1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

14 серпня 2019 року

Київ

справа №636/4039/16-а

адміністративне провадження №К/9901/17433/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Військового комісара Чугуївського об`єднаного районного військового комісаріату Харківської області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Чугуївського міського суду Харківської області від 31 січня 2017 року, ухвалену у складі судді Слурденко О. І., та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: Ральченка І. М. (головуючий), Бершова Г. Є., Катунова В. В.

І. Суть спору:

1. ОСОБА_1 (надалі також ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Військового комісара Чугуївського об`єднаного районного військового комісаріату Харківської області про визнання безпідставною та скасування постанови № 255 від 08.11.2016 щодо притягнення його до адміністративної відповідальності.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що вказана постанова є безпідставна та винесена з порушенням порядку притягнення до адміністративної відповідальності.

3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову наполягав на безпідставності останнього та просив відмовити в його задоволенні з огляду на законність і обґрунтованість спірної постанови.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. 21 жовтня 2016 року представниками Чугуївського ОРВК було проведено перевірку стану виконання вимог законодавства з питань військового обліку громадян України та виконання мобілізаційних заходів Граківською сільською радою, визначених ст. 34, ст. 38 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у 2016 році, про що складено Акт.

5. Під час перевірки були виявлені наступні недоліки: картки первинного обліку на військовозобов`язаних перебувають в загальній кімнаті з можливим доступом інших працівників сільської ради; схема побудови картотеки відсутня, картотека за алфавітом та віком не розставлена; призначені до команд 1, 2, 3 категорій не відокремлені та не визначені; графи військово-облікових даних заповнені частково. Картка первинного обліку стосовно військовозобов`язаного гр. ОСОБА_2 , зареєстрованого в м . Чугуїв, перебуває в загальній картотеці, змін не внесено, до картотеки знятих з обліку не переміщено; картка первинного обліку 30 військовозобов`язаних, виключених з військового обліку по досягненню граничного віку перебування в запасі, перебувають в загальній картотеці; не здійснюються внесення в п`ятиденний термін до карток первинного обліку військовозобов`язаних змін, які стосуються сімейного стану, місця їх проживання, освіти, місця роботи і посади віиськовозобов`язаних; донесення про зміну облікових даних до Чугуївського ОРВК оформлені формально, без змісту інформації стосовно сімейного стану місця їх проживання, освіти, місця роботи і посади військовозобов`язаних; здійснено реєстрацію місця проживання в с. Гракове громадян: ОСОБА_12 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_13 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , які не перебувають на обліку військовозобов`язаних в сільській раді та Чугуївському ОРВК. Донесень , у зв`язку зі зміною реєстрації місця проживання стосовно зазначених громадян до військкомату не направлялось; лист військового комісаріату вих. №3785/ВОВіБ. від 05.10.2016, отриманий 06.10.2016, з вимогою проведення оповіщення військовозобов`язаних мешканців с. Гракове для проходження медичного переосвідчення, не зареєстровано як вхідний документ, рішення голови не винесено та не розпочато відпрацювання зазначеного в листі завдання. Згідно вищевказаного, перевіряючими зроблено висновок, що головою Граківської сільської ради ОСОБА_9 порушено вимоги, передбачені п. II Наказу МО України №660 від 15.12.2010 "Про затвердження інструкції з організації ведення військового обліку військовозобов`язаних і призовників в органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях і навчальних закладах", постанови КМУ №377 від 09.06.1994 "Про військовий облік військовозобов`язаних і призовників", ст.ст. 34, 38 ЗУ "Про військовий обов`язок і військову службу", ст. 15 ЗУ "Про оборону України", ст.18 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

6. 31 жовтня 2016 року Чугуївським ОРВК було складено протокол № 255 про адміністративне правопорушення за ч.1 ст.210-1 КУпАП відносно Голови Граківської сільської ради ОСОБА_1

7. На підставі зазначеного протоколу військовим комісаром Чугуївського ОРВК було прийнято постанову №255 від 08.11.2016, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.210-1 КУпАП "Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а саме ст. 15 ЗУ "Про оборону України" в частині не забезпечення ведення військового обліку військовозобов`язаних та призовників належним чином, а також ст.18 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" в частині не сприяння діям військового комісаріату та накладено стягнення у розмірі 510 грн.

8. Вважаючи вищеозначену постанову протиправною та такою, що порушує його права, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

9. Чугуївський міський суд Харківської області постановою від 31 січня 2017 року, яку залишено без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2017 року, у задоволенні позовних вимог відмовив.

10. Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем доведено наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення та дотримання порядку притягнення до адміністративної відповідальності.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

11. Не погоджуючись з такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права.

12. У скарзі позивач просить скасувати оскаржувані судове рішення та ухвалити рішення про задоволення позову.

13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що факт вчинення адміністративного проступку відповідачем не доведено. Крім того, відповідачем було порушено процедуру проведення комісійної перевірки виконання вимог законодавства з питань військового обліку громадян, результат проведення якої став підставою притягнення до адміністративної відповідальності. Також, на думку позивача, відповідачем було недотримано процесуальні вимоги притягнення особи до адміністративної відповідальності

14. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач вказує на правомірність прийняття рішень судів попередніх інстанцій.

V. Джерела права й акти їх застосування

15. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16. Відповідно до ст. 235 КпАП України до компетенції військових комісаріатів віднесено розгляд справ про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 210-1 цього Кодексу.

17. Так, військові комісаріати розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення військовозобов`язаними чи призовниками законодавства про військовий обов`язок і військову службу, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про умисне зіпсуття обліково-військових документів чи втрату їх з необережності, про неявку на виклик у військовий комісаріат, про неподання у військові комісаріати списків юнаків, які підлягають приписці до призовних дільниць, про прийняття на роботу військовозобов`язаних і призовників, які не перебувають на військовому обліку, про незабезпечення сповіщення військовозобов`язаних і призовників про їх виклик у військові комісаріати, перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти чи призовні дільниці, про несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку військовозобов`язаних і призовників, несповіщення їх про виклик у військові комісаріати, про неподання відомостей про військовозобов`язаних і призовників (статті 210, 210-1, 211 - 211-6). Від імені військових комісаріатів розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право районні (міські) військові комісари.

18. Відповідно до постанови № 255 за справою про адміністративне правопорушення, позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення, передбачено ч.1 ст. 210-1 КУпАП.

19. Так, відповідно до ч. 1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

20. Відповідно до ст. 26 Закону України «про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» відповідальність за організацію мобілізаційної підготовки та стан мобілізаційної готовності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів, Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та підприємств, установ і організацій покладається на відповідних керівників.

21. У відповідності до ст.15 ЗУ "Про оборону України" виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі оборонної роботи забезпечують: підготовку громадян до військової служби, а також загальне військове навчання у воєнний час; приписку громадян до призовних дільниць, військовий облік військовозобов`язаних і призовників; призов громадян на строкову військову службу; направлення громадян на навчальні (або перевірочні) і спеціальні збори; організацію та участь у здійсненні на відповідній території заходів, пов`язаних з мобілізаційною підготовкою, територіальною обороною та цивільним захистом; бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час; проведення мобілізації людських, транспортних та інших ресурсів в особливий період; здійснення контролю за використанням і охороною наданих у встановленому порядку для потреб оборони земельних, водних та інших природних ресурсів згідно із законодавством; вирішення згідно із законодавством питань, пов`язаних з наданням частинам, установам, навчальним закладам Збройних Сил України та іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, та правоохоронним органам службових приміщень і житлової площі, інших об`єктів, здійсненням контролю за їх використанням, наданням комунально-побутових та інших послуг

................
Перейти до повного тексту