1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



13 серпня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/14892/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Львова Б.Ю. (головуючий), Булгакової І.В. і Селіваненка В.П.,

розглянув у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Експресс-Транс" (далі - ТОВ "Експрес-Транс")

на рішення господарського суду міста Києва від 30.01.2019 (суддя Курдельчук І.Д.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 22.05.2019 [колегія суддів: Дідиченко М.А. (головуючий), судді Руденко М.А., Пономаренко Є.Ю.]

зі справи № 910/14892/18

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Євро-Диліжанс" (далі - ТОВ "Євро-Диліжанс")

до ТОВ "Експрес-Транс"

про стягнення 24 000,00грн.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. ТОВ "Євро-Диліжанс" звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з ТОВ "Експресс-Транс" 24 000,00 грн. штрафу за неналежне виконання умов договору на транспортне обслуговування від 12.12.2013 № 12/12/2013 (далі - Договір).

1.2. Позов обґрунтовано тим, що на порушення умов укладеного сторонами Договору та узгодженої на його підставі заявки від 20.12.2017 № 5 відповідач не дотримався нормативів завантаження/розвантаження і строку доставки вантажу, а саме: допустив порушення строку завантаження на 6 діб, а також строку його доставки на 4 доби, у зв`язку з чим має сплатити штрафні санкції, передбачені Договором.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням господарського суду міста Києва від 30.01.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 22.05.2019, позов задоволено частково: стягнуто з ТОВ "Експресс-Транс" на користь ТОВ "Євро-Диліжанс" 15 000,00 грн. штрафу; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

2.2. Зазначені судові рішення мотивовано доведеністю обставин порушення ТОВ "Експресс-Транс" умов перевезення вантажу в частині строків його завантаження і доставки, що відповідно до умов Договору є підставою для стягнення штрафу. Водночас у Договорі сторони дійшли згоди про те, що умови кожного конкретного перевезення узгоджуються у відповідній заявці, а тому до спірного перевезення підлягають застосуванню штрафні санкції, передбачені саме заявкою від 20.12.2017 № 5, а не загальними умовами Договору.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. ТОВ "Експресс-Транс", посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і закрити провадження у справі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. За твердженнями скаржника, судами попередніх інстанцій неповно встановлені фактичні обставини, що призвело до неправильного вирішення спору. Так, суди не надали належної правової оцінки листуванню між сторонами щодо узгодження строку подачі транспортного засобу під завантаження, помилково визнавши недоведеною зміну строків перевезення за згодою сторін.

4.2. Поза увагою судів попередніх інстанцій також залишились обставини того, що строк пред`явлення вимог щодо сплати штрафу сплинув через недотримання позивачем присічного строку пред`явлення претензії, встановленого частиною третьою статті 30 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19.05.1956, яка підлягає застосуванню у спірних правовідносинах.

4.3. Оскільки позивач підписав акт виконаних робіт без будь-яких заперечень чи зауважень, він фактичного погодився з належним виконання умов Договору відповідачем та втратив право на стягнення заявлених штрафних санкцій.

5. Доводи позивача

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. 12.12.2013 ТОВ "Євро-Диліжанс" (експедитор; замовник) та ТОВ "Експресс-Транс" (перевізник) укладено Договір, за яким експедитор замовляє, а перевізник надає послуги з організації і виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом у міжнародних сполученнях та територією України.

6.2. Відповідно до підпункту 2.1.1 пункту 2.1 Договору експедитор зобов`язується надавати вантажі для перевезень на підставі узгодженого замовлення на перевезення, що є невід`ємною частиною Договору, в якому вказані: пункт завантаження, дата і час прибуття в пункт завантаження, пункт розвантаження, контактні особи та їх телефони, назва та характеристика вантажу, об`єм та вага вантажу, вартість перевезення, додаткові вимоги.

6.3. Згідно з пунктом 2.2 Договору перевізник зобов`язується:

- у випадку досягнення згоди сторін щодо умов конкретного перевезення вантажів направляти експедитору підтверджене штампом перевізника замовлення на перевезення з вказівкою водія та державного номера(-ів) автомобіля(-ів) (підпункт 2.2.1);

- подати автомобілі під завантаження/розвантаження за адресою і в терміни, зазначені в узгодженому замовленні на перевезення (підпункт 2.2.4);

- повідомляти експедитора про виникнення будь-яких перешкод виконанню перевезення (ДТП, вилучення вантажу компетентними органами, відмова вантажоодержувача прийняти вантаж тощо; підпункт 2.2.6).

6.4. Пунктом 5.4 Договору передбачено, що за неподання автотранспорту в пункт завантаження в узгоджені з експедитором терміни перевізник виплачує штраф у розмірі еквівалент 100 доларів США по курсу Національного банку України на день виставлення рахунка-фактури - на території України і еквівалент 100 євро по курсу Національного банку України на день виставлення рахунка-фактури - на території інших держав, за кожну повну добу простою.

6.5. Договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2015. Якщо жодна із сторін за два місяці до закінчення строку дії договору не попередить іншу сторону про припинення/розірвання договору, то він зберігає свою силу кожного разу ще на один календарний рік (пункт 8.3 Договору).

