмірі 1761,46 гривень.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на те, що передбачені законом умови для застосування до позивача пільг щодо незастосування штрафних санкцій по єдиному внеску були відсутні, а тому висновки судів щодо протиправності рішень податкового органу не можна визнати обґрунтованими.



9. У запереченні на касаційну скаргу позивач зазначає про законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій та зазначає про відсутність підстав для їх скасування.



ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ



10. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464.



10.1 Частина перша статті 2



Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.



Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.



10.2 Частина 2 статті 6



Платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.



10.3. Частини 5, 7, 8 статті 9



Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування; єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку; платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.



10.4. Пункт 9-3 Перехідних положень (з 13 березня 2015 року в зв`язку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці" від 2 березня 2015 року №219-VIII пункт 9-3 постановлено вважати пунктом 9-4).



Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.



Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.



Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.



Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.


................
Перейти до повного тексту