ПОСТАНОВА
Іменем України
14 серпня 2019 року
Київ
справа №1540/3392/18
адміністративне провадження №К/9901/15720/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу державного реєстратора Любашівської селищної ради Одеської області Самойленко Оксани Вячеславівни на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року у справі № 1540/3392/18 за позовом державного реєстратора Любашівської селищної ради Одеської області Самойленко Оксани Вячеславівни до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору, на стороні позивача - Любашівська селищна рада Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державне підприємство «Національні інформаційні системи", про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. У липні 2018 року державний реєстратор Любашівської селищної ради Одеської області Самойленко Оксана Вячеславівна (надалі - позивач) звернулася з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України (надалі - відповідач), в якому просила визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 13 червня 2018 року №1832/5 про тимчасове блокування доступу державного реєстратора Любашівської селищної ради Самойленко О . В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на дев`ять місяців та зобов`язати протягом трьох робочих днів з дня набрання законної сили рішення суду здійснити заходи відновлення (розблокування) доступу позивача до Державного реєстру прав на нерухоме майно.
2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
3.1. Актом за результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державних реєстраторів Любашівської селищної ради Одеської області від 21 травня 2018 року встановлені порушення Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1141.
3.2. Наказом Міністерства юстиції України від 24 травня 2018 року 1997/7, на підставі вищевказаного акту, призначено проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Любашівської селищної ради Одеської області з 24 травня 2018 року. Вищезазначений наказ отримано позивачем 06 червня 2018 року.
3.3. 01 червня 2018 року за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Любашівської селищної ради Одеської області складено довідку, в якій зазначені виявленні наступні порушення:
- порушення державним реєстратором Любашівської селищної ради Одеської області Самойленко О.В. вимог статей 10, 16, 18 Закону, пункту 10 Порядку №1127, пункту 56 Порядку №1141 за заявами №№ 25612114, 25633468, 25921786, 26455568, 26774694, оскільки до Державного реєстру прав долучені не в повному обсязі електронні копії документів, які були додані заявником до поданих заяв, за заявами №№ 25614198, 25614629, 25615072, 25821940, 25821940 до Державного реєстру прав не долучені електронні копії документів, які були додані заявником до поданих заяв;
- при розгляді заяв за №№25574898, 25575385. 25577691,25578167. 25583458. 25580936, 25595060, 25602824. 25603531, 25605401, 25607016, 25608188, 25608918. 25612114. 25614198, 25614629, 25615072, 25631877 державним реєстратором Самойленко О .В . не здійснено пошук у базі даних заяв, чим порушено вимоги статей 3, 10, 18 Закону, пункту 13 Порядку № 1127, пунктів 12, 13 Порядку № 1141;
- при розгляді заяв за №№ 25631877, 25633468, 25988510, 26374065, 26767571, 26686728 державним реєстратором Самойленко О.В. із заявників не стягнуто адміністративний збір за проведення державної реєстрації права власності, чим порушено вимоги статей 3, 20, 34 Закону;
- державним реєстратором Самойленко О.В., порушено вимоги статей 3, 10, 18 Закону, пунктів 12, 10-1 Порядку № 1127 за заявами №№ 25736102, 25736915, 25737866, 25738579, 25739331, 25740113, 25741451, 25742345, 25748289, 25748620,25781275,25781699, 25785239, 25786743, 25788684, 5792531, 25825092, 25828384, 25829146, 25855908, 25856896, 25874827, 25918255, 26354464, 26355151, 26355905, 26367716, 26368080, 26368378, 26369013, 26369827, 26371214, 26371746, 26377089, 26406375, 26406382, 26406395, 26406435, 26413436,26416694,26723700, 26724343, 25794402, 25794979, 25796173, 25796996, 25939406, 26257761, 26330631, оскільки під час формування та реєстрації заяви щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку не отримано автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу відомостей Державною земельного кадастру про таку земельну ділянку;
- державним реєстратором Самойленко О.В. проведено державну реєстрацію прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року за заявами №№ 25780629, 25821940, 26240019, 26249728, 26422440, 26512270, 26712492. До Державного реєстру прав не додано електронних копій довідок з органу, що проводив державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно до 01 січня 2013 року, на підтвердження державної реєстрації права власності щодо відповідного об`єкту нерухомого майна;
