ПОСТАНОВА
Іменем України
08 серпня 2019 року
Київ
справа №826/12319/18
касаційне провадження №К/9901/67074/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний аеропорт Одеса", Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеса Аеропорт Девелопмент" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018 (головуючий суддя: Вівдиченко Т.Р., судді: Кучма А.Ю., Чаку Є.В.) у справі №826/12319/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний аеропорт Одеса", Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеса Аеропорт Девелопмент" до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Генеральної прокуратури України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Міжнародний аеропорт Одеса" (далі - ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса") та Товариство з обмеженою відповідальністю "Одеса Аеропорт Девелопмент" (далі - ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент") звернулись до суду з позовом до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Генеральної прокуратури України, в якому просили визнати дії та рішення суб`єктів владних повноважень протиправними, зобов`язати утриматися від вчинення певних дій.
Одночасно із позовною заявою позивачами заявлено клопотання про забезпечення позову (з урахуванням доповнень) шляхом заборони Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів до проведення оцінки майна вчиняти будь - які дії та приймати будь - які рішення щодо нерухомого майна та корпоративних прав ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент" до проведення оцінки майна. Також позивачі просять суд заборонити Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів вчиняти дії щодо управління майном, реєстрації управління майном, вживати заходи щодо відбору потенційного управителя щодо майна, заборонити будь - яким реєстраторам вносити зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, щодо ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса", та заборонити ДП "Сетам" та іншим організаторам електронних торгів вчиняти дії щодо реалізації майна.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.08.2018 клопотання ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" та ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент" задоволено частково: заборонено Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, до проведення оцінки майна в порядку, передбаченому частиною другою статті 21 Закону України від 10.11.2015 №772-VIII "Про Національне агентство України з питань розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" (далі - Закон №772-VIII) передавати для реалізації або в управління нерухоме майно ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" та немайнові права, які належать ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент".
В задоволенні решти вимог відмовлено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018 скасовано ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.08.2018 та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний аеропорт Одеса" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеса Аеропорт Девелопмент" про вжиття заходів забезпечення позову.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" 03.12.2018 засобами поштового зв`язку подало касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судом норм матеріального права просило суд касаційної інстанції скасувати зазначене судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції. Касаційна скарга обґрунтована тим, що Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів здійснюється управління майном позивачів без проведення, у встановленому статтею 21 Закону №772-VIII порядку, оцінки активів. Здійснення відповідачем-1 заходів з управління майном позивачів у спосіб, що не передбачений законом, порушує принцип справедливої рівноваги та пропорційності втручання в право власності суб`єктів господарювання. Скаржник також вказує на додаткові фінансові втрати, що пов`язані із неправомірними діями Агентства по управлінню майном позивачів.
04.12.2018 до Верховного Суду надійшла заява ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент" про приєднання до касаційної скарги ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса".
Ухвалою Верховного Суду від 10.12.2018 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса".
Ухвалою Верховного Суду від 10.12.2018 прийнято заяву ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент" про приєднання до касаційної скарги ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018.
На адресу суду від Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач з посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції просив суд залишити касаційну скаргу позивачів без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Від Генеральної прокуратури України на адресу Верховного Суду також надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останній вказав на обґрунтованість висновків суду апеляційної інстанції. При цьому, відповідач просив суд касаційної інстанції закрити касаційне провадження у справі з тих підстав, що рішення апеляційного суду про відмову у вжитті заходів забезпечення позову не підлягає касаційному оскарженню.
В порядку статті 31 КАС України, пункту 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 20.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 05.08.2019 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.
Верховний Суд переглянув оскаржене судове рішення у межах доводів касаційної скарги з урахуванням вимог ст. 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судом, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
У спірному випадку доцільність забезпечення позову аргументована позивачами тим, що невжиття таких заходів може призвести до очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі. На переконання позивачів, управління Агентством активами юридичних осіб, прийнятих з порушенням визначеного статтею 21 Закону №772-VIII порядку передачі майна в управлення (оцінка активів при передачі в управління відповідача-1 не здійснювалась), створює ризик зупинення обслуговування пасажирів у Міжнародному аеропорту "Одеса", а також умови за яких уповноважений орган з питань цивільної авіації зобов`язаний анулювати сертифікати ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент" та ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса"; призводить до додаткових фінансових зобов`язань перед третіми особами.
Суд першої інстанції погодився із доводами позивачів щодо наявності правових підстав для вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони Агентству вчиняти дії пов`язані із реалізацією або управлінням нерухомого майна, яке належить ТОВ "Міжнародний аеропорт Одеса" та немайнових прав, які належать ТОВ "Одеса Аеропорт Девелопмент" до проведення оцінки майна в порядку, передбаченому статтею 21 Закону №772-VIII.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи ухвалу суду першої інстанції, виходив з недоведеності заявниками протиправності дій Агентства пов`язаних із управлінням активами юридичних осіб позаяк оцінці підлягають вже прийняті останнім в управління активи, а не навпаки.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Забезпечення позову - це надання позивачеві тимчасової правової охорони його прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, до вирішення спору судом та набрання рішенням суду законної сили. Заходи забезпечення позову є втручанням суду у спірні правовідносини до їх вирішення, тому вони повинні застосовуватися судом з підстав та в порядку, прямо передбаченому законом.