1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 серпня 2019 року

Київ

справа №819/586/16

адміністративне провадження №К/9901/29786/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Бевзенка В.М.,

суддів: Данилевич Н.А., Шевцової Н.В.

розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу 819/586/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Серет-Інвест"

до управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області, Державної служби України з безпеки на транспорті

про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Серет-Інвест"

на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року (головуючий суддя - Мартиць О.І., судді: Дерех Н.В., Ходакевич Н.І.)

та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року (головуючий суддя - Ніколін В.В., судді: Гінда О.М., Качмар В.Я.)

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю "Серет-Інвест" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області (далі - відповідач 1), Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач 2), в якому просило скасувати постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 021904 від 26.04.2016 року.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року відмовлено у задоволені позовних вимог.

Вказані рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовані тим, що відповідачем 1 правомірно винесено постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 021904 від 26.04.2016 року на суму 1700 грн. за порушення законодавства, відповідальність за яке передбачена абз.3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки підтверджено факт перевищення допустимої ваги вантажного автомобіля за відсутності дозволу на перевезення вантажів з перевищенням вагових обмежень.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

24.03.2017 року позивач звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, яка 27 лютого 2018 року була передана на розгляд до Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду.

У касаційній скарзі позивач не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу.

Касаційна скарга вмотивована тим, що суди, неповно з`ясували обставини справи та надали неправильну оцінку доказам по справі, що стало підставою для прийняття неправосудних рішень. Наголошує на відсутності здійснення відповідачем габаритно-вагового контролю його транспортного засобу 06.04.2016 року внаслідок несправності вагової техніки. Окрім того, вказує про недотримання вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27 червня 2007 року "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", в частині не заборони подальшого руху транспортного засобу після виявлення факту перевищення габаритного нормативного параметру.

Відповідачем 1 подано заперечення на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Згідно наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 04.04.2016 року затверджено графік проведення рейдових перевірок територіальними органами Укртрансбезпеки у період з 04.04.2016 року по 08.04.2016 року, зокрема управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області - а/д М-19 км 347 + 200 смт. Дружба.

Відповідно до вказаного наказу та направлення на перевірку № 016801 від 06.04.2016 року, виданого Петрову В.І. - головному спеціалісту ВДКНБ на транспорті, Якубовському О.О. - головному спеціалісту ВДКНБ на транспорті для проведення рейдової перевірки згідно Закону України "Про автомобільний транспорт", постанов Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 року, № 879 від 29.06.2007 року, № 869 від 21.10.2015 року та згідно спільного графіку роботи ППГВК на квітень місяць 2016 року а/д М-19 км 347 + 200 смт. Дружба Теребовлянського району Тернопільської області проводилась рейдова перевірка.

06.04.2016 року державними інспекторами територіального управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області була проведена перевірка вагових параметрів автомобіля МАЗ 6501А8 д.н.з. НОМЕР_1, в ході якої виявлено перевищення нормативних вагових параметрів на здвоєну вісь (23.4 тонни при допустимій 16 тонн).

Зважування вищевказаного транспортного засобу на ППГВК здійснювалося за допомогою ваги пересувної автомобільної типу "CHEKLODE FREEWEIGH №008232" у напівавтоматичному режимі (оператор ППГВК вводить до модуля ваги інформацію про кількість осей транспортного засобу, марку транспортного засобу, державний номерний знак транспортного засобу) після чого через платформи вагового комплексу проїжджає транспортний засіб. Вага в автоматичному режимі визначає навантаження на осі транспортного засобу та його повну масу і друкує чек зважування. Згідно сертифікату оператор ППГВК ОСОБА_3 успішно пройшов навчання і тестування по роботі з ваговими комплексами AS Турецької компанії ESIT LTD. STI.

Під час зважування було встановлено перевищення транспортним засобом марки МАЗ 6501А8 д.н.з. НОМЕР_1 нормативних вагових параметрів, про що складено довідку від 06.04.2016 року про результати здійснення габаритно - вагового контролю та акт №16/361/0001 від 06.04.2016 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів і видано чек №12331 від 06.04.2016 року

Згідно чеку зважування №12331 від 06.04.2016 року навантаження автомобіля МАЗ 6501А8 д.н.з. НОМЕР_1 становило навантаження на одинарну вісь 6.65 тонн, на здвоєну вісь 23.4 тонн, повна маса транспортного засобу 30.05 тонн.

Також, посадовими особами Укртрансбезпеки у Тернопільській області складено акт №081011 від 06.04.2016 року проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом та зафіксовано перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень без відповідних документів, а саме: фактичне навантаження на здвоєну вісь вантажного автомобіля 23.4 тонн, при нормативній 16 тонн, відсутній дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, чим порушено вимоги статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

26.04.2016 року на підставі акта №081011 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 06.04.2016 року начальником управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області винесено постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 021904, згідно якої до позивача застосований штраф в сумі 1700 гривень.

Вважаючи зазначену постанову протиправною та такою, що має бути скасована, позивач оскаржив її в судовому порядку.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Конституція України.

Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Закон України від 5 квітня 2001 року N 2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон N 2344-III).

Стаття 48 Закону N 2344-III: автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Абзац 3 частини 1 статті 60 Закону N 2344-III: за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються санкції за: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Закон України від 8 вересня 2005 року № 2862-IV "Про автомобільні дороги" (далі - Закон № 2862-IV).


................
Перейти до повного тексту