ПОСТАНОВА
Іменем України
12 серпня 2019 року
Київ
справа №9901/422/19
адміністративне провадження №А/9901/247/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шишова О.О., суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.
секретаря судового засідання Івченка М.В.
за участі:
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача Тарасюк Г. В.,
представника третьої особи Аліфанова П. В .,
представника третьої особи ОСОБА_25
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №9901/422/19
за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за апеляційною скаргою представника кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року у справі №9901/422/19, прийняте в складі колегії суддів: головуючого судді Вівдиченко Т.Р., суддів Ісаєнко Ю.А., Собківа Я.М.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
Кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 (далі -позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), треті особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50, у якому просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення Центральної виборчої комісії від 05 серпня 2019 року по підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 та про встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, які оформлені протоколом засідання Центральної виборчої комісії від 05 серпня 2019 року;
- визнати неможливість достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 50;
- визнати необхідність проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50;
- зобов`язати Центральну виборчу комісію звернутися до Верховної Ради України для прийняття нею рішень стосовно проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що наразі існують обставини, що можуть свідчити про підробку виборчих документів, незаконне знищення виборчої документації, ухилення членів виборчої комісії від роботи комісії без поважних причин, що, відповідно до Кримінального кодексу України, є кримінальним правопорушенням, а отже, виявлені Центральною виборчою комісією під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50 факти системних порушень вимог Закону потребують перевірки та надання відповідної оцінки правоохоронними органами. За таких умов, проведення повторного підрахунку на виборчих дільницях в межах одномандатного виборчого округу № 50 суперечить принципу верховенства права, його проведення не відповідало вимогам Закону, тому, результати виборів в даному окрузі є такими, що неможливо достовірно встановити і при здійсненні повторного підрахунку члени Центральної виборчої комісії це розуміли, оскільки відбулось псування виборчої документації з метою спотворення результатів волевиявлення громадян. Відтак, єдиним можливим способом захисту прав позивача та всіх виборців одномандатного виборчого округу № 50 є визнання неможливості достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 50, визнання необхідності проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50. Внаслідок визнання таких фактів у Центральної виборчої комісії виникне необхідність звернення до Верховної Ради України для прийняття нею рішень стосовно проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50.
ІІ. Фактичні обставини справи
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_3 зареєстрований кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, згідно постанови Центральної виборчої комісії № 1210 від 24 червня 2019 року.
21 липня 2019 року відбулися позачергові вибори народних депутатів України 21 липня 2019 року.
26 та 27 липня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшли рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 та 27 липня 2019 року в справах № 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, що залишені без змін постановами Першого апеляційного адміністративного суду від 30 та 31 липня 2019 року, якими позовні вимоги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4 до Окружної виборчої комісії № 50 задоволено повністю та зобов`язано Центральну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 141065, 140756, 140787 в одномандатному виборчому окрузі № 50 у порядку, встановленому Законом.
31 липня 2019 року, Центральна виборча комісія прийняла рішення про зобов`язання Окружної виборчої комісії № 50 розглянути питання щодо внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у цьому одномандатному виборчому окрузі, скласти протокол з поміткою "Уточнений" і транспортувати його та інші необхідні виборчі документи до Центральної виборчої комісії до 12 години 2 серпня 2019 року в порядку, встановленому ч.9 статті 95 Закону.
На окремих виборчих дільницях були виявлені спроби незаконного вкидання виборчих бюлетенів до виборчих скриньок. Зокрема, на виборчій дільниці № 140741 невідома особа намагалася вкинути 22 бюлетені, про що було повідомлено чергову частину Мирноградського відділу поліції, що підтверджується випискою з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 21 липня 2019 року № 12019050490000814. На виборчій дільниці № 140750 двоє осіб намагалися у незаконний спосіб вкинути виборчі бюлетені у виборчу скриньку, про що було повідомлено чергову частину Мирноградського ВП, що підтверджується випискою з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 21 липня 2019 року № 12019050490000813. Офіційний спостерігач від кандидата в народні депутати України ОСОБА_5 . ОСОБА_6 на виборчій дільниці № 140741 намагався вкинути виборчу документацію до виборчих скриньок.
