РІШЕННЯ
Іменем України
23 серпня 2019 року
Київ
справа №9901/465/19
адміністративне провадження №П/9901/465/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Радишевської О.Р.,
суддів - Кашпур О.В., Шишова О.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Волощука В.В.,
учасників справи:
представників позивача - Чернишенко Н.С., Байдан С.М.,
представників відповідача - Ющенка О.О., Тарасюк Г.В.,
представників третьої особи - Кінебаса О.М., Торбєєва М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа - кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 - про визнання протиправним і скасування протоколу, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
21 серпня 2019 року о 23:41 год кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), в якому просить:
- визнати протиправним і скасувати протокол Центральної виборчої комісії про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №210 від 16 серпня 2019 року;
- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо встановлення 16 серпня 2019 року результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №210;
- зобов`язати Центральну виборчу комісію продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №210 на підставі протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №210 від 16 серпня 2019 року.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача, пояснень третьої особи
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ЦВК, узявши на себе функції щодо встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі №210, вийшла за межі своїх повноважень і прийняла рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним без попереднього складання протоколу про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці.
Відповідач позов не визнав. У відзиві на позов зазначив, що дії ЦВК щодо встановлення підсумків голосування та результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі №210 були вчинені на підставі, в межах повноважень та в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Третя особа надала пояснення, в яких зазначила, що дії ЦВК щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №210 відповідають вимогам Закону України "Про вибори народних депутатів України", а підстави для визнання їх протиправними відсутні.
ІІІ. Провадження в суді
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 22 серпня 2019 року відкрив провадження в адміністративній справі та призначив її до розгляду на 11:30 год 23 серпня 2019 року. Цією ж ухвалою Суд зобов`язав відповідача надати копію протоколу, що є предметом позову.
Ухвалою Суду від 23 серпня 2019 року до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 .
IV. Фактичні обставини справи
Указом Президента України від 21 травня 2019 року №303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
Постановою ЦВК від 31 травня 2019 року №919 "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" утворено окружні виборчі комісії (далі - ОВК) з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зокрема ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №210.
Постановою ЦВК від 20 червня 2019 року №1096 ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати України (безпартійний, самовисуванець) в одномандатному виборчому окрузі № 210.
21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України.
25 липня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу №210 прийняла рішення про підсумки голосування в зазначеному виборчому окрузі у формі протоколу.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року в справі №620/2229/19 з урахуванням ухвали цього суду від 05 серпня 2019 року про виправлення описки визнано протиправними дії ОВК одномандатного виборчого округу №210 щодо складання протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі №210 та зобов`язано її прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на тридцяти трьох виборчих дільницях.
На виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року в справі №620/2229/19 здійснено повторний підрахунок голосів виборців та 06 серпня 2019 року складено протокол окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №740243 одномандатного виборчого округу №210 з позначкою "Уточнений" та протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №210 з позначкою "Уточнений".
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року в справі №620/2335/19, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року, визнано протиправними дії ОВК одномандатного виборчого округу №210 по складанню протоколу від 06 серпня 2019 року з позначкою "Уточнений" про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 і зобов`язано ОВК одномандатного виборчого округу №210 визнати недійсним голосування на виборчій дільниці №740243 одномандатного виборчого округу № 210.
Протокольним рішенням ЦВК від 15 серпня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу №210 зобов`язано розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у цьому окрузі з урахуванням рішення суду в справі №620/2335/19, скласти протокол з позначкою "Уточнений" і транспортувати його до ЦВК не пізніше 16 серпня 2019 року.
Постановою ЦВК від 16 серпня 2019 року №1877 "Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року":
- установлено грубе порушення ОВК №210 Конституції України та законів України, що полягає у бездіяльності стосовно виконання нею визначеного Законом України "Про вибори народних депутатів України" та рішенням ЦВК від 15 серпня 2019 року обов`язку встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №210 з урахуванням рішення суду в справі №620/2335/19;
- достроково припинено повноваження всього складу ОВК одномандатного виборчого округу №210 у зв`язку з грубим порушенням нею Конституції України, Закону України "Про вибори народних депутатів України" та інших законів України;
- визначено, що повноваження ОВК одномандатного виборчого округу №210 стосовно встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснює ЦВК.
Постановою ЦВК від 16 серпня 2019 року №1880 "Про виконання судового рішення" вирішено:
- визнати недійсним голосування на виборчій дільниці №740243 одномандатного виборчого округу №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;
- скласти протокол ЦВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, урахувавши в протоколі Комісії, зокрема, відомості, зазначені в пунктах 1-8 протоколу ОВК одномандатного виборчого округу №210 про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці, складений окружною виборчою комісією 06 серпня 2019 року, відобразивши в решті пунктів протоколу ЦВК щодо цієї виборчої дільниці відомості з урахуванням визнання голосування на ній недійсним.
16 серпня 2019 року ЦВК склала протокол про встановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі №210, відповідного до якого визнала ОСОБА_2 обраним народним депутатом України.
Не погоджуючись з діями ЦВК щодо встановлення підсумків голосування й результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі №210, позивач звернувся до суду.
V. Висновки за результатами розгляду справи з посиланням на норми права, якими керувався Суд, і їхні мотиви
Відповідно до частини першої статті 25 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі - Закон №4061-VI) виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів депутатів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори депутатів.
Згідно з частиною другою статті 31 Закону №4061-VI окружна виборча комісія <…> встановлює підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію, передбачену цим Законом, Центральній виборчій комісії; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним у випадках, передбачених цим Законом.
Частиною першою статті 37 Закону №4061-VI передбачено, що повноваження усього складу окружної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка її утворила, за власною ініціативою або на підставі рішення суду в разі систематичного порушення чи одноразового грубого порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.
Відповідно до частини першої статті 96 Закону №4061-VI окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений", на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку з спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі встановлює <…> загальну кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі; кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в одномандатному окрузі.
Згідно з частиною другою статті 96 Закону №4061-VI відомості про підсумки голосування в одномандатному окрузі цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, форму якого встановлено Центральною виборчою комісією. Відомості, зазначені у пунктах 3-16 частини першої цієї статті, вносяться до протоколу цифрами по кожній виборчій дільниці, що входить до складу одномандатного округу, а також сумарно цифрами і прописом по одномандатному округу.
Відповідно до частини першої статті 97 Закону №4061-VI Центральна виборча комісія на своєму засіданні розглядає та приймає окремо протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатному окрузі. Відомості зазначених протоколів на засіданні Центральної виборчої комісії оголошуються головою чи заступником голови відповідної окружної виборчої комісії. Час прийняття Центральною виборчою комісією протоколу окружної виборчої комісії і занесені до протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання Центральної виборчої комісії.
Частиною п`ятою статті 97 Закону №4061-VI передбачено, що у разі ненадходження до Центральної виборчої комісії протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, Центральна виборча комісія здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або в одномандатному окрузі.