ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/2547/15
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Банаська О. О. - головуючого, Катеринчук Л. Й., Пєскова В. Г.
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Тепломережі"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 15.05.2019
у складі колегії суддів: Антонік С. Г. (доповідач), Іванова О. Г., Березкіної О. В.
та ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 11.03.2019
у складі судді Новікової Р. Г.
за скаргою Акціонерного товариства "Дніпровська теплоцентраль"
на дії державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України
у справі за позовом Заступника прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Фонду Державного майна України в особі Публічного акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль"
до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Тепломережі"
про стягнення 154 341 115,09 грн
ІСТОРІЯ СПРАВИ
ПРОВАДЖЕННЯ У СУДАХ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Короткий зміст ухвали суду першої інстанції
1. Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.03.2019 у справі № 904/2547/15 задоволено скаргу Акціонерного товариства "Дніпровська теплоцентраль" на дії державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Савки Л. О. Визнано неправомірними дії державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Савки Л. О. щодо винесення постанови про закінчення виконавчого провадження № 56383187 від 03.12.2018 з примусового виконання наказу Господарського суду Дніпропетровської області № 904/2547/15 від 26.06.2015. Визнано неправомірною (незаконною) постанову про закінчення виконавчого провадження № 56383187 від 03.12.2018 з примусового виконання наказу Господарського суду Дніпропетровської області № 904/2547/15 від 26.06.2015. Зобов`язано державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Савку Л. О. відновити виконавче провадження № 56383187 з примусового виконання наказу Господарського суду Дніпропетровської області № 904/2547/15 від 26.06.2015.
2. Ухвала місцевого господарського суду мотивована тим, що мирова угода, укладена між боржником та кредиторами і затверджена ухвалою суду в межах справи про банкрутство, не є тотожною мировій угоді, укладеної сторонами у процесі виконання рішення, яка також затверджується ухвалою суду. Також суд послався на те, що постановою Центрального апеляційного господарського суду від 11.02.2019 скасовано ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 20.11.2018 у справі № 904/1334/18 про затвердження мирової угоди.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 15.05.2019 вищезазначену ухвалу місцевого господарського суду залишено без змін.
4. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками та рішенням місцевого господарського суду.
5. Під час розгляду скарги на дії державного виконавця господарськими судами попередніх інстанцій було встановлено:
5.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2015 у справі № 904/2547/15 стягнуто з Комунального підприємства Дніпродзержинської міської ради "Дніпродзержинськтепломережа" на користь Публічного акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоцентраль" суму боргу у розмірі 58 921 414,29 грн, пеню у розмірі 22 068 875,85 грн, 3 % річних у розмірі 9 376 812,98грн, інфляційні втрати у розмірі 60 026 920,53 грн, судового збору у розмірі 73 080,00грн.
5.2. На виконання зазначеного рішення 26.06.2015 судом видано відповідний наказ, який перебував на примусовому виконанні у Відділі примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України.
5.3. Після винесення рішення суду у справі № 904/2547/15 відбулась зміна найменування стягувача - з Публічного акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоцентраль" на Акціонерне товариство "Дніпровська теплоелектроцентраль" та боржника з Комунального підприємства Дніпродзержинської міської ради "Дніпродзержинськтепломережа" на Комунальне підприємство Камянської міської ради "Тепломережі". Ідентифікаційні коди зазначених юридичних осіб залишились незмінними.
5.4. Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 20.11.2018 затверджено мирову угоду у справі № 904/1334/18 від 12.11.2018 укладену між боржником - Комунальним підприємством Кам`янської міської ради "Тепломережі" та кредиторами боржника від імені яких на підставі протоколу № 1 перших зборів кредиторів КП КМР "Тепломережі" від 12.11.2018 діє голова комітету кредиторів Акціонерне товариство "Дніпровська теплоелектроцентраль".
5.5. 03.12.2018 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Савкою Л. О. прийнято постанову про закінчення виконавчого провадження № 56383187 з виконання наказу Господарського суду Дніпропетровської області від 26.06.2015 у справі № 904/2547/15 на підставі пункту 2 частини 1 статті 39 Закону України "Про виконавче провадження".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з ухвалою місцевого господарського суду від 11.03.2019 та постановою апеляційної інстанції від 15.05.2019 Комунальне підприємство Кам`янської міської ради "Тепломережі" звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, з вимогою їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні скарги Акціонерного товариства "Дніпровська теплоелектроцентраль". Також скаржником заявлено клопотання про поновлення строку на касаційне оскарження.