6.6. На підставі Договору 20.12.2017 сторонами було погоджено та письмово оформлено заявку № 5 на здійснення перевезення у міжнародному сполученні з такими умовами: маршрут: "Overseas Distribution Company NV Mexicostraat 3 2030 Antwerpen"; дата та час завантаження: 22.12.2017 час роботи складу; вартість перевезення: 1 300 євро за курсом Національного банку України на момент поставки; строк поставки: 27-28.12.2017; додаткові умови: норматив на завантаження/розвантаження - 24/48 годин, штрафні санкції за недотримання нормативів та строків поставки - 1 500 грн. за кожну добу.

6.7. На виконання заявки від 20.12.2017 № 5 ТОВ "Експресс-Транс" надало ТОВ "Євро-Диліжанс" послуги з перевезення вантажу, про що свідчить відмітка вантажоодержувача на міжнародній товарно-транспортній накладній CMR від 28.12.2018 № 145847863. Дата доставки вантажу - 03.01.2018.

6.8. ТОВ "Євро-Диліжанс" звернулося до ТОВ "Експресс-Транс" з претензією від 15.05.2018 № 92, в якій, з посиланням на порушення перевізником своїх зобов`язань із завантаження товару на 6 діб (28.12.2017 замість 22.12.2017) та запізненням у його доставці на 4 доби (03.01.2018 замість 27-28.12.2017) за заявкою від 20.12.2017 № 5, а також з посиланням на передбачену пунктом 5.4. Договору відповідальність перевізника за такі порушення у вигляді сплати штрафу, просив останнього відшкодувати штрафні санкції, зменшивши вартість суми фрахту на 24 000,00 грн., та направити на його адресу відповідні відкореговані рахунки на оплату.

6.9. Листом від 07.06.2018 № 009 ТОВ "Експресс-Транс" відмовило ТОВ "Євро-Диліжанс" у задоволенні претензії з посиланням на те, що від попередньо погоджених умов перевезення з датою завантаження 22.12.2017 та датою вивантаження 27-28.12.2017 перевізник був вимушений відмовитися у зв`язку з незалежними від нього причинами, а саме з огляду на те, що замовлений до перевезення вантаж неможливо було розмістити у транспортний засіб через його перевантаження. В телефонному режимі сторонами було погоджено інші дати завантаження та розвантаження, а саме: завантаження 27-28.12.2017, вивантаження 01-03.01.2018 та погоджено інший транспортний засіб. Таким чином, факт запізнення автотранспорту під завантаження та вивантаження відсутній взагалі з огляду на той факт, що під завантаження автомобіль прибув вчасно - 28.12.2017, був завантажений, в цей же день розмитнений та розвантажений 03.01.2018 (з урахуванням вихідних та святкових днів простій та запізнення відсутні).

6.10. Рішенням господарського суду Харківської області від 31.07.2018 зі справи № 922/1420/18 стягнуто з ТОВ "Євро-Диліжанс" на користь ТОВ "Експресс-Транс" заборгованість з перевезення вантажу в розмірі 28 544,05 грн. У межах цієї справи судом встановлено факти здійснення ТОВ "Експресс-Транс" перевезення за заявкою на перевезення від 20.12.2017 № 5, а також наявності у ТОВ "Євро-Диліжанс" часткової заборгованості за надані ТОВ "Експресс-Транс" послуги з перевезення вантажу, строк оплати якої є таким, що настав.

7. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

7.1. Конституція України:

частина перша статті 9:

- чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

7.2. Конвенція про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19.05.1956 (далі - Конвенція):

абзац 38 частини першої статті 1:

- ця Конвенція застосовується до будь-якого договору автомобільного перевезення вантажів транспортними засобами за винагороду, коли зазначені в договорі місце прийняття вантажу для перевезення і місце, передбачене для доставки, знаходяться у двох різних країнах, з яких принаймні одна є договірною країною, незважаючи на місце проживання і громадянство сторін;

частина перша статті 17:

- перевізник несе відповідальність за повну чи часткову втрату вантажу або за його ушкодження, що сталися з моменту прийняття вантажу для перевезення і до його доставки, а також за будь-яку затримку доставки;

стаття 19:

- вважається, що мало місце прострочення доставки, якщо вантаж не був доставлений в узгоджений термін, фактична тривалість перевезення з урахуванням обставин справи, і зокрема, у випадку часткового завантаження транспортного засобу, часу, необхідного при звичайних умовах для комплектації вантажів для повного завантаження, перебільшує час, який був би необхідний сумлінному перевізнику;

частини третя, четверта статті 30:

- прострочення в доставці вантажу може призвести до сплати компенсації лише в тому випадку, якщо заява перевізнику була зроблена у письмовій формі протягом двадцяти одного дня від дня передачі вантажу у розпорядження одержувача;

- при обчисленні термінів, що передбачені цією статтею, відповідно день видачі вантажу, день перевірки, або день передачі вантажу у розпорядження одержувача до терміну не зараховується.



7.3. Цивільний кодекс України (далі - ЦК України):

пункт 1 частини другої статті 11:

- підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини;

стаття 525:

- одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом;

частини перша статті 526:

- зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться;

частина перша статті 530:

- якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін);

пункт 3 частини першої статті 611:

- у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки;

частини перша, друга, четверта статті 909:

- за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату;

- укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами);

- законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу;

частина перша статті 917:

- перевізник зобов`язаний надати транспортні засоби під завантаження у строк, встановлений договором. Відправник вантажу має право відмовитися від наданого транспортного засобу, якщо він є непридатним для перевезення цього вантажу;

частина перша статті 919:

- перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк;


................
Перейти до повного тексту