У протоколах про підрахунок голосів, складених під час підрахунку голосів виборців на дільницях №№ 141065, 140756, 140787 за кандидатів у народні депутати, було встановлено одну кількість голосів виборців, а Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 було враховано і передано ЦВК до ІАС "Вибори народних депутатів України" іншу кількість. Дані обставини стали предметом судового розгляду справ № 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, за результатами чого, було ухвалено рішення про повторний підрахунок голосів виборів на виборчих дільницях № 141065, 140756, 140787 від 26 та 27 липня 2019 року, відповідно (залишено без змін рішеннями Першого апеляційного адміністративного суду від 30 та 31 липня 2019 року). Крім того, було направлено відповідні звернення до правоохоронних органів, що підтверджується випискою з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 23 липня 2019 року № 12019050410001574 довідкою про прийняття і реєстрацію заяви від 26 липня 2019 року № 25718/401.
Голова дільничної виборчої комісії № 141065 ОСОБА_7 повідомляла членів окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про порушення, що сталися при транспортуванні виборчої документації, підробку її підпису, що, зокрема, підтверджується матеріалами кримінального провадження № 12019050410001573.
У зв`язку з наведеним, Центральною виборчою комісією 01 серпня 2019 року було прийнято Постанову № 1840, відповідно до якої, постановлено:
1) Зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 не пізніше 22 години 1 серпня 2019 року:
- внести зміни до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50, в тому числі з поміткою "Уточнений", та протоколів окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 141065, 140756, 140787 в одномандатному виборчому окрузі № 50, складених на виконання рішень Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня та 27 липня 2019 року у справах № 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, які набрали законної сили, а також рішення Центральної виборчої комісії, прийнятого на її засіданні 27 липня 2019 року;
- скласти протокол окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою "Уточнений".
2) Зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 не пізніше 12 години 02 серпня 2019 року транспортувати до Центральної виборчої комісії протокол окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою "Уточнений" та іншу виборчу документацію, передбачену Законом України "Про вибори народних депутатів України".
Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 02 серпня 2019 року в справі № 200/9466/19-а затверджено примирення сторін у справі за позовною заявою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_8 до ОВК № 50 про визнання протиправною бездіяльності, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії на умовах, що ОВК № 50 бере на себе зобов`язання провести в порядку, встановленому Законом, повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 140760, № 140762, № 140766, № 140767, № 140769, № 140771, № 140773, № 140774, № 140775, № 140782, № 140784.
Зазначеною ухвалою встановлено строк для проведення повторного підрахунку голосів на цих виборчих дільницях - негайно з моменту затвердження судом умов примирення сторін, а також визнано нечинним рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2019 року та закрито провадження у справі № 200/9466/1 9-а за позовною заявою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_8 до ОВК № 50 про визнання протиправною бездіяльності, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
У зв`язку із невиконанням Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 постанови Центральної виборчої комісії від 01 серпня 2019 року за № 1840, відповідачем було прийнято Постанову № 1849 від 02 серпня 2019 року, відповідно до якої, постановлено:
1. Встановити бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 щодо:
- не транспортування до Центральної виборчої комісії протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою "Уточнений" та іншої виборчої документації, передбаченої Законом України "Про вибори народних депутатів України";
- не проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 141065, 140756, 140787 одномандатного виборчого округу № 50 на виконання рішень судів від 26 та 27 липня в справах №№ 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, які набрали законної сили;
- невнесення змін до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50, у тому числі, з поміткою "Уточнений", та протоколів окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140756, 140787, 141065 в одномандатному виборчому окрузі № 50, а також, постанови Центральної виборчої комісії від 1 серпня 2019 року № 1840;
- не складення протоколу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою "Уточнений".
2. Визначити, що повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 стосовно встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснює Центральна виборча комісія.
3. Зобов`язати членів окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 передати уповноваженим представникам Центральної виборчої комісії пакети з виборчими документами дільничних виборчих комісій виборчих дільниць №№ 140760, 140762, 140766, 140767, 140769, 140771, 140773, 140774, 140775, 140756, 140782, 140784, 140787, 141065 щодо підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50, зокрема, з виборчими бюлетенями з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також, за наявності, окремими думками членів дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць, викладеними в письмовій формі, та іншу документацію, необхідну для здійснення Комісією повторного підрахунку голосів виборців на зазначених виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50 та встановлення підсумків голосування в цьому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
4. Уповноважити заступника Голови Центральної виборчої комісії ОСОБА_9, члена Центральної виборчої комісії ОСОБА_10, заступника керівника Секретаріату Центральної виборчої комісії ОСОБА_11, головних консультантів організаційного відділу управління організаційно- методичної роботи Секретаріату Центральної виборчої комісії ОСОБА_12 та ОСОБА_13, головного консультанта відділу представництва в судах управління правового забезпечення Секретаріату Центральної виборчої комісії Рахнянського Богдана Юрійовича отримати від окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 документацію, визначену пунктом 3 цієї постанови.
