1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



20 серпня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/3554/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Васьковського О.В. - головуючого, Білоуса В.В., Огородніка К.М.,



за участю секретаря судового засідання Озерчук М.М.



розглянув касаційну скаргу Акціонерного товариства "Укртранcгаз"

на постанову Північного апеляційного господарського суду (головуючий - А.О. Мальченко, судді С.Я. Дикунська, Г.А. Жук) від 22.04.2019

за позовом Акціонерного товариства "Укртранcгаз"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Свемон-Захід 1948"

про зобов`язання вчинити дії та стягнення 2 847 573 грн 40 коп.



Учасники справи:

представник позивача - Печерний С.Л., адвокат,

представник відповідача - не з`явився.

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1 23.03.2018 Акціонерне товариство "Укртранcгаз" (далі - Позивач) подало позовну заяву про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Свемон-Захід 1948" (далі - Відповідач) виконати на користь Позивача в повному обсязі комплекс будівельних робіт щодо об`єкта "ВОЛЗ Диканька-Селещина-Наталине", передбачені договором підряду від 08.07.2016 № 1607999301 та додатковими угодами до нього (далі - Договір) на суму в 5 685 046 грн 41 коп.; та про стягнення з Відповідача на користь Позивача пені в сумі 2 028 869 грн 06 коп. та 7 % штрафу в сумі 818 704 грн 3 4 коп.

1.2 Позовна заява мотивована невиконанням Відповідачем у погоджені сторонами строки частини робіт за укладеним між сторонами Договором - на суму 5 685 046 грн. 41 коп., внаслідок чого у Відповідача відповідно до вимог законодавства та умов Договору виникло зобов`язання сплатити нараховану Позивачем пеню в сумі 2 028 869 грн 06 коп. та 7 % штрафу - за прострочення понад 30 днів- в сумі 818 704 грн. 34 коп.

1.3 08.05.2018 Відповідач у відзиві на позовну заяву просив застосувати позовну давність до вимог про стягнення суми штрафних санкцій.



2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції

2.1 05.07.2018 Господарський суд міста Києва вирішив: позов задовольнити повністю, зобов`язати Відповідача виконати комплекс робіт щодо об`єкта - об`єкта "ВОЛЗ Диканька-Селещина-Наталине" (Будівельні роботи) (код ЄЗС ДК 021:2015 -45000000-7) в повному обсязі, передбаченому Договором, на загальну суму 5 685 046 грн. 41 коп., зокрема: прокладання захисної п/е трубки на суму 2825049,20 грн; влаштування переходів методом ГНБ на суму 106831,17 грн; задувка волоконно-оптичного кабелю на суму 262490 грн. 84 коп.; монтаж контейнерів КЛ-660, монтаж оптичних муфт ВяОК, виміри на суму 203 430 грн. 92 коп.; установка по трасі стовпчиків, плит, КВП на суму 589 877 грн. 88 коп.; придбання та монтаж обладнання на вузли зв`язку на суму 1 445 440 грн. 80 коп.; монтаж та настроювання обладнання системи передачі на суму 51 925 грн. 60 коп.; стягнути З Відповідача на користь Позивача пені в сумі 2 028 869 грн 06 коп. та штрафу 7 % в сумі 818 704 грн 34 коп.

2.2 Рішення суду мотивоване невиконанням Відповідачем частини взятих на себе зобов`язань за Договором, внаслідок чого сталась прострочка виконання цієї частини зобов`язань на спірну суму, що є підставою для виникнення у Відповідача зобов`язання як виконати відповідну частину робіт, так і сплатити суми пені та 7 % річних на спірні суми, розрахунок яких є правильним та відповідає вимогам законодавства, а вимоги щодо стягнення цих сум заявлені у межах строку позовної давності, через що заява Відповідача про застосування строку позовної давності залишена без задоволення. Суд виходив з обставин часткового виконання Відповідачем взятих на себе зобов`язань за Договором - лише на суму 6 541 074 грн 39 коп. попри узгодженого сторонами зобов`язання Відповідача виконати роботи за Договором на суму 10 266 221 грн 00 коп., а також з обставин погодженого сторонами в Договорі строку виконання робіт за Договором, який є обов`язковим для Відповідача. Суд також виходив з погодженого сторонами обов`язку Відповідача отримати від державних установ та експлуатуючих організацій дозволів на виконання будівельно-монтажних робіт за Договором, а також з того, що Відповідач не довів прострочення з боку Позивача через невнесення ним до Декларації про початок виконання будівельних робіт від 19.03.2012 відомостей про Відповідача як про підрядника.



3. Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

3.1 22.04.2019 Північний апеляційний господарський суд постановив; апеляційну скаргу Відповідача задовольнити, рішення Господарського суду міста Києва від 05.07.2018 скасувати та ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позову повністю.

