ПОСТАНОВА
Іменем України
09 серпня 2019 року
Київ
справа №826/11438/18
адміністративне провадження №К/9901/8991/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" Куліша Віктора Миколайовича, третя особа - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" Куліша Віктора Миколайовича на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Бояринцевої М.А. від 04 грудня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Вівдиченко Т.Р., Ганечко О.М., Кузьмишиної О.М. від 27 лютого 2019 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Актабанк" Куліша В.М. (далі - Уповноважена особа Фонду на ліквідацію ПАТ "Актабанк", відповідач), третя особа - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (далі - ФГВФО, третя особа), в якому просив:
- зобов`язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" включити дані ОСОБА_1 до Переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Актабанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за договором про комплексне обслуговування карткового рахунку і банківської платіжної картки № НОМЕР_1 від 06 квітня 2012 року та свідоцтвом про право на спадщину за законом від 16 липня 2015 року № 958;
- зобов`язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" при включенні даних про ОСОБА_1 до Переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Актабанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за договором про комплексне обслуговування карткового рахунку і банківської платіжної картки № НОМЕР_1 від 06 квітня 2012 року та свідоцтвом про право на спадщину за законом від 16 червня 2015 року № 958 зазначити розмір суми на відшкодування коштів в розмірі 196 038,49 грн;
- включення даних про ОСОБА_1 до Переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Актабанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за договором про комплексне обслуговування карткового рахунку і банківської платіжної картки № НОМЕР_1 від 06 квітня 2012 року та свідоцтвом про право на спадщину за законом від 16 червня 2015 року № 958 вважати включеними з 27 березня 2018 року;
- зобов`язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" надати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію стосовно збільшення кількості вкладників за рахунок ОСОБА_1, яким необхідно здійснити виплати відшкодування коштів за вкладами в ПАТ "Актабанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
В обґрунтування наведених вимог позивач посилається на Цивільний кодекс України, Закон України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затверджене рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 9 серпня 2012 року № 14 (далі - Положення № 14), та зазначає, що Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства ПАТ "Актабанк" протиправно не включено позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та визнано договір банківського вкладу нікчемним, оскільки для цього відсутні підстави, визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року, позов задоволено частково, зокрема: зобов`язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" включити дані про ОСОБА_1 до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві "Актабанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за договором про комплексне обслуговування карткового рахунку і банківської платіжної картки № НОМЕР_1 від 06 квітня 2012 року та свідоцтвом про право на спадщину за законом від 16 червня 2015 року № 958, зазначивши суму на відшкодування коштів у розмірі 196 038,49 грн; зобов`язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" надати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію стосовно збільшення кількості вкладників за рахунок ОСОБА_1, яким необхідно здійснити виплати відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві "Актабанк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Актабанк" не надано жодних належних та допустимих доказів, які свідчать про нікчемність правочину та наявність ознак нікчемності, визначених частиною третьою статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 грудня 2018 року та постаново Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Уповноважена особа Фонду звернулася з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складів Верховного Суду, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу подано 01 квітня 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 09 квітня 2019 року відкрито касаційні провадження у справі № 826/11438/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Актабанк".
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 06 квітня 2014 року між та Публічним акціонерним товариством "Актабанк" та ОСОБА_2 укладено договір про комплексне обслуговування карткового рахунку та банківської платіжної картки № 145610.
06 серпня 2014 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Істок Плюс" перераховано на рахунок № НОМЕР_1 кошти у розмірі 170000 грн, 07 серпня 2014 року - 20 000 грн, призначення платежу "Надання фінансової допомоги".
У той же час, рішенням Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 29 вересня 2014 року у справі № 200/15480/14ц за позовом ОСОБА_2 до Публічного акціонерного товариства "Актабанк" про розірвання договору та стягнення депозиту позовні вимоги задоволено, розірвано договір про комплексне обслуговування карткового рахунку та банківської платіжної картки № 145610 від 06 квітня 2012 року, укладеного між ОСОБА_2 та Публічним акціонерним товариством "Актабанк", зобов`язано Публічне акціонерне товариство "Актабанк" виплатити ОСОБА_2 через касу банку залишок коштів по картковому рахунку № НОМЕР_2 у сумі 197 528 грн 49 коп. та стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Актабанк" на користь ОСОБА_2 3% річних за період з 12 серпня 2014 року по 01 вересня 2014 року у сумі 340 грн 94 коп. Вказаним рішенням встановлено, що станом на 18 серпня 2014 рік на рахунку № НОМЕР_2 наявні кошти в розмірі 197737 грн 33 коп.
08 серпня 2014 року ОСОБА_3 подано заяву до Публічного акціонерного товариства "Актабанк" про закриття карткового рахунку та виплату залишку коштів через касу банку, проте станом на 29 вересня 2014 року ОСОБА_2 відповіді не надано, кошти з рахунку не виплачено, договір не розірваний.
Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом від 16 червня 2015 року № 958 (спадкова справа № 9/2015), права на грошовий вклад з належними відсотками, нарахуваннями, компенсаціями та індексаціями, що зберігався у Публічному акціонерному товаристві "Актабанк" на картковому рахунку фізичної особи № НОМЕР_2 по договору про комплексне обслуговування карткового рахунку та банківської платіжної карти від 06 квітня 2012 року № 145610, залишок якого у сумі 196038 грн 49 коп перерахований на рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 30 квітня 2015 року, успадкував син ОСОБА_2 - ОСОБА_1 .
Разом з тим, на підставі постанови Правління Національного банку України від 16 вересня 2014 року № 576 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Актабанк" до категорії неплатоспроможних", виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 16 вересня 2014 року прийнято рішення № 90 про запровадження в Банку з 17 вересня 2014 року тимчасової адміністрації.
15 грудня 2014 року рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за № 144 тимчасову адміністрацію в ПАТ "Актабанк" продовжено на один місяць.
На підставі постанови Правління Національного банку України від 15 січня 2015 року №19 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Актабанк", виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 16 січня 2015 року № 6 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Актабанк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку".
23 грудня 2015 року виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення № 237 про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ "Актабанк" до 15 січня 2018 року включно.
Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 31 травня 2017 року № 2217 повноваження ліквідатора ПАТ "Актабанк" з 07 червня 2017 року делеговано провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу організації процедур ліквідації неплатоспроможних банків департаменту управління активами Кулішу Віктору Миколайовичу.
26 березня 2018 року позивач звернувся до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб з індивідуальним зверненням про внесення його до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
До заяви позивачем додано: копії паспорту громадянина України ОСОБА_1, витяг з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання ОСОБА_1 № 8025-284011-2017, копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, нотаріально засвідчену копію свідоцтва про право на спадщину за законом, копію листа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 15 березня 2018 року № 02-036-5488/18.
Наказом Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Актабанк" Куліша В.М. від 10 травня 2018 року № 26 затверджено результати перевірки щодо виявлення нікчемних правочинів, що містять ознаки, встановлені пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Листом від 16 травня 2018 року № 363 Уповноважена особа Фонду на ліквідацію ПАТ "Актабанк" повідомила позивача про визнання правочинів з перерахування грошових коштів в розмірі 190 000 грн на рахунок ОСОБА_2 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Істок-Плюс" нікчемними за пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі Уповноважена особа Фонду на ліквідацію ПАТ "Актабанк" вказує на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що кошти на рахунок ОСОБА_2, спадкоємцем якого виступає ОСОБА_1 були залучені без фактичного розміщення грошових коштів, а шляхом коригування бухгалтерських проводок банку - перерахування коштів від 06 серпня 2014 року та 07 серпня 2014 року передбачало платіж і надали окремій юридичній особі можливість неправомірно збільшити суму відшкодування за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб по рахунку фізичної особи, що є ознакою нікчемності правочинів, передбаченою пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 грудня 2018 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково обґрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження ФГВФО, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Закон № 4452-VI).
Частиною першою статті 3 Закону № 4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Стосовно порядку визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, то відповідно до частини першої статті 27 Закону № 4452-VI Уповноважена особа Фонду складає перелік рахунків вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку.
Нарахування відсотків за вкладами припиняється у день початку процедури виведення Фондом банку з ринку (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - у день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку).
Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує:
1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню;
2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 цього Закону;
3) переліки рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність", або мають інші фінансові привілеї від банку та осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане;
4) перелік рахунків вкладників, що перебувають під арештом за рішенням суду;
5) перелік рахунків вкладників, вклади яких мають ознаки, визначені статтею 38 цього Закону. Кошти за такими вкладами виплачуються Фондом після проведення аналізу ознак, визначених статтею 38 цього Закону, у тому числі шляхом надіслання запитів клієнтам банку, у порядку та строки, встановлені Фондом, а також підтвердження відсутності таких ознак.
Системний аналіз положень Закону № 4452-VI дає підстави дійти до висновку про те, що держава через відповідні фінансові та організаційні механізми бере активні участь та створює належні умови для функціонування відповідно до цього Закону системи гарантування вкладів фізичних осіб.
Отже, Закон № 4452-VI пов`язує виникнення права на відшкодування суми коштів за вкладом разом з нарахованими на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних відсотками з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників; 6) опублікування Фондом оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет, що здійснюється не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.