1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



19 серпня 2019 року

Київ

справа №9901/377/19

адміністративне провадження №П/9901/377/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Білак М.В. (суддя-доповідач),

суддів: Губської О.А., Загороднюка А.Г., Калашнікової О.В., Соколова В.М.,

при секретарі судового засідання: Кучер Р.В.,

за участю:

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача Гуцал Д.С.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та скасування розпорядження,

В С Т А Н О В И В:

У липні 2019 року ОСОБА_2 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати розпорядження Президента України № 63/2019-рп від 19 червня 2019 року "Про оголошення конкурсу на зайняття вакантної посади керівника Державного управління справами".

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що згідно з Указом Президента України "Про Державне управління справами" від 23 лютого 2000 року № 278/2000 Державне управління справами утворено як єдиний орган з матеріально-технічного, соціально-побутового та іншого забезпечення діяльності Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України, інших державних органів. Зазначеним Указом Президента України не передбачено, що Державне управління справами є державним органом виконавчої або іншої влади та не наділено владними повноваженнями, а створено з метою матеріально-технічного забезпечення державних органів.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державне управління справами, Державне управління справами є спеціальним державним органом з матеріально- технічного, соціально-побутового та іншого забезпечення діяльності Президента України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України, інших державних органів.

Вважає, що діяльність Державного управління справами не підпадає під поняття діяльності державного органу, оскільки воно не відноситься до жодної гілки влади, а тому його компетенція не може поширюватися на всю територію України або її частину - адміністративно-територіальну одиницю, оскільки здійснення його функцій не пов`язане з територіальною юрисдикцією.

Посаду Керівника Державного управління справами неможливо віднести до категорії посади "А" за встановленими законом ознаками, оскільки, юрисдикція управління не поширюється на всю територію України. Таким чином, єдиною категорією до якої можливо віднести посаду Керівника Державного управління справами є категорія "В".

Серед іншого зазначив, що вимога про пред`явлення заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання є протиправною, оскільки така заява подається виключно при поданні документів для заміщення вакантних посад категорії "А" та "Б", в той час як, посада Керівника Державного управління справами відноситься до категорії "В".

Враховуючи те, що частина друга статті 25 Закону України "Про державну службу" забороняє вимагати від особи документи не передбачені частиною першою статті 25 цього закону, вимога щодо пред`явлення вказаної вище заяви є протиправною.

На переконання позивача, у разі обрання його переможцем конкурсу та подальшого вступу на посаду, неправомірність проведення такого конкурсу є підставою для скасування не лише його результатів, й підставою для звільнення переможця цього конкурсу з посади.

Позивач вважає, що він відповідає всім передбаченим законодавством вимогам для зайняття посади керівника Державного управління справами, у встановленому порядку подав документи для участі у спірному конкурсі на зайняття цієї посади та був допущений до його проходження.

На його думку, прийняття Президентом України оскаржуваного розпорядження порушує законодавство України та його права, встановлені Конституцією України.

Представник відповідача надала відзив на позовну заяву, в якому просила відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що під час видання оскаржуваного розпорядження відповідач діяв у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. Зокрема зазначила, що до позовної заяви не додано жодних доказів на підтвердження того, що оскаржуване розпорядження Президента України порушило права позивача. Більше того, навіть не вказано, які саме права позивача порушено, натомість позовна заява містить абстрактні твердження про "порушення конституційного права на законну участь у відборі кандидата на посаду керівника Державного управління справами".

Крім того, повноваження Президента України визначаються виключно Конституцією України. Законодавчі акти не можуть покладати додаткових прав чи обов`язків на Президента України, крім тих, що передбачені нормами Конституції України. Згідно з пунктом 28 частини першої статті 106 Конституції України Президент України створює для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби. Відповідно до Указу Президента України від 23 лютого 2000 року № 278 було утворено Державне управління справами. Пунктом 9 Положення про Державне управління справами, затвердженого Указом Президента України від 17 грудня 2002 року № 1180 встановлено, що Державне управління справами очолює Керівник, якого призначає на посаду та звільняє з посади Президент України за поданням Глави Адміністрації Президента України. Перелік посад державної служби та патронатної служби Державного управління справами, відповідно до якого посаду керівника Державного управління справами віднесено до категорії "А", затверджено рішенням комісії з питань вищого корпусу державної служби від 30 листопада 2016 року. На виконання вказаних норм і було видано оскаржуване розпорядження Президента України. Державне управління справами є органом, який здійснює владно-управлінські функції, та юрисдикція якого поширюється на всю територію України.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просив відмовити у задоволенні позову.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані ними докази, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

19 червня 2019 року Розпорядженням Президента України №63/2019-рп затверджено Умови проведення конкурсу на зайняття вакантної посади Керівника Державного управління справами. Вказане розпорядження було підготовлено і затверджено відповідно до частини другої статті 23 Закону України "Про державну службу". Цей документ сформував загальні умови для запровадження конкурсного відбору на вакантну посаду Керівника Державного управління справами. Серед таких умов визначено: посадові обов`язки; умови оплати праці; інформація про строковість чи безстроковість призначення на посаду; перелік документів, необхідних для участі в конкурсі та строк їх подання; місце час і дата початку проведення перевірки (тестування); володіння іноземною мовою, контактні дані особи, яка надає додаткові інформацію з питань проведення конкурсу; а також загальні (кваліфікаційні) вимоги; вимоги до компетентності; професійні знання.

Органи державної влади, їх посадові особи, згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 28 частини першої статті 106 Основного Закону України Президент України створює для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби.

Державне управління справами є допоміжним органом, створеним Президентом України відповідно до пункту 28 статті 106 Конституції України.

Відповідно до Указу Президента України "Про державне управління справами" від 23 лютого 2000 року №278/2000, Державне управління справами здійснює матеріально-технічне, соціально-побутове та інше забезпечення діяльності Президента України, Ради національної безпеки і оборони України, Адміністрації Президента України та інших створених Президентом України консультативних, дорадчих та допоміжних органів і служб.

Відповідно до Положення про державне управління справами, затверджене Указом Президента України від 17 грудня 2002 року №1180/2002 (далі - Положення №1180/2002) Державне управління справами є юридичною особою та підпорядковується Президенту України.

Згідно з пунктом 9 Положення №1180/2002 Державне управління справами очолює Керівник, якого призначає на посаду і звільняє з посади Президент України за поданням Глави Адміністрації Президента України.

Положеннями абзацу шостого пункту 1 частини другої статті 6 Закону України "Про державну службу України" встановлено, що посада керівника державної служби в інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, віднесена до категорії "А" (вищий корпус державної служби).

Згідно з пунктом 6 статті 15 Закону України "Про державну службу" Комісія з питань вищого корпусу державної служби затверджує перелік посад державної служби, патронатної служби та посад працівників, які виконують функції з обслуговування, а також встановлює категорії посад державної служби за поданням керівника державної служби в апаратах допоміжних органів, утворених Президентом України.


................
Перейти до повного тексту