П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
8 серпня 2019 року
м. Київ
Справа № 9901/996/18
Провадження № 11-337заі19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого судді Князєва В. С.,
судді-доповідача Прокопенка О. Б.,
суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,
за участю:
секретаря судового засідання - Ключник А. Ю.,
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Белінської О. В.,
розглянувши в судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії
за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 1 березня 2019 року (судді Бившева Л. І., Бевзенко В. М., Юрченко В. П., Шипуліна Т. М., Шарапа В. М.),
УСТАНОВИЛА:
27 грудня 2018 року ОСОБА_1 подав до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції позов, у якому просив: визнати протиправною бездіяльність ВРП щодо тривалого нерозгляду повідомлення судді Горностаївського районного суду Херсонської області ОСОБА_1 від 27 липня 2017 року про втручання в діяльність судді, загрозу здоров`ю і життю та вжиття заходів забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя; визнати протиправним і скасувати рішення відповідача від 27 листопада 2018 року № 3618/0/15-18 в частині затвердження висновку за результатами перевірки відомостей, викладених у згаданому вище повідомленні судді, та зобов`язати ВРП повторно розглянути це повідомлення.
Обґрунтовуючи позов, ОСОБА_1 зазначив таке:
- ВРП близько півтора року не вчиняла заходів щодо забезпечення незалежності суддів, які її зобов`язує вчиняти Конституція України, відповідач повинен був з власної ініціативи звернутися до Генеральної прокуратури щодо надання інформації про розкриття та розслідування злочинів, вчинених стосовно судді, та вжити заходів, натомість відкрив щодо позивача дисциплінарне провадження, не вжив заходів реагування щодо грубих порушень чинного законодавства головою Горностаївського районного суду Херсонської області та працівниками Прокуратури Херсонської області;
- ВРП не врахувала такі обставини: 1) дочка голови Горностаївського районного суду Херсонської області ОСОБА_2 (дівоче прізвище ОСОБА_2 ) є дружиною ОСОБА_4, який є близьким родичем одного з нападників, який перебував на місці події; 2) голова суду при вирішенні заяви про застосування заходів безпеки вийшла за рамки наданих повноважень та делегувала свої функції з перевірки доводів, викладених в заяві, іншим працівникам; 3) Херсонський окружний адміністративний суд під час розгляду справи відхилив клопотання позивача про допит працівників поліції та обмежився дослідженням причин поведінки осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів, виніс постанову про допит свідків, при цьому свідків не допитав, а також не проводив судових засідань; 4) на момент винесення оскаржуваного позивачем рішення ВРП інформація (дані) про спричинення позивачу рядом осіб тілесних ушкоджень з викриками "бий суддю" та заволодіння при цьому зброєю, пошкодження автомобіля та здійснення спроби увірватись до помешкання була наявна у Горностаївському відділенні поліції ГУНП в Херсонській області, СУ ГУНП в Херсонській області, СВ Прокуратури Кіровоградської області у формі відповідних процесуальних документів; 5) покладена в основу оскаржуваного рішення постанова про закриття кримінального провадження № 12017230160000240, прийнята з грубими порушеннями, які свідчать про явний прояв заінтересованості та/або службової недбалості.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 1 березня 2019 року в задоволенні позову відмовив.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення ВРП про затвердження висновку її члена про відсутність підстав для вжиття заходів щодо забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя за повідомленням судді Горностаївського районного суду Херсонської області ОСОБА_1 прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Суд також вказав на відсутність підстав вважати, що ВРП допустила протиправну бездіяльність щодо тривалого нерозгляду повідомлення судді Горностаївського районного суду Херсонської області ОСОБА_1 про втручання в його діяльність судді, загрозу здоров`ю і життю та невжиття заходів забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя.
Не погодившись із такими висновками суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення цього суду та ухвалити нове - про задоволення позову.
Скарга мотивована порушенням права позивача на справедливий суд, неправильним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права, неповним з`ясуванням цим судом обставин справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, та невідповідністю висновків суду обставинам справи.
У відзиві на апеляційну скаргу ВРП просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, посилаючись на те, що зазначене рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, з урахуванням правильно встановлених обставин справи, а правові висновки суду першої інстанції апеляційною скаргою не спростовані.
