1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 серпня 2019 року

м. Київ

справа №813/5770/15

адміністративне провадження №К/9901/9721/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

секретар судового засідання - Іванова Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги ОСОБА_1, ОСОБА_2 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 06.06.2016р. та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.10.2016р. у справі за позовом Приватного підприємства "Дембуд-Холдинг", ОСОБА_2 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Арніка", за участю ОСОБА_1 про визнання протиправними і скасування рішень,

в с т а н о в и в:

У жовтні 2015 року Приватне підприємство "Дембуд-Холдинг", звернулось до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправними і скасувати приписи Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області № 31/2-ф, № 31/3-ф від 29.09.2015р.

У листопаді 2015 року ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправними і скасувати приписи Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області № 31/2-ф, № 31/3-ф, № 31/4-ф від 29.09.2015р.;

- визнати протиправною і скасувати постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області № 1ф/23пз/1013-6/5390-15 від 13.10.2015р.

Ухвалою від 22.04.2016р. об`єднано для спільного розгляду справу №813/6200/15 за позовом ОСОБА_2 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про визнання протиправним та скасування приписів №31/3-ф №31/4-ф від 29.09.2015р. та справу №813/5770/15 за позовом Приватного підприємства "Дембуд-Холдинг" до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про визнання протиправним та скасування приписів №31/3-ф № 31/4-ф від 29.09.2015р. присвоївши їй номер №813/5770/15.

Позовні вимоги Приватного підприємства "Дембуд-Холдинг" обгрунтовані тим, що проектом "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1, у м. Львові " передбачено будівництво 15-ти поверхового житлового будинку з двома технічними поверхами, а саме нижній для розводки комунікації та створення нормативного відокремлення від дахової котельні, що передбачена за цим проектом на другому поверсі, що відповідає діючим державним будівельним нормам, що спростовує висновки відповідача щодо невідповідності проекту вимогам поверховості згідно наданих вихідних даних на проектування архітектурно-планувального завдання №90, затверджених заступником начальника Управління архітектури Львівської міської ради від 16.02.2007р.

Позовні вимоги ОСОБА_2 обгрунтовані тим, що робочий проект багатоквартирного житлового будинку "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1, у м. Львові" погоджено у встановленому законодавством порядку, ГУ МНС України у Львівській області, ДЗ "Львівська обласна санітарно-епідеміологічна станція" МОЗ України, ДП "Західний експертно-технічний центр", Територіальним управлінням Держінспекції з енергозбереження, управлінням архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради. Крім того, проект одержав позитивний Експертний висновок висновок Філії ДП "Укрдержбудекспертиза" у Львівській області "щодо міцності, надійності довговічності, експлуатаційної безпеки, інженерного забезпечення, архітектурних вимог та економічних показників" у Львівській області, а відповідачем було видано дозвіл на виконання будівельних робіт 15-ти поверхового житлового будинку з двома технічними поверхами.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 06.06.2016р. позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовано приписи Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області №31/2-ф, №31/3-ф, №31/4-ф від 29.09.2015р.

Визнано протиправними і скасовано постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області №1ф/23пз/1013-6/5390-15 від 13.10.2015р.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.10.2016р. скасовано частково рішення суду першої інстанції в частині визнання протиправним і скасування припису Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області №31/4-ф від 29.09.2015р. та в частині визнання протиправною і скасування постанови Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області №1ф/23пз/1013-6/5390-15 від 13.10.2015р.

В цій частині прийнято нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовлено.

В іншій частині постанову Львівського окружного адміністративного суду від 06.06.2016р. залишено без змін.

З таким рішенням суду апеляційної інстанції не погодилась ОСОБА_2, подала касаційну скаргу, в якій посилається на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Просить скасувати частково рішення суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позову про визнання протиправним і скасування припису Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області №31/4-ф від 29.09.2015р. та відмови у задоволенні позову Приватного підприємства "Дембуд-Холдинг" щодо визнання протиправною і скасування постанови Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області № 1ф/23 пз/ 1013-6 /5390-15 від 13.10.2015р., та ухвалити в цій частині нове рішення, яким в цій частині залишити в силі рішення суду першої інстанції. В іншій частині рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що оскільки відповідачі не змогли довести порушення позивачем вимог державних будівельних норм та законодавства у сфері містобудування, зазначених в акті перевірки №31-ф від 29.09.2015р. до позивача не могли бути застосовані штрафні санкції, що накладалися відповідно до постанови №1ф/23пз/1013-6/5390-15 від 13.102015р.

