1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 серпня 2019 року

Київ

справа №1140/3237/18

адміністративне провадження №К/9901/14925/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Мартинюк Н.М., суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року (головуючий суддя: Петренко О.С.)

і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 7 травня 2019 року (головуючий суддя: Сафронова С.В., судді: Мельник В.В., Чепурнов Д.В.)

у справі № 1140/3237/18

за позовом ОСОБА_1

до Кіровоградського обласного військового комісаріату, Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області,

третя особа - Релігійна громада "Церкви Християн Євангельської Віри "Слово Істини"

про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити дії.



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



ОСОБА_1 (далі - "Позивач") звернувся до суду з адміністративним позовом до Кіровоградського обласного військового комісаріату (далі - "Відповідач-1"), Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області (далі - "Відповідач-2"), третя особа - Релігійна громада "Церкви Християн Євангельської Віри "Слово Істини", з урахуванням уточнень позовних вимог, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області у справах альтернативної (невійськової) служби від 22 листопада 2018 року в частині відмови йому в направлені на проходження альтернативної (невійськової) служби, замість проходження строкової військової служби.



Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, Позивач вказує, що є членом Церкви Християн Євангельської Віри "Слово істини" у місті Горішні Плавні Полтавської області та має релігійні переконання, які не дозволяють йому проходити військову службу. Вказує, що користуючись своїм правом, визначеним статтею 35 Конституції України, у встановлений законом строк подав відповідну заяву про звільнення від призову на військові збори. Однак, ця заява була неправомірно залишена без розгляду.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Кіровоградський окружний адміністративний суд рішенням від 11 березня 2019 року, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 7 травня 2019 року, у задоволенні позову відмовив.



Судові рішення мотивовані тим, що Відповідач правомірно відмовив Позивачу у направленні на проходження альтернативної (невійськової) служби замість строкової військової служби з огляду на несвоєчасне подання останнім заяви, відповідно до вимог статті 11 Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу".



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі Позивач просить скасувати ухвалені судові рішення й ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права.



Зокрема, Позивач зазначає, що він є членом Церкви Християн Євангельської Віри "Слово істини" у місті Горішні Плавні Полтавської області і має релігійні переконання, які не дозволяють йому проходити військову службу. До того ж вказує, що він вчасно подав заяву про направлення на альтернативну службу, однак помилково подав її до Відповідача-2, а не до відповідного структурного підрозділу місцевої адміністрації за місцем свого проживання. Подачу цієї заяви саме Відповідачу-2 Позивач пояснює направленням його Кіровоградським військовим комісаріатом. Одночасно, Позивач посилається на рішення Європейського суду з прав людини при розгляді справ про порушення прав осіб, які через релігійні переконання просили заміни військової служби альтернативною.



У відзиві на касаційну скаргу Кіровоградський обласний військовий комісаріат просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін. Одночасно вказує, що суди зробили правильний висновок про правомірність відмови Позивачу у розгляді його заяви про проходження альтернативної служби з огляду на встановлений у судовому процесі факт порушення строку її подання.



Відповідач 2 і третя особа не подавали суду своїх відзивів на касаційну скаргу.



Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України") в редакції Закону України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року, обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.



За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.



ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



У судовому процесі встановлено, що 7 листопада 2018 року Позивач отримав повістку про необхідність з`явитися 14 листопада 2018 року до Кіровоградського обласного військкомату як до збірного пункту для відправлення на строкову військову службу. Перед цим Позивач двічі відмовлявся від отримання таких повісток - 21 вересня і 22 жовтня 2018 року.



12 листопада 2018 року Позивач звернувся до Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області із заявою про заміну військової строкової служби альтернативною. Цю заяву обґрунтував релігійними переконаннями, а саме тим, що він є членом релігійної громади християн євангельської віри у місті Горішні Плавні Полтавської області "Слово Істини". На підтвердження цих обставин Позивач надав копію документу про освіту, довідку про склад сім`ї, довідку з місця роботи й довідку з релігійної громади.



Листом від 16 листопада 2018 року № 6123 Кіровоградський обласний військовий комісаріат повідомив Позивачу, що відповідно до рішення Добровеличківської районної призовної комісії (протокол № 12 від 8 листопада 2018 року), він визнаний придатним до проходження строкової військової служби. У цьому листі також указано, що відповідно до пункту 14 постанови Кабінету Міністрів України від 10 листопада 1999 року № 2066 підставою для відмови йому у направленні на альтернативну службу є несвоєчасне подання заяви до комісії у справах з альтернативної служби для прийняття рішення.



22 листопада 2018 року Позивач отримав витяг з протоколу засідання комісії у справах альтернативної (невійськової) служби Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області, згідно з яким за результатами розгляду його заяви було прийнято рішення від 22 листопада 2018 року № 1 про відмову у направлені його на проходження альтернативної (невійськової) служби замість проходження строкової військової служби, в зв`язку з несвоєчасним поданням заяви, відповідно до вимог статті 11 Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу".



ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



За визначенням статті 1 Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу" альтернативна служба є службою, яка запроваджується замість проходження строкової військової служби і має на меті виконання обов`язку перед суспільством.



Згідно зі статтею 2 цього Закону право на альтернативну службу мають громадяни України, якщо виконання військового обов`язку суперечить їхнім релігійним переконанням і ці громадяни належать до діючих згідно з законодавством України релігійних організацій, віровчення яких не допускає користування зброєю.



Відповідно до статті 4 Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу" на альтернативну службу направляються громадяни, які підлягають призову на строкову військову службу і особисто заявили про неможливість її проходження як такої, що суперечить їхнім релігійним переконанням, документально або іншим чином підтвердили істинність переконань і стосовно яких прийнято відповідні рішення.



Не підлягають направленню на альтернативну службу громадяни: звільнені відповідно до законодавства від призову на строкову військову службу; яким відповідно до законодавства надано відстрочку від призову на строкову військову службу (на строк дії відстрочки).



Для вирішення питань проходження альтернативної служби Кабінетом Міністрів України та місцевими державними адміністраціями можуть утворюватися відповідні допоміжні органи у справах альтернативної служби (стаття 7 Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу").


................
Перейти до повного тексту