У судовому засіданні позивач та представник ВРП підтримали відповідно апеляційну скаргу та відзив на неї, надали пояснення, аналогічні наведеним у зазначених документах доводам.
Надаючи оцінку доводам учасників справи, Велика Палата керується таким.
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією та законами України, зокрема, Законами України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII), від 21 грудня 2016 року № 1798-VIII "Про Вищу раду правосуддя" (далі - Закон № 1798-VIII), "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" від 23 грудня 1993 року № 3781-XII (у редакції, чинній на час звернення позивача із заявою до голови суду; далі - Закон № 3781-XII).
Відповідно до статті 1 Закону № 3781-XII цей Закон встановлює систему особливих заходів державного захисту суддів Конституційного Суду України, суддів та працівників апаратів судів, працівників правоохоронних органів від перешкоджання виконанню покладених на них законом обов`язків і здійсненню наданих прав, а так само від посягань на життя, здоров`я, житло і майно зазначених осіб та їх близьких родичів у зв`язку із службовою діяльністю цих осіб.
Згідно з підпунктом "б" пункту 1 частини першої статті 2 Закону № 3781-XII захисту відповідно до цього Закону підлягають, зокрема, судді та працівники апаратів судів, які беруть безпосередню участь у розгляді справ у судах, кримінальному провадженні та провадженні у справах про адміністративні правопорушення.
Згідно з частиною першою статті 3 цього Закону відповідно до законодавства України працівники суду, правоохоронних органів та їх близькі родичі мають право: а) застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби і зброю з метою забезпечення виконання правомірних наказів і усних вимог, що добровільно не виконуються, для захисту власної безпеки, безпеки близьких родичів, а також свого житла і майна; б) вимагати і одержувати допомогу у виконанні покладених на них обов`язків, а в разі необхідності - для особистого захисту, а також свого житла і майна з боку відповідних правоохоронних та інших державних органів; в) здійснювати спеціальні заходи забезпечення безпеки.
Відповідно до статті 5 Закону № 3781-XII для забезпечення безпеки працівників суду і правоохоронних органів та їх близьких родичів, недоторканності житла, а також збереження їх майна з урахуванням конкретних обставин можуть застосовуватися відповідно до законодавства такі заходи: а) особиста охорона, охорона житла і майна; б) видача зброї, засобів індивідуального захисту і сповіщення про небезпеку; в) встановлення телефону за місцем проживання; г) використання технічних засобів контролю і прослуховування телефонних та інших переговорів, візуальне спостереження; д) тимчасове розміщення у місцях, що забезпечують безпеку; е) забезпечення конфіденційності даних про об`єкти захисту; є) переведення на іншу роботу, направлення на навчання, заміна документів, зміна зовнішності, переселення в інше місце проживання.
Відповідно до частини першої та пункту "а" частини другої статті 13 цього Закону підставою для вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки осіб, зазначених у статті 2 цього Закону, є дані, що свідчать про наявність реальної загрози їх життю, здоров`ю або майну; приводом для вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки працівника суду або правоохоронного органу та його близьких родичів може бути заява працівника або його близького родича.
Згідно з пунктом "г" частини першої статті 14 Закону № 3781-XII рішення про вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки приймає голова суду - щодо захисту працівників відповідного суду та інших органів, зазначених у статті 2 цього Закону, та їх близьких родичів.
Відповідно до частин першої, другої статті 48 Закону № 1402-VIII суддя у своїй діяльності щодо здійснення правосуддя є незалежним від будь-якого незаконного впливу, тиску або втручання. Втручання у діяльність судді щодо здійснення правосуддя забороняється і має наслідком відповідальність, установлену законом.
Частиною четвертою статті 48 цього Закону визначено, що суддя зобов`язаний звернутися з повідомленням про втручання в його діяльність як судді щодо здійснення правосуддя до ВРП та до Генерального прокурора.
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 3 Закону № 1798-VIII ВРП вживає заходів щодо забезпечення авторитету правосуддя та незалежності суддів.
