ПОСТАНОВА
Іменем України
14 серпня 2019 року
м. Київ
справа №826/13259/18
адміністративне провадження №К/9901/9831/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в місті Києві
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва (суддя Шейко Т.І.) від 30 листопада 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року (колегія у складі суддів: Ганечко О.М., Коротких А.Ю., Федотова І.В.)
у справі №826/13259/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Козак"
до Головного управління Держгеокадастру в місті Києві
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 20.08.2018 ТОВ "Козак" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом Головного управління Держгеокадастру в місті Києві. Позивач просив суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в місті Києві щодо визначення цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 , площею 2,3122 га, що розташована на АДРЕСА_1 "03.07. Для будівництва і обслуговування будівель торгівлі";
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в місті Києві внести зміни до Державного земельного кадастру в частині коду цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 , площею 2,3122 га, що розташована на АДРЕСА_1 з "03.07. Для будівництва і обслуговування будівель торгівлі" на "02.03. Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку";
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в місті Києві щодо визначення сукупного коефіцієнта Км3 - 1,04 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 площею 2,3122 га, що розташована на АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в місті Києві внести зміни до Державного земельного кадастру в частині значення сукупного коефіцієнту Км3 земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 , площею 2,3122 га, що розташована на АДРЕСА_1 , з "1,04" на "0,76";
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в місті Києві вжити заходів щодо видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "Козак" (ідентифікаційний код 25400096) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 , площею 2,3122 га, що розташована на АДРЕСА_1 із застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 1,0 та сукупного коефіцієнту Км3 зі значенням - 0,76.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.11.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2019, позов задоволено частково: (1) визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в місті Києві щодо визначення цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 , "03.07. Для будівництва і обслуговування будівель торгівлі"; (2) зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в місті Києві вжити заходів щодо внесення змін до Державного земельного кадастру в частині коду цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1 з "03.07. Для будівництва і обслуговування будівель торгівлі" на "02.03. Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; (3) визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в місті Києві щодо визначення сукупного коефіцієнта Км3 - 1,04 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером - НОМЕР_1; (4) зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в місті Києві вжити відповідні заходи щодо внесення змін стосовно земельної ділянки за кадастровим номером - НОМЕР_1 для приведення відомостей, які містяться у Державному земельному кадастрі, у відповідність з фактичним станом вказаної земельної ділянки та умовами її використання з дати видачі дозволу ДАБІ від 04.04.2017 №115170941048; (5) в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. 08.04.2019 Головне управління Держгеокадастру в місті Києві подало до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення суду першої та апеляційної інстанції. просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в позові. Справу просить розглядати в судовому засіданні за його участю.
4. Ухвалою Верховного Суду від 15.04.2019 відкрито касаційне провадження.
5. 03.05.2019 ТОВ "Козак" подало відзив на касаційну скаргу. 11.07.2019 та 30.07.2019 надійшли клопотання про прискорення розгляду справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Нормативна грошова оцінка у м. Києві проведена, а технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Києва затверджена рішенням Київської міської ради від 03.07.2014 №23/23. Рішенням від 10.03.2016 № 217/217 Київська міська рада внесла зміни до рішення від 03.07.2014 №23/23, яким внесено зміни в технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Києва. У зв`язку з чим з 01.01.2017 застосовується нормативна грошова оцінка м. Києва із змінами відповідно до зазначеного рішення.
7. Відповідно до рішень Київської міської ради від 22.05.2013 №510/9567 та від 01.10.2015 №96/199 ТОВ "Козак" є користувачем земельної ділянки (кадастровий номер - НОМЕР_1 ) площею 2,3122 га, що розташована на АДРЕСА_1 .
8. 05.12.2014 між Київською міською радою та ТОВ "Козак" було укладено договір оренди строком на 5 років земельної ділянки: АДРЕСА_1; площа 2,3561 га; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування комплексу будівель торговельного та адміністративного призначення і благоустрою зеленої зони.
9. Рішенням Київської міської ради від 01.10.2015 №96/1999 "Про поділ земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "Козак" на АДРЕСА_1, внесення змін до договору оренди земельної ділянки та передачу гр. ОСОБА_1 земельної ділянки для експлуатації та обслуговування багатофункціональної СТО і благоустрою зеленої зони на просп. М.Бажана, 1-т у м. Києві" вирішено внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.12.2014 №198. Залишено в оренді у ТОВ "Козак" до 05.12.2019 земельну ділянку площею 2,3122 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) для експлуатації та обслуговування комплексу будівель торговельного та адміністративного призначення і благоустрою зеленої зони на АДРЕСА_1 в межах категорії земель житлової та громадської забудови.
10. 01.12.2016 між Київською міською радою та ТОВ "Козак" укладено договір про внесення змін до договору оренди, згідно якого залишено в оренді до 05.12.2019 земельну ділянку, площею 2,3122 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
11. 05.10.2016 Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві зареєстрував подану ТОВ "Козак" декларацію про початок виконання підготовчих робіт з реконструкції майнового комплексу під багатофункціональний (адміністративний, громадсько-житловий комплекс) за №КВ030162791118.
