1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И


13 серпня 2019 року

м. Київ


Справа № 9901/423/19

Провадження № 11-814ав19


Велика Палата Верховного Суду у складі:

головуючого судді-доповідача Князєва В. С.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,

за участю секретаря судового засідання Орєшко Ю. О.,

учасники справи:

представники позивача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,

представник відповідача - Краснощок А. І.,

представники третьої особи - Соколовська О. В., Ткаченко В. П.,

розглянула у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 210, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії


за апеляційною скаргою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 09 серпня 2019 року (судді Загороднюк А. Г., Єресько Л. О., Соколова В. М.),

У С Т А Н О В И Л А :

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. 07 серпня 2019 року кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом, у якому просив: визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) з приводу невстановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210; зобов`язати ЦВК встановити результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 шляхом складання протоколу, визнавши обраним народним депутатом України ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

2. На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відповідно до положень частини першої статті 99 Закону України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" ЦВК на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року була зобов`язана встановити результати виборів в одномандатних виборчих округах, у тому числі у виборчому окрузі № 210, до 05 серпня 2019 року, однак станом на дату звернення до суду із цією позовною заявою відповідач не встановив результатів виборів в цьому одномандатному виборчому окрузі, чим допустив протиправну бездіяльність. На переконання позивача, це призвело до порушення прав усіх виборців України, зокрема мешканців Чернігівської області. Крім того, позивач наголосив на тому, що зволікання із встановленням результатів виборів у зазначеному окрузі порушує його права як кандидата у народні депутати України, який за результатами визначених відповідною окружною виборчою комісією (далі - ОВК) підсумків голосування переміг в одномандатному виборчому окрузі № 210.


Короткий зміст рішення суду попередньої інстанції

3. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 09 серпня 2019 року у задоволенні позову відмовив.

4. Свої висновки суд мотивував тим, що для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи. Під час розгляду справи суд установив, що відповідач у передбаченому Законом України "Про вибори народних депутатів України" порядку вчиняв залежні від нього дії та вживав відповідні заходи з метою встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210, тому, за висновком суду, немає правових підстав стверджувати про допущення ЦВК протиправної бездіяльності у межах правовідносин, щодо яких виник спір.


Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційній скарзі вимог

5. В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить скасувати рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 09 серпня 2019 року та ухвалити нове рішення, яким повністю задовольнити його позов.

6. Апелянт не погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову, на його переконання, протиправна бездіяльність ЦВК щодо невстановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 має триваючий та системний характер, жодних заходів для встановлення відповідних результатів відповідач не вживає, при цьому суд залишив поза увагою, що така бездіяльність тривала і станом на час ухвалення ним рішення в цій справі.


Позиція учасників справи щодо апеляційної скарги

7. У судовому засіданні представники позивача, а також третя особа підтримали апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 09 серпня 2019 року та просили її задовольнити з наведених у скарзі мотивів.

8. Представник відповідача заперечив проти задоволення цієї апеляційної скарги і просив залишити оскаржуване судове рішення без змін.

9. Відзиву на апеляційну скаргу не надходило.

Рух апеляційної скарги

10. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 12 серпня 2019 року відкрила провадження за апеляційною скаргою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 09 серпня 2019 року та призначила справу до розгляду в судовому засіданні.


Установлені в справі обставини

11. Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

12. Постановою ЦВК від 31 травня 2019 року № 919 "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" утворено ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, а постановою від 05 липня 2019 року № 10 утворено відповідні дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць цього виборчого округу.

13. Постановою ЦВК від 20 червня 2019 року № 1096 ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 210.

14. 21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України.

15. 25 липня 2019 року ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 прийняла рішення про підсумки голосування в зазначеному виборчому окрузі у формі протоколу.

16. ЦВК на засіданні 26 липня 2019 року заслухала відомості зазначеного протоколу і прийняла його для розгляду та подальшого опрацювання.

17. 28 липня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд за результатами апеляційного перегляду справи № 620/2151/19 прийняв постанову, якою: визнав протиправною бездіяльність ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, яка полягає у нескладенні протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на звичайних виборчих дільницях № 740050, 740080, 740071, 740077, 740062; визнав протиправними дії цієї ОВК, які полягають у проведенні повторного перерахунку голосів виборців на звичайних виборчих дільницях № 740050, 740080, 740071, 740077, 740062, всупереч процедурі та із порушенням приписів статті 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України"; визнав протиправною та скасував постанову ОВК одномандатного виборчого округу № 210 від 22 липня 2019 року № 25 про визнання голосування на ДВК № 740050 недійсним; встановив факт систематичного порушення цією ОВК норм Закону України "Про вибори народних депутатів України". Зазначене судове рішення набрало законної сили з моменту проголошення.

18. 29 липня 2019 року ЦВК, зважаючи на виявлення у протоколі ОВК від 25 липня 2019 року низки помилок та неточностей, а також беручи до уваги обов`язкову до виконання постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2019 року у справі № 620/2151/19, прийняла рішення, яким зобов`язала ОВК одномандатного виборчого округу № 210 розглянути питання щодо внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у цьому виборчому окрузі в порядку, передбаченому частиною сьомою статті 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

19. Листом від 29 липня 2019 року відповідач зобов`язав ОВК одномандатного виборчого округу № 210 скласти протоколи з поміткою "Уточнений" та транспортувати їх до ЦВК не пізніше 17 години 00 хвилин 30 липня 2019 року.

20. 30 липня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу № 210 доставила до ЦВК протокол про підсумки голосування у зазначеному виборчому окрузі з поміткою "Уточнений", відомості якого цього ж дня оголошено на засіданні ЦВК.

21. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року в справі № 620/2229/19 визнано протиправною бездіяльність ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо неприйняття рішень відповідно до положень статті 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України" та пунктів 4.4, 4.5 Порядку використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи "Вибори народних депутатів України" Єдиної інформаційно-аналітичної системи "Вибори" № 954 при прийнятті протоколів дільничних виборчих комісій (далі - ДВК) № 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740590, 740640, 740607, 740617, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740600, 740625; визнано протиправними дії цієї ОВК щодо складання протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 та зобов`язано її прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на зазначених вище ДВК.

22. ЦВК листом від 04 серпня 2019 року зобов`язала ОВК одномандатного виборчого округу № 210 скласти протоколи з поміткою "Уточнений" та транспортувати їх до ЦВК не пізніше 16 години 05 серпня 2019 року.

23. 04 серпня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу № 210 на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року в справі № 620/2229/19 розпочала повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях цього виборчого округу та станом на 16 годину 00 хвилин 05 серпня 2019 року здійснила підрахунок лише щодо 18 із 33 виборчих дільниць, результати якого свідчили про необхідність внесення змін до встановлених підсумків голосування в цьому окрузі.

24. 05 серпня 2019 року ЦВК прийняла постанову № 1851, в якій зазначила, що ОВК одномандатного виборчого округу № 210 унаслідок браку часу, тобто з об`єктивних причин, у встановлений строк неспроможна завершити повторний підрахунок голосів виборців на решті зазначених у рішенні Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року в справі № 620/2229/19 виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 210, внести зміни до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210, скласти протокол про підсумки голосування в цьому окрузі з поміткою "Уточнений" і навіть до 24 години 05 серпня 2019 року доставити такий протокол разом з іншою передбаченою Законом України "Про вибори народних депутатів України" виборчою документацією до ЦВК.

25. З огляду на зазначене ЦВК у згаданій постанові констатувала неможливість з об`єктивних причин встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 210 у відведений для цього зазначеним Законом строк, тобто до 05 серпня 2019 року включно.

26. Цією ж постановою ЦВК зобов`язала ОВК одномандатного виборчого округу № 210: не пізніше 16 години 06 серпня 2019 року завершити здійснення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740590, 740640, 740607, 740617, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740600, 740625, про що скласти відповідні протоколи; внести за результатами здійснення повторного підрахунку голосів виборців на зазначених виборчих дільницях зміни до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на підставі протоколів ОВК одномандатного виборчого округу № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, а також рішення ЦВК, прийнятого на її засіданні 04 серпня 2019 року; скласти протокол ОВК одномандатного виборчого округу № 210 про підсумки голосування в цьому виборчому окрузі з поміткою "Уточнений"; транспортувати до ЦВК зазначений протокол та іншу виборчу документацію, передбачену Законом України "Про вибори народних депутатів України".

