1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду





УХВАЛА

14 серпня 2019 року

м. Київ

Справа № 9901/436/19

Провадження № 11-819ав19

Велика Палата Верховного Суду у складі:

головуючого судді Князєва В. С.,

судді-доповідача Анцупової Т. О.,

суддів Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,

за участю секретаря судового засідання Яроша Д. В.,

учасники справи:

представник позивача - ОСОБА_1,

представник відповідача - ОСОБА_2,

скаржник (особа, що подала апеляційну скаргу) - окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 210, яку представляла ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги окружної виборчої комісії в одномандатному виборчому окрузі № 210 у справі за адміністративним позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 до Центральної виборчої комісії про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 серпня 2019 року (у складі колегії суддів Кашпур О. В., Бевзенка В. М., Уханенка С. А.),

УСТАНОВИЛА:

1. 09 серпня 2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ЦВК з приводу невстановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210;

- зобов`язати ЦВК встановити результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 шляхом складання протоколу, визнавши обраним народним депутатом України ОСОБА_4 в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ЦВК повинна встановити результати виборів в одномандатних виборчих округах, зокрема в одномандатному виборчому окрузі № 210, до 05 серпня 2019 року. Однак, зважаючи на те, що станом на дату подання цього позову, а саме 09 серпня 2019 року, результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 ще не встановлені, має місце бездіяльність ЦВК та порушення нею частини першої статті 99 Закону України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI).

Позивач зауважує, що така бездіяльність відповідача порушує права всіх виборців України, зокрема мешканців Чернігівської області. Крім того, з огляду на те, що за результатами встановлених окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 210 (далі - ОВК, скаржник) підсумків голосування перемогу в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року отримав ОСОБА_4, зволікання ОВК із встановленням результатів виборів у цьому окрузі порушує його права, свободи та законні інтереси як суб`єкта виборчого процесу.

3. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 10 серпня 2019 року відкрив провадження в адміністративній справі та призначив її до розгляду на 14:00 годину 11 серпня 2019 року. Водночас цією ухвалою відмовлено в залученні ОВК як третьої особи.

4. 11 серпня 2019 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду в судовому засіданні протокольною ухвалою відмовив у задоволенні клопотання представника позивача про залучення ОВК до участі в розгляді цієї справи як третьої особи.

5. Рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 серпня 2019 року відмовлено ОСОБА_4 у задоволенні позову. Відмовляючи ОСОБА_4 у задоволенні позову, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду виходив з того, що у період з 09 серпня 2019 року по дату ухвалення оскаржуваного рішення (11 серпня 2019 року) ЦВК не могла встановити результати виборів у одномандатному виборчому окрузі № 210 з об`єктивних причин.

6. Не погодившись із таким рішенням, ОВК подала апеляційну скаргу з тих підстав, що оскаржуване рішення є незаконним та прийняте Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду з порушенням норм процесуального права. В апеляційній скарзі на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 серпня 2019 року ОВК просить скасувати зазначене рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

7. Зазначена апеляційна скарга обґрунтована тим, що, відмовляючи позивачу в задоволенні позову, судом першої інстанції не взято до уваги, що відповідач відповідно до частини першої статті 99 Закону № 4061-VI на своєму засіданні на підставі протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений", не пізніш як на п`ятнадцятий день з дня голосування зобов`язаний встановити результати виборів депутатів у відповідному одномандатному окрузі, про що скласти протокол. Чинним законодавством України не встановлено жодних інших підстав для встановлення результатів виборів.

8. Водночас ОВК зауважує, що всі зобов`язання ЦВК на адресу ОВК, направлені начебто на встановлення підсумків голосування, є формальностями, які носять характер бездіяльності щодо встановлення результатів голосування, оскільки ОВК ще 06 серпня 2019 року було складено та доставлено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з поміткою "Уточнений". Наведене, на думку скаржника, свідчить про те, що з 09 серпня 2019 року ЦВК не вживаються заходи щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210, що є протиправною бездіяльністю останньої.

9. Обґрунтовуючи право на звернення до суду з апеляційною скаргою на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 серпня 2019 року, скаржник зазначає, що суд першої інстанції незаконно відмовив у залученні ОВК як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, оскільки:

- незалучення ОВК як третьої особи позбавило можливості об`єктивного розгляду справи, дослідження усіх обставин справи та належних доказів;

- ОВК встановлює підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію ЦВК, що є підставою для останньої скласти протокол про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210;

- невстановлення результатів у одномандатному виборчому окрузі № 210 шляхом складання відповідного протоколу створює додаткові можливості оскарження дій ОВК щодо встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 та, як наслідок, спотворення результатів волевиявлення громадян і неможливості встановлення об`єктивних підсумків голосування;

- у зв`язку з невстановленням результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 в ОВК виникає все більше обов`язків, як-от складення нових протоколів та рішень для встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210.


................
Перейти до повного тексту