03 серпня 2019 року уповноваженими особами ЦВК було здійснено поїздку до м.Покровськ Донецької області для прийняття виборчої документації з виборчих дільниць № 140760, 140762, 140766, 140767, 140769, 140771, 140773, 140774, 140775, 140756, 140782, 140784, 140787,141065.
Надалі, відповідачем було розпочато повторний підрахунок голосів на окремих виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50.
При цьому, Центральною виборчою комісією у Постанові № 1853 від 05 серпня 2019 року "Про факти порушення виборчих прав в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" було встановлено певні порушення.
Зокрема, на восьми виборчих дільницях Комісією виявлено наступне:
1) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140756.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_5, виявлено 172 виборчі бюлетені, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Вказані бюлетені, відповідно до ч.16 статті 90 Закону, визнано Комісією недійсними.
2) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140760.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4, виявлено 100 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Вказані бюлетені, відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону, визнано Комісією недійсними.
3) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140762.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4, виявлено 205 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Вказані бюлетені, відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону, визнано Комісією недійсними.
4) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140769.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4, виявлено 147 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Вказані бюлетені, відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону, визнано Комісією недійсними.
5) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140771.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4, виявлено 118 виборчих бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Вказані бюлетені, відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону, визнано Комісією недійсними.
6) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140782.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4, виявлено 94 виборчі бюлетені, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Вказані бюлетені, відповідно до частини шістнадцятої статті 90 Закону, визнані Комісією недійсними.
7) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 140787.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_4, виявлено 251 виборчий бюлетень, на якому зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України, а, також, 233 виборчі бюлетені, на яких проставлено позначку напроти цього кандидата в народні депутати України, водночас, відокремлено правий нижній кут виборчого бюлетеня.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_5, виявлено 44 виборчі бюлетені, на яких, зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України.
Усі вказані, бюлетені, відповідно до ч.16 статті 90 Закону, визнано Комісією недійсними.
8) Щодо документів дільничної виборчої комісії № 141065.
У пакеті з виборчими бюлетенями, поданими за кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_5, виявлено 251 виборчий бюлетень, на якому зазначено номер виборчої дільниці № 141066.
Вказані бюлетені, відповідно до частини тринадцятої статті 90 Закону, визнано Комісією такими, що не підлягають врахуванню.
9) Також, Комісією встановлено суттєву розбіжність між сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці №141065, підписи яких наявні у списку виборців (313 осіб), та сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, зазначеною у протоколі про підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці від 22 липня 2019 року (566 осіб). Крім того, Комісією виявлено фактичну відсутність 253 виборчих бюлетенів, про що було складено акт.
Комісія, з метою захисту прав суб`єктів та учасників виборчого процесу з позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, звернулася до Національної поліції України для проведення перевірки наведених у цій постанові обставин та вжиття згідно із законодавством України, заходів реагування.
На виконання постанови Комісії № 1849 від 03 серпня 2019 року уповноваженими представниками ЦВК транспортовано до Комісії наявні в ОВК № 50 та передані членами ОВК пакети з виборчими документами ДВК виборчих дільниць № 140760, № 140762, № 140766, № 140767, № 140769, № 140771, № 140773, № 140774, № 140775, № 140756, № 140782, № 140784, № 140787, № 141065 щодо підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50, зокрема, з виборчими бюлетенями з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також, за наявності окремими думками членів дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць, викладеними в письмовій формі, та іншу документацію, необхідну для здійснення Комісією повторного підрахунку голосів виборців на зазначених виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50 та встановлення підсумків голосування в цьому окрузі.
Окрім того, 05 серпня 2019 року ЦВК відповідно до ст.99 Закону на підставі протоколу ЦВК про підсумки голосування, складено протокол про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, відповідно до якого народним депутатом України по ОВК № 50 обрано - ОСОБА_5 .
Під час розгляду справи Судом за наслідком дослідження протоколу про результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року одномандатного виборчого округу № 50 від 05 серпня 2019 року встановлено, що останній містить дані щодо кількості виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, кількість голосів виборців поданих за кожного депутата в одномандатному виборчому окрузі № 50, який підписаний Головою ЦВК та повним складом ЦВК, в більшості з окремою думкою.
