ПОСТАНОВА
Іменем України
08 серпня 2019 року
м. Київ
справа №509/5278/14-а
адміністративне провадження №К/9901/9750/18, К/9901/9748/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 509/5278/14-а
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (далі - Авангардівська селищна рада), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційними скаргами Авангардівської селищної ради, ОСОБА_1 та ОСОБА_2
на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2016, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Жука С.І., суддів Потапчука В.О., Семенюка Г.В., -
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 21.11.2014 позивачі звернулися до суду з позовом, в якому просили:
скасувати рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 29.08.2014 № 104, яким ОСОБА_1 було виключено із списків громадян, які перебувають на квартирному обліку;
зобов`язати Авангардівську селищну раду відновити порушенні житлові права ОСОБА_1 шляхом надання йому окремої квартири у багатоквартирному житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1, у межах встановленої норми жилої площі;
скасувати рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 12.06.2014 № 69 в частині виключення ОСОБА_2 із списків громадян, які перебувають на квартирному обліку;
скасувати рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 29.09.2014 № 101 "Про внесення змін до Рішення скасувати рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області № 69 від 12.06.2014 р";
зобов`язати Авангардівську селищну раду відновити порушенні житлові права ОСОБА_2 шляхом надання йому окремої квартири у багатоквартирному житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1, у межах встановленої норми жилої площі;
зобов`язати Авангардівську селищну раду відновити порушенні житлові права ОСОБА_3 шляхом надання їй окремої квартири у багатоквартирному житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1, у межах встановленої норми жилої площі;
зобов`язати Авангардівську селищну раду відновити порушенні житлові права ОСОБА_11 шляхом надання йому окремої квартири у багатоквартирному житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1, у межах встановленої норми жилої площі;
зобов`язати Авангардівську селищну раду відновити порушенні житлові права ОСОБА_4 шляхом надання їй окремої квартири у багатоквартирному житловому будинку за адресою:
АДРЕСА_1 , у межах встановленої норми жилої площі;
скасувати рішення виконкому Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 55 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_6 ";
скасувати рішення виконкому Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 56 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_5 ";
скасувати рішення виконкому Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 57 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_7 ";
скасувати рішення виконкому Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 58 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_8 ";
скасувати рішення виконкому Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 59 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_9 ";
скасувати рішення виконкому Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 27.05.2014 № 60 року "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_10 ".
Позов обґрунтовано тим, що Авангардівською селищною радою за бюджетні кошти побудований багатоквартирний житловий будинок за адресою АДРЕСА_1 . Всі позивачі є особами, які перебували на пільговій квартирній черзі та мали право на першочергове отримання житла у вказаному будинку, однак квартири, які, на думку позивачів, повинні бути надані їм, відповідач під виглядом службового житла роздав працівникам селищної ради, при цьому для забезпечення можливості надання квартир працівникам ради, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 незаконно знято з квартирного обліку.
Позивачі вважають дії Авангардівської селищної ради щодо зняття їх з квартирного обліку, ненадання їм житла та надання службового житла працівникам Авангардівської селищної ради незаконними, а прийняті відповідачем рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
2. Овідіопольський районний суд Одеської області постановою від 25.05.2016 відмовив у задоволенні позовних вимог.
3. Одеський апеляційний адміністративний суд постановою від 06.09.2016 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове, яким частково задовольнив позовні вимоги:
скасував рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 55 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_6 ";
скасував рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 56 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_5 ";
скасував рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 57 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_7 ";
скасував рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 58 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_8 ";
скасував рішення виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 59 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_9 ";
скасував рішення виконкому Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № 60 "Про видачу ордеру на службове житлове приміщення ОСОБА_10 ".
В задоволені решти позовних вимог - відмовив.
4. 26.09.2016 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просять скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2016 в частині відмови у задоволенні позовних вимог, ухвалити в цій частині нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, а в іншій частині постанову суду апеляційної інстанції - залишити без змін.
5. 29.09.2016 до суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Авангардівської селищної ради в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, відповідач просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2016, а постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 25.05.2016 - залишити в силі.
6. Вищий адміністративний суд України ухвалами від 03.10.2016 відкрив касаційні провадження за вказаними касаційними скаргами та витребував матеріали справи першою ухвалою.
7. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
Пунктом 4 частини першої розділу VII "Перехідні положення" КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Рішеннями виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 27.05.2014 № № 55, 56, 57, 58, 59, 60 службові жилі приміщення надані працівникам Авангардівської селищної ради:
ОСОБА_9 . Склад сім`ї, що підлягає заселенню у службове приміщення 3 особи. Площа наданого службового житла (квартира НОМЕР_7) становить 74,1 кв .м, житлова площа 44,5 кв.м . Розрахована за пунктом 12 Положення про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Українській РСР, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 04.02.1988 № 37 (далі - Положення № 37) максимальна жила площа не повинна перевищувати 40,95 кв.м.
ОСОБА_6 . Склад сім`ї, що підлягає заселенню у службове приміщення 2 особи. Площа наданого службового житла (квартира НОМЕР_8) становить 54,8 кв.м, житлова площа 25,3 кв . м . Розрахована за пунктом 12 Положення № 37 максимальна жила площа не повинна перевищувати 27,3 кв.м. Площа наданого службового житла ОСОБА_6 є меншою за встановлений показник;
ОСОБА_10 . Склад сім`ї, що підлягає заселенню у службове приміщення 2 особи. Площа наданого службового житла (квартира НОМЕР_9) становить 55,6 кв.м, житлова площа 25,4 кв.м. Розрахована за пункту 12 Положення № 37 максимальна жила площа не повинна перевищувати 27,3 кв.м. Площа наданого службового житла ОСОБА_10 є меншою за встановлений показник.
ОСОБА_5 . Склад сім`ї, що підлягає заселенню у службове приміщення 2 особи. Площа наданого службового житла (квартира НОМЕР_10) становить 64,4 кв.м, житлова площа 34,8 кв .м. Розрахована за пункту 12 Положення № 37 максимальна жила площа не повинна перевищувати 27,3 кв.м.
ОСОБА_12 Склад сім`ї, що підлягає заселенню у службове приміщення 3 особи. Площа наданого службового житла (квартира НОМЕР_11 ) становить 74,8 кв.м, житлова площа 44,5 кв.м. Розрахована за пунктом 12 Положення № 37 максимальна жила площа не повинна перевищувати 40,95 кв.м;
ОСОБА_13 Склад сім`ї, що підлягає заселенню у службове приміщення 2 особи. Площа наданого службового житла (квартира НОМЕР_12 ) становить 65,0 кв.м, житлова площа 35,6 кв.м. Розрахована за пунктом 12 Положення № 37 максимальна жила площа не повинна перевищувати 27,3 кв.м.
Рішенням виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 12.06.2014 № 69 виключено ОСОБА_2 із обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов.
Рішенням виконавчого комітету від 29.08.2014 № 104 ОСОБА_1 виключено із обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов.
Також суди встановили, що ОСОБА_1 було взято на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов 02.02.2011 рішенням виконавчого комітету Авангардівської селищної ради № 33.
Окрім цього, суди встановили, що відповідно до Свідоцтва про право власності на квартиру від 03.04.1997, виданого на підставі розпорядження органу приватизації КСП "Тепличне", ОСОБА_15 належить окрема 4-кімнатна квартира площею 83,7 кв.м. Співвласниками квартири є ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_1, ОСОБА_17 .
Будучи належним чином забезпеченим житлом в смт. Авангард ОСОБА_1 уклав договір дарування належної йому частини в означеній квартирі своїй дружині ОСОБА_15 (договір дарування від 27.10.2011, посвідчений державним нотаріусом Овідіопольської районної державної нотаріальної контори Одеської області та витяг про державну реєстрацію речового права (право власності на 1/5 частку чотирьохкімнатної квартири) від 14.11.2011 за власником ОСОБА_15 ).
У зв`язку з виявленням факту штучного погіршення ОСОБА_1 житлових умов, тобто свідомих, умисних дій, спеціально спрямованих на створення в обхід закону, права на одержання житла в будинках державного і громадського житлового фонду виконавчим комітетом Авангардівської селищної ради 29.08.2014 прийняте рішення № 104 про зняття ОСОБА_1 з обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов.
17.11.2010 ОСОБА_2 звернувся до Авангардівської селищної ради з заявою про виділення йому житла (квартири) або земельної ділянки у зв`язку із тим, що він є учасником бойових дій в Демократичній Республіці Афганістан. До заяви позивач додав копії паспорту з пропискою смт. Авангард (гуртожиток КСП " Тепличне"), посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_1 .
