ПОСТАНОВА
Іменем України
08 серпня 2019 року
Київ
справа №823/1945/16
провадження №К/9901/33327/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області про визнання дій протиправними, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Черкаського окружного адміністративного суду, прийняту 02 лютого 2017 року у складі головуючого судді - Мишенка В.В., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду, прийняту 21 березня 2017 року у складі колегії суддів: Літвіної Н. М., Ганечко О. М., Коротких А. Ю.
І. Суть спору
1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області (далі також - відповідач) в якому просив:
1.1. визнати протиправними дії управління Держгеокадастру у Смілянському районі щодо незаконної реєстрації клопотання гр. ОСОБА_1 від 11 листопада 2016 року не в день прийняття стороною відповідача, що не відповідає положенням п. 163 Постанови КМУ № 1242 від 30 листопада 2011 року;
1.2. визнати протиправними дії управління Держгеокадастру у Смілянському районі щодо не розгляду клопотання гр. ОСОБА_1 від 11 грудня 2016 року в місячний термін, що не відповідає вимогам Закону України "Про звернення громадян";
1.3. визнати неправомірною відмову, яка викладена в листі від 13 грудня 2016 року за № Д-120/0-121/6-16 про не підписання актів приймання-передачі межових знаків земельних ділянок;
1.4. зобов`язати начальника управління Держгеокадастру у Смілянському районі підписати акти прийому-передачі межових знаків в технічній документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 12,6770 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради, в технічній документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 14,3283 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради та в документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 18,7335 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради;
1.5. зобов`язати суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що він 11 листопада 2016 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області із клопотанням щодо підписання актів прийому-передачі межових знаків в технічних документаціях. Однак, всупереч вимогам інструкції № 1242 клопотання було зареєстроване 16 листопада 2016 року та здійснено його розгляд з порушенням місячного строку у відповідності до ЗУ "Про звернення громадян". Окрім того, позивач вважає, що відповідь надана відповідачем суперечить вимогам Земельного кодексу України та ЗУ "Про землеустрій", а тому зазначає за необхідність здійснити повторний розгляд його клопотання.
3. Відповідач, позовні вимоги не визнав, в обґрунтування своїх заперечень зазначив що клопотання позивача щодо підписання актів прийомки-передачі межових знаків в технічних документаціях, датоване 11 листопада 2016 року, в автоматизованій системі діловодства було зареєстроване 16 листопада 2016 року у зв`язку з технічними причинами, крім того твердження позивача про те, що йому відмовлено у підписанні актів прийомки-передачі межових знаків є помилковим, оскільки позивачу було рекомендовано звернутися до органу, до повноважень якого, згідно чинного законодавства, належить затвердження документацій із землеустрою, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
4. Черкаський окружний адміністративний суд постановою від 2 лютого 2017 року, позов задовольнив частково.
4.1. Визнав неправомірною відмову, яка викладена в листі від 13 грудня 2016 року за № Д-120/0-121/6-16 про не підписання актів приймання-передачі межових знаків земельних ділянок.
4.2. Зобов`язав управління Держгеокадастру у Смілянському районі розглянути питання щодо підписання актів прийому-передачі межових знаків в технічній документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 12,6770 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради, в технічній документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 14,3283 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради та в документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 18,7335 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради після повторного звернення гр. ОСОБА_1 з відповідним клопотанням.
4.3. В задоволенні решти позовних вимог відмовив.
5. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 21 березня 2017 року Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року - скасував в частині відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправними дій щодо реєстрації клопотання від 11 листопада 2016 року з порушенням вимог п. 163. Постанови Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 та визнання протиправними дій щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 від 11 листопада 2016 року, з порушенням строків, встановлених статтею 20 Закону України "Про звернення громадян".
5.1. У скасованій частині прийняв нову постанову.
5.2. Визнав протиправними дії Управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області щодо реєстрації клопотання від 11 листопада 2016 року з порушенням вимог п. 163. Постанови Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242.
5.3. Визнав протиправними дії Управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 від 11 листопада 2016 року з порушенням строків, встановлених статтею 20 Закону України "Про звернення громадян".
5.4. В решті постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року залишив без змін.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
6. Позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права.
7. Як і під час судового розгляду в судах першої й апеляційної інстанцій, у касаційній скарзі позивач наполягає на тому, що при прийнятті рішень суди попередніх інстанцій не надали належної оцінки фактичним обставинам справи та дійшли помилкового висновку, що зобов`язання підписання актів прийому-передачі межових знаків є втручанням суду у дискрейційні повноваження суб`єкта владних повноважень. Здійснення дискреційних повноважень може в деяких випадках передбачати вибір між здійсненням певних дій і нездійсненням дії. Позивач вважає, що акт прийому-передачі межових знаків земельних ділянок, який передбачений Законом України "Про землеустрій" за формою і змістом не являється рішенням, тобто "адміністративним актом", прийнятим адміністративним органом.
8. У скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої й апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог щодо визнання протиправним дій відповідача та зобов`язання його вчинити певні дії після повторного звернення позивача із відповідним клопотанням, та ухвалити в цій частині нове рішення, яким зобов`язати начальника управління Держгеокадастру у Смілянському районі підписати акти приймання-передачі межових знаків в технічних документаціях щодо встановлення меж в натурі (на місцевості) земельних ділянок 12,6770 га, 14,3283 га та 18,7335 га поданих на розгляд з клопотанням від 11 листопада 2016 року, в решті рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
9. Суддя-доповідач Вищого адміністративного суду України ухвалою від 6 квітня 2017 року відкрив касаційне провадження за названою скаргою.
10. 5 березня 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
11. Відповідач заперечення на касаційну скаргу не подавав.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 11 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Управління Держгеокадастру у Смілянському районі з клопотанням щодо підписання актів прийому-передачі межових знаків в технічних документаціях із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 12,6770 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради, в технічній документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 14,3283 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради та в документації із землеустрою про встановлення меж земельної ділянки площею 18,7335 га для ведення товарного сільського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради.
13. У відповідності до скріншоту автоматизованої системи діловодства "ДОК ПРОФ" клопотання гр. ОСОБА_1 від 11 листопада 2016 року зареєстроване 16 листопада 2016 року за № Д-120/0/5-16.
14. 13 грудня 2016 року управління Держгеокадастру у Смілянському районі Черкаської області за № Д-120/0-121/6-16 надало відповідь ОСОБА_1 про відмову у підписанні актів приймання-передачі межових знаків в технічних документаціях на підставі п. 2.1 наказу Держкомзему від 18 травня 2010 року № 376 та рекомендувало звернутися до уповноваженого органу для затвердження технічної документації із землеустрою, а також повернуло оригінали технічних документацій із землеустрою.
15. Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування.
16. Статтею 327 КАС України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року, обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
17. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.