Позивач вважає рішення ЦВК від 05 серпня 2019 року, оформленого протоколом про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим, звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. Зміст рішення суду першої інстанції і мотиви його ухвалення
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволені позову, суд першої інстанції керувався тим, що рішення Центральної виборчої комісії від 05 серпня 2019 року про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 та про встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, які оформлені протоколами засідання Центральної виборчої комісії від 05 серпня 2019 року є правомірними. Підстав для задоволення вимог щодо неможливості встановлення підсумків голосування та проведення повторних виборів народних депутатів України з необхідністю звернення до Верховної Ради України для прийняття рішень щодо проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50 немає, оскільки ЦВК діяла відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" та на виконання судових рішень.
IV. Провадження в суді апеляційної інстанції
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, представник позивача ОСОБА_14 11 серпня 2019 року подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення Шостим апеляційним адміністративним судом норм матеріального права, просить скасувати рішення від 09 серпня 2019 року і прийняти нове - про задоволення позову.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги позивач зазначив, що під час проведення виборів у народні депутати України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 50 були виявлені наступні порушення:
- у день голосування виявлені спроби вкидання виборчих бюлетенів;
- під час підрахунку голосів виявлені порушення які стосувалися неодноразового залишення безперервного засідання комісії, порушення збереження виборчої документації;
- під час транспортування виборчої документації, виявлені підробки підпису голови дільничної комісії;
- при прийнятті виборчої документації у присутності спостерігачів та членів дільничних виборчих комісій, стверджувалося, що пакети, які передавалися до окружної виборчої комісії відрізняються від тих пакетів, які окружна виборча комісія передає ЦВК;
- у період з дати передачі до окружної виборчої комісії пакетів з виборчою документацією по виборчим дільницям і по момент передачі цих документів ЦВК відбулося несанкціоноване втручання у зміст виборчої документації і невідворотне спотворення результатів волевиявлення громадян;
- також Комісією встановлено суттєву розбіжність між сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці №141065, підписи яких наявні у списку виборців (313 осіб), та сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, зазначеною у протоколі про підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці від 22 липня 2019 року (566 осіб). Крім того, Комісією виявлено фактичну відсутність 253 виборчих бюлетенів, про що було складено акт.
У судовому засіданні представник позивача - ОСОБА_1 підтримав доводи апеляційної скарги в повному обсязі, наполягав на тому, що наявні порушення дають всі підстави для задоволення позовних вимог у повному обсязі а обраний спосіб захисту права відповідає Постанові Центральної виборчої комісії від 05 листопада 2012, № 1931 "Про неможливість достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в одномандатних виборчих округах № 94, 132, 194, 197 та 223".
Представниця відповідача Тарасюк Г. В . у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог. Зазначила, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що Центральна виборча комісія діяла відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Представник третьої особи (Окружна комісія № 50)- Аліфанов П.В., підтримав доводи представника відповідача в повному обсязі.
Представник третьої особи ( ОСОБА_4 ) - ОСОБА_14 у повному обсязі підтримав доводи представника позивача.
V1. Релевантні джерела права й акти їх застосування
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України від 17листопада 2011 № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI), Законом України від 30 червня 2004 №1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон № 1932-IV) в редакціях, чинних на момент виникнення цих правовідносин, та підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до частини третьої статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону 1932-IV Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів, зокрема, народних депутатів України, в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Статтею 2 Закону № 1932-IV встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
Відповідно до ч.1, 4 ст.11 Закону № 1932-IV основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до повноважень Комісії.
Засідання Комісії є повноважним за умови присутності не менш як двох третин передбаченого цим Законом складу Комісії.
Частиною 5 статті 12 Закону № 1932-IV передбачено, що член Комісії, присутній на її засіданні, який не погоджується з прийнятим Комісією рішенням, має право викласти окрему думку, яка в письмовій формі додається до протоколу засідання Комісії.
Статтею 17 Закону № 1932-IV встановлені загальні повноваження Центральної виборчої комісії, а статтею 19 цього Закону - повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України.
Згідно пунктом 1, 11, 12 частини 1 ст.19 Закону № 1932-IV Комісія: організовує підготовку і проведення виборів народних депутатів України; здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом; встановлює результати виборів народних депутатів України та офіційно оприлюднює їх.
Пунктом 21 частини 2 ст.30 Закону 4061-VI, в разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі у строки, визначені Законом, а також у разі бездіяльності окружної виборчої комісії ЦВК здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії.
У відповідності до пункту 16 частини 2 статті 31 Закону 4061-VI убачається обов`язок окружної виборчої комісії встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.
Частиною першою 1 статті 96 Закону 4061-VI визначено, що окружна виборча комісія встановлює підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на, виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений", а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також, протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі.