1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

Іменем України



08 серпня 2019 року

Київ

справа №646/7115/17

адміністративне провадження №К/9901/49707/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Червонозаводського районного суду м. Харкова в складі судді Шелест І.М. від 16.01.2018 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Яковенка М.М., Лях О.П., Старосуду М.І. від 28.03.2018 у справі №646/7115/17 за позовом ОСОБА_1 до Слобожанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м.Харкова про визнання протиправною бездіяльність щодо невиплати пенсії та зобов`язання вчинити певні дії,



УСТАНОВИВ:

В жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Слобожанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України Червонозаводського району м. Харкова щодо не виплати позивачу з березня 2016 року пенсії та сплатити виниклу заборгованість з березня 2016 року на рахунок № НОМЕР_1, відкритий у філії Харківське обласне управління АТ "Ощадбанк", а також стягнути компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати з 01 березня 2016 року по день стягнення компенсації, судові витрати у вигляді судового збору присудити за рахунок бюджетних асигнувань Пенсійного фонду України в Червонозаводському районі м. Харкова на користь позивача. Постанову звернути до негайного виконання в межах суми стягнення за один місяць.

Рішенням Червонозаводського районного суду м. Харкова від 16 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2018 року, позовні вимоги позивача за період з березня 2016 року по 01.04.2017 року залишено без розгляду.

Адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Слобожанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова Харківської області в частині невиплати з квітня 2017 року пенсії за віком ОСОБА_1 .

Зобов`язано Слобожанське об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Харкова Харківської області з квітня 2017 року відновити нарахування та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 .

Допущено до негайного виконання постанову в межах суми стягнення за один місяць.

У задоволенні позову в іншій частині відмовлено.

В касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог в повному обсязі. Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що строк звернення до суду в силу ч.2 ст.46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та ст. 87 ЗУ "Про пенсійне забезпечення" ним пропущений не був. В зв`язку з безпідставною невиплатою йому пенсії, вказує на наявність права на компенсацію втрати частини доходу.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 є вимушено переміщеною особою з тимчасово непідконтрольної Уряду України території. У зв`язку зі здійсненням антитерористичної операції на Сході України позивач змушений був виїхати з Луганської області, Лутугинський район, с. Круглик до м. Харків, де наразі мешкає, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 16.04.2015 року № 6333006650 виданою Управлінням праці та соціального захисту населення Червонозаводського району Харківської міської ради.

Позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у Червонозаводському районі м.Харкова (зараз - Слобожанське об`єднане управління пенсійного фонду України м. Харкова) та до лютого 2016 року отримував пенсію без затримок у повному обсязі, однак виплати було припинено з підстав наданої інформації органами соціального захисту та населення через непідтвердження місця проживання.

Задовольняючи частково позов суд першої інстанції, з яким і погодився апеляційний суд, виходив з того, що припинення відповідачем з березня 2016 року виплати позивачу раніше призначеної пенсії за віком є безпідставним, та з того, що компенсація нараховується та проводиться при виплаті доходу, тобто право на компенсацію позивач набуває в момент отримання доходу. В іншій частині залишив позов без розгляду в зв`язку з пропуском строку звернення до суду.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

З 22.11.2014 набрав чинності Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII, яким відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, закріплені гарантії для внутрішньо переміщених осіб.

Зокрема, відповідно до статті 7 цього закону, для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на пенсійне забезпечення, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 637 "Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" встановлено, що призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, здійснюється виключно через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України".

Тобто, за приписами наведеної норми умовами призначення та продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам є: знаходження внутрішньо переміщених осіб на обліку місця перебування, що підтверджується довідкою; наявність рахунку в установі ПАТ "Державний ощадний банк".

Згідно п.6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 01.10.2014 (в редакції Постанови КМ № 352 від 08.06.2016) (далі Порядок №509) довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону та абзацом шостим цього пункту. Довідка, видана до 20 червня 2016 р., яка не скасована і строк дії якої не закінчився, є дійсною та діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону.

Судами встановлено, що довідка про взяття позивача на облік як особу, переміщену з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, є дійсною.

Відповідно до . 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: 1) подала заяву про відмову від довідки; 2) скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину; 3) повернулася до покинутого місця постійного проживання; 4) виїхала на постійне місце проживання за кордон; 5) подала завідомо недостовірні відомості.

Колегія суддів вважає безпідставними посилання відповідача на отримання інформації від органу соціального захисту населення щодо непідтвердження місця проживання місцю реєстрації, на підставі яких пенсію призупинено з 01 березня 2016 року для встановлення місця проживання позивача, враховуючи викладене.


................
Перейти до повного тексту