12. 15.02.2017 Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видав містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 , де в п. 7 зазначено цільове призначення земельної ділянки «для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельного комплексу, згідно з договором оренди»; в п.9 зазначено функціональне призначення - для громадських будівель та споруд, відповідно до Генерального плану міста проекту планування, затвердженого рішення міської ради від 28.03.2002; замовнику цільове призначення слід привести у відповідність до заявленої будівної ініціативи.
13. 04.04.2017 Державна архітектурно-будівельна інспекція України видала дозвіл №ІУ115170941048 на виконання будівельних робіт з реконструкції майнового комплексу будівель із влаштуванням благоустрою зеленої зони на АДРЕСА_1 (І черга будівництва), вид будівництва - реконструкція.
14. Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2018, виданим ГУ Держгеокадастру у місті Києві замовнику ТОВ "Козак" відносно земельної ділянки (кадастровий номер - НОМЕР_1 ) її цільове призначення - "03.07 Для будівництва і обслуговування будівель торгівлі"; Коефіцієнт Км2 - 1,45; Коефіцієнт Км3 - 1,04; Коефіцієнт Кф - 2,5; категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
15. Згідно з висновком ДП «Інституту Київгенплан» про уточнення локальних коефіцієнтів від 05.01.2018, наданому на запит позивача, для земельної ділянки кадастровий номер - НОМЕР_1 мають застосовуватись такі локальні коефіцієнти на її місце знаходження: у зоні магістралей підвищеного місто формуючого значення; у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту; у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних парків-пам`яток, садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів, на намивних (насипних) територіях, не забезпечена централізованим теплопостачанням та газопостачанням.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
16. Позивач вважає, що при формуванні витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідач порушив вимоги Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та промисловості України від 25.11.2016 №489, та протиправно застосував неправильні, помилкові коефіцієнти при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у нього в користуванні.
17. Вважає, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки мало підлягати застосуванню цільове призначення такої земельної ділянки - 02.03 "Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку", а тому при визначенні нормативної грошової оцінки мав би застосовуватись коефіцієнт Кф в розмірі - 1,0. Також, оскільки земельна ділянка використовується з метою будівництва багатоквартирного житлового будинку, розташована в межах зони підтоплюваних територій з високим рівнем ґрунтових вод, то при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки мав би підлягати застосуванню коефіцієнт Км3 в розмірі - 0,76.
18. Відповідач проти позову заперечував. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Відповідач надає витяги щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до програмного забезпечення Державного земельного кадастру, за допомогою якого автоматизовано цей процес, що унеможливлює втручання та внесення будь-яких змін у розрахунок. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою. Зміни до технічної документації вносяться розробником такої документації (визначеними Законом України «Про землеустрій»).
19. Також відповідач зазначив, що у відповідності до пункту 5 розділу II Порядку нормативної грошової оцінки земель, а саме згідно з додатком 1 до нього, якщо у відомостях Державного земельного кадастру цільове призначення окремої земельної ділянки визначено за кодом 03.07 "Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" та відноситься до секції "В", то коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) застосовується із значенням 2,5. Отже, відповідачем при формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки позивача від 26.01.2018 було правомірно застосовано вказаний коефіцієнт.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
20. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що спірна земельна ділянка функціонально відноситься до території громадських будівель та споруд, що належить до категорії житлово-громадської забудови та на якій здійснюється будівництво з кодом об`єкта 1122.1 "Будинки багатоквартирні масової забудови", згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000. Вказане підтверджується також кадастровим планом земельної ділянки, витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, дозволом на виконання будівельних робіт, заявою про внесення змін, дозволом на виконання будівельних робіт .
21. У відповідній інформації про дану земельну ділянку, вказано цільове призначення, яке не відповідає її фактичному виду використання, а саме "03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі", у той час як земельна ділянка використовується позивачем згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель - "02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку". Тобто, відомості Державного земельного кадастру містять інформацію, що не є актуальною і не відображає стан використання даної земельної ділянки.
22. Під час здійснення нормативно грошової оцінки земельної ділянки відповідач не застосував такого локального коефіцієнту, що враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, як незабезпеченість централізованим газопостачанням (0,9-0,95 згідно Додатку 7 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів), а також коефіцієнту земельних ділянок, розташованих у зоні залягання ґрунтових вод. Отже, вказане підтверджує висновок про неактуальність інформації відносно спірної земельної ділянки, яка міститься у Державному земельному кадастрі.
23. Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача внести зміни до Державного земельного кадастру в частині значення сукупного коефіцієнту Км3 земельної ділянки з "1,04" на "0,76", а також зобов`язання вжити заходів щодо видачі ТОВ "Козак" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 1,0 та сукупного коефіцієнту Км3 зі значенням - 0,76, суди дійшли висновку, що такі вимоги є передчасними. Вказаним діям передує приведення відомостей у Державному земельну кадастрі у відповідність до існуючого стану та фактичного використання земельної ділянки позивача, і наступним проведенням розрахунку її нормативної грошової оцінки з дати видачі дозволу ДАБІ від 04.04.2017 №115170941048.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
24. Відповідач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів з таких підстав:
А) Суди не взяли до уваги, що на підставі технічної документації щодо поділу земельної ділянки та заяви позивача про поділ земельної ділянки, 01.07.2015 було внесено відомості до Державного земельного кадастру про спірну земельну ділянку з цільовим призначенням «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», утворену в результаті поділу, без зміни її цільового призначення, як це передбачено ст. 79-1 ЗК України. Відповідно до ст. 20 ЗК України, ст. 5. 15, 21, 26 Закону України «Про державний земельний кадастр» внесення до державного земельного кадастру відомостей про зміну коду цільового призначення земельної ділянки (в даному разі з « 03.07» на « 02.03) повинно здійснюватись на підставі заяви власника/користувача та проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна цільового призначення з подальшим затвердженням зміни цільового призначення міською радою. Тому зобов`язання відповідача до вжиття заходів по внесенню зазначених змін до Державного земельного кадастру є необґрунтованими.
Суди безпідставно взяли до уваги судові рішення у справах № 826/5682/17, № 810/3931/16, оскільки ці справи стосувались отримання дозволів на будівництво.
Б) суди не взяли до уваги, що законодавством чітко передбачено, що у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру цільове призначення окремої земельної ділянки визначено за кодом 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» та відноситься до секції «В», то коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) застосовується із значенням 2,5. Отже, відомості Державного земельного кадастру щодо спірної земельної ділянки відповідають рішенню Київської міської ради від 01.10.2015 № 96/1999 та Класифікатору видів цільового призначення земель.
В) суди не взяли до уваги, що схеми впливу локальних факторів, що характеризують місце розташування земельних ділянок м. Києва, були розроблені ПАТ «Київпроект» та є складовою частиною Технічної документації з проведення нормативної грошової оцінки земель м. Києва, яка була затверджена відповідним рішенням Київської міської ради. Оскільки серед впливу локальних факторів, що характеризують місце розташування земельної ділянки позивача, які затверджені рішенням Київської міської ради, відсутні такі локальні коефіцієнти як «у зоні залягання грунтових вод» та «незабезпечення централізованим газопостачанням», тому їх застосування можливо лише за умови внесення змін до Технічної документації з нормативної грошової оцінки м. Києва з умовою її затвердження міською радою.
25. Для застосування додаткових локальних коефіцієнтів, що характеризують місця розташування земельної ділянки позивача, необхідно надати позитивний висновок інституту «Київгенплан» та рішення Київської міської ради про внесення змін до Технічної документації, а не висновок екологічного аудитора.
26. У запереченнях на касаційну скаргу позивач просить залишити судові рішення без змін. Стверджує, що суди правильно з`ясували, що земельна ділянка функціонально належить до території громадських будівель та споруд, що належить до категорії житлово-громадської забудови і на якій здійснюється будівництво житла. Відомості з Державного земельного кадастру повинні відображати реальний стан цільового призначення земельної ділянки з моменту видачі дозволу на початок виконання будівельних робіт. У випадку позивача, Км3 становить 0,76, а не 1,04, оскільки відповідач не врахував факторів розташування ділянки, якою користується позивач («у зоні залягання грунтових вод» та «незабезпечення централізованим газопостачанням»).
VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права і дійшов висновку, що касаційну скаргу слід задовольнити частково.
28. Ключовим правовим питанням у справі є правильність визначення цільового призначення спірної земельної ділянки - «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» чи «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку». Від цього залежить правильність застосування коефіцієнту функціонального призначення земельної ділянки (Кф) у значенні « 2,5» чи « 1,0», та сукупного коефіцієнту Км3 із значенням « 1,04» чи « 0,76».
29. В першу чергу, Суд звертає увагу, що йдеться про цільове призначення та коефіцієнти, зазначені у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2018.
30. Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (далі - Методика) та Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489).
(а) щодо зміни цільового призначення
31. Суди виходили з того, що у Витязі з Державного земельного кадастру зазначене цільове призначення 03.07 «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», яке не відповідає її фактичному виду використання « 02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку».
32. Колегія суддів з таким висновком не погоджується.
33. Стаття 19 ЗК України закріплює такі категорії земель: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; а також землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
34. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії згідно з частиною 1 статті 20 ЗК України здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
35. Кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму. Земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення.
36. Порядок № 489 передбачає, що за основним цільовим призначенням землі поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення (Секція А); землі житлової та громадської забудови (Секція В); землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (Секція С); землі оздоровчого призначення (Секція D); землі рекреаційного призначення (Секція Е); землі історико-культурного призначення (Секція G); землі лісогосподарського призначення (Секція Н); землі водного фонду (Секція І); землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (Секція J); землі запасу, резервного фонду та загального користування (Секція К).
37. За функцією використання землі поділяються на: земл