1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 серпня 2019 року

Київ

справа №756/8478/16-а

адміністративне провадження №К/9901/7802/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні у касаційному порядку адміністративну справу № 756/8478/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Житомирській області, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Служби безпеки України

про зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Оболонського районного суду міста Києва від 28 жовтня 2016 року (головуючий суддя Белоконна І.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року (колегія у складі: головуючого судді Беспалова О.О., суддів: Грибан І.О., Губської О.А.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

В липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Оболонського районного суду міста Києва з позовом до Головного управління Національної поліції в Житомирській області, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Служби безпеки України, в якому просив: - зобов`язати Фінансово-економічне управління Служби безпеки України надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України у місті Києві та надати позивачу довідку про грошове забезпечення станом на 01.05.2016 за посадою з якої він звільнився на пенсію; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у місті Києві здійснити перерахунок та нарахувати пенсію позивачу з 01.12.2015 на підставі довідки Служби безпеки України про грошове забезпечення за посадою, з якої звільнився позивач на пенсію.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що був звільнений з військової служби Служби безпеки України. Після звільнення зі служби позивачу була призначена пенсія. Протягом останніх чотирьох років у СБУ змінився розмір грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за законом, у сторону збільшення як деяких складових його частин, так і в цілому. Ці зміни у грошовому забезпеченні відповідних категорій військовослужбовців СБУ, осіб, які мають право на пенсію за законом, були затверджені відповідними наказами Голови СБУ № 35/ДСК від 23.01.2008, № 35/ДСК від 30.01.2012, № 105/ДСК від 22.03.2013, № 205/ДСК від 30.04.2014, № 15/ДСК від 17.01.2015. У випадку зміни грошового забезпечення військовослужбовців, СБУ повідомляє у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям. Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від СБУ своїм головним управлінням в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління ПФУ складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважений орган готує для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної у списку з додатком 2 та у місячний строк подає їх Головному управління Пенсійного фонду України у м. Києві. Проте, уповноважений орган СБУ не виконав вимоги постанови КМУ від 13.02.2008 № 45, не підготував і не надіслав до ГУ ПФУ у м. Києві довідки про розмір грошового забезпечення з урахуванням неодноразового його збільшення для перерахунку його пенсії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Оболонський районний суд міста Києва постановою від 28 жовтня 2016 року в задоволенні адміністративного позову відмовив.

Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 01 грудня 2016 року залишив без змін постанову Оболонського районного суду міста Києва від 28 жовтня 2016 року.

Суди виходили з того, що наказами Голови СБУ № 35/ДСК від 23.01.2008, № 35/ДСК від 30.01.2012, № 105/ДСК від 22.03.2013, № 205/ДСК від 30.04.2014, № 15/ДСК від 17.01.2015 визначені граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців СБУ в межах асигнувань на поточний рік, рішень щодо зміни розмірів хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, які мають право на пенсію за Законом, введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, накази не містять.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

19 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою на постанову Оболонського районного суду міста Києва від 28 жовтня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2016 року, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування своїх вимог зазначає, що всі накази, що були досліджені судами попередніх інстанцій збільшували розмір грошового забезпечення військовослужбовців та мали постійний характер протягом року. Таким чином, грошове забезпечення відповідних категорій військовослужбовців Служби безпеки України цими наказами змінювалось в сторону збільшення, тобто щороку грошове забезпечення діючого складу військовослужбовців Служби безпеки України підвищувалось.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 20 грудня 2016 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 червня 2019 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду у м. Києві та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

01.06.2016 позивач звернувся до Служби безпеки України з заявою про надання довідки про розмір грошового забезпечення за посадою на день звільнення з військової служби з урахуванням збільшення станом на 01.05.2015 та надіслати вказану довідку на адресу пенсійного органу.

Листом від 23.06.2016 № 21/3/2-К-18/5 ФЕУ СБ України, відповідач повідомив позивача, що останній раз правові підстави для повідомлення пенсійного органу про зміни у грошовому забезпеченні військовослужбовців відбулися 01.01.2008. Зважаючи на те, що умови виплати грошового забезпечення та розміри додаткових видів до теперішнього часу не змінювались, правові підстави для повідомлення Пенсійного фонду відсутні, чинним законодавством не передбачено надання довідок громадянам, які станом на запитуваний період не перебувають на військовій службі.

Позивач, не погоджуючись з вказаною відмовою відповідача у видачі довідки про розмір грошового забезпечення за посадою на день звільнення з військової служби, звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.

Виходячи з аналізу наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007 № 1294 (далі - Постанова № 1294) затверджено порядок призначення (перерахунку) пенсій та визначено складові грошового забезпечення для призначення та перерахунку пенсій.


................
Перейти до повного тексту