Крім того, з такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанції не погодилась третя особа - ОСОБА_1, подала касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами першої та апеляційним інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Просить скасувати рішення суду першої інстанції повністю та частково постанову апеляційної інстанції, а саме просить скасувати пункт 4 резолютивної частини постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.10.2016р. В іншій частині залишити в силі рішення суду апеляційної інстанції.

В обгрунтування касаційної скарги посилається на те, що існуючий будинок, в якому вона проживає є п`яти поверховим, а новозбудований за проектом "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 " 17-ти поверховий, і розташовані вони по відношенні до другого довгими сторонами, а тому відстань між будинками має бути згідно вимог законодавства не менше 20м.

Крім того, припис №31-2ф від 29.09.2015р. виданого Приватному підприємству "Дембуд-Холдинг", як і припис №31/3ф від 29.09.2015р. видані замовнику будівництва про зупинення підготовчих та будівельних робіт, оскільки встановлено, що такі роботи не відповідають вимогам законодавства зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту будівництва 15-ти поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стояками на АДРЕСА_1 до моменту усунення проектною організацією ТОВ "Арніка" виявлених під час перевірки порушень в проектній документації.

Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 17.11.2016р. та від 16.01.2017р. відкрито касаційне провадженнян за касаційними скаргами ОСОБА_2 та ОСОБА_1

15.12.2017р. розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017р. №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон №2147-VIII), яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону №2147-VIII передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

У січні 2018 року касаційні скарги передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, який ухвалами від 29.01.2018р. прийняв їх до провадження.

Ухвалою Верховного Суду від 24.07.2019р. справу призначено до розгляду в судовому засіданні з викликом сторін.

Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та касаційну скаргу, колегія суддів приходить до висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, в ході розгляду справи по суті судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що рішенням виконавчого комітету Львівського міської ради від 07.04.2006р. №570 гр. ОСОБА_2 надано дозвіл на проектування та будівництво 15-ти поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 .

На підставі архітектурно-планувального завдання № 90, затвердженого заступником начальника Управління архітектури від 16.02.2007р., в 2008 році ТОВ "Арніка" розроблено робочий проект багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_1.

В 2011 році проект "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1, у м. Львові " відкориговано.

06.01.2012р. Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області надано дозвіл на виконання будівельних робіт щодо об`єкту будівництва: "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 ".

29.09.2015р. відповідачем проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил, про що складено акт, в якому встановлено порушення вимог містобудівного законодавства:

- Генпідрядною організацією ПП "Дембуд-Холдинг" допущено відхилення від затверджених проектних рішень, а саме відмітки низу перекриттів, згідно затвердженого проекту, повинні становити: 1-го поверху - 3,370, 2-го - 6,770, 3-го - 110,070, 4-го - 13,370, 5-го - 16,670, 6-го - 19,970, 7-го - 23,270, 8-го - 26,570, 9-го - 29,870, 10-го - 33,170, 11-го - 36,470, 12-го - 39,770, 13-го - 43,070, 14-го - 46,370, 15-го - 49,670, 16-го - 52,970, технічного (покриття) - 55,050 м, натомість на час проведення перевірки, згідно записів в загальному журналі робіт, зафіксовано виконання перекриттів з відмітками 1-го поверху - 3,220, 2-го - 6,620, 3-го - 9,920, 4-го - 13,220, 5-го - 16,520, 6-го - 19,820, 7-го - 23,120, 8-го - 26,420, 9-го - 29,720, 10-го - 33,020, 11-го - 36,320, 12-го - 39,620, 13-го - 42,920, 14-го - 46,220, 15-го - 49,520 та 49,870, 16-го - 53,570, 53,870, а також на час перевірки виконувались роботи з влаштування колон до відмітки покриття технічного поверху 57,22 та 57,52, що є порушення затверджених проектних рішень робочого проекту "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 Львові" розробленого ТОВ "Арніка", ч. 1 ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність";

- при перевірці ТОВ "Арніка" - проектною організацією та головним архітектором проекту - ОСОБА_3 надано проектну документацію на "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 ", згідно якої передбачено будівництво 16 поверхів та технічного поверху, що не відповідає вихідним даним на проектування (архітектурно-планувальному завданню №90, затвердженого заступником начальника Управління архітектури від 16.02.2007 року О. Яремою, яким було передбачено будівництво 15-ти поверхового будинку), чим на час проектування було порушено п. 2.2. ДБН А.2.2-3-2004 "Пректування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва";

- побутовий розрив між довгими сторонами житлового будинку АДРЕСА_1 складає 15,14 м - 14,75 м, що не відповідає вимогам п. 3.13 ДБН 360-92.

