1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 серпня 2019 року

Київ

справа №805/1589/16-а

адміністративне провадження №К/9901/14740/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області

на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07 вересня 2016 року (суддя Козаченко А.В.)

та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року (судді: Арабей Т.Г. (головуючий), Геращенко І.В., Міронова Г.М.)

у справі № 805/1589/16-а

за позовом Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" в особі Краснолиманського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства

до Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області

про скасування вимоги,

В С Т А Н О В И В:

У червні 2016 року Комунальне підприємство "Компанія "Вода Донбасу" в особі Краснолиманського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства звернулося до суду з позовом до Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - Слов`янська ОДПІ, контролюючий орган) про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08 лютого 2016 року № Ю-3666-25 в сумі 1 589 133,39 грн.

Позов обґрунтовано тим, що на час проведення антитерористичної операції суб`єкти господарювання, які знаходяться на території її проведення, звільняються від обов`язків щодо сплати єдиного внеску до закінчення антитерористичної операції. Враховуючи те, що сума заборгованості виникла за період, коли позивач знаходився на обліку в органі доходів і зборів, розташованому на території, де проводилась антитерористична операція, позивач вважає, що був звільнений від обов`язку сплати єдиного внеску, а тому спірна вимога, на його думку, прийнята відповідачем протиправно.

Донецький окружний адміністративний суд постановою від 07 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року, адміністративний позов задовольнив: скасував вимогу Слов`янської ОДПІ від 08 лютого 2016 року № Ю-3666-25 про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску в сумі 1 589 133,39 грн.

Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Слов`янська ОДПІ звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" в особі Краснолиманського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства відмовити.

При цьому в обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що сертифікати Торгово-промислової палати України про настання обставин непереборної сили від 29 жовтня 2014 року № 4244/05-4 та від 25 листопада 2014 року № 5270/05-4 не звільняють позивача від сплати єдиного внеску, у зв`язку з чим вважає, що вимога про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску від 08 лютого 2016 року №Ю-3666-25 прийнята ним правомірно.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 24 січня 2017 року відкрив касаційне провадження за скаргою Слов`янської ОДПІ.

У своїх запереченнях на касаційну скаргу позивач просив залишити її без задоволення з огляду на необґрунтованість наведених відповідачем доводів, а судові рішення - без змін.

02 лютого 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Суди попередніх інстанцій встановили, що Краснолиманське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства (код ЄДРПОУ 35580890, місцезнаходження: 84402, Донецька обл., м. Лиман, вул. Зелений гай, буд. 16А) є відокремленим підрозділом (не є юридичною особою) Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" (код ЄДРПОУ 00191678, місцезнаходження: 87547, Донецька обл. м. Маріуполь, вул. К. Лібкнехта, буд. 177А) та платником єдиного внеску. Відокремлений підрозділ та комунальне підприємство діють на підставі Статуту та Положення про відокремлений підрозділ.

З матеріалів справи вбачається, що позивач подав до контролюючого органу заяву від 05 листопада 2014 року № 270 про звільнення від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464, а також отримав сертифікати, що підтверджують настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції від 25 листопада 2014 року № 1735 та від 29 жовтня 2014 року № 1219 для звільнення від нарахування, утримання, сплати єдиного внеску та подання звітності.

08 лютого 2016 року Слов`янська ОДПІ на підставі положень статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" прийняла вимогу № Ю-3666-25 про сплату боргу (недоїмки) у розмірі 1 589 133,39 грн, який обліковується за Краснолиманським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу".

Позивач скористався своїм правом на позасудове врегулювання спірних правовідносин та оскаржив в адміністративному порядку вказану вимогу до Головного управління ДФС у Донецькій області. Рішенням ГУ ДФС у Донецькій області від 23 березня 2016 року № 1486/10/05-99-10-01-12-1 скаргу позивача залишено без розгляду.

У квітні 2016 року позивач звернувся зі скаргою до Державної фіскальної служби України, яка рішенням від 19 травня 2016 року № 10919/6/99-99-11-02-02-25 також залишена без розгляду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначені Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 року № 2464-VI (далі - Закон №2464-VI; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частиною другою статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону № 2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина одинадцята статті 9 Закону № 2464-VI).

За положеннями частини першої статті 25 Закону № 2464-VІ рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами. Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов`язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Згідно з частиною четвертою статті 25 Закону № 2464-VІ орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 2 вересня 2014 року № 1669-VII (далі - Закон №1669-VII; набрав чинності з 15 жовтня 2014 року) період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.


................
Перейти до повного тексту