Станом на 17.11.2010 місце проживання заявника було зареєстроване в смт. Авангард у гуртожитку КСП "Тепличне", про що є відмітка в його паспорті. Фактична адреса означеного гуртожитку - АДРЕСА_2 . Відповідно до акта обстеження житлово-побутових умов від 18.01.2011 комісією Авангардівської селищної ради встановлено, що ОСОБА_2 не проживає за вказаною адресою, а лише формально зареєстрований.
17.03.2013 комісією Авангардівської селищної ради проведено обстеження житлово-побутових умов ОСОБА_2, під час якого встановлене фактичне місце проживання особи - АДРЕСА_19, в приватній оселі - одноповерховому житловому будинку, разом із сім`єю ( ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21 ). Відповідно до пояснень відповідача крім вимог пункту 25 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР і Українська республіканська рада професійних спілок від 11.12.1984 N 470 підставою для проведення обстеження житлових умов за вказаною адресою стало отримання виконавчим комітетом Авангардівської селищної ради копій листів Овідіопольської районної спілки ветеранів Афганістану (воїнів інтернаціоналістів) Одеської області (ОРСВА) від 10.12.2007 № 59 на ім`я селищного голови ради про виділення ОСОБА_2 земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва за адресою АДРЕСА_19 ; та від 30.08.2010 № 84, до яких додані копії документів, що свідчать про надання ОСОБА_2 матеріальної допомоги на індивідуальне житлове будівництво.
Також суди встановили, що рішенням Авангардівської селищної ради від 15.07.2008 № 694 ОСОБА_18 безоплатно передано у приватну власність земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) площею 0,10 га, що раніше була надана в постійне користування, розташовану за адресою АДРЕСА_19, та, що ОСОБА_18 самовільно зайняла земельну ділянку площею 0,0304 га, якою вона також користувалась. Заява про безкоштовну передачу у власність земельної ділянки площею 0,10 га по АДРЕСА_19, подана 07.06.2005.
Згідно з архівної виписки Архівного відділу Овідіопольської районної державної адміністрації від 09.08.2010 № 193, яка є додатком до листа від 30.08.2010 № 84 ОРСВА, ОСОБА_2 ще в 2000 році розпорядженнями Овідіопольської районної державної адміністратації Одеської області від 10.03.2000 № 159, від 25.04.2000 № 287, від 31.07.2000 № 490, від 11.09.2000 № 625 надана матеріальна допомога в сумі 11 017 грн. з цільовим призначенням "придбання житла учаснику афганський дій". Грошові кошти виділені фінансовим відділом Овідіопольської районної державної адміністрації із спеціального рахунку, передбаченого на будівництво житла учасникам афганських дій, та перераховані на рахунок Авангардівської селищної ради за придбані будівельні матеріали для будівництва індивідуального будинку воїну-афганцю ОСОБА_2 та за проведення будівельних робіт в тому ж будинку.
Суди встановили, що ОСОБА_2 проживає саме за адресою АДРЕСА_19 .
Відповідно до матеріалів, наданих відповідачем за місцем реєстрації ОСОБА_2 в гуртожитку ( АДРЕСА_2 ) тривалий час (з 2004) на підставі ордеру від 10.08.2004 проживає родина ОСОБА_22 .
Судами встановлено, що відповідно до відбитку штампу в паспорті ОСОБА_2 його шлюб із ОСОБА_18 розірвано 11.12.2007.
Суди встановили, що грошові кошти на будівництво індивідуального житла ОСОБА_2 за адресою АДРЕСА_19, виділені Овідіопольською РДА в 2000 році (під час перебування його у шлюбі з ОСОБА_18 ). Грошові кошти виділені на оплату придбаних будівельних матеріалів та проведених будівельних робіт станом на 2000 рік. (під час шлюбу). Заява про виділення ОСОБА_18 земельної ділянки за адресою АДРЕСА_19, подана 07.06.2005 (під час шлюбу). Листом від 10.12.2007 № 59 Овідіопольська районна спілка ветеранів Афганістану просила селищного голову смт. Авангард виділити ОСОБА_2 земельну ділянку для обслуговування індивідуального жилого будинку саме за адресою АДРЕСА_19 . Лист Овідіопольської спілки ветеранів Афганістану від 30.08.2010 № 84 направлено саме за адресою АДРЕСА_19, що свідчить про те, що саме ця адреса була вказана ОСОБА_2 в 2010 році. як адреса проживання.
