1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



15 серпня 2019 року

м. Київ



Справа № 922/3322/18




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І.М. (головуючий), Малашенкової Т.М., Селіваненка В.П.

за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,

представників учасників справи:

позивача - Левченко В.В., Найчука В.В.,

відповідача - Калашник А.Б., Павленко О.В.,

третьої особи - не з`явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу Харківської митниці ДВС

на рішення Господарського суду Харківської області від 18.03.2019 та

постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.05.2019

за позовом Харківської митниці ДВС

до Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

про визнання недійсним рішення,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "МДК Експрес".



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Стислий виклад позовних вимог

1. Харківська митниця ДФС (далі - Митниця) звернулась до Господарського суду Харківської області з позовом про визнання недійсним рішення Адміністративної колегії Харківського територіального відділення Антимонопольного комітету України № 109-р/к від 25.09.2018 у справі №2/03-42-18 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" (далі - Відділення АМК, Рішення №109-р/к).

Стислий виклад судових рішень

2. Рішенням Господарського суду Харківської області від 18.03.2019 (суддя Жельне С.Ч.) у задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.05.2019 (колегія суддів: Попков Д.О., Пушай В.І., Стойка О.В.) рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Стислий виклад вимог касаційної скарги



4. Митниця просить рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.



Аргументи учасників справи



Аргументи позивача, зазначені в касаційній скарзі



5. Попередні судові інстанції, розглядаючи справу, неправильно застосували норми матеріального права: частину другу статті 25 Господарського кодексу України (далі - ГК України), частину другу статті 4, статтю 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон України № 2210-III), статті 233, 247, 546, 547 Митного кодексу України (далі - МК України) та положення Інструкції з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України, затвердженої наказом Держмитслужби України від 03.09.2017 № 728, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.09.2017 за № 1081/14348 (далі - Інструкція), а також не застосували положення частини другої статті 19 Конституції України, які мали бути застосовані для вирішення цієї справи.



6. У касаційній скарзі з посиланням на зміст постанови Верховного Суду від 26.03.2019 № 924/154/18 зазначено, що неприйняття рішення щодо питання, вирішення якого є необов`язковим в силу закону, не може вважатися протиправною бездіяльністю. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 24 МК України бездіяльність - це невиконання органами доходів і зборів, їх посадовими особами та іншими працівниками обов`язків, покладених на них відповідно до цього Кодексу та інших актів законодавства України, або неприйняття ними рішень з питань, віднесених до їх повноважень, протягом строку, визначеного законодавством. Проте органом АМК та судами не вказано які саме обов`язки не виконав позивач.



Аргументи АМКУ, зазначені у відзиві на касаційну скаргу



7. АМКУ просить залишити ухвалені у справі судові рішення без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.



8. Відповідач зазначає, що, зокрема, суд апеляційної інстанції повно та всебічно дослідив зібрані у справі докази та дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову.



Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій



9. Рішення судів попередніх судових інстанцій мотивовано такими фактичними обставинами і висновками.



10. Згідно з Рішенням № 109-р/к визнано бездіяльність Харківської митниці ДФС, яка полягає у незабезпеченні рівних умов здійснення господарської діяльності суб`єктами господарювання на ринку послуг з прискореного перевезення міжнародних експрес-відправлень за єдиним транспортним документом у межах Харківської області, а саме щодо виконання митних формальностей для ТОВ "МДК Експрес" без обов`язкової оплати за їх виконання, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону, у вигляді антиконкурентних дій органу влади - бездіяльності органу влади, яка призвела до спотворення конкуренції на ринку послуг з прискореного перевезення міжнародних експрес-відправлень за єдиним транспортним документом у межах Харківської області. Харківську митницю ДФС зобов`язано припинити зазначене порушення законодавства про захист економічної конкуренції протягом двомісячного терміну з дня отримання рішення у справі.



11. У Рішенні №109-р/к 16 зазначено таке:

у межах Харківської області згідно з реєстром центральних сортувальних станцій, регіональних сортувальних станцій в зоні діяльності Харківської митниці ДФС здійснюють діяльність такі зареєстровані підрозділи експрес-перевізників: центральна сортувальна станція ТОВ "МДК Експрес", місцезнаходження: Харківська область, смт Пісочин, вул. Надії, 15,; центральна сортувальна станція ТОВ "Полекс Експрес", розташована за адресою: м. Харків, вул. Ромашкіна, 1; регіональна сортувальна станція ПАТ "ДХЛ Інтернешнл Україна" (далі - РСС), розташована за адресою: 61004, м. Харків, вул. Мар`їнська, буд. 3-А.

