ПОСТАНОВА
Іменем України
20 серпня 2019 року
Київ
справа №814/9/18
адміністративне провадження №К/9901/9282/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України
на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 17 травня 2018 року (суддя Птичкіна В.В.)
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2019 року (судді: Крусян А.В. (головуючий), Градовський Ю.М., Яковлєв О.В.)
у справі № 814/9/18
за позовом приватного сільськогосподарського підприємства "Агрофірма "Роднічок"
до Міністерства аграрної політики та продовольства України
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Департамент агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації, Головне управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області
про визнання протиправною бездіяльності та стягнення заборгованості,
В С Т А Н О В И В:
У січні 2018 року приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма "Роднічок" (далі - ПСП "Агрофірма "Роднічок") звернулося до суду з адміністративним позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - Мінагрополітики), в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність Мінагрополітики щодо непогашення кредиторської заборгованості в сумі 122 783 грн за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" за заходом - здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів;
- стягнути з Державного бюджету України на користь ПСП "Агрофірма "Роднічок" заборгованість у сумі 122 783 грн на здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів відповідно до наказів Мінагрополітики від 19 жовтня 2012 року № 632, від 30 листопада 2012 року № 745 шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ПСП "Агрофірма "Роднічок" є суб`єктом господарювання агропромислового комплексу у зв`язку з чим, відповідно до законодавства України, має право на отримання бюджетних коштів для компенсації за кредитами та лізинговими платежами. Проте компенсація у сумі 122 783 грн, передбачена для позивача за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі, відповідачем не погашена. З огляду на це позивач вважає таку бездіяльність Мінагрополітики протиправною, оскільки недостатність фінансування не може бути підставою для відмови у реалізації права, що пов`язане з отриманням бюджетних коштів.
Миколаївський окружний адміністративний суд рішенням від 17 травня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2019 року, позов задовольнив:
- визнав протиправною бездіяльність Мінагрополітики щодо невідшкодування ПСП "Агрофірма "Роднічок" бюджетної кредиторської заборгованості в сумі 122 783 грн;
- стягнув з Державного бюджету заборгованість за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" на користь ПСП "Агрофірма "Роднічок" в сумі 122 783 грн шляхом безспірного списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики.
Судові рішення мотивовані тим, що факт розподілу Мінагрополітики бюджетних коштів до органів Казначейства не доводить виконання відповідачем в повному обсязі обов`язків, покладених на нього законодавством України.
Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Мінагрополітики звернулося до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову ПСП "Агрофірма "Роднічок" в повному обсязі.
При цьому в обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що Мінагрополітики не є органом, який здійснює нарахування та виплати відшкодування, а лише проводить розподіл коштів та спрямовує їх у регіони в межах виділених асигнувань, а органи Державного казначейства України забезпечують казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України. Також відповідач вказав на неможливість стягнення суми кредиторської заборгованості на користь позивача шляхом списання з наявних бюджетних програм, оскільки це призведе до невиконання Мінагрополітики своїх обов`язків у поточному році та із затверджених бюджетних програм будуть списані кошти у зв`язку з виконанням рішення суду.
Позивач своїм правом подати відзив на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає перегляду рішень судів попередніх інстанцій.
Згідно з частиною першою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що ПСП "Агрофірма "Роднічок" є агропромисловим підприємством, основним видом економічної діяльності якого є вирощування сільськогосподарської продукції.
У 2012 році позивач отримав право на фінансову підтримку через механізм здешевлення кредитів відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб`єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 року № 794.
ПСП "Агрофірма "Роднічок" скористалося своїм правом та подало пакет документів на часткову компенсацію відсоткової ставки за залучені від банків кредитні ресурси для покриття виробничих витрат, пов`язаних із закупівлею пально-мастильних матеріалів, насіння, мінеральних добрив вітчизняного виробництва, засобів захисту рослин, обладнання, запасних частин для ремонту сільськогосподарської і зрошуваної техніки та обладнання, енергоносіїв, у сумі 122 783 грн.
Згідно з наказом Мінагрополітики від 19 жовтня 2012 року № 632 "Про затвердження розподілів бюджетних коштів, передбачених на надання державної підтримки суб`єктам господарювання через механізм здешевлення кредитів" позивачу передбачено надання відповідної фінансової підтримки в розмірі 122 783 грн.
Протягом 2012-2017 років виплата позивачу в рахунок погашення заборгованості за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" не здійснювалась. Сума узгодженої кредиторської заборгованості в сумі 122 783 грн перед ПСП "Агрофірма "Роднічок" підтверджується листом Мінагрополітики від 27 грудня 2017 року № 37-21-15/28596.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Відносини, пов`язані з виконанням бюджетних зобов`язань за бюджетними програмами фінансової підтримки суб`єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів регулюються Бюджетним кодексом України та Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб`єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 року № 794 (далі - Порядок № 794).