Відповідно до акта обстеження житлово-побутових умов від 17.10.2013 фактичним місцем проживання ОСОБА_2 є збудований із залученням виділених Овідіопольською районною державною адміністрацією Одеської області коштів індивідуальний житловий будинок за адресою АДРЕСА_19 .
У зв`язку з виявленними обставинами виконавчим комітетом Авангардівської селищної ради 12.06.2014 прийняте рішення № 69 про зняття ОСОБА_2 з обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, а 29.08.2014 прийняте рішення № 101 про внесення змін до рішення № 69, що не змінило його по суті.
Також суди встановили, що ОСОБА_3 було прийнято на роботу до Авангардівської селищної ради 01.08.2009 розпорядженням Авангардівського селищного голови від 31.07.2009 № 30-К.
З 04.07.2013 ОСОБА_3 перебувала у відпустці по догляду за дитиною згідно з поданою заявою та розпорядженням Авангардівського селищного голови від 02.07.2013 №76-к.
На облік осіб, що потребують поліпшення житлових умов, в Авангардівській селищній раді ОСОБА_3 взято 17.04.2014 на підставі рішення Виконавчого комітету Авангардівської селищної ради №28.
За вимогами адміністративного позову житлові права позивача ОСОБА_3 повинні були бути забезпечені відповідачем шляхом надання їй окремої жилої квартири як перебуваючому на обліку потребуючих поліпшення житлових умов молодому спеціалісту у пільговій черзі.
Станом на 2014 рік (час взяття на облік) ОСОБА_3 не є відповідно до статті 197 Кодексу законів про працю України молодим спеціалістом.
ОСОБА_4 взято на квартирний облік осіб, що потребують поліпшення житлових умов рішенням виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 02.02.2011 відповідно до поданої заяви від 17.12.2010.
Відповідно до рішення Виконавчого комітету Авангардівської селищної ради від 15.05.2003 № 15 ОСОБА_4, 1996 року народження, призначено опікуна - ОСОБА_23 . Згідно з довідкою від 17.12.2010 № 456 про склад сім`ї опікуна ОСОБА_4 - ОСОБА_23, за адресою проживання ОСОБА_4 в 3-кімнатній квартирі АДРЕСА_21 проживає родина із 7 чоловік.
Згідно із актом обстеження житлово-побутових умов від 19.02.2014, складениим комісією Авангардівської селищної ради, в квартирі АДРЕСА_21 фактично проживають 5 осіб, решта проживає в іншій місцевості. З врахуванням результатів обстеження комісія дійшла висновку про відсутність у ОСОБА_4 права на першочергове отримання житла та рекомендувала здійснити ремонт жилого приміщення за рахунок бюджету селищної ради. На виконання рекомендацій комісії за рахунок бюджетних коштів в квартирі АДРЕСА_21 проведено ремонт, встановлене газове опалення та гаряче водопостачання.
Матеріалами справи підтверджені наступні обставини щодо третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
- ОСОБА_9 працює в Авангардівській селищній раді на посаді заступника селищного голови. На займану посаду призначена 26.11.2010 розпорядженням Авангардівського селищного голови № 11-к. З 07.09.2000 по 26.11.2010 ОСОБА_9 працювала на державній службі та має безперервний стаж державної служби. 07.09.2000 ОСОБА_9 було прийнято присягу державного службовця, що підтверджується витягом з трудової книжки НОМЕР_2 . Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо суб`єкта, індексний № 9976554 від 25.09.2013 Реєстраційної служби Овідіопольського районного управління юстиції Одеської області у ОСОБА_9 відсутнє нерухоме майно, в тому числі жилі приміщення, як безпосередньо в смт. Авангард Овідіопольського району Одеської області так і Овідіопольському районі. З 01.01.2007 ОСОБА_9 із своїм чоловіком, ОСОБА_24, проживала в АДРЕСА_22, на підставі договору оренди житла від 01.01.2007, укладеного з фізичною особою ОСОБА_25, та з 27.11.2010 в смт . Авангард за адресою АДРЕСА_24, на підставі договору оренди житлової площі від 27.11.2010, укладеного з фізичною особою ОСОБА_26