3.2 Рішення суду мотивоване неналежно обраним Позивачем способом захисту порушеного права у спірних правовідносинах, оскільки через визначені Позивачем порушення Договору з боку Відповідача Позивач мав право відмовитись від Договору, якщо вбачає неможливість виконання Відповідачем робіт у визначений Договором строк, або внести зміни в цей Договір щодо строку виконання зобов`язань, тоді як вимога про примусове виконання Відповідачем взятих на себе зобов`язань не узгоджується зі способом захисту, передбаченому статтею 16 Цивільного кодексу України, не призведе до захисту прав Позивача у обраний ним спосіб через відсутність конкретного порядку (механізму) примусового виконання судового рішення. Також апеляційний суд виходив з того, що Позивач не зазначив підстав, за яких визначив вартість невиконаних Відповідачем робіт, оскільки сторони в Договорі не погодили вартість кожного етапу робіт, умови щодо поетапної оплати вартості робіт, однак зазначили строк виконання кожного етапу та загальну суму Договору. Непогодження сторонами в Договорі вартості кожного етапу робіт виключає можливість визначити вартість невиконаної частини робіт, обрахування та стягнення пені та штрафу через невиконання цієї частини робіт.



4. Встановлені судами обставини

4.1 08.07.2016 між Позивачем (у тексті договору - замовник) та Відповідачем (у тексті договору - підрядник) було укладено Договір, до якого в подальшому були внесені зміни додатковими угодами до договору №1 від 09.08.2016, №2 від 02.09.2016, №3 від 20.12.2017), згідно з пунктом 1.1. якого підрядник приймає на себе зобов`язання власними та залученими силами та засобами виконати комплекс робіт по об`єкту "ВОЛЗ Диканька-Селещина-Наталине (Будівельні роботи) (код ЄЗС ДК 021:2015-45000000-7)" (далі - Об`єкт) та здати в установлений Договором строк закінчений будівництвом Об`єкт відповідно до договірної документації, а саме:

1.1.1. розробити календарний план-графік виконання основних заходів і робіт;

1.1.2. розробити і затвердити у замовника проект виконання робіт;

1.1.3. отримати дозволи на виконання будівельно-монтажних робіт від державних установ та експлуатуючих організацій;

1.1.4. поставити обладнання і матеріали згідно зі специфікаціями;

1.1.5. виконати будівельно-монтажні роботи відповідно до погодженої документації та затвердженого проекту виконання робіт;

1.1.6. виконати обов`язки зазначені в п.6.4. Розділу 6;

1.1.7. кількість робіт та вимоги щодо їх якості згідно технічних вимог та якісних характеристик предмета закупівлі (Додаток №3).

Пунктом 3.1. Договору визначено, що вартість робіт за Договором відповідно до розрахунку договірної ціни (Додаток №1) становить 10 266 221 грн. 00 коп.; крім того ПДВ 20 % - 2 053 244 грн. 20 коп. Загальна вартість з ПДВ - 12 319 465 грн. 20 коп.

Підпунктами 3.1.1. та 3.1.2. Договору визначено, що вартість устаткування за Договором становить 1 302 117 грн. 00 коп.; крім того ПДВ 20 % - 260 423 грн. 40 коп.; загальна вартість з ПДВ - 1 562 540 грн. 40 коп.

Вартість будівельно-монтажних робіт за Договором становить 8 964 104 грн. 00 коп.; крім того ПДВ 20 % - 1 792 820 грн. 80 коп.; загальна вартість з ПДВ - 10 756 924 грн. 80 коп.

Відповідно до пункту 5.1. Договору підрядник розробляє та надає на погодження календарний план-графік виконання робіт до моменту підписання договору підряду.

Пунктом 5.2. Договору встановлено строк виконання робіт - протягом 12 місяців з моменту отримання підрядником письмового дозволу замовника про початок виконання робіт та/або відповідно до Календарного плану-графіку.

Згідно з пунктом 5.4. Договору сторони погодили, що цей договір набирає чинності з дати підписання його сторонами і діє до 31.12 2017, а в частині виконання сторонами зобов`язань щодо розрахунків - до їх повного виконання.

Відповідно до підпункту 6.3.8. Договору підрядник виконує роботи відповідно з проектом виконання робіт, будівельними нормами і правилами, затвердженими графіками виконання робіт. Підрядник забезпечує комплектацію робіт всіма матеріалами, виробами, конструкціями та обладнанням.

Підпунктом 6.4.1. Договору сторони обумовили, що підрядник зобов`язаний виконати з використанням власних ресурсів та у встановлені строки проект виконання робіт.

Пунктом 10.3 Договору передбачено, що за порушення з вини підрядника строків виконання робіт він сплачує замовнику пеню в розмірі 0,1% від вартості робіт, з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів - додатково стягується штраф у розмірі 7 % вказаної вартості. Порушенням строків виконання робіт вважаються ті строки, що вказані у пункті 5.2 договору.

Розділом 15 Договору сторони погодили, що невід`ємною частиною договору є: додаток № 1 договірна ціна з розрахунками та локальними кошторисами на придбання устаткування та будівельні роботи; додаток № 2 календарний план-графік виконання робіт; додаток № 3 технічні вимоги та якісні характеристики предмета закупівлі (том 1 аркуші справи 25-34).

