ПОСТАНОВА
Іменем України
27 серпня 2019 року
Київ
справа №0840/3018/18
адміністративне провадження №К/9901/15735/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Стеценка С. Г.,
суддів Рибачука А. І., Тацій Л. В.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу №0840/3018/18 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, касаційне провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24.09.2018 (головуючий суддя - Бойченко Ю. П.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28.03.2019 (головуючий суддя Чабаненко С. В., судді: Чумак С. Ю., Юрко І. В.),
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - ГУ Держгеокадастру, відповідач), в якому просив: визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання у встановлений законом спосіб - шляхом прийняття відповідного наказу, відповіді на клопотання позивача від 22.05.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства на території Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, при повторному його розгляді; зобов`язати відповідача у встановлений законом спосіб - шляхом прийняття відповідного наказу, розглянути повторно клопотання позивача від 22.05.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства на території Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, при повторному розгляді (далі - спірна бездіяльність, земельна ділянка).
На думку позивача, належним способом розгляду його заяви є прийняття ГУ Держгеокадастру відповідного рішення, оформленого наказом, тоді як повідомлення заявника листом про відсутність підстав для задоволення поданого ним клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не свідчить про прийняття відповідачем рішення, передбаченого положеннями законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, а відтак вказує на протиправну бездіяльність цього суб`єкта владних повноважень.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24.09.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28.03.2019, позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру щодо ненадання вмотивованого рішення (наказу) на клопотання ОСОБА_1 від 22.05.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства на території Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, при повторному його розгляді. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру (вул. Українська, 50, м. Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 39820689) повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) від 22.05.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства на території Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області та вирішити зазначене клопотання шляхом прийняття відповідного наказу. Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Ухвалюючи такі рішення суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходили з того, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка виразилась у неприйнятті останнім належним чином оформленого рішення, визначеного частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України (далі ЗК України).
Короткий зміст вимог касаційної скарги, узагальнені доводи особи, яка її подала, а також узагальнений виклад позиції інших учасників справи
Не погоджуючись із наведеними вище судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та відмовити у задоволенні позову.
Обґрунтувуючи вимоги касаційної скарги, відповідач зазначає, що не допустив протиправної бездіяльності при розгляді клопотання позивача щодо відведення земельної ділянки, оскільки діяв у відповідності з вимогами законодавства й надав мотивовану відмову в задоволенні наведеного звернення ОСОБА_1 Також, відповідач наголошує на тому, що чинним законодавством не врегульовано питання форми відмови у задоволенні зазначеного вище клопотання позивача, а тому оформлення такої листом не свідчить про порушення ГУ Держгеокадастру вимог закону й прав позивача.
У відзиві на касаційну скаргу позивач, повторюючи аргументи, викладені у позовній заяві, наполягає на тому, що суди попередніх інстанцій ухвалили законні та обґрунтовані судові рішення, на підставі повно і всебічно встановлених обставин справи, підтверджених належними, допустимими, достовірними і достатніми доказами, правильно застосували норми матеріального та не допустили порушення норм процесуального права, у зв`язку з чим наголошує на відсутності підстав для задоволення касаційної скарги відповідача.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Зазначена касаційна скарга надійшла до Верховного Суду у червні 2019 року для розгляду якої, протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, визначено колегію суддів у складі головуючого судді (судді-доповідача) Стеценка С. Г., суддів: Рибачука А. І., Тацій Л. В.
Ухвалою Верховного Суду від 21.08.2019 закінчено підготовку справи до касаційного розгляду й постановлено здійснити такий в порядку письмового провадження з 22.08.2019.
Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 рішенням Михайлівської сільської ради від 19.06.2008 №15-26, на підставі пункту 34 статті 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 118, 121 ЗК України, надано згоду на виготовлення технічної документації для передачі у власність земельної ділянки загальною площею 0,37 га для ведення особистого селянського господарства на землях запасу Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, однак, позивачем вказане право не реалізовано.
22.05.2017 позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою - проекту відведення земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого сільського господарства площею 1 га на землях запасу Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області.
ГУ Держгеокадастру листом від 12.07.2017 №Б- 5314-4547/6-17 відмовив у задоволенні клопотання, зазначивши при цьому те, що Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах норм безоплатної приватизації, повинні надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою та передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації, відповідно до переліку земельних ділянок, який формується щоквартально та оприлюднюється на офіційному веб-сайті територіальних органів Держгеокадастру, при цьому площа земельних ділянок, яку пропонується передавати безоплатно у власність на території відповідної області залежатиме від площі земельних ділянок, право оренди на які було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу. У другому кварталі поточного року продажу права оренди земель сільськогосподарського призначення не відбувалось. Враховуючи викладене та беручи до уваги відсутність бажаної до відведення ділянки у наведеному переліку, відповідач відмовив у наданні дозволу.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 29.11.2017 по справі №808/3060/17 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково: визнано протиправними дії ГУ Держгеокадастру щодо відмови позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства на території Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути питання щодо надання дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1 га для ведення особистого селянського господарства на території Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області.
02.01.2018 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із клопотанням про виконання вищезазначеної постанови суду, проте відповідач, з посиланням на частину сьому статті 118 ЗК України, листом від 21.01.2018 №Б-4-28/6-18 повідомив, що заяву розглянуто повторно та встановлено, що місце розташування запитуваної земельної ділянки не відповідає вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
07.02.2018 позивач повторно звернувся до відповідача із вимогою виконати рішення суду, проте у листі від 12.03.2018 №Б-123-117/6-18 органом Держгеокадастру зазначено, що рішення суду виконано, клопотання розглянуто та листом від 21.01.2018 №Б-4-28/6-18 відмовлено у його задоволенні.
Позиція Верховного Суду
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є ЗК України, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до пункту б) частин першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Відповідно до частин першої-третьої статті 116 ЗК України громадяни … набувають права власності … земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами … здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. в) частина третя статті 116 ЗК України).
У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
З огляду на це, ОСОБА_1, який є громадянином України, має право на набуття права власності на земельну ділянку для особистого селянського господарства.
Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас, ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.
У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України така процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами України визначено у статті 118 ЗК України. Відповідно до положень частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для … ведення особистого селянського господарства … у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
У частині сьомій статті 118 ЗК України зазначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.