1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 серпня 2019 року

Київ

справа №826/25867/15

адміністративне провадження №К/9901/14641/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/25867/15

за позовом Підприємства, заснованого на власності Київської організації архітекторів України "Творча архітектурна майстерня А. Пашенько" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про скасування постанови і припису, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва, прийняту 31 травня 2016 року у складі колегії суддів: головуючого Погрібніченка І.М., суддів Іщука І.О., Шулежка В.П. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2016 року у складі колегії суддів: головуючого Парінова А.Б., суддів Беспалова О.О., Кваші Я.А.,

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі по тексту - відповідач, контролюючий орган), в якому просив суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову від 10 листопада 2015 року № 27/15/10/26-6/1011/02/4 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності;

- визнати неправомірним та скасувати припис від 03 листопада 2015 року.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 31 травня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2016 року, позов задоволено.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що з метою перевірки виконання вимог припису від 26 лютого 2015 року посадовою особою Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил TOB "ТПК "Каскад-Імпекс", TOB "Столичні Будтехнології", підприємства, заснованого на власності Київської організації спілки архітекторів України "ТАМ А.Пашенько" під час будівництва офісно-житлового комплексу на перетині вулиць Павлівської та Золотоустівської у Шевченківському районі м. Києва.

За наслідками проведення перевірки з виїздом на місце 29 жовтня 2015 року встановлено, що на перетині вулиць Павлівської та Золотоустівської у Шевченківському районі м. Києва генпідрядною організацією TOB "Столичні Будтехнології" на замовлення TOB "ТПК "Каскад-Імпекс" виконуються будівельні роботи із будівництва офісно-житлового комплексу на підставі виданого Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві дозволу на виконання будівельних робіт від 18 червня 2009 року № 1433-Шв/Р.

В ході проведення перевірки виявлені такі порушення:

- TOB "ТПК "Каскад-Імпекс" не виконано вимоги припису Департаменту від 26 лютого 2015 року, а саме не виконано вимоги містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у частині погодження та отримання позитивних висновків органів охорони культурної спадщини (не погоджено історико-містобудівне обґрунтування Міністерством культури і туризму України, а також проект не узгоджено зі спеціально уповноваженими органами охорони культурної спадщини), чим порушено ч. 4, ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";

- передача замовнику будівництва проектної документації "Будівництво офісно-житлового комплексу на перетині вулиць Павлівської та Золотоустівської у Шевченківському районі м. Києва" (коригування), розробленої проектною організацією підприємством, заснованим на власності Київської організації спілки архітекторів України "ТАМ А. Пашенько" з порушенням вихідних даних для проектування, а саме: проект розроблено з урахуванням історико-містобудівного обґрунтування, розробленого Науково-дослідним інститутом памʼяткоохоронних досліджень Міністерства культури України, проте не погоджено у встановленому законодавством порядку, чим порушено вимоги містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, ч. 2 ст. 26, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", 4.3 ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво";

- огорожу будівельного майданчика у вісях 5-7 влаштовано TOB "Столичні Будтехнології" з відхиленням від проектних рішень ПВР та ПОБ, чим порушено ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність".

Зазначені порушення вимог законодавства у сфері містобудування відображено в акті перевірки від 29 жовтня 2015 року, складеному за наслідками проведеної перевірки.

Крім того, головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Мосуром Сергієм Михайловичем у присутності керівника проектів підприємства, заснованого на власності Київської організації спілки архітекторів України "ТАМ А. Пашенько" складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності стосовно підприємства, заснованого на власності Київської організації спілки архітекторів України "ТАМ А. Пашенько", в якому виявлено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: передача замовнику будівництва проектної документації "Будівництво офісно-житлового комплексу на перетині вулиць Павлівської та Золотоустівської у Шевченківському районі м. Києва" (коригування), розробленої проектною організацією підприємством, заснованим на власності Київської організації спілки архітекторів України "ТАМ А. Пашенько" з порушенням вихідних даних для проектування, а саме: проект розроблено з урахуванням історико-містобудівного обґрунтування, розробленого Науково-дослідним інститутом памʼяткоохоронних досліджень Міністерства культури України, проте не погоджено у встановленому законодавством порядку, чим порушено вимоги містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, ч. 2 ст. 26, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", 4.3 ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво".

03 листопада 2015 року посадовою особою відповідача винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з вимогою усунути допущені порушення вимог законодавства щодо погодження історико-містобудівного обґрунтування на вищевказаному обʼєкті будівництва у відповідності до норм чинного законодавства до 29 грудня 2015 року.

Крім того, постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівельної діяльності від 10 листопада 2015 року № 27/15/10/26-6/1011/02/4 за вчинене правопорушення ч. 2 ст. 26, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п. 4.3 ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" Департаментом застосовано штраф у розмірі у розмірі 124020,00 грн. на підставі абз. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

Вважаючи вищевказані припис та постанову протиправними, позивач звернувся до суду з позовом про їх скасування.

Суди попередніх інстанцій у цій справі дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на те, що у спірних правовідносинах погодження історико-містобудівного обґрунтування відбулося за принципом мовчазної згоди, а тому твердження відповідача про те, що історико-містобудівне обґрунтування для коригування проекту з будівництва офісно-житлового комплексу не погоджено у встановленому законодавством порядку є необґрунтованими.

У поданій касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій у справі та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові.

Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, враховуючи межі касаційного перегляду, визначені статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.

Частиною 2 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 (далі - Порядок № 553).

Відповідно до п. 5 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.

За результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки у двох примірниках, один з яких надається субʼєкту містобудування, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил (п.п. 16, 17,18, 19 Порядку № 553).

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право, окрім іншого, видавати обовʼязкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Оскаржуваним у даній справі приписом зобовʼязано позивача у строк до 29 грудня 2015 року погодити історико-містобудівне обґрунтування для коригування проекту з будівництва "Офісно-житлового комплексу, що будується на перетині вулиць Павлівської та Золотоустівської у Шевченківському районі м. Києва".

Отримання вказаного погодження було предметом судового розгляду у справі № 826/25865/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельно-промислова компанія "Каскад-Імпекс" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, за участю третьої особи - Міністерства культури України про визнання протиправною та скасування постанови.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва по даній справі від 28 квітня 2016 року, яка набрала законної сили, встановлено, що позивач звертався до Міністерства культури України із листом від 20 листопада 2014 року № 21 про погодження історико-містобудівного обґрунтування будівництва офісно-житлового комплексу, що будується на перетині вулиць Павлівської та Золотоустівської у Шевченківському районі м. Києва, яке отримано Міністерством 26 листопада 2014 року за вх. №7558/0/5-14.


................
Перейти до повного тексту