КАСАЦІЙНЕ ПРОВАДЖЕННЯ
7. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 904/2547/15 визначено склад колегії суддів: Банаська О. О. (головуючого), суддів - Васьковського О. В., Погребняка В. Я., що підтверджується витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.06.2019.
8. Ухвалою Верховного Суду від 03.07.2019 задоволено клопотання скаржника про поновлення строку на касаційне оскарження та поновлено цей строк; відкрито касаційне провадження у справі № 904/2547/15 за вищезазначеною касаційною скаргою для здійснення перегляду постанови Центрального апеляційного господарського суду від 15.05.2019 та ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 11.03.2019 без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження.
9. 01.07.2019 та 18.07.20.19 до Верховного Суду від Акціонерного товариства "Дніпровська теплоелектроцентраль" та прокуратури Дніпропетровської області надійшли відзиви на касаційну скаргу з запереченнями проти вимог та доводів скаржника.
10. У зв`язку з відпусткою суддів Васьковського О. В. та Погребняка В. Я., автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 904/2547/15 визначено колегію суддів у складі: Банаська О. О. (головуючого), суддів - Катеринчук Л. Й., Пєскова В. Г., що підтверджується витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.08.2019.
11. Ухвалою Верховного Суду від 01.08.2019 прийнято справу № 904/2547/15 Господарського суду Дніпропетровської області за касаційною скаргою Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Тепломережі" на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 15.05.2019 та ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 11.03.2019 до провадження у новому складі судової колегії.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи скаржника
(Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Тепломережі")
12. Скаржник посилається на те, що господарські суди розглядають справи щодо банкрутства в порядку передбаченому нормами Господарського процесуального кодексу України із застосуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", зокрема, щодо питань укладання мирової угоди у процедурі банкрутства застосовують положення статей 77-82 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" як спеціального нормативного акту, а не статті 330 Господарського процесуального кодексу України.
13. Скаржник доводить, що висновки господарських судів попередніх інстанцій про те, що в матеріалах справи відсутня мирова угода, яка укладена сторонами (боржником та стягувачем) в процесі виконання рішення № 904/2547/15, яка затверджена судом - є помилковими і безпідставними, оскільки у державного виконавця були всі законні підстави закрити ВП № 56383187, адже зазначена мирова угода була затверджена саме під час здійснення виконавчого провадження, тобто в процесі виконання рішення.
Доводи прокурора та Акціонерного товариства "Дніпровська теплоелектроцентраль"
14. Підтримуючи позицію господарських судів попередніх інстанцій зазначають, що мирова угода на яку посилається державний виконавець, як на підставу для закінчення виконавчого провадження, затверджена не у процесі виконання рішення суду, а у справі про банкрутство, а відтак така підстава для винесення постанови про закінчення виконавчого провадження відсутня.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
А.1. Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції
15. Відповідно до ст. 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
16. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
17. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.
18. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
А.2. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
19. Статтею 124 Конституції України встановлено, що судові рішення є обов`язковими до виконання на усій території України.
20. При цьому держава Україна на своїй території повинна забезпечити реалізацію всіх прав, що випливають з Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, у тому числі й права на справедливий суд.
21. Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що стадія виконання судового рішення є частиною правосуддя (рішення у справах "Півень проти України" від 29.06.2004 заява № 56849/00, "Горнсбі проти Греції" від 19.03.1997).
22. Існування заборгованості, яка підтверджена остаточним і обов`язковим для виконання судовим рішенням, дає особі, на користь якої таке рішення винесено, підґрунтя для "законного сподівання" на виплату такої заборгованості і становить "майно" цієї особи у зазначеній ст. 1 Першого протоколу (рішення Європейського суду з прав людини від 06.10.2011 у справі "Агрокомплекс проти України").
23. У рішенні від 15.10.2009 Європейський суд з прав людини у справі "Юрій Миколайович Іванов проти України" вказав на те, що відсутність у заявника можливості домогтися виконання судового рішення, винесеного на його користь, становить втручання у право на мирне володіння майном, як це передбачено першим реченням першого пункту ст. 1 Першого протоколу.
24. Європейський суд з прав людини також наголошував, що виконанню судового рішення не можна перешкоджати, відмовляти у виконанні або надмірно його затримувати.
25. У справі "Фуклев проти України" (рішення від 07.06.2005) Європейський суд з прав людини вказав, що Держава зобов`язана організувати систему виконання судових рішень, яка буде ефективною як за законодавством, так і на практиці.
26. Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення від 13.12.2012 № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини рішення від 25.04.2012 № 11-рп/2012).
27. Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.