ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2019 року
м. Київ
Справа № 922/1005/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Сухового В.Г. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.
за участю секретаря судового засідання - Журавльова А.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Аркадівської сільської ради Шевченківського району Харківської області на постанову Східного апеляційного господарського суду від 22.02.2019 (головуючий суддя Медуниця О.Є., судді Пелипенко Н.М., Барбашова С.В.) у справі № 922/1005/18 Господарського суду Харківської області
за позовом Заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі: 1) Харківської обласної ради, 2) Шевченківської районної ради Харківської області
до 1) Аркадівської сільської ради Шевченківського району Харківської області, 2) Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
про визнання недійсним договору,
Історія справи
Короткий зміст вимог
1. У квітні 2018 року Заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Харківської області в інтересах держави в особі Харківської обласної ради (далі - позивач 1) та Шевченківської районної ради Харківської області (далі - позивач 2) з позовом до Аркадівської сільради Шевченківського району Харківської області (далі - відповідач 1) та Публічного акціонерного товариства Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - відповідач 2) про визнання недійсним договору та додаткової угоди в частині зобов`язання замовника повернути грошові кошти НАК "Нафтогаз України", у якому просив суд:
- визнати частково недійсним договір №14/992/11 від 21.04.2011, укладений між Аркадівською сільською радою та НАК "Нафтогаз України" щодо здійснення фінансування добудови (будівництва) об`єкта газопостачання "Газопостачання с. Аркадівка Шевченківського району" в частині предмету договору, а саме, щодо зобов`язання замовника "повернути грошові кошти, отримані від Нафтогазу на добудову (будівництво) об`єкту" (п. 1.1 договору), а також в частині обов`язку замовника "протягом бюджетного року з дати закінчення фінансування добудови (будівництва) об`єкта повернути Нафтогазу, шляхом перерахування коштів, отриманих від Нафтогазу на добудову (будівництво) об`єкта, відповідно до статті 7 Закону України "Про трубопровідний транспорт" або за рахунок субвенцій з державного бюджету" (п. 2.3.13 договору), а також відповідні пункти додаткової угоди №1 від 09.04.2012 до договору №14/992/11 від 21.04.2011 в частині взятих замовником зобов`язань щодо повернення грошових коштів, отриманих від НАК "Нафтогаз" на добудову (будівництво) об`єкта газопостачання, а саме пункти 2.3.15, 4.6 та 4.7.
1.1. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за умовами договору №14/992/11 від 21.04.2011 ПАТ "НАК "Нафтогаз України" було профінансовано будівництво об`єкта газопостачання на суму 20 791 562 грн, а Аркадівською сільською радою взято зобов`язання з повернення вказаних грошових коштів ПАТ "НАК "Нафтогаз України", однак, з 2011 року по теперішній час окремої бюджетної програми щодо повернення другому відповідачу коштів за добудову об`єктів газифікації не передбачалось. Прокурор вважає, що оспорювані пункти договору та додаткової угоди №1 від 09.04.2012 до договору не відповідають вимогам чинного бюджетного законодавства, оскільки такий договір передбачає взяття Аркадівською сільською радою, яка є розпорядником коштів місцевого бюджету, бюджетних зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань. При цьому, виконання Аркадівською сільською радою зобов`язань перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України" щодо повернення грошових коштів, отриманих на фінансування добудови (будівництва) об`єкту газопостачання, порушує інтереси Харківської обласної ради та Шевченківської районної ради Харківської області в частині необхідності внесення змін до бюджетних призначень та розроблення бюджетних запитів на забезпечення бюджетних видатків для розрахунків з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" в межах здійсненого фінансування на будівництво підвідного газопроводу, що стало підставою для звернення прокурора до суду з позовом в інтересах вказаних органів.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
2. Рішенням Господарського суду Харківської області від 14.08.2018 у справі №922/1005/18 позов задоволено повністю.