29.09.2015р. відповідачем складено припис №31/2-ф про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт, яким зупинено виконання будівельних робіт з будівництва 15-ти поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 до моменту усунення проектною організацією ТОВ "Арніка" виявлених під час перевірки порушень в проектній документації. Встановлено порушення ПП "Дембуд-Холдинг" ч. 1 ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність", а саме допущено відхилення від затверджених проектних рішень, а саме відмітки низу перекриттів, згідно затвердженого проекту, повинні становити: 1-го поверху - 3,370, 2-го - 6,770, 3-го - 110,070, 4-го - 13,370, 5-го - 16,670, 6-го - 19,970, 7-го - 23,270, 8-го - 26,570, 9-го - 29,870, 10-го - 33,170, 11-го - 36,470, 12-го - 39,770, 13-го - 43,070, 14-го - 46,370, 15-го - 49,670, 16-го - 52,970, технічного (покриття) - 55,050 м, натомість на час проведення перевірки, згідно записів в загальному журналі робіт, зафіксовано виконання перекриттів з відмітками 1-го поверху - 3,220, 2-го - 6,620, 3-го - 9,920, 4-го - 13,220, 5-го - 16,520, 6-го - 19,820, 7-го - 23,120, 8-го - 26,420, 9-го - 29,720, 10-го - 33,020, 11-го - 36,320, 12-го - 39,620, 13-го - 42,920, 14-го - 46,220, 15-го - 49,520 та 49,870, 16-го - 53,570, 53,870, а також на час перевірки виконувались роботи з влаштування колон до відмітки покриття технічного поверху 57,22 та 57,52.

29.09.2015р. відповідачем складений припис №31/3-ф про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт, яким зупинено виконання будівельних робіт з будівництва 15-ти поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 до моменту усунення проектною організацією ТОВ "Арніка" виявлених під час перевірки порушень в проектній документації. Генпідрядною організацією ПП "Дембуд-Холдинг" допущено відхилення від затверджених проектних рішень, а саме відмітки низу перекриттів, згідно затвердженого проекту, повинні становити: 1-го поверху - 3,370, 2-го - 6,770, 3-го - 110,070, 4-го - 13,370, 5-го - 16,670, 6-го - 19,970, 7-го - 23,270, 8-го - 26,570, 9-го - 29,870, 10-го - 33,170, 11-го - 36,470, 12-го - 39,770, 13-го - 43,070, 14-го - 46,370, 15-го - 49,670, 16-го - 52,970, технічного (покриття) - 55,050 м, натомість на час проведення перевірки, згідно записів в загальному журналі робіт, зафіксовано виконання перекриттів з відмітками 1-го поверху - 3,220, 2-го - 6,620, 3-го - 9,920, 4-го - 13,220, 5-го - 16,520, 6-го - 19,820, 7-го - 23,120, 8-го - 26,420, 9-го - 29,720, 10-го - 33,020, 11-го - 36,320, 12-го - 39,620, 13-го - 42,920, 14-го - 46,220, 15-го - 49,520 та 49,870, 16-го - 53,570, 53,870, а також на час перевірки виконувались роботи з влаштування колон до відмітки покриття технічного поверху 57,22 та 57,52, що є порушення затверджених проектних рішень робочого проекту.

Крім того, проектна документація на "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 ", згідно якої передбачено будівництво 16 поверхів та технічного поверху, що не відповідає вихідним даним на проектування (архітектурно-планувальному завданню №90, затвердженого заступником начальника Управління архітектури від 16.02.2007 року О. Яремою, яким було передбачено будівництво 15-ти поверхового будинку), чим на час проектування було порушено п. 2.2. ДБН А.2.2-3-2004 "Пректування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва". Побутовий розрив між довгими сторонами житлового будинку АДРЕСА_6 складає 15,14 м - 14,75 м, що не відповідає вимогам п. 3.13 ДБН 360-92.

29.09.2015р. відповідачем складений припис №31/4-ф про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, держаних стандартів і правил, оскільки при перевірці ТОВ "Арніка" - проектною організацією та головним архітектором проекту - ОСОБА_3 надано проектну документацію на "Будівництво 15 поверхового житлового будинку з підприємствами торгівлі і побутового призначення та стоянками автомобілів на АДРЕСА_1 ", згідно якої передбачено будівництво 16 поверхів та технічного поверху, що не відповідає вихідним даним на проектування (архітектурно-планувальному завданню №90, затвердженого заступником начальника Управління архітектури від 16.02.2007 року О.Яремою, яким було передбачено будівництво 15-ти поверхового будинку), чим на час проектування було порушено п. 2.2. ДБН А.2.2-3-2004 "Пректування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва".


................
Перейти до повного тексту