1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



07 серпня 2019 року

м. Київ

Справа № 908/43/17




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,



секретар судового засідання - Корнієнко О.В.,



за участю представників:

Запорізької міської ради - Михайловського А.С., Зубара О.А.,

Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області - не з`явився,

Товариства з обмеженою відповідальністю

"Агроспецторг" - Свідерського К. Є., Сердюченка В.В.,

Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі

Запорізької області - не з`явився,

Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - не з`явився,

Широківської сільської ради Запорізького району

Запорізької області - Константінова А.В.,


розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг"



на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2019 (у складі колегії суддів: Кузнецов В.О. (головуючий), Вечірко І.О., Березкіна О.В.)



у справі № 908/43/17

за позовом Запорізької міської ради

до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг", Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" - Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області,

про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації,

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2016 року Запорізька міська рада звернулася до суду з позовом до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (далі - Запорізька РДА), Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" (далі - ТОВ "Агроспецторг"), Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, у якому просила визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, який зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 № 19; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 і запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг" прийнято поза межами повноважень, визначених законом, оскільки РДА розпорядилася земельною ділянкою, яка знаходиться в межах населеного пункту - м. Запоріжжя, і розпорядження якою належить до повноважень Запорізької міської ради. Отже, зазначені обставини є підставою для визнання цього розпорядження незаконним і його скасування. З огляду на те, що договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 укладено між Запорізькою РДА і ТОВ "Агроспецторг" на підставі незаконного розпорядження, він підлягає визнанню недійсним з підстав, передбачених статтями 203, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК).

Ухвалами Господарського суду Запорізької області від 27.02.2017, від 23.03.2017 до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні ТОВ "Агроспецторг" залучено Сонячну сільську раду Запорізького району Запорізької області, а також як іншого відповідача залучено Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 у задоволенні позову відмовлено.

Судове рішення мотивовано відсутністю правових підстав для задоволення позову, оскільки оскаржене позивачем розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 відповідає вимогам чинного на час його прийняття законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. У зв`язку із цим не підлягають задоволенню і похідні вимоги про визнання недійсним договору оренди та скасування державної реєстрації земельної ділянки.

На зазначене судове рішення Запорізька міська рада подала апеляційну скаргу.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 05.12.2018 задоволено клопотання Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області про заміну третьої особи в порядку процесуального правонаступництва у справі Залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Широківську сільську раду Запорізького району Запорізької області.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2019 рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 скасовано. Ухвалено нове рішення, яким позов задоволено. Визнано незаконним і скасувано розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, та скасовано державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку. Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Апеляційний суд виходив із доведеності позовних вимог і наявності правових підстав для задоволення позову.

Не погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції, у квітні 2019 року ТОВ "Агроспецторг" подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2019, а рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 залишити в силі.

Касаційну скаргу ТОВ "Агроспецторг" обґрунтовує тим, що судом апеляційної інстанції при вирішенні спору неправильно застосовано положення статей 21, 393, 203, 215 ЦК, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (далі - ЗК), статей 12, 17, 19, 116, 122, 124, 155 ЗК та порушено положення частини 2 статті 107, частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), що призвело до ухвалення незаконного судового рішення. Так, поза увагою суду апеляційної інстанції залишилася та обставина, що позивачем не доведено, а в матеріалах справи відсутні докази того, що спірна земельна ділянка згідно з Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ "Про розширення меж міста Запоріжжя" була включена до меж м. Запоріжжя, отже, висновок суду про те, що зазначена земельна ділянка увійшла до площ земель Вільнянського і Запорізького районів, відведених під будівництво промислових і цивільних об`єктів м . Запоріжжя, є помилковим; спірна земельна ділянка знаходилась і до теперішнього часу знаходиться на території Сонячної сільської ради Запорізького району (нині Широківської сільської ради Запорізького району) за межами населеного пункту і у встановленому законом порядку не включалася до території м. Запоріжжя, тому у Запорізької міської ради відсутні повноваження на розпорядження цією землею; посилання суду на обставини, встановлені судовими рішеннями у справі № 24/5009/7792/11, є безпідставними, оскільки склад сторін у цій справі є відмінним від складу сторін у справі № 908/43/17; покладаючи в основу судового рішення висновок судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою від 20.07.2018, апеляційний суд не надав оцінки тому, що цей висновок ґрунтується на неналежних і недопустимих доказах, а також на неповних вихідних даних.

Запорізька міська рада у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що постанова суду апеляційної інстанції відповідає нормам матеріального та процесуального права, тому просить залишити оскаржене судове рішення без змін, а касаційну скарну ТОВ "Агроспецторг" без задоволення.

Широківською сільською радою Запорізького району Запорізької області та Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області до суду надано письмові пояснення, за змістом яких ці учасники справи вважають оскаржене судове рішення таким, що не відповідає нормам матеріального та процесуального права, що є підставою для його скасування.

Запорізька РДА, Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області в судове засідання своїх представників не направили, хоча були повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.

Ураховуючи наведене, висновки Європейського суду з прав людини у справі "В`ячеслав Корчагін проти Росії", те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд у складі колегії дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

При вирішенні справи судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що розпорядженням голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 затверджено проект відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг" для розміщення виставки-продажу сільськогосподарської техніки українських виробників та виробничого майданчика по виготовленню та ремонту ґрунтообробної техніки із земель запасу Сонячної сільської ради під спорудами та дворами, загальною площею 1,98 га та передано її в оренду ТОВ "Агроспецторг" терміном на 10 років.