1ТОВ "Полекс Експрес", ТОВ "МДК Експрес" і ПАТ "ДХЛ Інтернешнл Україна" є суб`єктами господарювання, що діють на ринку послуг з прискореного перевезення міжнародних експрес-відправлень за єдиним транспортним документом у межах Харківської області.

ПАТ "ДХЛ Інтернешнл Україна" спеціалізується на авіа-експресперевезеннях негабаритних вантажів та вантажів документального характеру з максимальною швидкістю доставки у більшість країн світу.

ТОВ "Полекс Експрес", ТОВ "МДК Експрес" мають іншу специфіку та цільове призначення послуг, зокрема вони пропонують складські послуги, діють на ринку з прискореного перевезення міжнародних експрес-відправлень за єдиним транспортним документом у межах Харківської області та є конкурентами на зазначеному ринку.

На момент звернення ТОВ "МДК Експрес" та ТОВ "Полекс Експрес" до Митниці із заявами щодо погодження місць розташування центральних сортувальних станцій (ЦСС) і включення їх до реєстру ЦСС, за адресами на виробничих площах яких планувалося розташування ЦСС, функціонували митні пости: за адресою розташування ЦСС ТОВ "МДК Експрес" (Харківська область, Харківський район, смт Пісочин, вул. Надії, 15 ) - митний пост "Пісочин", за адресою розташування ЦСС ТОВ "Полекс Експрес" (м. Харків, вул. Ромашкіна, 1) - митний пост "Харків-аеропорт".

Митні пости "Пісочин" та "Харків-аеропорт", з місцем дислокації за вказаними адресами, були утворені згідно з наказом ДФС України від 09.09.2014 №116;

Адміністративна колегія Відділення АМК встановила, що ТОВ "МДК Експрес" та ТОВ "Полекс Експрес", плануючи відповідну господарську діяльність, були в рівних умовах та мали можливість здобувати переваги на ринку послуг з прискореного перевезення міжнародних експрес-відправлень за єдиним транспортним документом у межах Харківської області завдяки власним досягненням.

Митницею відповідно до Інструкції видано наказ від 21.09.2015 №385, яким визначено підрозділ - митний пост "Харків-аеропорт", посадові особи якого проводитимуть митний контроль та митне оформлення товарів та інших предметів, що переміщуються в міжнародних експрес-відправленнях при здійсненні діяльності ТОВ "Полекс Експрес". Місцем проведення зазначених митних процедур щодо міжнародних експрес-відправлень, що надходять до ЦСС та вивозяться за її межі, визначено місце розташування митного поста "Харків-аеропорт" за адресою: м. Харків, вул. Ромашкіна, 1.

Митницею відповідно до Інструкції видано наказ від 27.11.2015 №475, яким визначено, що митний пост "Пісочин - це підрозділ, посадові особи якого проводитимуть митний контроль та митне оформлення товарів та інших предметів, що переміщуються в міжнародних експрес-відправленнях при здійсненні діяльності ТОВ "МДК Експрес". Місцем проведення зазначених митних процедур визначено місце за адресою: Харківська область, Харківський район, смт Пісочин, вул. Крупської, 15.

15.04.2016 Митниця видала наказ № 115. Згідно з цим наказом митний пост "Харків-аеропорт" є відповідальним підрозділом за проведення митного контролю та митного оформлення товарів та інших предметів, що переміщуються в міжнародних експрес-відправленнях при здійсненні діяльності ЦСС ТОВ "МДК Експрес" та ТОВ "Полекс Експрес".

Місцем проведення митних процедур щодо ЦСС ТОВ "Полекс Експрес" визначено місце розташування митного поста "Харків-аеропорт" (м. Харків, вул. Ромашкіна, 1), щодо ЦСС ТОВ "МДК Експрес" - місце розташування його ЦСС (Харківська область, Харківський район, смт Пісочин, вул. Крупської,15.).



04.11.2016 наказом Митниці № 293 затверджено Положення про митний пост "Харків-аеропорт". Відповідно до пункту 1.4 цього Положення місцем розташування митного поста "Харків-аеропорт" визначено частину території міжнародного аеропорту "Харків" за адресою: м. Харків вул. Ромашкіна, 1 та територію ЦСС ТОВ "МДК Експрес" за адресою: Харківська область, Харківський район, смт Пісочин, вул. Надії, 15.

