ПОСТАНОВА
Іменем України
21 серпня 2019 року
м. Київ
справа №223/680/17
адміністративне провадження №К/9901/4692/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А.,Стародуба О.П.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року (суддя Голубова Л.Б.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2019 року (колегія у складі суддів Блохін А.А., Сіваченко І.В., Шишов О.О.)
у справі № 223/680/17
за позовом ОСОБА_1
до Вугледарської міської ради
треті особи на стороні позивача - Громадська організація "Вугледарська міська організація "Нове місто", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4
треті особи на стороні відповідача - Релігійна організація "Релігійна православна громада "Свято-Тихонівська парафія Донецької єпархії Української православної церкви міста Вугледара Донецької області"
про визнання протиправним та нечинним з моменту прийняття, скасування рішення.
І. РУХ СПРАВИ
1. 25.09.2017 ОСОБА_1 звернувся до Вугледарського міського суду з позовом до Вугледарської міської ради, за участю третіх осіб на стороні позивача - ГО "Вугледарська міська організація "Нове місто", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, третіх осіб на стороні відповідача - РО "Релігійна православна громада "Свято-Тихонівська парафія Донецької єпархії Української православної церкви м. Вугледара Донецької області". Позивач просив визнати протиправним та нечинним з моменту прийняття, скасувати рішення Вугледарської міської ради від 18.08.2017 № 7/19-18 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви для будівництва храму".
2. Ухвалою Вугледарського міського суду Донецької області від 05.01.2018 задоволено заяву позивача про забезпечення позову, шляхом заборони Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви та іншим особам будівництво та інші дії щодо земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 1414800000:01:001:0026 до розгляду справи по суті.
3. На підставі розпорядження голови Вугледарського міського суду Донецької області від 26.06.2018 справу передано на розгляд Донецькому окружному адміністративного суду.
4. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27.07.2018, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019, у задоволенні позову відмовлено.
5. 18.02.2019 ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на зазначені судові рішення. Просить їх скасувати, ухвалити нове про задоволення позову.
6. Ухвалою Верховного Суду від 19.03.2019 відкрито касаційне провадження.
7. 01.04.2019 від ГО "Вугледарська міська організація "Нове місто" надійшли пояснення, касаційну скаргу підтримує.
8. 03.04.2019 від ОСОБА_4 надійшли пояснення, касаційну скаргу підтримує.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Згідно з довідкою від 31.10.2016 № 1460012007 ОСОБА_1 взято на облік як внутрішньо переміщену особу в м. Вугледарі Донецької області.
10. Рішенням Вугледарської міської ради 09.09.2011 затверджено проект "Генеральний план м. Вугледара Донецької області".
11. Рішенням Вугледарської міської ради від 09.04.2014 №6/51-7 затверджено проект містобудівної документації "План зонування території (зонінг) м. Вугледар Донецької області.
12. Рішенням Вугледарської міської ради від 18.03.2016 №7/3-2 надано Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,8 га (АДРЕСА_1) із земель житлової та громадської забудови для будівництва храму.
13. 10.06.2016 Відділом міст обування та архітектури Вугледарської міської ради надано комплексний висновок про можливість надання спеціального зонального погодження.
14. 11.04.2016 до міської ради надійшла заява релігійної громади Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви про видачу спеціального зонального погодження для будівництва храму. Рішенням Вугледарської міської ради від 20.07.2016 № 172 надано спеціальне погодження для будівництва храму. Проект цього рішення було опубліковано на офіційному сайті міської ради 13.06.2016.
15. Також 19.04.2016 на офіційному веб-сайті Вугледарської міської ради було розміщено повідомлення про початок процедури спеціального зонального погодження для будівництва храму.
16. Рішенням Вугледарської міської ради від 20.05.2016 № 7/4-43 "Про проведення громадських слухань", вирішено провести громадські слухання 03.06.2016 у міському культурно-дозвільному центрі щодо будівництва храму.
17. Проект рішення міської ради "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оприлюднено 08.08.2017.
18. Рішенням від 18.08.2017 № 7/19-18 затверджено проект землеустрою та надано Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви зазначу земельну ділянку у постійне користування.
19. 08.09.2017 проведено державну реєстрацію права користування земельною ділянкою для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій.
20. Відповідно до плану зонування території (зонінг) м. Вугледар, затвердженого рішення Вугледарської міської ради від 09.04.2014 № 6/51-7 (зонінг), зазначена земельна ділянка для будівництва храму розташована у громадсько-торговій зоні. Будівництво культових споруд відноситься до допустимих видів використання території та вимагає одержання спеціального зонального погодження (п. 4.2.1, 6.1.6 Плану зонування території).
21. Згідно з протоколом громадських слухань від 03.06.2016, за участю 488 осіб, 21 депутата, вирішено підтримати будівництво храму: за - 439, проти - 29, утримались - 29.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
22. Позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що відповідач прийняв рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви для будівництва храму незаконно.
23. Рішення прийнято з порушенням ст. ст. 5, 7, 8, 13, 19, 68, 69, 33, 140, 141, 142, 143 Конституції України та порушує ст. 3 Європейської хартії місцевого самоврядування, Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"
24. Порушення відбулися внаслідок не забезпечення участі населення у громадських обговореннях необхідності затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки церкві для будівництва храму. Наголошує, що з зазначеного питання необхідно було провести загальні збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю, що порушує й права позивача. Неприпустимим є одноособове прийняття рішень з боку депутатів про розпорядження майном, що знаходиться у власності територіальної громади.
25. Не дотримано вимог постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні", а саме: не було забезпечено проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації, не оприлюднено рішень щодо розроблення щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками, не узгоджено спірні питання між громадськістю і замовниками щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
26. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що саме ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для надання чи відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зазначених підстав не існувало, тому рішенням Вугледарської міської ради 18.03.2016р. було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва храму.
27. Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" про порушення якого стверджував позивач, регулює правовідносини в сфері будівництва. Питання відведення земельних ділянок відноситься до земельних правовідносин і урегульоване Земельним кодексом України. Таким чином, Вугледарська міська рада не розглядає проекти містобудівної діяльності, а керується вже існуючою містобудівною документацією: генеральним планом м. Вугледар та планом зонування території (зонінг) м. Вугледар.
28. Відповідно до п. 1-2 постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Вугледарською міською радою затверджено генеральний план м. Вугледара в 2011 році та план зонування території в 2014 році.
29. Відповідно до Положення Вугледарської міської ради про громадські слухання в м. Вугледарі право на участь у громадських слуханнях має кожний член територіальної громади, наділений виборчим голосом. Позивач зареєстрований в місті Мар`їнка з 2000 року по теперішній час, є внутрішньо переміщеною особою до м. Вугледара. Тобто, позивач є таким, що тимчасово проживає у м. Вугледарі. Статус члена територіальної громади на законодавчому рівні в Україні чітко не визначений. Разом з тим, виборче законодавство прив`язує поняття членів міської громади на виборах з місцем реєстрації у місті, де проводяться вибори. Отже, позивач не довів, чим оскаржуване рішення, порушує його права як члена територіальної громади м. Вугледара.
30. Громадські слухання були призначені на 03.06.2016, тобто до переміщення (31.10.2016) позивача на тимчасове проживання у м. Вугледар. Судом не встановлено порушення порядку їх проведення.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
31. У касаційній скарзі позивач як підставу скасування рішень судів наводить такі доводи:
А) суд проігнорував клопотання позивача про витребування доказів;
Б) оскаржуване рішення порушує права інших жителів м. Вугледар, оскільки вказана земельна ділянка повинна була реалізовуватись на аукціоні, від чого місто отримало б кошти;