01.10.2004 між Запорізькою РДА (орендодавець) і ТОВ "Агроспецторг" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 за № 2/149 надає, а орендар приймає в строкове платне користування (на 10 років) земельну ділянку із земель запасу Сонячної сільської ради, загальною площею 1,98 га, кадастровий № НОМЕР_1, для розміщення виставки-продажу сільськогосподарської техніки Українських виробників та виробничого майданчика з виготовлення та ремонту ґрунтообробної техніки. Цей договір посвідчено приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області 01.10.2004 за № 5456, засвідчено в Сонячній сільській раді та зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 №19.

У подальшому на підставі розпорядження голови Запорізької РДА від 05.11.2007 № 1115 "Про укладання додаткової угоди щодо зміни строку дії договору оренди землі, зареєстрованого 04.10.2004 за № 19" внесені зміни до договору оренди земельної ділянки щодо строку договору з 10 років на 49 років (до 01.10.2053), про що укладено додатковий договір про доповнення та зміни до договору оренди земельної ділянки від 01.10.2004, який посвідчено приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області 26.11.2007 за № 8817 та зареєстровано у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено запис 29.02.2008 за № 040826000002.

Додатковим договором від 04.02.2009 (нотаріально посвідчений та зареєстрований належним чином) передбачено, що земельна ділянка передається оренду для розміщення логістично-складського комплексу групи непродовольчих товарів.

Предметом спору у справі, яка розглядається, є вимога Запорізької міськради про визнання незаконним і скасувати розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149, як такого, що прийнято поза межами визначеної законом компетенції щодо розпорядження земельною ділянкою, яка знаходиться в межах населеного пункту - м. Запоріжжя, а також визнання недійсним укладеного на підставі цього розпорядження договору оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, який зареєстровано в Запорізькому районному відділ земельних ресурсів 04.10.2004 за № 19 та скасування державної реєстрації зазначеної земельної ділянки та записі в Поземельній книзі про цю земельну ділянку.

Згідно зі статтями 13 і 14 Конституції України, статтями 177, 181, 324, главою 27 ЦК земля та земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава і територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах із метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності та територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено обов`язок органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, а також законами України.

Визначальним у правовідносинах з надання земельної ділянки в оренду є волевиявлення власника землі, здійснене в формі відповідного рішення, яке в подальшому реалізується шляхом оформлення договору оренди, укладеного на підставі рішення власника землі (статті 116, 123 ЗК). Тому в разі, якщо правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси, тобто прийнято всупереч волевиявленню власника землі, то такий акт визнається незаконним та скасовується судом на підставі частини 1 статті 21 ЦК.

Вирішуючи питання щодо відповідності рішення Запорізької РДА актам законодавства та наявності правових підстав у межах визначеної законом компетенції для розпорядження цим органом спірною земельною ділянкою, апеляційним господарським судом установлено таке.

30.05.1985 Радою міністрів Української РСР прийнято постанову за № 224 "Про генеральний план розвитку міста Запоріжжя", якою, зокрема, схвалено розроблений інститутом "Діпромісто" Держбуду УРСР генеральний план розвитку м. Запоріжжя і проект планування приміської та зеленої зони; затверджено основні положення генерального плану розвитку м. Запоріжжя і проект планування його приміської та зеленої зон, що додаються.

16.06.1988 прийнято Указ Президії Верховної Ради Української РСР "Про розширення меж міста Запоріжжя" № 6039-ХІ, за змістом якого до меж м. Запоріжжя включено частину території Вільнянського і Запорізького районів загальною площею 1137,7 га, яку за генеральним планом розвитку міста передбачається використати для промислового та житлового будівництва.

Статтею 150 ЗК УРСР (у редакції, чинній станом на дату прийняття Указу) передбачено, що державний землеустрій включає землевпорядні дії, зокрема встановлення і зміну міської межі, селищної межі і межі сільських населених пунктів. Механізм реалізації цієї землевпорядної дії передбачено статтею 85 цього Кодексу, а також Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР.

Також судом установлено, що за інформацією, наведеною у листі управління Держземагенства у Запорізькій області від 18.09.2013 № 09-02-37/6947, останній раз розширення меж міста Запоріжжя відбулося на підставі Указу Президії Верховної Ради Української РСР "Про розширення меж міста Запоріжжя" від 16.06.1988 № 6039-ХІ, який набув чинності з моменту його опублікування у 1988 році .Межі м. Запоріжжя є встановленими з дати публікації цього Указу, не вимагають на даний час будь-яких погоджень. План міської межі та каталог координат зберігаються в архіві департаменту архітектури Запорізької міськради.

У підтвердження обставин встановлення межі м. Запоріжжя у 1988 році, позивачем надано копії: викопіювання з каталогу, координат міської межі м. Запоріжжя від 24.11.1988, викопіювання з плану міської межі м. Запоріжжя Ml:25000 з точками координат, викопіювання з бази даних земельно-кадастрової документації м. Запоріжжя, на якому відображена межа м. Запоріжжя 1988 року, Індексної кадастрової карти Запорізького району Запорізької області, яка відображає та підтверджує наявність існуючої межі м. Запоріжжя, а також знаходження спірної земельної ділянки саме в межах міста, кольорову роздруківку Публічної кадастрової карти України з відображенням існуючої межі м. Запоріжжя, картографічний матеріал та формуляр до нього, наданий Державним науково-виробничим підприємством "Картографія", у тому числі, чергові довідкові карти, на яких зазначено, що розширення межі м. Запоріжжя відбулося на підставі Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 16.06.1988, графічне зображення меж завізовано на листах-документах (L-36-10, L-36-11) 1980 та 1975 років видання начальником геослужби м. Запоріжжя станом на 22.09.1989 (синя лінія), що підтверджує нанесення нових меж м. Запоріжжя на кадастрові карти у 1989 році.


................
Перейти до повного тексту