1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 серпня 2019 року

Київ

справа №676/6166/17

адміністративне провадження №К/9901/24281/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №676/6166/17

за позовом ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дію

за касаційною скаргою Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області на постанову Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 22 листопада 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Шевцової Л.М. та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Смілянець Е.С., суддів: Залімського І.Г., Сушко О.О., -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 (Далі- позивач) звернувся до суду з позовом до Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області, в якому просив: визнати протиправною відмову щодо здійснення переведення його з пенсії по інвалідності на пенсію державного службовця; зобов`язати призначити пенсію державного службовця в розмірі 60 % від заробітку, зазначеного у довідках про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця до яких включені всі види оплати праці, з яких сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням виплачених сум пенсії та з яких сплачений єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням виплачених сум.

Свої вимоги обґрунтовував тим, що в квітні 2016 року у зв`язку з хворобою, позивачу призначено пенсію по інвалідності, як інваліду 2-ї групи загального захворювання. В жовтні 2017 року він звільнився з посади головного державного аудитора Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області відповідно до Закону України "Про державну службу". Після чого звернувся до відповідача із заявою про переведення його з пенсії про інвалідність на пенсію державного службовця, проте, у такому переведенні відмовлено, з посиланням на те, що право на призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" позивач набуде при досягненні 62-річного віку.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 22 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, позов ОСОБА_1 - задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, мотивував своє рішення тим, що оскільки на день набрання чинності Законом України "Про державну службу" від 01.05.2016 року позивач працював на посаді державного службовця та має більше 10 років стажу державної служби, то він має право на призначення пенсії по інвалідності на підставі положень ст. 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 року №3723-ХІІ.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

14 лютого 2018 року Кам`янець-Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Хмельницької області звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, у касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивач права на пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 року №3723-ХІІ Закону не має.

Позивачем подані заперечення на касаційну скаргу, відповідно до яких він проти задоволення скарги заперечує. Просить рішення судів першої та апеляційної інстанції залишити без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний Суд ухвалою від 04 квітня 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 липня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Чиркін С.М., справу передано головуючому судді.

Ухвалою від 14.08.19 справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Позивач перебуває на обліку в Кам`янець-Подільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Хмельницької області, як одержувач пенсії як особі з інвалідністю 2 групи загального захворювання, призначеної відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 11 квітня 2016 року.

Наказом № 3670 від 24.10.2017 позивача звільнено з посади головного державного аудитора Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області відповідно до п. 1 ст. 35 КЗпП України та ч. 2 ст. 86 Закону України "Про державну службу".

26.10.2017 позивач звернувся із заявою до відповідача про переведення його з пенсії по інвалідності, як особи з інвалідністю 2-ї групи, призначеної відповідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію державного службовця у відповідності до вимог ст. 37 Закону України "Про державну службу" за № 3723.

Кам`янець-Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Хмельницької області листом №15765/04 від 01.11.2017 повідомило позивачу про відмову у переведенні пенсії. Відмова мотивована відсутністю підстав для такого переведення з посиланням на те, що пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" за № 3723 з 01.05.2016 не призначаються і не перераховуються.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Для правильного вирішення цього спору належить встановити, чи поширюється визначене п. 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державну службу" за № 3723 право осіб на призначення пенсії на правовідносини, що виникають при переведенні пенсіонерів з одного виду пенсії на інший.

Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 року №3723-ХІІ на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що необхідною умовою для наявності у осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, права на пенсію відповідно до згаданої статті є досягнення такими особами певного віку та наявність страхового стажу, передбаченого абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

При цьому для жінок зазначений вік визначається ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та становить шістдесят років.

Тобто до 01.05.2016 (дата набрання чинності Законом України "Про державну службу" № 889-VIII) право на пенсію державного службовця мали особи, які:

а) досягли певного віку (62 роки для чоловіків, 60 років для жінок) та мають передбачений законодавством страховий стаж;


................
Перейти до повного тексту