2.1. Мотивуючи рішення, суд першої інстанції, посилаючись на норми Бюджетного кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", положення статей 203, 215 Цивільного кодексу України, дійшов висновку про те, що укладення спірного договору протягом бюджетного періоду, за яким розпорядником бюджетних коштів взято зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань, є порушенням інтересів територіальної громади та відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України є підставою для визнання такого договору та додаткової угоди в цій частині недійсними.
Місцевий господарський суд також дійшов висновку про наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, оскільки розпорядження Аркадівською сільською радою бюджетними коштами не у спосіб та не у межах повноважень, передбачених законом, порушує інтереси не лише територіальної громади Аркадівської сільської ради, а й територіальних громад Шевченківської районної ради та Харківської обласної ради. Як вказав суд першої інстанції, саме через розпорядників районного і обласного бюджетів, якими є Шевченківська районна рада та Харківська обласна рада, згідно зі ст. 108 Бюджетного кодексу України, Аркадівська сільська рада Шевченківського району Харківської області може отримати субвенцію чи дотацію з державного бюджету України для виконання зобов`язань перед ПАТ "НАК "Нафтогаз України" щодо повернення коштів, отриманих на фінансування добудови (будівництва) об`єкту газопостачання.
Короткий зміст оскаржуваного рішення суду апеляційної інстанції
3. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 22.02.2019 рішення Господарського суду Харківської області від 14.08.2018 скасовано, прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.
3.1. Апеляційний господарський суд погодився з висновками суду першої інстанції про те, що уклавши спірний договір та додаткову угоду до нього, Аркадівська сільська рада всупереч приписам Бюджетного кодексу України взяла на себе зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань з перевищенням повноважень, встановлених рішенням про місцевий бюджет, що свідчить про існування підстав для визнання недійсними п.1.1 договору щодо зобов`язання замовника "повернути грошові кошти, отримані від Нафтогазу на добудову (будівництво) Об`єкту", п. 2.3.13 договору в частині обов`язку замовника "протягом бюджетного року з дати закінчення фінансування добудови (будівництва) Об`єкта повернути Нафтогазу, шляхом перерахування коштів, отриманих від Нафтогазу на добудову (будівництво) Об`єкта, відповідно до статті 7 Закону України "Про трубопровідний транспорт" або за рахунок субвенцій з державного бюджету", а також відповідних пунктів додаткової угоди №1 від 09.04.2012 до договору №14/992/11 від 21.04.2011 в частині взятих замовником зобов`язань щодо повернення грошових коштів, отриманих від НАК "Нафтогаз" на добудову (будівництво) об`єкта газопостачання, а саме пункти 2.3.15, 4.6 та 4.7. Разом із тим, судом апеляційної інстанції зазначено, що прокурором в позові не обґрунтовано порушення прав позивачів оспорюваним договором, а також не доведено, що позов про визнання недійсним договору зачіпає інтереси позивачів. Апеляційний суд дійшов висновку, що Харківська обласна рада та Шевченківська районна рада не є особами, яким належить право вимоги до відповідачів у цій справі, що є підставою для відмови в задоволенні позову, оскільки права та інтереси вказаних органів не порушено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач 1 подав касаційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Аргументи учасників справи
Доводи відповідача 1, викладені у касаційній скарзі (узагальнено)
5. Скаржник зазначає, що оскаржувана постанова є незаконною, оскільки висновки суду не відповідають обставинам справи та зроблені за неправильного застосування норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
5.1. На думку скаржника, апеляційним господарським судом не застосовано норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема, статтю 2, пункти 17, 18 частини 1 статті 43 Закону, які підлягали застосуванню.