Згідно з пунктами 1, 6, 8 частини першої статті 73 цього Закону ВРП з метою забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя: веде і оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті реєстр повідомлень суддів про втручання в діяльність судді щодо здійснення правосуддя; проводить перевірку таких повідомлень, оприлюднює результати та ухвалює відповідні рішення; звертається до прокуратури та органів правопорядку щодо надання інформації про розкриття та розслідування злочинів, вчинених щодо суду, суддів, членів їх сімей, працівників апаратів судів, злочинів проти правосуддя, вчинених суддями, працівниками апарату суду; вживає інших заходів, які є необхідними для забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя.
Частиною другою статті 73 цього Закону передбачено, що ВРП вживає заходів, що визначені у частині першій цієї статті, з власної ініціативи, за зверненням судді, судів, органів та установ системи правосуддя.
Згідно з абзацом першим пункту 23.1 глави 23 Регламенту Вищої ради правосуддя, затвердженого рішенням ВРП від 24 січня 2017 року № 52/0/15-17 (у редакції, чинній на час вирішення питання про вжиття заходів за зверненням судді), питання про необхідність вжиття заходів з метою забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя ВРП розглядає за зверненнями суддів, судів, органів та установ системи правосуддя, а також із власної ініціативи.
В абзаці четвертому пункту 23.1 цього Регламенту передбачено, що якщо член ВРП під час проведення попередньої перевірки чи підготовки до розгляду дисциплінарної справи або іншого питання виявляє факти, які свідчать про загрозу незалежності судді чи авторитету правосуддя, він має право ініціювання питання про вжиття заходів щодо забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя.
Відповідно до пункту 23.3 цього Регламенту, отримавши звернення, член ВРП здійснює підготовку його до розгляду. Під час підготовки до розгляду член ВРП проводить перевірку з метою встановлення (підтвердження) фактів втручання в діяльність судді, а також дій, що несуть загрозу незалежності суддів та авторитету правосуддя.
Згідно з пунктом 23.4 цього Регламенту за результатами перевірки член ВРП складає висновок, який має містити: стислий виклад обставин, зазначених у зверненні; обставини, встановлені під час перевірки; висновок про те, чи можуть відомості, викладені у зверненні та встановлені під час перевірки, свідчити про втручання в діяльність судді під час здійснення правосуддя або вони несуть загрозу незалежності суддів та авторитету правосуддя; пропозицію про необхідність вжиття заходів з метою забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя з визначенням виду заходу, передбаченого статтею 73 Закону № 1798-VIII.
Відповідно до абзаців 1, 2, 3 пункту 23.5 цього Регламенту якщо під час підготовки питання до розгляду загрозу незалежності суддів та авторитету правосуддя усунуто, а наслідки дій (бездіяльності), зазначені у пунктах 1 - 3 частини першої статті 73 Закону № 1798-VIII, не викликають необхідності вжиття заходів щодо забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя, член ВРП складає висновок про відсутність підстав для вжиття таких заходів.
Висновок члена ВРП про відсутність підстав для вжиття заходів щодо забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя затверджується рішенням ВРП. Одним рішенням ВРП можуть затверджуватися декілька таких висновків членів ВРП за доповіддю Голови ВРП.
У ході розгляду справи судом установлено, що 27 липня 2017 року суддя Горностаївського районного суду Херсонської області звернувся до ВРП з повідомленням про втручання в його діяльність як судді, в якому просив вжити заходів забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя, вирішити питання щодо переведення його до суду того самого рівня та спеціалізації максимально наближеного до міста Києва, де проживає його сім`я.
Повідомлення про втручання в діяльність судді мотивоване посиланням на події, які сталися 4 липня 2017 року. Так, суддя ОСОБА_1 зазначив, що під час його перебування разом з помічником біля входу в кафе у смт Горностаївка Херсонської області близько 23 години група осіб здійснила напад на нього як на суддю і приблизно о 00 год 10 хв після нападу його помічник повідомив, що нападники поїхали до помешкання судді, в якому вибили перші вхідні двері та пошкодили другі, а також побили вікна автомобіля та пошкодили його кузов. Суддя просив перевести його до іншого суду того самого рівня і спеціалізації для здійснення правосуддя, оскільки внаслідок зазначених подій неможливо продовжити роботу в Горностаївському районному суді Херсонської області, поширені в засобах масової інформації відомості щодо зазначених подій можуть дискредитувати його як суддю та підірвати незалежність судової влади. Суддя також наголосив на отриманні погроз на свою адресу та існування небезпеки щодо його здоров`я та життя.