- порушення державним реєстратором Самойленко О.В. вимог статті 3, 10, 24 Закону, при розгляді заяви про державну реєстрацію іншого речового права (право оренди) №25772244, оскільки державна реєстрація іншого речового права проведена за наявності у відомостях, отриманих автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу Державного земельного кадастру зареєстроване інше речове право (оренда землі) за іншою юридичною особою без її припинення;
- 08 лютого 2018 року за результатом розгляду заяви № 26595734 державним реєстратором Самойленко О.В. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за №39574166 та повторно внесено запис до Державного реєстру прав про реєстрацію права власності за цією ж самою особою на земельну ділянку на підставі вищевказаного державного акту, право власності за якою було зареєстровано у Державному реєстрі прав 12.01.2018 чим порушено статті 3, 10, 24 Закону;
- на порушення вимог статей 3, 10, 23, 31 Закону, пунктів 12, 43 Порядку №1127 державним реєстратором Самойленко О.В. проведено державну реєстрацію прав за заявами №№ 25544238, 25580936, 25612114, 25820360, 25853132. 25983116, 25983813, 26093327, 26179613, 26205945, 26325421, 26330907, 26332187, 26332581, 26454942, 27230775, 26600088, 26625449, 26852490, 27377313, 27232319 за відсутності документа, що посвідчує речове право на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт нерухомого майна або рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або у власність.
3.4. Наказом Міністерства юстиції України від 13 червня 2018 року №1832/5, на підставі довідки від 01 червня 2018 року, тимчасово заблоковано доступ державного реєстратора Любашівської селищної ради Одеської області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на дев`ять місяців. Вищевказаний наказ отримано позивачем 22 червня 2018 року.
3.5. Вважаючи зазначений наказ відповідача щодо тимчасово заблокування доступу позивача до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на дев`ять місяців протиправним, остання звернулася до суду із вказаним позовом.
3.6. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що відповідачем обґрунтовано встановлено наявність в діях позивача порушень вимог чинного законодавства, у зв`язку з цим і було застосовано до позивача заходи впливу, про які йде мова вище.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
4. Державний реєстратор Любашівської селищної ради Одеської області Самойленко Оксана Вячеславівна звернулася до суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
4.1. Вказує на неправомірність застосування блокування на строк 9 місяців, що не передбачено чинним законодавством України. При цьому зазначає, що нею безпосередньо не оскаржуються висновки та виявлені порушення за результатами перевірки позивача.
5. Відзиву на касаційну скаргу відповідачем подано не було.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
6. Відповідно до статті 37-1 Закону України «Про державу реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01 липня 2004 року № 1952-VI (надалі Закон № 1952-VI) контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.
За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.
У разі якщо в результаті проведеної перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав виявлено прийняття такими державними реєстраторами чи суб`єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів до негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.
За результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про: 1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав; 2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав; 3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав; 4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю; 5) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав.
Технічний адміністратор Державного реєстру прав у день надходження рішень, передбачених пунктами 1 і 2 частини другої цієї статті, забезпечує їх негайне виконання.
У разі прийняття рішення про тимчасове блокування або анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав, скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав Міністерство юстиції України вирішує питання про передачу на розгляд суб`єкту державної реєстрації прав, що забезпечує зберігання реєстраційних справ у паперовій формі, документів, що подані для проведення реєстраційних дій та перебувають на розгляді у відповідного державного реєстратора, акредитованого суб`єкта державної реєстрації прав.
Порядок здійснення контролю, проведення камеральних перевірок та критерії, за якими здійснюється моніторинг, визначаються Кабінетом Міністрів України.
7. Згідно з пунктом 1 Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року №990 (надалі - Порядок № 990), моніторинг реєстраційних дій - комплекс організаційних та технічних (з використанням програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - реєстри) заходів, які забезпечують систематичну, вибіркову перевірку дотримання державними реєстраторами прав на нерухоме майно, д