Зокрема, як зазначає відповідач, здійснення ним права розпорядження бюджетними коштами не у спосіб та не у межах повноважень, передбачених законом, порушує інтереси не лише територіальної громади Аркадівської сільської ради, а й територіальних громад Шевченківської районної ради та Харківської обласної ради, що полягають у необхідності виділення з обласного та районного бюджетів бюджету сільської ради коштів на повернення НАК "Нафтогаз України", що порушує права інших територіальних громад області та Шевченківського району на забезпечення вільного здійснення самоврядування та соціально - економічного розвитку в зв`язку з перерозподілом коштів обласного та районного бюджетів.
Також, на думку скаржника, апеляційним господарським судом неправильно застосовано норми статті 22 Бюджетного кодексу та приписи п. 4 Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою КМУ від 15.12.2010 №1132, положення статті 23 Закону України "Про прокуратуру", оскільки не враховано, що Харківська обласна державна адміністрація та Шевченківська районна державна адміністрація є розпорядниками коштів за уповноваженням Харківської обласної ради та Шевченківської районної ради відповідно в межах коштів та їх розподілу обласного та районного бюджетів, затверджених рішеннями обласних та районних рад.
6. У відзиві на касаційну скаргу, поданому Заступником керівника Ізюмської місцевої прокуратури, прокурор вказує на її обґрунтованість та наявність підстав для задоволення такої скарги, посилаючись на правильність визначення позивачів у справі з огляду на те, що виконання взятих Аркадівською сільською радою зобов`язань перед НАК "Нафтогаз України" щодо повернення коштів, отриманих на фінансування добудови (будівництва) об`єкту газопостачання, безпосередньо порушує інтереси Харківської обласної та Шевченківської районних рад в частині необхідності вжиття ними заходів щодо внесення змін до бюджетних призначень та розроблення бюджетних запитів на забезпечення бюджетних видатків для розрахунків з НАК "Нафтогаз України" в межах здійсненого фінансування на будівництво підвідного газопроводу. Прокурор зазначив, що він у даній справі фактично захищає в якості державних інтересів права громади с. Аркадівка, оскільки його мешканці покладалися на легітимність і добросовісність дій органу місцевого самоврядування - Аркадівської сільської ради, яка в даній справі є відповідачем та в силу ст. 45 ГПК України позивачем бути не може.
7. Відповідач 2 у відзиві на касаційну скаргу вказав на її необґрунтованість та просив залишити оскаржувану постанову без змін, посилаючись на те, що прокурор звернувся до суду фактично в інтересах Аркадівської сільської ради, а підставою подачі позову є відсутність у сільської ради коштів для виконання зобов`язання за рішенням Господарського суду Харківської області від 14.03.2017 у справі №922/128/17 перед НАК "Нафтогаз України". Крім того, відповідач наголошує на невірному визначенні прокурором суб`єктного складу учасників процесу, оскільки до компетенції Харківської обласної та Шевченківської районної ради не віднесено внесення змін до бюджетних призначень та розроблення бюджетних запитів на забезпечення бюджетних видатків для розрахунків з НАК "Нафтогаз України".
8. 26.06.2019 позивачем 2 подано відзив на касаційну скаргу, який залишається колегією суддів без розгляду на підставі ст. 118 ГПК України, з огляду на строки, встановлені в ст. 295 ГПК України.
9. Позивачем 1 відзиву на касаційну скаргу не надано, що у відповідності до ч. 3 ст. 295 ГПК України не перешкоджає перегляду судових рішень.
Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
10. Господарськими судами попередніх інстанцій установлено, що Кабінетом Міністрів України 26.08.2009 видано розпорядження № 1001-р "Про добудову підвідних газопроводів".