Згідно з календарним планом-графіком робіт "ВОЛЗ Диканька-Селещина-Наталине (Будівельні роботи) (код ЄЗС ДК 021:2015 - 45000000-7)" (Додаток №2 до Договору) загальний термін виконання робіт складає 12 місяців з дати видачі дозволу на початок робіт. Також сторонами встановлено наступний графік виконання робіт:

1. Організаційні заходи

1.1. Оформлення дозволу на початок робіт, надання пакету документів, проведення інструктажу працівників - 15.07.2016 - 21.07.2016

1.2. Отримання від замовника проектної та виконавчої документації, аналіз комплектності та якості - 15.07.2016 - 21.07.2016

1.3. Огляд траси, визначення місць складування матеріалів, базування техніки, проживання працівників, оформлення договорів, тощо - 15.07.2016 - 21.07.2016

1.4. Розробка проекту виконання робіт - 15.07.2016 - 21.09.2016

2. Підготовчі роботи

2.1. Придбання і доставка (перебазування) необхідних матеріалів для влаштування переходів метолом ГНБ та прокладки захисної п/е трубки - 22.07.2016 - 29.07.2016

2.2. Придбання і доставка (перебазування) необхідних матеріалів для задувки та монтажу кабеля - 22.07.2016 - 29.07.2016

2.3. Перебазування техніки, механізмів та працівників на об`єкт - 22.07.2016 - 29.07.2016

2.4. Повідомлення землекористувачів про початок будівельних земляних робіт на їх полях - 30.07.2016 - 04.08.2016

2.5. Розчистка чагарників, відбивка маршруту траси - 30.07.2016 - 04.08.2016

2.6. Виклик представників сторонніх комунікацій, які перетинає маршрут траси - 30.07.2016 - 04.08.2016

3. Будівельні та монтажні роботи

3.1. Прокладка захисної п/е трубки, з`єднання пропусків - 05.08.2016 - 30.12.2016

3.2. Влаштування переходів методом ГНБ - 05.08.2016 - 30.03.2017

3.3. Задувка волоконно-оптичного кабелю - 05.08.2016 - 30.03.2017

3.4. Монтаж кабелю ОК, зварювання волокон, кінцевих пристроїв, виміри, виконавча геотопозйомка - 05.08.2016 - 30.03.2017

3.5. Установка по трасі стовпчиків, плит, КВП - 01.09.2016 - 15.04.2017

4. Пристосування приміщення В3 "Наталине", ВЗ "Селещина" (ремонт, оздоблювальні, електротехнічні роботи тощо) - 01.10.2016 - 30.04.2017

5. Придбання та монтаж обладнання на вузли зв`язку (ЕЖУ, кондиціонери, кросове обладнання, вимірювальні прилади, меблі) - 01.10.2016 - 30.04.2017

6. Монтаж та настроювання обладнання системи передачі - 01.05.2017 - 30.06.2017

7. Проведення приймальних випробувань робочою комісією, виправлення недоліків - 01.07.2017 - 15.07.2017

8. Реєстрація декларації про готовність об`єкта до експлуатації н ДАБІ України - 17.07.2017 - 31.12.2017

4.2 На виконання умов Договору підрядником виконано роботи на загальну суму 6 541 074 грн. 39 коп., які прийняті замовником, що підтверджується довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форма КБ-3), актами приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в) (том 1 аркуші справи 44-100).

4.3 Матеріали справи мстять акти № 1 від 16.09.2016, № 2 від 16.09.2016, № 3 від 16.09.2016 на приховані роботи по прокладанню кабелів зв`язку та захисних дротів (том 2 аркуш справи 7-92), а також акти № 1-301 від 19.09.2016, №2-301 від 30.09.2016, № 3-301 від 18.10.2016, № 4-301 від 31.10.2016, № 5-301 від 16.11.2016, № 6-301 від 02.12.2016, №7-301 від 26.12.2016, №9-301 від 28.02.2017, №10-301 від 31.05.2017, №10-301 від 11.09.2017 (том 1 аркуші справи 45-48; 50-53; 55-58; 60-64; 65-68; 71-75, 77-80, 82-85, 87-94, 96-100), які свідчать про те, що Відповідачем прийнято до виконання взяте на себе зобов`язання з виконання робіт.

4.4 Сторони у Договорі, в умовах щодо договірної ціни (додаток № 1) та в календарному плані-графіку (додаток № 2) не погоджували поетапної оплати вартості робіт та не визначали конкретної вартості кожного етапу виконання робіт, а зазначили лише строк виконання кожного етапу та загальну суму договору.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги

4.1 22.05.2019 Позивач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 та залишити в силі рішення Господарського суду міста Києва від 05.07.2018.



5. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

5.1 Апеляційний суд дійшов неправильного висновку про непогодження сторонами вартості кожного етапу робіт, оскільки здійснення оплати Позивачем за частину виконаних робіт та прийняття Відповідачем оплати за ці роботи на суми які були зазначені в актах примймання-передачі, які були підписані сторонами без зауважень ні щодо сум, ні щодо вартості кожного етапу робіт, свідчить про фактичне погодження сторонами відповідність сум вартості етапам виконаних робіт.


................
Перейти до повного тексту