1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 серпня 2019 року

Київ

справа №161/17304/15-а

адміністративне провадження №К/9901/7459/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу №161/17304/15-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 15 лютого 2016 року (суддя Ковтуненко В.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року (судді: Пліш М.А., Шинкар Т.І., Ільчишин Н.В.)

В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

10 листопада 2016 року ОСОБА_1 (далі по тексту ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі по тексту відповідач) про визнання дій протиправними та зобов`язання забезпечити перерахунок пенсії, в якому просив визнати протиправними дії щодо самовільного невиконання постанови Луцького міськрайонного суду Волинської області від 05 квітня 2011 року та зобов`язати відповідача перерахувати та виплатити недоплачену пенсію згідно ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", виходячи з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, з урахуванням виплачених сум за період з 19 червня 2011 року і в подальшому.

Позовна заява мотивована тим, що постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 05 квітня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року, позов задоволено частково. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2009 року згідно ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", виходячи з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, з урахуванням виплачених сум.

Однак, пенсія позивачу виплачується не на підставі постанови суду про її перерахунок, у зв`язку з цим останній вважає дії відповідача неправомірними, як такі, що порушують його права.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 15 лютого 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 05 квітня 2011 року вичерпало свою дію з прийняттям нових законодавчих змін в однопредметних правовідносинах.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 15 лютого 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року та задовольнити позовні вимоги.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга надійшла до суду 05 травня 2016 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 18 травня 2016 року відкрито касаційне провадження у справі №161/17304/15-а, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.

У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.

Суддя-доповідач ухвалою від 22 лютого 2019 року прийняв до провадження адміністративну справу № 161/17304/15-а та призначив її до розгляду ухвалою від 15 серпня 2019 року в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 16 серпня 2019 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення суду, яке набрало законної сили, є обов`язковим для осіб, що беруть участь у його справі, відтак зменшення пенсійних виплат позивачу є протиправним.

Від Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області надійшли заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_1, у яких вказується на безпідставність вимог касаційної скарги та законність рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків суду першої та апеляційної інстанції

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частини четвертої статті 328 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону судові рішення суду першої та апеляційної інстанцій відповідають, а викладені в касаційній скарзі мотиви скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.

Судами встановлено, що постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 05 квітня 2011 року у справі № 2а-1164/11/0308 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2009 року згідно статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", виходячи з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, з урахуванням виплачених сум.

На виконання постанови Луцького міськрайонного суду Волинської області від 05 квітня 2011 року видано виконавчий лист, який знаходився на виконанні у відділі примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області.

Постановою головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Волинській області від 29 квітня 2015 виконавчий документ повернуто стягувачу. Ця постанова в судовому порядку оскаржена не була.

Також судами у цій справі встановлено, що управлінням пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління ПФ України у Волинській області проведено перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії за період з 01 січня 2009 року по 19 червня 2011 року та нарахована сума доплати у розмірі 28 375,15 гривень. Виплата вказаних коштів врегульована та здійснюється органами Державного казначейства України на підставі та в порядку, передбаченому "Порядком погашення заборгованості за рішеннями суду, виконання яких гарантується державою".

Враховуючи встановлене вище, колегія суддів Верховного Суду зазначає таке.

Частиною другою статті 95 Конституції України передбачено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.

Пунктом третім статті 116 Конституції України передбачено, що Кабінет Міністрів України забезпечує проведення, зокрема, політики у сфері соціального захисту.

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (в редакції, що діяла до 08 липня 2011 року), позивач, мав право на пенсію, яка обчислювалась з розміру грошового забезпечення,

враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, та у порядку,

встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини сьомої Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" (далі - Закон № 3668-VI), Прикінцеві положення доповнено пунктом 4 такого змісту: установити, що у 2011 році норми і положення статей 39, 50, 51, 52, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", статей 14, 22, 37 та частини третьої статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік".


................
Перейти до повного тексту