ПОСТАНОВА
Іменем України
21 серпня 2019 року
Київ
справа №334/4896/16-а(2-а/334/37/17)
адміністративне провадження №К/9901/17775/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О.В.,
суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради, третя особа - ОСОБА_2, про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради на постанову Ленінського районного суду м. Запоріжжя від 24 січня 2017 року, прийняту в складі головуючого судді - Добрєва М.В., та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого - Бишевської Н.А., суддів - Семененка Я.В., Добродняк І.Ю.,
у с т а н о в и в :
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради, третя особа - ОСОБА_2, про визнання неправомірною відмову в реєстрації її місця проживання та зобов`язання зареєструвати її місце проживання за адресою: АДРЕСА_1 .
2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю відмови у проведенні реєстраційних дій, оскільки всі необхідні умови щодо реєстрації місця проживання особи позивачем дотримано.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Постановою Ленінського районного суду м. Запоріжжя від 24 січня 2017 року позов задоволено. Визнано протиправною відмову Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 29 червня 2016 року №П-179 в реєстрації ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 . Зобов`язано Дніпровський відділ реєстрації Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради зареєструвати ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 .
4. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року апеляційну скаргу Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради залишено без задоволення, а постанову Ленінського районного суду м. Запоріжжя від 24 січня 2017 року - без змін.
5. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що ОСОБА_1 подано всі документи, передбачені статтею 6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11 грудня 2003 року №1382-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1382-IV) й підстав для відмови в проведенні реєстраційних дій у відповідача не було.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на порушення цими судами норм матеріального та процесуального права, Департамент реєстраційних послуг Запорізької міської ради подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Ленінського районного суду м. Запоріжжя від 24 січня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2017 року і ухвалити нове рішення, яким позов залишити без задоволення.
7. Касаційна скарга мотивована тим, що відмовляючи позивачеві у реєстрації місця проживання, Департамент реєстраційних послуг Запорізької міської ради діяв виключно до норм чинного законодавства, а суди, вирішуючи цей спір, не врахували необхідних вимог законодавства та не з`ясовали всіх обставин справи.
IV. Позиція інших учасників справи
8. Позивач та третя особа подали письмові заперечення на касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін, оскільки вони ухвалені з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
V. Рух справи у суді касаційної інстанції
9. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 червня 2017 року відкрито касаційне провадження у даній справі.
10. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено у новій редакції.
11. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
12. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
13. На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 07 лютого 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
14. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 31 травня 2019 року касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Радишевська О.Р., Уханенко С.А.
15. Ухвалою касаційного суду від 19 серпня 2019 року касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено справу до розгляду в попередньому судовому засіданні на 21 серпня 2019 року.
VI. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
16. ОСОБА_1 проживає разом зі своєю матір`ю ОСОБА_2, якій на підставі свідоцтва про право на спадщину належить 1/2 частина будинку за адресою: АДРЕСА_1, де вона зареєстрована.
17. 12 червня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Дніпровського відділу реєстрації Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради із заявою про реєстрацію місця проживання за адресою: АДРЕСА_1, до якої було долучено письмову згоду ОСОБА_2 на реєстрацію позивача.
18. Листом від 29 червня 2016 року №П-179 Департамент реєстраційних послуг Запорізької міської ради відмовив ОСОБА_1 у реєстрації місця проживання з тих підстав, що реєстрація можлива лише за згодою всіх співвласників житлового будинку.
19. Відповідно до матеріалів справи, право власності на іншу 1/2 частину вказаного житлового будинку зареєстроване за ОСОБА_3, який ІНФОРМАЦІЯ_1 помер і згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №60305580 від 31 травня 2016 року право власності на спадкове майно до цього часу не зареєстроване, в судовому порядку спадщина відумерлою не визнавалася.
VІІ. Джерела права й акти їх застосування
20. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
21. Відповідно до частини третьої статті 2 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.