1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

6 серпня 2019 року

м. Київ

Справа № 904/3098/18

Провадження № 12-87гс19

Велика Палата Верховного Суду у складі:

головуючого судді Князєва В. С.,

судді-доповідача Бакуліної С. В.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,

за участю секретаря судового засідання Орешко Ю. О.,

розглянула у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Східного офісу Держаудитслужби на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 4 квітня 2019 року (головуючий Чередко А. Є., судді Коваль Л. А., Пархоменко Н. В.)у справі № 904/3098/18 за позовом Управління праці та соціального захисту населення Самарської районної у місті Дніпрі ради (далі - Управління) до Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (далі - Підприємство), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Східного офісу Держаудитслужби, Міністерства соціальної політики України, про зобов`язання вчинити певні дії.


1. Короткий зміст позовних вимог та заперечень

1.1. Управління звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Підприємства, в якій, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 11 грудня 2018 року, просило суд:

- зобов`язати Підприємство здійснити розрахунок невикористаних сум субсидій за період 2016 - 2017 років 658 абонентам, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2016 року обліковувалася заборгованість за послуги водопостачання та водовідведення, згідно з додатком 1 до довідки зустрічної звірки від 13 травня 2018 року № 04.04-28/18з, а також 159 абонентам, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2017 року обліковувалася заборгованість за послуги водопостачання та водовідведення;

- зобов`язати Підприємство надати Управлінню акт розрахунку загального обсягу невикористаних субсидій за період 2016 - 2017 років 658 абонентам, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2016 року обліковувалася заборгованість за послуги водопостачання та водовідведення, а також 159 абонентам, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2017 року обліковувалася заборгованість за послуги водопостачання та водовідведення;

- зобов`язати Підприємство перерахувати на користь Управління невикористану суму субсидії за період 2016 - 2017 років 658 абонентам, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2016 року та 159 абонентам, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2017 року обліковувалася заборгованість за послуги водопостачання та водовідведення, відповідно до пункту 11 Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року № 534 (далі - Порядок № 534).

1.2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час проведення ревізії використання Управлінням коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг за період з 1 січня 2014 року по 28 лютого 2018 року Східним офісом Держаудитслужби проведена зустрічна звірка в Підприємстві, за результатами якої встановлено, що Підприємство не здійснило розрахунок невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з постачання холодної води та водовідведення за період 2016 - 2017 років 817 отримувачам субсидій, які підлягають поверненню до бюджету. З огляду на викладене, зазначаючи про необхідність усунення вказаних порушень, Управління просило Підприємство здійснити відповідні розрахунки невикористаних сум субсидій та перерахувати вказані кошти на користь Управління.

1.3. Заперечення проти позову обґрунтовано тим, що у зв`язку з наявністю заборгованості на особових рахунках 817 осіб, зазначених у додатку № 1 до довідки зустрічної звірки від 13 травня 2018 року № 04.04-28/18з, підстав для розрахунку невикористаних сум субсидій та повернення їх до бюджету немає відповідно до пункту 3 Порядку № 534.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судами

2.1. Між Управлінням (платник) та Підприємством (постачальник) 4 січня 2016 року та 3 січня 2017 року укладено договори за № 9159 про порядок проведення розрахунків за надані субсидії населенню, що користується послугами водопостачання та водовідведення. Предметом договорів від 4 січня 2016 року та від 3 січня 2017 року № 9159 визначено відносини сторін щодо проведення розрахунків за надані субсидії населенню, що користується послугами водопостачання та водовідведення, згідно з Бюджетним кодексом України (далі - БК України), Законом України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" (Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" відповідно), постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року № 20 (зі змінами) та Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 (зі змінами) (пункт 1.1 договорів від 4 січня 2016 року та від 3 січня 2017 року № 9159).

2.2. Відповідно до пунктів 1.2 договорів від 4 січня 2016 року та від 3 січня 2017 року № 9159 постачальник надає послуги водопостачання та водовідведення населенню, що отримує субсидії, у повному обсязі, а платник здійснює проведення розрахунків за надані субсидії населенню, що користується послугами водопостачання та водовідведення, в межах затверджених кошторисних призначень та відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" (зі змінами), від 6 серпня 2014 року № 409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" (зі змінами).