27. На виконання постанови ЦВК від 05 серпня 2019 року № 1851 ОВК одномандатного виборчого округу № 210 передала 06 серпня 2019 року до ЦВК протокол про підсумки голосування в цьому виборчому окрузі з поміткою "Уточнений" та іншу виборчу документацію, передбачену Законом України "Про вибори народних депутатів України".

28. На засіданні 06 серпня 2019 року ЦВК заслухала відомості зазначеного протоколу і прийняла його для розгляду та подальшого опрацювання.

29. 07 серпня 2019 року ЦВК прийняла постанову № 1857, в якій, посилаючись на те, що ОВК одномандатного виборчого округу № 210 не вчинила дій щодо встановлення кількості виборців, внесених до списку виборців, витягу зі списку виборців та кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі, зобов`язала вказану ОВК не пізніше 12 години 09 серпня 2019 року: опрацювати списки виборців та витяги зі списку виборців (у разі складання) на виборчих дільницях № 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740590, 740640, 740607, 740617, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740600, 740625; перевірити правильність відображення у протоколах ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на указаних вище виборчих дільницях відомостей, передбачених пунктами 3-7 зазначених протоколів; у разі виявлення невідповідностей скласти відповідні протоколи ОВК одномандатного виборчого округу № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на таких виборчих дільницях з поміткою "Уточнений" та з урахуванням відомостей, зазначених у них, внести зміни до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210, скласти протокол ОВК одномандатного виборчого округу № 210 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з поміткою "Уточнений" та транспортувати його до ЦВК разом з іншими необхідними виборчими документами; у разі відсутності невідповідностей поінформувати про це ЦВК та надати належним чином засвідчену копію протоколу засідання ОВК одномандатного виборчого округу № 210 або витягу з нього.

30. Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність ЦВК щодо невстановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 до 05 серпня 2019 року включно, звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування

31. Відповідно до статті 77 Конституції України позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України. Порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

32. Згідно зі статтею 3 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.

33. Відповідно до статті 1 Закону України від 30 червня 2004 року № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

34. ЦВК очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. ЦВК здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

35. Відповідно до пункту 16 частини другої статті 31 Закону України "Про вибори народних депутатів України" ОВК встановлює підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію, передбачену цим Законом, ЦВК.

36. За змістом частини першої статті 97 цього Закону ЦВК на своєму засіданні розглядає та приймає окремо протоколи ОВК про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протоколи ОВК про підсумки голосування в одномандатному окрузі. Відомості зазначених протоколів на засіданні ЦВК оголошуються головою чи заступником голови відповідної ОВК. Час прийняття ЦВК протоколу ОВК і занесені до протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання ЦВК.

37. Згідно із частиною першою статті 99 згаданого Закону ЦВК на своєму засіданні на підставі протоколів ОВК про підсумки голосування в одномандатних виборчих округах, у тому числі з поміткою "Уточнений", не пізніш як на п`ятнадцятий день з дня голосування встановлює результати виборів народних депутатів України у відповідних одномандатних виборчих округах, про що складає протоколи.

Оцінка аргументів учасників справи та висновків суду, рішення якого переглядається

38. Вирішуючи питання про те, чи допустив відповідач протиправну бездіяльність у межах спірних правовідносин, Велика Палата Верховного Суду виходить з таких міркувань.

39. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду правильно встановив, що з урахуванням положень частини першої статті 99 Закону України "Про вибори народних депутатів України" ЦВК на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року повинна була встановити результати вибрів в одномандатних виборчих округах, у тому числі у виборчому окрузі № 210, протягом п`ятнадцяти днів від дня голосування, тобто до 05 серпня 2019 року, однак у визначений законом строк відповідач не встановив результатів виборів у цьому виборчому окрузі.


................
Перейти до повного тексту