1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 серпня 2019 року

Київ

справа №816/68/18

адміністративне провадження №К/9901/63968/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області та Головного управління ДФС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.05.2018 (суддя Костенко Г.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2018 (судді: Резнікова С.С. (головуючий), Бегунц А.О., Старостін В.В.) у справі №816/68/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області, Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправною дії та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області та Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення області від 14.09.2017 №0009221409, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 253 344,00 грн, та визнання протиправними дій Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області щодо прийняття до бази даних органів ДФС документу з реєстраційним номером №9276990928.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом протиправно застосовано до Товариства штрафні (фінансові) санкції за порушення строків подання уточнюючої звітності про контрольовані операції за 2015 рік, з огляду на те, що Кременчуцькою об`єднаною державною податковою інспекцію Головного управління ДФС у Полтавській області протиправно було прийнято документ з реєстраційним номером №9276990928 та визначеного його статус як уточнюючий звіт про контрольовані операції за 2015 рік, оскільки вказаний документ не відповідав вимогам наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 №468 "Про затвердження Змін до форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції" та мав бути неприйнятим.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 03.05.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2018, позов задоволено в повному обсязі. Визнано протиправними дії Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області щодо прийняття до бази даних органів ДФС документ з реєстраційним номер 9276990928 . Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Полтавській області від 14.09.2017 року №0009221409.

4. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що всупереч вимог Податкового кодексу України та Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, Кременчуцькою об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Полтавській області, на яку покладено обов`язок щодо перевірки наявності та достовірності заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених зокрема пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 Податкового кодексу України, протиправно надіслала ТОВ "Біланівський ГЗК" квитанцію №2 про підтвердження прийняття його податкового документу, замість квитанції про неприйняття податкових документів в електронному вигляді із зазначенням причин, оскільки документ з реєстраційним номером №9276990928 не відповідає вимогам встановленою наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2017 №468 "Про затвердження Змін до форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції". Враховуючи, протиправність дій Кременчуцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області щодо прийняття до бази даних органів ДФС документ з реєстраційним номер 9276990928, суди дійшли висновку і про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення про застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасне подання уточнюючого звіту (реєстраційний номер 9276990928 ) про контрольовані операції за 2015 рік.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючі органи подали касаційні скарги, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просять скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.05.2018, постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2018 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Товариства.

6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що фактичною підставою для застосування фінансових санкцій, згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, з приводу правомірності якого виник спір у цій справі, стали висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки №1137/16-31-14-09-09/36601298 від 23.08.2017, оформленого за результатами проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Біланівський ГЗК" з питань несвоєчасного декларування контрольованих операцій за 2015 рік, під час якої було виявлено порушення позивачем вимог пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України, що полягало у несвоєчасному поданні уточненого звіту про контрольовані операції за 2015 рік після закінчення граничного строку для відповідного звітного року.

На підставі висновків викладених в акті перевірки Головним управлінням ДФС у Полтавській області 14.09.2017 прийнято податкове повідомлення-рішення №0009221409, яким на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, пункту 120.4 статті 120 Податкового кодексу України застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 253 344,00 грн.

02.02.2016 між ТОВ "Біланівський ГЗК" та Кременчуцькою об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Полтавській області укладено договір №020220162 про визнання електронних документів. Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 вказаного договору Кременчуцька ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області зобов`язана забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді платника податків у термін, визначений законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп`ютерну обробку; забезпечити відправлення квитанцій на електронну адресу платника податків.

Судами також встановлено, що звіт про контрольовані операції за 2015 рік ТОВ "Біланівський ГЗК" подано до ДФС України 04.05.2016 за №9276748889, кількість поданих додатків: два додатки ("Інформація про пов`язаність осіб" та "Відомість про контрольовані операції"), загальна сума контрольованих операцій, відображена у звіті: 62616314,00 грн.

Звіт про контрольовані операції за 2015 рік подано ТОВ "Біланівський ГЗК" своєчасно.

28.07.2017 позивачем направлено до органу ДФС засобами електронного зв`язку документ за №9276990928 під назвою "Звіт про контрольовані операції за 2015 рік" з позначкою "уточнюючий", кількість поданих додатків: два додатки ("Інформація про пов`язаність осіб" та "Відомість про контрольовані операції"), загальна сума контрольованих операцій, відображена у звіті: 70226231,00 грн.

28.07.2017 позивачем отримано квитанцію №1 про отримання вищевказаного документу, в якій у графі "результат обробки" зазначено: "документ доставлено до Державної фіскальної служби України, Документ збережено на центральному рівні. Документ буде оброблено у складі пакету пов`язаних документів. Через певний час подбайте про прийом квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття Вашого електронного звіту на районному рівні".

22.08.2017 позивачем отримано квитанцію №2 про прийняття документу з реєстраційним №9276990928 до бази даних органів ДФС (а.с.87).

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційних скарг відповідачі цитують норми матеріального та процесуального права, вказують на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права. Головне управлінням ДФС у Полтавській області зазначає, що позивач використав своє право на подання уточнюючого звіту про контрольовані операції, так як в АІС "Податковий блок" уточнюючий Звіт про контрольовані операції прийнятий, має реєстраційний №9276990928 та він вважається несвоєчасно поданим, а отже фінансові санкції застосовано до Товариства цілком правомірно. Кременчуцька об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Полтавській області вказує, що вона не має повноважень на прийняття звіту про контрольовані операції, такими повноваженнями наділена ДФС України.

Вказані доводи касаційних скарг є аналогічними тим, які були викладені відповідачами в відзивах на позовну заяву та в апеляційній скарзі.

9. Товариство надало відзиви на касаційні скарги, в яких вказує на правильність висновків судів попередніх інстанцій про безпідставність застосування до нього фінансових санкцій за несвоєчасне подання уточнюючого звіту про контрольовані операції за 2015 рік та просить залишити касаційні скарги контролюючих органів без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій просить залишити без змін.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Конституція України:

10.1. Стаття 19.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

11. Податковий кодекс України (у редакції з 01.01.2017 ):

11.1. Підпункт 39.4.1 пункту 39.4 статті 39.

Для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік.

11.2. Підпункт 39.4.2 пункту 39.4 статті 39.

Платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 жовтня року, що настає за звітним, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

У звіті про контрольовані операції зазначається інформація про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді.

У разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому звіті про контрольовані операції інформація надана не в повному обсязі, містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати: новий звіт до закінчення граничного строку подання звіту про контрольовані операції за такий самий звітний період; уточнюючий звіт у разі його подання після закінчення граничного строку для відповідного звітного періоду.

Подання платником податку уточнюючого звіту про контрольовані операції не звільняє від відповідальності, передбаченої підпунктом 120.3 статті 120 цього Кодексу.

Платник податків під час проведення документальних перевірок не має права подавати уточнюючий звіт про контрольовані операції.

Форма та порядок складання звіту про контрольовані операції встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної фінансової політики.

11.3. Пункт 120.4 статті 120.

Несвоєчасне подання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:

одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;

одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного декларування контрольованих операцій в поданому звіті про контрольовані операції у разі подання уточнюючого звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;

двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання документації з трансфертного ціноутворення, визначеної підпунктами 39.4.6 та 39.4.8 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.

11.4. Пункт 46.1 статті 46.

Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Митні декларації прирівнюються до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов`язань.

Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.

11.5. Пункт 48.3 статті 48.

Податкова декларація повинна містити такі обов`язкові реквізити: тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий); звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація; звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку); повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); місцезнаходження (місце проживання) платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається звітність; дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми); інформація про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід`ємною частиною; ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків; підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).


................
Перейти до повного тексту