2.3. Пунктами 2.1.1 договорів від 4 січня 2016 року та від 3 січня 2017 року № 9159 встановлено, що постачальник зобов`язується реалізовувати послуги водопостачання та водовідведення населенню, що має відповідні субсидії у повному обсягу.

2.4. Пунктами 2.2.1, 2.2.4 договорів від 4 січня 2016 року та від 3 січня 2017 року № 9159 встановлено, що платник зобов`язується передбачати в бюджеті району у місті в необхідних обсягах кошти на проведення розрахунків за надані субсидії населенню для відшкодування витрат на оплату послуг водопостачання та водовідведення; здійснювати перерахування цільових коштів, що надійшли на розрахунковий рахунок Управління згідно зі статтею 102 "Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту" БК України та Закону України "Про Державний бюджет на 2016 рік" (Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" відповідно).

2.5. У квітні 2018 року Східним офісом Держаудитслужби проведено ревізію використання Управлінням коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот за період з 1 січня 2014 року по 28 лютого 2018 року.

2.6. За результатами зазначеної ревізії та зустрічної перевірки Підприємства Східним офісом Держаудитслужби встановлені обставини нездійснення Підприємством розрахунку невикористаних сум субсидій абонентам - отримувачам субсидії, за особовими рахунками яких станом на 1 травня 2017 року або станом на 1 травня 2016 року обліковувалась заборгованість по оплаті за послуги водопостачання і водовідведення.

2.7. Встановлення Східним офісом Держаудитслужби наведених вище обставин і було підставою для звернення Управління до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Підприємства про зобов`язання здійснити розрахунок невикористаних сум субсидій за період 2016 - 2017 років, надати акт розрахунку загального обсягу невикористаних субсидій за період 2016 - 2017 років та перерахувати невикористану суму субсидії за період 2016 -2017 років.

3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3.1. Господарський суд Дніпропетровської області рішенням від 11 грудня 2018 року в задоволенні позовних вимог Управління відмовив у повному обсязі.

3.2. Центральний апеляційний господарський суд постановою від 4 квітня 2019 року рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11 грудня 2018 року скасував, провадження у цій справі закрив на підставі пункту 1 частини першої статті 231 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), зазначивши про те, що у спірних правовідносинах Управління реалізує публічно-владні управлінські функції у сфері соціального захисту населення, а саме щодо призначення субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за рахунок відповідних бюджетних субвенцій, тобто діє саме як суб`єкт владних повноважень, а договори, укладені між позивачем та відповідачем, є адміністративними, тому цей спір є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

4. Вимоги касаційної скарги та короткий зміст наведених у ній доводів

4.1. Не погоджуючись з постановою Центрального апеляційного господарського суду від 4 квітня 2019 року, Східний офіс Держаудитслужби звернувся з касаційною скаргою до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, в якій просить постанову апеляційної інстанції скасувати, а справу направити для продовження розгляду до Центрального апеляційного господарського суду.

4.2. На обґрунтування касаційної скарги Східний офіс Держаудитслужби зазначив про те, що спір у цій справі виник між суб`єктами господарювання, оскільки Управління не здійснює владних управлінських функцій відносно Підприємства, законодавчо не уповноважене владно керувати поведінкою останнього, а Підприємство не зобов`язане виконувати вимоги та приписи Управління. Окрім цього, скаржником зауважено про те, що укладені між позивачем та відповідачем договори від 4 січня 2016 року та 3 січня 2017 року за № 9159 про порядок проведення розрахунку за надані субсидії населенню, що користується послугами водопостачання та водовідведення, не є адміністративними договорами, оскільки Управління не здійснювало жодних владних управлінських функцій, а лише зобов`язувалось здійснити проведення розрахунків за надані субсидії населенню, що користується послугами водопостачання та водовідведення, в межах затверджених кошторисних призначень відповідно до законодавства.


................
Перейти до повного тексту