10.1. 21.04.2011 між НАК "Нафтогаз України" та Аркадівською сільською радою, "на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 №1001-р "Про добудову підвідних газопроводів" (далі - розпорядження) зі змінами і доповненнями, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.09.2010 № 1881-р, відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України та Закону України "Про трубопровідний транспорт" і діючого законодавства України", укладено договір №14/992/11, за змістом якого НАК "Нафтогаз України" здійснює фінансування добудови (будівництва) об`єкта газопостачання "Газопостачання с. Аркадівка Шевченківського району", а Аркадівська сільська рада, як замовник, зобов`язалась здійснити добудову (будівництво) цього об`єкта, забезпечити введення його в експлуатацію, передачу у державну власність, та повернути грошові кошти, отримані від НАК "Нафтогаз України" на добудову (будівництво) об`єкта.
10.2. Пунктом 2.3.13 договору визначено, що протягом бюджетного року з дати закінчення фінансування Нафтогазом добудови (будівництва) об`єкта, Аркадівська сільська рада зобов`язується повернути Нафтогазу суму грошових коштів, отриманих від Нафтогазу на добудову (будівництво) об`єкта, відповідно до статті 7 Закону України "Про трубопровідний транспорт" або за рахунок субвенцій з державного бюджету.
10.3. На виконання рішення сесії Аркадівської сільської ради від 09.04.2012 її головою Лазарєвим Г.М. укладено з НАК "Нафтогаз України" додаткову угоду №1 від 09.04.2012 до договору від 21.04.2011 №14/992/11, відповідно до якої НАК "Нафтогаз України" також здійснює фінансування добудови (будівництва) об`єкта газопостачання "Газопостачання с. Аркадівка Шевченківського району", а сільська рада зобов`язується здійснити добудову (будівництво) цього об`єкта, забезпечити введення його в експлуатацію, передачу його у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс спеціалізованого підприємства з газопостачання та газифікації, та повернути грошові кошти, отримані від НАК "Нафтогаз України" на добудову (будівництво) об`єкта.
10.4. Підпунктом 2.3.12 пункту 2.3 договору (в редакції додаткової угоди № 1 до договору) визначено, що після завершення робіт по добудові об`єкта замовник зобов`язаний забезпечити введення його в експлуатацію з оформленням усіх необхідних документів та у термін, що не перевищує 60 календарних днів від дати введення об`єкта в експлуатацію, забезпечити його передачу як цілісного об`єкта у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс спеціалізованого підприємства з газопостачання та газифікації.
10.5. Відповідно до підпункту 2.3.15 пункту 2.3 договору (в редакції додаткової угоди № 1) протягом року, наступного за роком введення об`єкта в експлуатацію, замовник зобов`язаний повернути Нафтогазу шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Нафтогазу суму грошових коштів, отриманих від Нафтогазу на добудову об`єкта.
10.6. За умовами п. 4.6 договору (в редакції додаткової угоди № 1), в разі невиконання пунктів 2.3.12, 2.3.13 договору або непідтвердження суми заборгованості замовника перед Нафтогазом у сумі здійсненого Нафтогазом фінансування, замовник протягом 10 робочих днів з дати надходження письмової вимоги Нафтогазу, повертає всю суму грошових коштів, отриманих від Нафтогазу згідно з договором.
10.7. Пунктом 4.7 договору (в редакції додаткової угоди №1) визначено, що невиконання замовником підпункту 2.3.15 договору через відсутність бюджетного фінансування у зв`язку із відхиленням Кабінетом Міністрів України пропозицій щодо включення до Державного бюджету видатків на погашення заборгованості замовника перед Нафтогазом не може бути підставою для нарахування Нафтогазом пені та штрафів та звернення до суду, проте, не позбавляє замовника обов`язку повернути Нафтогазу кошти, отримані згідно з договором.
10.8. Судами установлено, що на виконання своїх зобов`язань НАК "Нафтогаз України" 22.04.2011, 17.08.2011, 26.09.2011 та 19.04.2012 перерахувала Аркадівській сільській раді 20 791 562 грн. У подальшому, сільською радою виконані свої зобов`язання щодо добудови об`єкта, введення в експлуатацію згідно з діючим законодавством, та передачі у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс спеціалізованого підприємства з газопостачання та газифікації.