11.11.2016 на підставі наказу Митниці № 306 "Про внесення змін до наказу Харківської митниці ДФС від 04.11.2016 № 293" пункт 1.4 Положення про митний пост "Харків-аеропорт" був викладено в новій редакції, згідно з якою місце розташування митного поста - це частина території міжнародного аеропорту "Харків" за адресою: м. Харків, вул. Ромашкіна, 1. Внаслідок цього з Положення виключена як місце розташування митного поста "Харків-аеропорт" територія ЦСС ТОВ "МДК Експрес".

Зазначені зміни внесені у зв`язку із виконанням вимог листа Державної фіскальної служби України від 09.11.2016 № 35959/7/99-99-18-02-02-17. Цей лист надіслано регіональним митницям для організаційної структури підрозділів митного оформлення. Керівникам митниць ДФС необхідно забезпечити доопрацювання положень про митниці, визначивши, що кожен підрозділ митного оформлення має лише одне місце (адресу) фактичного розташування та, відповідно, один код згідно з класифікатором місць митного оформлення. Митниця, визначивши місце розташування митного поста "Харків-аеропорт" за 2 адресами, при формуванні Класифікатора ДФС не врахувала принцип географічного розташування місць митного оформлення. В листі зазначено, що: "виключенням можуть бути наявність в складі митного поста відділу (відділів) та/або сектору (секторів) митного оформлення які, в свою чергу, повинні мати одну адресу місця розташування та один код".

У зв`язку із зазначеними обставинами ТОВ "МДК Експрес" зобов`язане письмово звертатися до митного поста "Харків-аеропорт" для проведення митних формальностей щодо міжнародних експрес-відправлень, а також зобов`язане додатково сплачувати плату за їх виконання поза місцем розташування митного органу відповідно до частин сьомої, восьмої статті 247 МК України та Порядків справляння плати за виконання митних формальностей органами доходів і зборів поза місцем розташування цих органів або поза робочим часом, установленим для них, затверджених наказами Міністерства фінансів України від 16.12.2013 № 804 та від 23.10.2017 № 86.

12. Зазначені вище обставини сторонами не заперечуються.

13. У Рішенні №109-р/к 16 також зазначено:

ТОВ "МДК Експрес" з 18.11.2016 по 14.02.2019 за виконання митних формальностей поза місцем розташування митного органу на підставі уніфікованих митних квитанцій МД-1 сплатило Харківській митниці ДФС 384 844,78 грн.

Згідно з договорами оренди з додатками ТОВ "МДК Експрес" у червні 2018 року зменшило площі місць доставки на ЦСС з 1300 м2 до 300 м2.

ТОВ "Полекс Експрес" з моменту внесення до реєстру ЦСС і за весь період функціонування не відбувалось суттєвих змін умов господарювання.

Адміністративна колегія Відділення АМК дійшла висновків, що:

здійснення митного контролю і митного оформлення без внесення додаткових платежів за виконання митних формальностей для ТОВ "МДК Експрес" стало неможливим, що призвело до зміни об`єктивно існуючих факторів, які обумовлюють можливості учасників ринку конкурувати між собою. У результаті чого для ТОВ "МДК Експрес" створилися менш сприятливі умови діяльності, водночас для ТОВ "Полекс Експрес" ці умови залишилися незмінними;

ТОВ "Полекс Експрес" має можливість здобувати переваги над ТОВ "МДК Експрес" не завдяки власним досягненням, а внаслідок дії зовнішніх факторів: впливу органу влади, що призвело до спотворення конкуренції на ринку послуг з прискореного перевезення міжнародних експрес-відправлень за єдиним транспортним документом у межах Харківської області.

14. ТОВ "МДК Експрес" зверталось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Митниці про визнання протиправним та скасування її наказу від 11.11.2016 № 306 "Про внесення змін до наказу Харківської митниці ДФС від 04.11.2016 року № 293" та зобов`язання Митниці забезпечити створення та функціонування на ЦСС ТОВ "МДК Експрес" у межах визначеної зони митного контролю підрозділу митного органу, який здійснюватиме проведення митних процедур щодо міжнародних експрес-відправлень, які надходять до центральної сортувальної станції ТОВ "МДК Експрес" та вивозяться за її межі.

15. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 07.08.2017 у справі № 820/2034/17 (т.1, арк. с. 94-102), залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017, у задоволенні позовних вимог відмовлено.


................
Перейти до повного тексту