ПОСТАНОВА
Іменем України
15 серпня 2019 року
Київ
справа №809/1798/16
адміністративне провадження №К/9901/15466/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2017 (головуючий суддя - Т.В. Онишкевич, судді - Р.Б. Хобор, Л.П. Іщук)
у справі № 809/1798/16
за позовом ОСОБА_1
до Командира Військової частини А0742,
Командира Військової частини В1740
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність командира військової частини А0742 щодо ненадання відповіді на його рапорт від 03.08.2016 про звільнення з військової служби за закінченням дії строкового контракту та зобов`язати видати наказ про таке звільнення; зобов`язати командира військової частини В 1740 видати наказ про звільнення з військової служби за закінченням строку контракту.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що відповідачами незаконно відмовлено у звільненні позивача з військової служби по закінченню дії строку контракту, так як підстави, з якими Закон України "Про військовий обов`язок та військову службу" пов`язує можливість продовження дії контракту позивачу - відсутні, відтак відмова припинити дію контракту не ґрунтується на вимогах чинного законодавства.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.02.2017 позов задоволено частково. Зобов`язано командира Військової частини А 0742 видати наказ про звільнення з військової служби ОСОБА_1 в зв`язку із закінченням дії строку контракту. В решті позовних вимог відмовлено.
4. При прийнятті рішення, суд першої інстанції прийшов до висновку щодо наявності підстав для розірвання контракту, оскільки строк дії контракту сплинув 08.04.2016, а позивач не виявив бажання продовжувати службу у складі Збройних Сил України, про що повідомив відповідача рапортом.
5. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2017 рішення суду першої інстанції у частині задоволення позову скасовано, у задоволенні таких позовних вимог відмовлено. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
6. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що у зв`язку з оголошенням мобілізації і настанням особливого періоду, військовослужбовці Збройних Сил України не звільняються та продовжують проходити військову службу понад встановлені строки на період до оголошення демобілізації.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. У касаційній скарзі позивач просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. Вважає постанову суду апеляційної інстанції такою, що винесена незаконно та необґрунтовано, оскільки судом не взято до уваги, що підстави, з якими Закон України "Про військовий обов`язок та військову службу" пов`язує можливість продовження дії контракту з позивачем понад встановлені строки - відсутні, тому відмова припинити дію контракту не ґрунтується на вимогах чинного законодавства.
Позиція інших учасників справи
9. В запереченнях на касаційну скаргу відповідачі з доводами та вимогами касаційної скарги не погоджуються, просять залишити касаційну скаргу без задоволення, постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
Рух касаційної скарги
10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05.07.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
11. Ухвалою Верховного Суду від 14.08.2019 прийнято адміністративну справу до провадження та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні без повідомлення учасників справи.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
12. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 08.04.2013 між позивачем та командиром Військової частини А0780 було укладено контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України.
13. В подальшому позивач був призначений на посаду водія-машиніста заправної машини взводу забезпечення Військової частини А0742 та зарахований в списки о/с в/ч А0742, що дислокується в м. Коломия.
14. 03.08.2016 позивач звернувся до командування Військової частини А0742 з рапортом про звільнення у зв`язку із закінченням строку контракту.
15. Отримавши від командування військової частини роз`яснення про неможливість звільнення позивача, останній звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
16. Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
17. За змістом статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
18. Проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом (частина друга статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу").
19. Частиною четвертою статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" передбачено, що порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
20. Указом Президента України "Про часткову мобілізацію" від 17.03.2014 № 303/2014, затвердженим Законом України від 17.03.2014 №1126-VII оголошено часткову мобілізацію.
21. Відповідно до пунктів 3-5 частини першої статті 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.